Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PS2 Keyboard: 5de kabeltje

Pagina: 1
Acties:

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik heb een toetsenbord (van cherry: de Ultraslim 4100 serie) dat niet meer werkt. Ik heb dat toetsenbord eens open gedraaid en zag dat de ps2 aansluiting met 5 kabeltjes op de printplaat is vast gesoldeerd. Nu dacht ik deze kabel te vernieuwen en heb van een ander toetsenbord waar de toetsen van stuk zijn de kabel eraf te pitsen en dan op de printplaat te solderen. Echter nu blijkt dat dit toetsenbord maar 4 kabels gebruikt. Iemand enig idee waar dat 5de kabeltje dan wel voor dient? Ik heb een beetje zitten zoeken naar datasheets voor ps2 maar ik ben een absolute leek op vlak van elektronica en ik vind het dus niet (of ik weet niet waar ik naar moet kijken...)

BOE

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

ps/2 heeft 6 pinnen, maar gebruikt echter maar 4 van die zes pinnen.
Dus ik zou zeggen kijk hier: Wikipedia: PS/2-interface
Soldeer de 4 gebruikte aders vast en probeer of het werkt.

edit: kijk even of de afbeelding op de door mij gegeven link de moederbord kant of de stekker kant betreft. Als je de boel spiegelt en verkeerd soldeert heb je straks 2 kapotte toetsenborden :).

[ Voor 73% gewijzigd door job op 24-01-2008 11:03 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als er 5 pinnen zijn, is er waarschijnlijk dubbel geaard ;)

• cman
Ik vind dus overal dit:

6-pin Mini-DIN (PS/2):
1 - Data
2 - Not Implemented
3 - Ground
4 - Vcc (+5V)
5 - Clock
6 - Not Implemented

Dus idd 4 kabeltjes aangesloten. Over wat het 5de eventueel zou kunnen zijn vind ik dus niets.

Ik durf het niet zo goed aan te sluiten. Het is een toetsenbord dat bij een gevoelig elektronisch meetinstrument hoort, ik ben bang dat er iets mis mee gaat. Ik ga voor de veiligheid een nieuwe bestellen..

BOE

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

5e is aarde nummer 2, aardpennetje en buitenkant zijn beide aangesloten, waarbij 1 van de 5 meestal de shielding is van de kabel ;) (je kunt gewoon kijken met een multimeter welke pin waaraan zit, en de 2 aardes mag je wat mij betreft zo aan elkaar knopen)

maargoed, koop dan maar een nieuw toetsenbord, voor die paar euro zou ik het niet riskeren ;)

• cman
paar euro... 75 euro! om precies te zijn :)

Thx for the response! Ik ga het in ieder geval eens doormeten met een multimeter...

BOE

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oh, ik dacht een gewoon ps2 tobo.. die kosten maar een paar euro ;) als het een speciaal bord is....

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een willekeurig normaal toetsenbord past niet?

Verwijderd

Als het niet een normaal toetsenbord is, zou ik niet met stelligheid uit durven gaan van de normale PS/2 specificaties en datasheets...
Geen idee hoeveel dat "gevoelige meetinstrument" kost, maar ik zou 't voor die 75,- niet riskeren ;)

• cman
Het heeft geen speciale toetsen of iets dergelijks, maar de afmetingen van het toetsenbord zijn wel belangrijk, het moet namelijk in een koffer passen waar de meetapparatuur in zit. Als ik via het bedrijf van de meet apparatuur het tobo aan zou kopen kost het 180 euro, maar als ik het toetsenbord via de producent (cherry dus) aankoop kost het 75 euro. Ik heb een mail gestuurd naar Cherry om te vragen of dit toetsenbord ook 5 kabeltjes heeft in de ps2 connector om zeker te zijn dat het geen custom made dingetje is..

BOE

Verwijderd

cman schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:51:
Het heeft geen speciale toetsen of iets dergelijks, maar de afmetingen van het toetsenbord zijn wel belangrijk, het moet namelijk in een koffer passen waar de meetapparatuur in zit. Als ik via het bedrijf van de meet apparatuur het tobo aan zou kopen kost het 180 euro, maar als ik het toetsenbord via de producent (cherry dus) aankoop kost het 75 euro. Ik heb een mail gestuurd naar Cherry om te vragen of dit toetsenbord ook 5 kabeltjes heeft in de ps2 connector om zeker te zijn dat het geen custom made dingetje is..
Dat lijkt me een verstandige zet.
Je zal maar net een tobo hebben waar de specs nét ff iets anders van zijn...
Pagina: 1