[Panorama] Kleuren foto's gelijk trekken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martijn-Tuup
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb vorige week op wintersport getracht een panorama te schieten door enkele foto's achter elkaar te schieten. Met het AE-L en AF-L op mijn D70 zijn alle foto's gelijk belicht. Toch springt één foto eruit, deze is donkerder dan de naastliggende foto's.
Nu heb ik mijn beperkte lightroom skills erop losgelaten, maar tevergeefs. Heeft iemand tips hoe ik deze panorama toch gelijkmatig in kleur kan krijgen?

Hierbij de panorama:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uZcWvPAGwZjPz2Hxvr0AJTWk/thumb.jpg

Ik upload nog even de RAWs, link komt eraan.

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn-Tuup op 24-01-2008 15:32 . Reden: Even een kleiner formaat pano geplaatst, Raws uploaden wil niet helemaal lukken ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:09

ThunderNet

Flits!

In photoshop met mask de boel rechttrekken, of met de burn/dodge-tool :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
offtopic:
Waar is dit genomen? Val Thorens toch? Bovenaan de Caron? Vette foto!

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 24-01-2008 15:14 . Reden: Helemaal niet.. ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

RealVIZ Stitcher, PanoramaTools (+ pTGui evt). Er zijn zat tooltjes die dit helemaal automagisch voor je kunnen doen en waarschijnlijk beter dan jij zelf met de hand ;)

Overigens kunnen sommige van die dingen ook alleen je kleuren corrigeren geloof ik. Er kan iig van alles mee :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Martijn-Tuup
Foto is genomen in 4 Vallées, boven op de Mont Fort, Verbier. Wie o wie vind de Mont Blanc?
Alvast bedankt voor de tips, kan ik weer even verder prutsen!

• djhhaagen
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
MrAcid schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:13:
offtopic:
Waar is dit genomen? Val Thorens toch? Bovenaan de Caron? Vette foto!
Ik durf te beweren een moddervette foto. Deze komt op mijn kantoor te hangen.
Stond ernaast toen deze foto's werden geschoten (broer). Zijn genomen van de Mont Fort in Les 4 Vallées Zwiterland. Mont Blanc staat er ook op.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

Zoefff

❤ 

offtopic:
Geheel offtopic, maar mooie foto! Heel herkenbaar, geweldige piste daar naar beneden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

nóg offtopic-er:
Zoefff schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:23:
offtopic:
geweldige piste daar naar beneden :)
Zoeffffffffffff :P

kon 't ff niet laten

• Zoefff

Zoefff

❤ 

offtopic:
Tsja, ik kan er nu natuurlijk weinig meer van zeggen dat je ook een offtopic reactie plaatst... :P

Maar om weer ontopic te gaan: ik vind het raar dat je D70 het nodig vond om een andere belichting te kiezen ondanks de AE-L? Heb je dit niet per ongeluk achteraf zelf gedaan door een andere witbalans of belichting te kiezen?

Heb je de foto's door Photoshop aan elkaar laten plakken of heb je daar een ander programma voor gebruikt? Wellicht is er in die stap iets fout gegaan omdat het betreffende programma het nodig vond om zelf ook nog het een en ander te corrigeren. Het is namelijk wel opvallend dat de foto waar het fout gaat significant veel meer "donker dal" bevat. Wellicht dat dit roet in het eten gooit :)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Zoefff schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:21:
offtopic:
Tsja, ik kan er nu natuurlijk weinig meer van zeggen dat je ook een offtopic reactie plaatst... :P

Maar om weer ontopic te gaan: ik vind het raar dat je D70 het nodig vond om een andere belichting te kiezen ondanks de AE-L? Heb je dit niet per ongeluk achteraf zelf gedaan door een andere witbalans of belichting te kiezen?
Of perongeluk je AE-L knop los te laten... :) M stand is in dit soort dingen naar mijn idee het makkelijkste.. lichtmeting ergens in het midden doen (niet recht in de zon dus, maar ook niet compleet andere kant). en dan schieten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Martijn-Tuup
Ik heb de panorama gestiched met Panoramamaker van Arcsoft.
Ik heb ook even met Photoshop en pTGui gestiched, maar beiden leveren een naar mijn mening slechter eindresultaat.
Toen ben ik maar eens aan de slag gegaan met de dodge en burn tool. Met mijn twee linker photoshop-handen wordt dat er in ieder geval niet beter op. Tevens ben ik even aan de slag gegaan met de brush tool, maar dat loopt uit op een fiasco ;) .

Alle foto's hebben ook dezelfde exposure gehad (exif), ik schiet zowieso alles in A stand zodat ik diafragma kan veranderen. Enkel de witbalans verschilt (Auto-witbalans dus :/ ). Aangezien ik in RAW heb geschoten zou dat geen probleem mogen opleveren.
Op dit moment kan ik alleen mijn goedkope Hama polarisatie filter nog de schuld geven....

Maar goed, dat verandert niks aan het feit dat ik het niet geregeld krijg. Misschien wil iemand me helpen?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Met pola heb je sowieso dat effect, is ook logisch. Dus kun je niet echt de schuld geven... Heb hier helaas nu geen photoshop op kantoor, anders had ik het wel voor je willen fixen.. Maar maak eens een gradient in je masking in photoshop, en trek het dan wat bij met curves :)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Uit de startpost maak ik op dat je de foto's ook in LR hebt staan toch? Als je daar de develop settings synchroniseert zou de witbalans toch echt overal het zelfde moeten zijn.

Als je de foto's ergens upload (het liefst RAW) vind ik het geen probleem om er eens naar te kijken hoor. Dat wordt dan wel pas vanavond :)

• Martijn-Tuup
De develop settings heb ik inderdaad gesynchroniseerd. Dat bedoelde ik ook met het feit dat verschillende witbalansen in de RAW foto's niet uitmaken.

Ik ga nog eens even aan de slag met de tips van ThunderNet.

Even kijken of ik de RAWs ergens kan uploaden, jammer dat mijn private storage van tweakers niet toegankelijk is voor anderen.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 17:20
Het ligt aan je Polarizer. Die werkt het beste op een hoek van 90 graden van de zon. Precies daar dus waar het wat donkerder is....

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 17:48

smallboy

N/A

Misschien kun je autostitch (zie http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html) nog proberen. Ik weet niet of ie zo'n groot verschil goed kan maken, maar proberen kan altijd.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat een pola filter niet geschikt is voor panorama's omdat je zoals Aristos al zegt foto's maakt waarbij het licht uit een andere hoek komt en waarbij je dus andere effecten krijgt.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

MvdKelen schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:04:
Ik denk inderdaad dat een pola filter niet geschikt is voor panorama's omdat je zoals Aristos al zegt foto's maakt waarbij het licht uit een andere hoek komt en waarbij je dus andere effecten krijgt.
Dat is wel zo, maar dat zou er veel "kegelvormiger" uit moeten zien dan deze verkleuring. Het polarisatiefilter helpt in dit geval misschien wel "mee", maar ik denk niet dat dat de voornaamste oorzaak van deze verkleuring is :)

• Martijn-Tuup
Het is me tot zo ver nog niet gelukt om de kleur gelijk te trekken, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn photoshop skills. Ik heb de afzonderlijke onbewerkte RAWs geupload.
Zoefff, ik stuur je een hotmail met het ftp adres en wachtwoord. Als er meer gegadigden zijn voor een bewerkingsavontuurtje laat het me maar even weten.

voorbeeldje van de andere kant van de berg, welke dus wel goed is gegaan O-) :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w4V5HX8aY0O3ixLrgmAb0XCM/thumb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Martijn-Tuup op 26-01-2008 16:16 ]

Verwijderd

weet niet of er al iets uit de raw aanpak is gekomen, maar als ik naar je panorama kijk is er maar 1 conclusie: dit is juist het polarisatiefilter effect.

en dat kun je er niet in photoshoppen en dus waarschijnlijk ook niet echt uit PSen

• Martijn-Tuup
We zijn inmiddels een flinke tijd verder. Ondanks dat Zoefff in eerste instantie erg behulpzaam was, reageert hij niet meer op mijn mailtjes :/ .

Ondanks mijn verwoede pogingen in photoshop met gradient en de dodge/burn tool, ben ik er wel achter dat ik hier geen kaas van gegeten heb. Wellicht zijn er andere photoshop kenners die mij een handje willen helpen?
ThunderNet, geld jouw "fix"-aanbod ook nog?

Diegene die een helpende hand wil uitreiken, stuur ik de inloggegevens voor een ftp server waar de losse foto's te vinden zijn.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:08

qless

...vraag maar...

Martijn-Tuup schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 17:37:
We zijn inmiddels een flinke tijd verder. Ondanks dat Zoefff in eerste instantie erg behulpzaam was, reageert hij niet meer op mijn mailtjes :/ .

Ondanks mijn verwoede pogingen in photoshop met gradient en de dodge/burn tool, ben ik er wel achter dat ik hier geen kaas van gegeten heb. Wellicht zijn er andere photoshop kenners die mij een handje willen helpen?
ThunderNet, geld jouw "fix"-aanbod ook nog?

Diegene die een helpende hand wil uitreiken, stuur ik de inloggegevens voor een ftp server waar de losse foto's te vinden zijn.
Stuur maar even linkje door :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Martijn-Tuup schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 17:37:
Sorry. Ik ben 2 weken op vakantie geweest en heb daarnaast ook veel te doen. Het lukte me helaas niet om in te loggen op de server die je me gaf, maar ik zal dit weekend nog eens een poging wagen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 06-03-2008 10:49 ]

• Martijn-Tuup
@ qless, ik heb een mail naar je easynet gestuurd.

@ Zoefff, ik neem je ook niks kwalijk hoor :) , vond het alleen jammer dat ik geen reactie meer kreeg.
edit: Tijd geleden heb ik je een mail gestuurd met de juiste manier van inloggen. Ga ervanuit dat het nu wel lukt.

[ Voor 27% gewijzigd door Martijn-Tuup op 06-03-2008 12:50 ]

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05-2025

jvaneijk

Dr.Oak

offtopic:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het een ontzettend mooie foto vindt.

Ik als beginnend fotonoob. Heb je deze foto's gemaakt vanaf een statief of uit de hand?

En nogmaals erg mooie foto's!

iRacing Profiel

• krijgsmans
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
jvaneijk schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:39:
offtopic:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het een ontzettend mooie foto vindt.

Ik als beginnend fotonoob. Heb je deze foto's gemaakt vanaf een statief of uit de hand?

En nogmaals erg mooie foto's!
Oftopic: zeer mooie foto.

maar een goede vraag , wil ik ook wel weten,

======

--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--

• Martijn-Tuup
De foto's zijn uit de hand genomen. Gaat best goed dus.
Pagina: 1