[XP] GRUB boot error - en ik draai geen linux?*

Pagina: 1
Acties:
  • 752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Daarnet bootte ik deze pc, direct na de bios liep hij vast in GRUB. De exacte tekst die ik kreeg:

GRUB loading stage 1.5
GRUB loading please wait
ERROR 21

Het probleem hier is niet die error (ook wel maar daar ben ik dus omheen gekomen na een paar keer reset) maar waar komt in godsnaam die GRUB vandaan? Op deze computer heeft nog nooit iets anders gestaan dan Windows XP. Heb ik hier te maken met een of ander stuk malafiede software waardoor ik nou in een virtual machine draai? Iemand die hier een uitleg voor heeft? Ik heb gegoogled maar ik ben alleen maar dingen omtrend linux/unix tegengekomen wat hier dus niet op staat/heeft gestaan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Misschien een keer zo'n LiveLinux CD gebruikt?

Anders komt dat echt niet zomaar op je systeem :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lemming_nl
  • Niet online
Nooit met deze installatie van windows/harde schijven.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:32:
Misschien een keer zo'n LiveLinux CD gebruikt?

Anders komt dat echt niet zomaar op je systeem :)
Ook met een live CD komt die GRUB er niet "zomaar" op natuurlijk. Meestal is het installeren van de bootloader (want dat is het) een van de laatste stappen bij een linux installatie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Maar om het te fixen, gebruik "fixmbr" vanaf de Windows setup CD.

Wel vreemd...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Sommige Vista activatie cracks gebruiken grub4dos om Vista te starten met een custom oem bios emulatie o.i.d.Maar dat zal vast niet de oorzaak zijn ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 05:29 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Ik heb de hele bootsector maar opnieuw geschreven. Krijg geen GRUB errors meer dus het lijkt me dat het weg is. Maar vraag me nog steeds af hoe het er komt. Bestaan er geen virussen ofzo die gebruik maken van zoiets?

Verwijderd

Grub error 15 komt uit Ubuntu Linux Waarschijnlijk ooit gestart en gedraaird vanaf CD??

In windows XP is dit op te lossen door op te starten vanaf je windows cd en voor R van repair te kiezen.

Vervolgens tik je in: FIXMBR en enter.
Daarna is het verhaal opgelost en kun je weer gewoon opstarten. Heeft te maken met dual boot.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:33:
Grub error 15 komt uit Ubuntu Linux Waarschijnlijk ooit gestart en gedraaird vanaf CD??

[...]
Wat een onzin; grub is gewoon een bootloader die geen distro-specifieke foutmeldingen kent. Daarnaast heeft de topicstarter het over error 21.

Evenwel zal de topicstarter bij zichzelf en zijn huisgenoten te raden moeten gaan om erachter te komen hoe grub op zijn systeem komt. Een virus is het meest onwaarschijnlijke oorzaak

[ Voor 6% gewijzigd door Spider.007 op 15-02-2008 18:49 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Spider.007 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:48:
[...]

Wat een onzin; grub is gewoon een bootloader die geen distro-specifieke foutmeldingen kent. Daarnaast heeft de topicstarter het over error 21.

Evenwel zal de topicstarter bij zichzelf en zijn huisgenoten te raden moeten gaan om erachter te komen hoe grub op zijn systeem komt. Een virus is het meest onwaarschijnlijke oorzaak
Mij lijkt Dutchcow's argument aardig aanemelijk. :+

Verwijderd

Het is ineens wel erg stil O-)

PS: Hoe komt Grub4Dos op een NTFS partitie terecht? of gebruikt hij FAT32?
Zolang je dat niet aan kunt nemen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 08:17 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:15:
Het is ineens wel erg stil O-)

PS: Hoe komt Grub4Dos op een NTFS partitie terecht? of gebruikt hij FAT32?
Zolang je dat niet aan kunt nemen.
Grub wordt meestal in de MBR gezet, en niet op een van de partities. NTFS en/of FAT komt er helemaal niet aan te pas.
Als het geen linux installatie is geweest, is er iets lelijks gebeurt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1