Toon posts:

Mobo P5K SE probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik zit met een probleem met me pc, zal eerst mijn opstelling melden.

Intel Core2Duo 6750 @ stock
2 x 2GB kingston DDR2 @ 400Mhz
1 x Sata 160GB
1 x Sata 320GB
1 x Atapi DVD-ROM
1 x LG DVD Brander
1 x Asus 8800 GTS 640mb
1 x Asus P5K SE

Allemaal op een Coolermaster 450Watt Truepower.

Ik heb een verontrustend probleem, 3 dagen geleden was ik lekker aan het spelen, totdat me pc vastliep en absoluut niets meer deed en alleen maar kon rebooten.
Toen ik dat deed, ging de ventilatoren draaien, alles deed het zoals normaal, behalve dat mijn beeld niet op kwam.
Ik dacht Oh O..nee he, een addicted wow gamer en die avond raid en nu zulke problemen...had ik geen trek in. Dus ik spelen, wat bleek ik trok 1 geheugen reepje eruit en zette mijn pc weer aan.

Ja hoor ik kreeg beeld, maar dacht...2Gb naar de maan, ik zette mijn pc weer uit en plaatste mijn reepje op de bank daarnaast. Yes hij ging aan met beeld maar ik dacht, nu draait hij in single channel.
Zodoende dacht ik ik switch het weer terug en weer testen, helaas geen beeld. ik zette alles weer terug en ging zo dan maar te werkt.

Mijn Windows XP ging normaal draaien en ik starte CPU-Z op, tot mijn verbazing zag ik dual channel mode staan... :/ Ik dacht, prima zal allemaal wel als het maar gewoon doet.
Ik dacht ik ga lekker gamen, wow aan etc...ik dacht laat ik ook een leuk muziekje downloaden en ik alt+tab terug naar me spel. Bam spel loopt vast samen met me hele pc.

Weer alles opnieuw opstarten, dacht wat een gezeik dit ook. Ik denk ik start een ander spel (Crysis) ik speel (met niets op de achtergrond aan) en ja hoor na een minuut of 20 liep ie vast, ik denk...heatproblem? check met me vinger de koeling aan...mhhz niet eens warm, Bios gaf ook 28graden aan. Video temp gaf ook 56graden aan en heb me vinger er ook op gezet, nothing.

Ik snap dit niet meer, want als ik me pc reboot en dan een spel start dan lijkt het wel een eeuwigheid te duren, alle drivers (chipset drivers) nieuwste geinstalleerd, heel windows update laten uitvoeren, ik heb een schone installatie gedaan (Format c:, weet het erg drastisch) Maar ik wordt er absoluut dramatisch gek ervan :P

Is dit mobo nou echt zo slecht, of ligt het aan mijn voeding, de 12+ en de 5+ lijnen zien er absoluut goed eruit. Iemand een idee waarom mijn pc vastloopt? Ik ben trouwens onlangs van Vista weer teruggegaan naar XP. Maar dit leek ook niet het probleem op te lossen want in Vista crasht mijn games erg vaak en dit na het nieuw installeren ervan.

Ik kom er niet meer uit, mijn ideeen en mijn google zoek acties zijn opgeraakt. Tevens op de forum kan ik niet echt een vergelijkbaar situatie vinden. Of mijn games crashen of mijn pc crasht. Ik ben ten einde raad.
Kennis van me zei dat de voeding te zwak is voor me pc, maar de voedingslijnen wijzen uit dat het allemaal goed zit.
Soms moet ik zeggen als ik game zoals gisteravond, deed het ruim 7 uur lang alles goed en me windows is nu ook lekker aan het draaien, alleen het rottige is als ik iets op de achtergrond draai zoals een muziekje...duurt het niet lang voordat de hele boel ophoud!

/Edit

Vergeten erbij te melden, dit allemaal had ik niet op me oude pc die ik hiervoor had. Ik heb alleen de Mobo en CPU en geheugen veranderd, maar het heeft wel een tijd goed gedaan maar het begint nu steeds slechter te worden lijkt wel. Tevens Prim95 gedraaid halve dag maar geheugen kwam goed door de test heen. Heb voor de gein ook 3dmark06 gedraaid maar die doet het ook goed! abracadabra voor mij momenteel

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 15:33 ]

Verwijderd

denk een voedings probleem, 450watt is wel wat krap met deze setup.

zodra je grafischekaart aan het werk wordt gezet (met een game) en de rest van je systeem stort je voeding waarschijnlijk in, of wordt na een tijdje gamen te heet en stort de spanning in waardoor je systeem hangt.

Ik zou even geen andere verklaring kunnen geven.

Mischien heeft het iets met je geluid te maken, Onboard sound ? drivers ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:40:
denk een voedings probleem, 450watt is wel wat krap met deze setup.

zodra je grafischekaart aan het werk wordt gezet (met een game) en de rest van je systeem stort je voeding waarschijnlijk in, of wordt na een tijdje gamen te heet en stort de spanning in waardoor je systeem hangt.

Ik zou even geen andere verklaring kunnen geven.

Mischien heeft het iets met je geluid te maken, Onboard sound ? drivers ?
Ja daar heb ik ook aangedacht, onboard sound heb ik uit, heb namelijk een soundblaster live 2 ZS.

Gisteravond weer, lekker wow gaan we raiden en ik ga op teamspeak...niets gebeurt hele raid ging lekker door. Ik zet TS uit en even later was er een discussie op de guildchat en ik doe Alt+tab en dan teamspeak aan, terug naar wow ik praat en 10 min later, bamm alles plat weer.

Alleen het vreemde is, hij sluit zich eigen niet af of een BSOD. Alles blijft staan en ik hoor mensen raar hak op de tak praten.

Zat aan te denken Vista weer erop te zetten, maar weet niet of mijn problemen erger worden of niet.
Wat ik gewoon niet snap, ik heb de 2 geheugen reepjes veranderd op de geheugenbankjes, op zo manier dat het volgens het boekje op single channel gaat, terwijl de bios en CPu-Z blijft volhouden dat het dual channel is.

Ik heb de Intel enchanged technology nog wat (weet de naam niet helemaal goed) ook uitgezet en aangezet dat had ook geen effect.

Ik zal eens proberen met een zwaardere voeding, alleen hoe zwaar? 600 watt genoeg? uiteraard een goed merk voeding. Als dat niet werkt, schiet ik mezelf voor me kop. Weet het dan echt niet meer.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
450W voeding zou toch voldoende moeten zijn voor deze setup hoor. Maar goed, je kan altijd een slechte voeding hebben maar als je lijnen goed zijn, ook tijdens het gamen, denk ik niet dat daar de oorzaak ligt. Ik zou eens met een multimeter testen tijdens het gamen of de 12V en 5V lijnen goed blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:30:
450W voeding zou toch voldoende moeten zijn voor deze setup hoor. Maar goed, je kan altijd een slechte voeding hebben maar als je lijnen goed zijn, ook tijdens het gamen, denk ik niet dat daar de oorzaak ligt. Ik zou eens met een multimeter testen tijdens het gamen of de 12V en 5V lijnen goed blijven.
Jep, ik heb op me kast een LCD scherm met multimeter, Ik zie de temp en de voltagelijnen. Maar de voltages zien er echt goed uit. 12.113+ en 5.221+ en dit met WoW draaiende en Teamspeak.

Als jij weer zegt dat 450W weer voldoende is weet ik het ook niet meer. Misschien terug naar Vista?
Of pc uit het raam gooien? woon wel 4 hoog zal wel impact hebben.

Zat zelf te denken om misschien mobo te veranderen. Echt goed nieuws is er ook niet over deze moederbord. Bah ten einde raad, wil gewoon smooth me pc kunnen gebruiken. :'(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je 12V en 5V lijn niet ineens gigantisch stijgen of dalen onder load, vermoed ik dat je voeding toch wel voldoende is. Normaal is 450W ook genoeg voor deze setup. Veel mensen overschatten het benodigde vermogen van hun computer maar voor zo ver ik weet ga je voor dit systeem geen 600W voeding nodig hebben tenzij je aan SLI gaat beginnen met een hoop harde schijven.

Wat ik zou doen is:
* BIOS resetten; ik zie dat je aan overklokken hebt gedaan in je signature dus misschien staat er nog een instelling fout
* Geheugen testen met Memtest86+
* Booten met zo weinig mogelijk hardware en kijken of het probleem nog bestaat
* Alle kabels en kaarten nagaan om te zien of ze er goed insteken

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 16:09

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 08:52:
[...]
Ja daar heb ik ook aangedacht, onboard sound heb ik uit, heb namelijk een soundblaster live 2 ZS.

Gisteravond weer, lekker wow gaan we raiden en ik ga op teamspeak...niets gebeurt hele raid ging lekker door. Ik zet TS uit en even later was er een discussie op de guildchat en ik doe Alt+tab en dan teamspeak aan, terug naar wow ik praat en 10 min later, bamm alles plat weer.

Alleen het vreemde is, hij sluit zich eigen niet af of een BSOD. Alles blijft staan en ik hoor mensen raar hak op de tak praten.
Ik moest ook meteen aan de geluidskaart/driver combi denken. Disable de geluidskaart eens en draai dan wat games?

We do what we must because we can.

Verwijderd

Ik denk wel degelijk dat je kan proberen een zwaardere voeding te plaatsen.

Maar zou em er niet voor gaan aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb maar uiteindelijk van het weekend Vista weer geinstalleerd.
Verbazingwekkend...het werkt allemaal weer.

Alhoewel ik het probleem blijf behouden dat wanneer ik een spel speel na verloop van tijd windows met de melding komt dat hij het stuurprogramma van me videokaart heeft hersteld...(geen idee want heb de wqhl geinstalleerd) maar de rest gaat goed! :9

Niks hangt, geen problemen verder.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:14

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

conclusie : softwareprobleem. (wat ook al bleek doordat alt-tab de boel liet 'vastlopen', waarschijnlijk omdat ie heel hard iets aan het swappen was, of wat ook)... Oplossing :Windowns opnieuw installeren... 't is jammer |:(

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1