vergaderingen mbv IP camera's op internet streamen

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Er is vanuit de lokale politiek behoefte om raadsvergaderingen via internet te streamen. ( dit is trouwens geen topic over nut of onzin hiervan ;) )

Er is momenteel een enorme range aan ipcamera's die zowel beeld als geluid kunnen doorgeven.
Ik nam dus contact op met een bedrijf dat deze camera's verkoopt. Echter vertelde de dame me aan de telefoon dat het een groot probleem was om geluid en beeld gelijktijdig te streamen. hmm had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan vooral omdat deze technologie niet nieuw is.
Kijk er zijn natuurlijk professionele oplossingen die vele duizenden euro's kosten. Ik dacht gewoon een vergadering online te streamen met een ip camera voor een appel en een ei.

onze internet verbindingen zijn de volgende?
xs4ll lijn van ik dacht 4096 down en 1024 up.
een gemnet verbinding van 512 1/1 (hier zou ik hem op aansluiten aangezien die nergens anders voor gebruikt wordt en niet overboekt is)

Iemand hier ervaring mee?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb wel goede ervaringen met Axis cams.
Kan je eventueel via Skype de audio versturen ofzo.

Alle proemn in n drek

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
De upload capaciteit van de internetverbinding lijkt mij de bottleneck.
Hoe beter de kwaliteit, hoe groter de stream is. Maar je moet zelf kijken en beoordelen wat
mogelijk is of wat je wilt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou niet met IP cams klooien. Die zijn hier niet voor bedoeld en hebben vaak een maximumaantal kijkers dat je op twee handen kunt tellen. Bovendien kun je daar op jouw bandbreedte ongeveer een kijker mee aan omdat alle bandbreedte bij het apparaatje vandaan komt.

Betere optie is om een echte camera te gebruiken (gewoon een firewire modelletje), dat aan een computer te hangen met capture/encoding software en dat dan naar een echte streaming server te sturen die wel voorzien is van een smak bandbreedte. (Als ik een aanrader mag doen, koop een willekeurige dv cam met fiwi, hang die aan een mac met Quicktime Broadcaster, da's capturer en encoder in een appje, en stuur dat naar een Darwin Streaming Server.)

Voor een appel en een ei kun je dit soort dingen gewoon niet goed implementeren.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 25-01-2008 00:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
hmm het is dus echt niet mogelijk om het een beetje deftig uit te zenden mbv ip cams. Ik had inderdaad die Axis cams in gedachten. Daar zijn ook cams bij die audio ondersteunen.

Snap niet dat met een bepaalde bandbreedte een beperkt aantal mensen slechts gebruik kan maken.
Eenmaal dat dit gestreamt wordt naar een website en bezocht door pakweg 20 mensen gaan er dus problemen komen?

hmm, dat idee van die echte camera te gebruiken om dan de vergaderingen te filmen staat me ook wel aan. Dan maak ik er gewoon filmpjes van die we online zetten. Alleen komt het filmpje pas de dag erna online ipv direct mee te kunnen volgen. De filmpjes worden op een website gezet met meer dan voldoende bandbreedte. Het is een keuze die gemaakt moet worden.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 22:04
Misschien kan je een multicast opzetten met behulp van Quicktime Streaming Server op een Apple server, of de opensource variant Darwin Streaming server. Heb je één stream naar de server, die vanaf daar live bekeken kan worden door meerdere clients.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Camera's van Axis worden voornamelijk voor security doeleinden gebruikt; voor video conference zijn ze totaal niet geschikt.

De meest eenvoudige manier om dit te implementeren is om MSN of Office Communicator te installeren.
Hierbij kun je een degelijke webcam gebruiken. (Van bijvoorbeeld Logitech.)

Deze oplossing is alleen client naar client. Wil je met meerdere personen conferencen, dan heb je een MCU nodig. Dit transcode een videosignaal naar meerdere clients.

Heb je meer te besteden, dan kun je kijken naar desktop systemen of groep systemen
van bijvoorbeeld Sony, Tandberg of Polycom. Ook als je hier met verschillende mensen conferenced,
heb je een MCU software / unit nodig.

Als je 2x 2 ton te besteden heb kun je kijken naar Telepresence. :P

Off Topic. Ik stel voor om met een degelijke Pan-Zoom-Tilt IP Camera te streamen naar een MCU.
( Die ergens colocated hangt. ) Clients kunnen dan streamen vanaf de MCU.

[ Voor 6% gewijzigd door Bl@ckbird op 25-01-2008 13:52 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Volgens mij is je TT wat verwarrend. Er is denk ik geen sprake van conferencing, zoals in verschillende replies wordt veondersteld. Je wilt de gemeenteraads- (of commissie-) vergaderingen gewoon publiek streamen op het internet. Dus alle "MSN" oplossingen zijn niet relevant.

Ook max aantal clients voor zo'n IP cam niet, je moet de stream van zo'n camera doorsturen naar je hosting provider, die zorg draagt voor voldoende streams op internet. Zorg inderdaad dat die hosting daarvan op orde is. Een doorsnee vergadering zal zoveel kijkers niet, trekken. Maar één interessant onderwerp op de agenda en de halve stad kijkt.

Voor het principe maakt het niet uit wat voor camera je gebruikt. Op een PC verzamel je streams van IP cams of aansluiting van traditionele camera's. Uit dat aanbod, selecteer je de gewenste beelden en die moeten als stream naar je hosting. Een upstream van 1025 kbps voor de upload van 1 stream zou prima moeten werken.

Steek je licht eens op bij de mensen van de gemeente Nijmegen. Laatst ondekt dat zij het prima voor elkaar hebben. Een aantal camera's die geschakeld zitten aan het microfoonsysteem, zodat ook altijd de werkelijke spreker in beeld is. (adhv actieve microfoon wordt juiste camera voorgeschakeld)

[ Voor 32% gewijzigd door martin2005 op 25-01-2008 12:05 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dread schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:45:
Snap niet dat met een bepaalde bandbreedte een beperkt aantal mensen slechts gebruik kan maken.
Eenmaal dat dit gestreamt wordt naar een website en bezocht door pakweg 20 mensen gaan er dus problemen komen?
Ja. Het enige wat je namelijk op die website zet is een referentie naar de stream zelf, die in dat geval bij 't cameraatje vandaan komt. En met een 512kbit verbinding gaat dat bijzonder kut zijn als er 20 mensen willen kijken.

Door een streaming server te gebruiken icm een echte camera kun je vanaf je camera (strict gezien de pc waar die aanhangt) één stream naar je streaming server sturen van iets minder dan 512kbit (zeg 300 ofzo) in MPEG-4, en dan heeft de streaming server gewoon een 100mbit of meer internetverbinding zodat die 't door kan sturen naar de 20+ clients.

Overigens Japius, Multicast is een leuk idee leuk maar ISP's ondersteunen dat niet.
hmm, dat idee van die echte camera te gebruiken om dan de vergaderingen te filmen staat me ook wel aan. Dan maak ik er gewoon filmpjes van die we online zetten. Alleen komt het filmpje pas de dag erna online ipv direct mee te kunnen volgen. De filmpjes worden op een website gezet met meer dan voldoende bandbreedte. Het is een keuze die gemaakt moet worden.
Kan ook idd, scheelt je infra maar kost meer werk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1