Toon posts:

[WiFi] Grote obstakels overbruggen

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb de opdracht gekregen een chalet te voorzien van draadloos internet. Door omstandigheden is de enige mogelijkheid het internet van de buren "af te tappen" (met hun toestemming natuurlijk).
Op volgende foto kan je het overzicht zien:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/o0atxg.jpg

1. Groot stenen huis (relevante muren aangegeven dmv bruine lijnen) -> met A = BRON (hier staat de modem + switch (gelijkvloers))
2. Stenen/houten tuinhuis
3. Lichte bebossing (vooral hoge bomen, niet echt struiken)
4. Metalen vrachtcontainer (zoals je ze op vrachtwagens ziet)
5. Chalet ("houten" muren buitenzijde) -> met B = DOEL (gelijkvloers)

Al het lichtgroene is obstakelvrij (voornamelijk gras).

Nu dacht ik direct dat dit niet te overbruggen valt met een huis-tuin-keuken-draadloos routertje dus ben ik me eens gaan verdiepen in het betere werk, en kwam ik uit op de producten van Senao.

Ik heb alvast 2 keuzes gemaakt naargelang 2 mogelijke opties:

OPTIE 1: Ik mag geen kabels leggen tot de buitenmuur van het huis (1) en moet dus vanuit het binnenste van het huis beginnen (waar A staat op het kaartje). Voor dit had ik volgend Senao pakket gevonden: http://www.wifishop.nl/pr...spoint-en-usb-adapter.htm

OPTIE 2: ik mag wel kabels trekken tot de buitenmuur van het huis (1). Dan zou ik opteren voor dit pakket: http://www.wifishop.nl/pr...hotspot-client-bundel.htm (natuurlijk met een simpel routertje waarop ik dan de Senao antenne op aansluit.

Bij voorkeur zou ik OPTIE1 willen nemen, aangezien deze het makkelijkst op te zetten is. (Ik ben helemaal niet zeker of OPTIE2 een mogelijkheid is, dit moet ik nog even overleggen met de buren).

Bij het DOEL (B) zal een laptop komen te staan, hierop kan dan de USB ontvanger aangesloten worden.

Om tijd te besparen zou ik van de eerste keer het juiste product willen kopen, ik moet dit laten verzenden naar België namelijk.

Nu is mijn vraag aan jullie of de voorgestelde producten de obstakels op het kaartje kunnen overbruggen. Ik heb al menig draadloos netwerkje aangelegd bij mensen thuis maar dit was telkens over korte afstand, ik ben dus op zoek naar de meningen van een paar ervaringsdeskundigen over de haalbaarheid van dit project. Het mogen dan wel zeer stevige ontvangers en zenders zijn, maar ik ben toch niet zeker of het hiermee zal lukken

PS: het budget hiervoor ligt vast rond de €250.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
is niet te zeggen wat een draadloos netwerk doet in zon situatie... ik zou zeggen leen ergens een simpel accespoint of routertje en kijk hoever je komt met signaal dan weet je al een heeeele boel meer

succes

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Nog iemand gedachten over de zaak?

Verwijderd

Als je niet om de obstakels heen kunt kijken zul je de hoogte in moeten. Directionele antennes voor wifi zijn erg afhankelijk van line of sight. Zo hoog is het zendvermogen namelijk niet.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Inderdaad de hoogte. Heb je geen schoorteen of een ventilatiegat door het dak ergens? De waarde van het huis gaat echt niet dalen als je 2 gaatjes in de schoorsteen boort.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Senao accespoint in bridgemode nemen, die kunnen gevoed worden met spanning over UTP.
Twee 15 dbi richtantennes nemen, en 100 mW van Senao, dat knalt goed ver.

Mijn brug was ook lastige, maar ging wel dwars door 1 compleet huis dat tussen staat.
Gedaan met Linksys op 95mW en Senao op 100mW. Senao heeft 21 dbi antenne en Linksys 15 dbi antenne. Signaal is op zijn best soms 70%, meestal 50-60%. Afstand is 310 meter zelfs.

Ik heb ervoor gezorgd dat antennes bij de raam staan, glasplaat houdt namelijk weinig tegen, zodat de signaal doorheen kan.

Met afstand van slechts 70 meter? Antenne zoveel mogelijk naar voren plaatsen, liefst voor het raam zodat ze beiden al meer "directer" kunnen kijken. Dan zal het werken. WiFi signaal kan wel door muren, maar remt veel af.

De sterke verkrijgbare is 200mW Senao, maar is niet toegestaan in NL. 100mW wel.
Vergeet niet dat als je b.v. Linksys router koop en hiervoor gebruik, de vermogen in apparaat gereduceerd is op 19,5 - 25 mW. De maximale is 95mW door middel van homebrew firmware, zoals dd-box. Met WRT54G zijn er genoeg firmwares gemaakt, dus daar kan je verder komen. Hoewel, 95mW is niet erg gezond voor lange bedrijf. 70-80 mW is beter.
Alleen Senao is al gemaakt voor 100mW, dus daar kan je wel verder komen.

Omdat Senao spanning over UTP kan verwerken, kun je met slechts 1 utp kabel de antenne+bridge zo op het dak plaatsen en naar elkaar richten. Senao zelf gaat in waterdichte box.

In jouw budget: 15 dbi antennes dus nemen. En vervolgens Linksys routers met homebrew firmware erop of iets duurdere Senao bridges maar wel groot voordeel door power-over-utp.

[ Voor 50% gewijzigd door MrDummy op 01-02-2008 08:26 ]

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
2 directionele antennes van een zo hoog mogelijk vermogen (je hebt ook buitenvarianten) aangesloten op een bridge lijkt mij de beste optie.

zo hoog mogelijk bedoel ik dan mee zo hoog als in België is toegelaten (heb ik goed begrepen dat het in Belgïe was?). Pas daar mee op want qua frequentietoewijzing/regulering is België heel streng.
Voor meer informatie. De BIPT is hiervoor verantwoordelijk

***EDIT*** heb ondertussen gevonden wat de maximale output is: 100mW bron

[ Voor 15% gewijzigd door redfox314 op 01-02-2008 12:27 ]

Pagina: 1