Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Puntensysteem perikelen

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Op dit moment heb ik 4,5 jaar mijn rijbewijs, wat betekent dat ik nog een half jaar onder het puntensysteem val.
Nu heb ik gister mijn motor rijbewijs gehaald. Als ik volgende week mijn nieuwe rijbewijs (voor zowel motor als auto) ophaal, val ik dan weer (deels?) onder het puntensysteem?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

of je belt gewoon ff t cbr ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Je hebt geen nieuw rijbewijs, je rijvergunning wordt uitgebreidt met een extra categorie (A). De datum waarop je je rijbewijs hebt behaald telt voor het puntensysteem.

Divide and conquer.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

wimpie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:08:
Je hebt geen nieuw rijbewijs, je rijvergunning wordt uitgebreidt met een extra categorie (A). De datum waarop je je rijbewijs hebt behaald telt voor het puntensysteem.
Je zegt 't nogal krom, maar je hebt inderdaad gelijk (maar 'rijvergunning' komt niet in de wet voor, en het betreft wel degelijk een nieuw afgegeven rijbewijs voor meer categorieen).

Iemand is beginnend bestuurder indien:
•sedert de datum waarop voor de eerste keer een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken of
•het voor het eerst afgegeven rijbewijs, een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van de afgifte de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaren zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pooh op 24-01-2008 10:36 ]

• whitehouse
gelukkig .. dan nog maar een half jaartje te gaan .. en ik heb nog geen 'strafpunten' :D

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Kleine sidestep, maar waarom is dat interessant als je toch nog geen punten kwijt bent? Ben je van plan ernstige overtredingen te gaan maken?

Permanent wintericon!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Nouja, ik denk dat iedereen wel eens een keer door rood kan rijden of iets dergelijks.
En met motoren geef je misschien wat vaker sneller gas ja.

Ik zou persoonlijk ook met zo'n vraag zitten in zo'n situatie, altijd gelijk wijzen met het vingertje.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hoe zit dat eigenlijk ? Ik vind 't maar een wazig systeem.
Ik heb inmiddels 2 boetes gehad die via de officier v Justitie (+30 te hard o.a.) zijn gelopen binnen de termijn van het puntensysteem, maar nooit iets gehoord over punten.
Uberhaupt kwam ik er pas na 3 jaar achter dat ik een puntenrijbewijs had, is mij serieus nooit verteld :/

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

flashin schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:20:
Nouja, ik denk dat iedereen wel eens een keer door rood kan rijden of iets dergelijks.
En met motoren geef je misschien wat vaker sneller gas ja.

Ik zou persoonlijk ook met zo'n vraag zitten in zo'n situatie, altijd gelijk wijzen met het vingertje.
Euh, ik wijs nergens naar hoor :) Ik vroeg het me gewoon af, aangezien de TS zo te zien gewoon netjes rijdt / goed uitkijkt om niet gepakt te worden :P (en dus eigenlijk niets te vrezen heeft)

Ik bedoelde er dus verder niets mee, eigenlijk ben jij dus degene die zijn vingertje niet in bedwang kan houden...

edit: is door rood rijden een punt eraf dan trouwens? dat wist ik nieteens (ik heb dan ook geen puntenrijbewijs). En motor rijd ik trouwens ook, dus ik weet hoe los die gashandel soms kan zitten ;) (overigens slechts 1 keer een snelheidsboete gehad voor 4 km/u na correctie te hard 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door Wokkels op 24-01-2008 12:32 ]

Permanent wintericon!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:28:

Uberhaupt kwam ik er pas na 3 jaar achter dat ik een puntenrijbewijs had, is mij serieus nooit verteld :/
Sorry hoor, maar je hebt toch je theorie gehaald? Je kan mij niet vertellen dat het daarin niet sprake is gekomen. Niemand hoeft jou wat te vertellen. Mensen worden geacht zelf de regels en wetten te kennen.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb theorie gedaan vóór dat puntengedoe, examen gedaan na invoering (30 maart 2002). Tuurlijk ben ik geacht regels en wetten te kennen, maar er is mij gewoon niets over verteld destijds. Niet bij het uitreiken van het rijbewijs, niet tijdens de (theorie)lessen en/of examen of wat dan ook.
Pas bij m'n 1e staandehouding.
Maar goed, ik ben er al vanaf gelukkig.

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:28:
Hoe zit dat eigenlijk ? Ik vind 't maar een wazig systeem.
Ik heb inmiddels 2 boetes gehad die via de officier v Justitie (+30 te hard o.a.) zijn gelopen binnen de termijn van het puntensysteem, maar nooit iets gehoord over punten.
Bij overschrijdingen van de maximumsnelheid krijg je een punt bij 40+ te hard op snelwegen en bij 30+ op alle andere wegen. Ik neem dan maar aan dat je geen 110 gecorrigeerd heb gereden op een provinciale weg :X :P

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
-zich zodanig gedraagt dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
-zich zodanig gedraagt en hierdoor een verkeersongeval veroorzaakt waardoor een ander wordt gedood, zwaar lichamelijk letsel oploopt of tijdelijk ziek is of verhinderd wordt in de uitoefening van normale bezigheden;
-te dicht op de voorganger rijdt (bumperkleven);
-op een autosnelweg de maximumsnelheid overschrijdt met meer dan veertig km/uur en op andere wegen met meer dan dertig km/uur;
-letsel aan personen of schade aan goederen veroorzaakt door het niet op de juiste wijze naleven van verkeersregels of -tekens.
Deze dingen gelden in principe alleen als ze je staande houden geloof ik.

Sommige regels zijn nogal ruim te interpreteren :s

[ Voor 3% gewijzigd door flashin op 24-01-2008 13:00 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:53:
[...]

Bij overschrijdingen van de maximumsnelheid krijg je een punt bij 40+ te hard op snelwegen en bij 30+ op alle andere wegen. Ik neem dan maar aan dat je geen 110 gecorrigeerd heb gereden op een provinciale weg :X :P
Nog iets daarboven. Toen hoorde ik ook dat ik een puntenrijbewijs had, maar het was niet aan de agent om te beslissen of het me ook daadwerkelijk een punt ging kosten.
'Grappige' was dat ik ook 0 aan papieren bij me had, en afgezien van de snelheidsovertreding geen bekeuring daarvoor kreeg. Een prettig gesprek met de agent scheelt al 'n heel stuk vaak, plus diens interesse in de (oude) auto.
Daarvoor ben ik eens ivm inhalen bij doorgetrokken streep aangehouden, maar toen is helemaal niet door zowel de agent als OvJ gerept over punten, en door de OvJ trouwens ook niet bij bovenstaand geval. Lijkt me namelijk wel zo effectief om te melden uberhaupt of en hoeveel punten zoiets je gaat kosten toch :?

• whitehouse
Wokkels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:30:
[...]

Euh, ik wijs nergens naar hoor :) Ik vroeg het me gewoon af, aangezien de TS zo te zien gewoon netjes rijdt / goed uitkijkt om niet gepakt te worden :P (en dus eigenlijk niets te vrezen heeft)

Ik bedoelde er dus verder niets mee, eigenlijk ben jij dus degene die zijn vingertje niet in bedwang kan houden...

edit: is door rood rijden een punt eraf dan trouwens? dat wist ik nieteens (ik heb dan ook geen puntenrijbewijs). En motor rijd ik trouwens ook, dus ik weet hoe los die gashandel soms kan zitten ;) (overigens slechts 1 keer een snelheidsboete gehad voor 4 km/u na correctie te hard 8)7 )
hah... wat moest je betalen? :D

ik rijd over het algemeen netjes .... soms 's nachts 150 op de snelweg, maar dat moet dan ook wel kunnen (vind ik persoonlijk).
Ik wil gewoon weten waar de grenzen liggen, zodat ik niet kan zeggen 'ich habe es nicht gewust'
Daarvoor ben ik eens ivm inhalen bij doorgetrokken streep aangehouden, maar toen is helemaal niet door zowel de agent als OvJ gerept over punten, en door de OvJ trouwens ook niet bij bovenstaand geval. Lijkt me namelijk wel zo effectief om te melden uberhaupt of en hoeveel punten zoiets je gaat kosten toch
elke verkeerde actie kost je 1 punt.

[ Voor 15% gewijzigd door whitehouse op 24-01-2008 13:14 ]

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

puntje eraf krijg je voor:
- staandehouding bij grove snelheidsovertreding (Vmax+ 30 km/u, op de snelweg Vmax+40 km/u) (dus NIET als je alleen geflitst bent)
- rijden onder invloed (ik meende > 0,8 promille). Bekeuring voor onder invloed rijden ontvang je meestal pas vanaf 0,5 promille, ookal mag je maar 0,2 promille
- strafrechtelijke veroordeling voor het veroorzaken van een ongeval met letsel (dat is dus wat anders als de schade moeten betalen)
- gevaarlijk rijgedrag (bumperkleven en de art. 5-clausule uit de WVW1994)

e.e.a. volgt pas nadat de sanctie is voldaan (bekeuring betaald) of nadat je door de rechter bent veroordeeld.

bronnen:
www.rijbewijs.nl
www.verkeershandhaving.nl

Dus: Als je niet wordt staandegehouden door de politie krijg je sowieso geen punt, word je wel staandegehouden dan krijgt je bijna nooit een punt. Eigenlijk krijg je bijna nergens een punt voor...

[ Voor 10% gewijzigd door Goverman op 24-01-2008 13:32 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Verwijderd

Om van je punten af te komen dien je een half jaar lang in één van de nieuwe Europese landen te gaan wonen, waarna je hem om kunt zetten naar een rijbewijs dat in dat land geldig is, om hem vervolgens in Nederland om te laten zetten in een Nederlands rijbewijs.

• whitehouse
dus geen wheely's? :D
(niet dat ik dat mezelf zie doen)

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik heb m'n rijbewijs in april 2003 gehaald, maar ik ben ook nooit ergens tegengekomen dat ik een puntenrijbewijs zou hebben. Ben zelf maar eens op zoek gegaan, waarna inderdaad bleek dat ik een puntenrijbewijs heb. Nog drie maandjes, dus ik kan nog iedere maand een punt scoren. ;)

Toch vreemd, want op internet staat dat het in maart 2002 is ingevoerd. Dan had ik het vooraf toch kunnen weten. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het ergens na mijn rijexamen met terugwerkende kracht is ingevoerd.

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs ook nog niet al te lang, ongeveer twee jaar. Een jaar geleden heeft ze een klein ongeluk veroorzaakt (fietser aangereden), politie is erbij gehaald. De aangereden fietser had enig letsel en is daarvoor naar het ziekenhuis geweest. Ze heeft vervolgens een (verhoogde?) boete gekregen voor het niet verlenen van voorrang. Ze heeft nooit bericht gehad over punten van het rijbewijs.
Is dat omdat er geen sprake was van een "strafrechtelijke veroordeling voor het veroorzaken van een ongeval met letsel"?

Wat ik me dus afvraag: word je überhaupt op de hoogte gesteld als je een punt hebt gescoord? Iemand ervaring, of iemand die weet hoe het hoort?

[ Voor 40% gewijzigd door Positron op 24-01-2008 13:44 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

whitehouse schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:33:
dus geen wheely's? :D
(niet dat ik dat mezelf zie doen)
Wheely's kunnen er zelfs voor zorgen dat het rijbewijs direkt wordt ingenomen. Artikel 5, gevaar op de weg veroorzaken.

Signatures zijn voor boomers.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Pooh schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:33:
[...]

Je zegt 't nogal krom, maar je hebt inderdaad gelijk (maar 'rijvergunning' komt niet in de wet voor, en het betreft wel degelijk een nieuw afgegeven rijbewijs voor meer categorieen).

Iemand is beginnend bestuurder indien:
•sedert de datum waarop voor de eerste keer een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken of
•het voor het eerst afgegeven rijbewijs, een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van de afgifte de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaren zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden.
Nee klopt, het is natuurlijk een vergunning waarmee je het een motorvoertuig mag besturen voor de aangegeven klassen (A/B/etc). Hij krijgt een nieuw papiertje (nu pasje) dus feitelijk een nieuw rijbewijs, maar de vergunning wordt gewoon aangepast. Ze trekken hem niet eerst in en geven een nieuwe af, het is een mutatie. Daarom is zijn vraag verder ook niet van toepassing.

De eerste constraint is voornamelijk zo geschreven zodat de regel voor iedereen begrijpbaar is. Bij een vergunning denkt iedereen normaal gesproken aan een boom kappen of een schuur bouwen. :)

Divide and conquer.

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:07:
[...]

Nog iets daarboven. Toen hoorde ik ook dat ik een puntenrijbewijs had, maar het was niet aan de agent om te beslissen of het me ook daadwerkelijk een punt ging kosten.
'Grappige' was dat ik ook 0 aan papieren bij me had, en afgezien van de snelheidsovertreding geen bekeuring daarvoor kreeg. Een prettig gesprek met de agent scheelt al 'n heel stuk vaak, plus diens interesse in de (oude) auto.
Daarvoor ben ik eens ivm inhalen bij doorgetrokken streep aangehouden, maar toen is helemaal niet door zowel de agent als OvJ gerept over punten, en door de OvJ trouwens ook niet bij bovenstaand geval. Lijkt me namelijk wel zo effectief om te melden uberhaupt of en hoeveel punten zoiets je gaat kosten toch :?
Dat is wel gek ja. Maar inhalen over de doorgetrokken streep is toch ook niet iets wat naar de OvJ gaat? Tenzij het een art. 5 WVW procedure is, maar dan was het dus niet alleen wegens het inhalen over een doorgetrokken streep.
Wat ik een keer met m'n vader heb gehad: geen gordel om, over de doorgetrokken streep en keren waar het niet mocht. Agent zei: "Niet meer doen he meneer". Dat waren nog eens tijden...

• whitehouse
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:03:
[...]

Dat is wel gek ja. Maar inhalen over de doorgetrokken streep is toch ook niet iets wat naar de OvJ gaat? Tenzij het een art. 5 WVW procedure is, maar dan was het dus niet alleen wegens het inhalen over een doorgetrokken streep.
Wat ik een keer met m'n vader heb gehad: geen gordel om, over de doorgetrokken streep en keren waar het niet mocht. Agent zei: "Niet meer doen he meneer". Dat waren nog eens tijden...
en heeft je vader het daarna ook niet meer gedaan? :D

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
Dat puntengedoe kan de politie je ook geen duidelijkheid mee geven denk...

Vorig jaar een beetje een auto op zitten duwen. Bleek oom agent in burger te wezen :X

Mgoed, verbaal gekregen voor onvoldoende afstand houden. Hele preek gehad van oom agent en dat het me punten zou kosten, rijbewijs kwijt blabla.

Nooit wat van gehoord.

Bezwaar aangetekend en gelijk gekregen, verbaal kwijtgescholden maar ook tot op heden geen duidelijkheid mbt het puntenverhaal. Mgoed over 5 maanden is het daarmee gebeurd. Blijft dan een notitie van staan denk ik?

Whoop!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ nee, je valt immers niet meer onder die regeling... Hooguit zou de overtreding geregistreerd kunnen worden. Dat kan dan vervelend zijn bij toekomstige overtredingen (hogere bekeuring enzo). Maar ja, als je bezwaar gegrond is dan bestaat de overtreding niet meer en sta je er dus ook niet meer voor geregistreerd...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:03:
[...]

Zoals ik al zei, als je beide gewoon en normaal doet (agent ook niet te belerend) scheelt dat vaak al 'n hoop. Als ik fout zit zal ik dat ook echt niet ontkennen.
Ging ook om na het inhalen het overschrijden van de max. snelheid, maar daar heb ik geen boete voor gehad.
Het 'niet meer doen' heb ik gelukkig in deze tijden ook nog wel eens gehoord :)

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:03
Ik heb een aantal maanden geleden een snelheidsovertreding begaan (149 gecorrigeerd, 100 toegestaan). Uiteraard een boete gehad, maar nooit iets gehoord van punten, krijg je hier normaal gesproken melding van?
(Rijbewijs behaald in 2006, heb dus een puntenrijbewijs.)

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Bij flitsen wordt de bekeuring op het kenteken geregistreerd. Als je aangehouden wordt, komt de boete op jouw naam te staan (persoonlijk dus). Daarom krijg je geen punt bij flitsen.

Zelf ook in de lease auto een keertje geflitst bij Almere op de provinciale weg, 115 na correctie :X Maar voor zover ik weet geen punt voor gekregen.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 10:40
ThumbleX heeft zijn autorijbewijs in feb '07 gehaald, maar zelfs toen werd er vrij wazig over gesproken.
Van de zomer ben ik staande gehouden, aangezien ik werd geklokt met 102km/u op een 80 weg, en toen is mij pas duidelijk werd verteld wat een puntenrijbewijs inhield.
Bovendien werd het me toen duidelijk dat ik redelijk veel 'geluk' had, omdat ik met correctie een snelheidsovertreding had van 29km/u, net geen punt eraf dus :)

Verwijderd

n1els schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:23:
Bij flitsen wordt de bekeuring op het kenteken geregistreerd. Als je aangehouden wordt, komt de boete op jouw naam te staan (persoonlijk dus). Daarom krijg je geen punt bij flitsen.

Zelf ook in de lease auto een keertje geflitst bij Almere op de provinciale weg, 115 na correctie :X Maar voor zover ik weet geen punt voor gekregen.
Dus vluchten voor de politie heeft daadwerkelijk nut? Mooi, voortaan ga ik mooi niet stoppen. :+

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:03
n1els schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:23:

Minor detail: Ik was dus aangehouden, vergeten te vermelden.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:06:
[...]

Dus vluchten voor de politie heeft daadwerkelijk nut? Mooi, voortaan ga ik mooi niet stoppen. :+
Bij blik op de weg was er een keer iemand die dat deed, en in een 5 serie ofzoiets richting de Duitse grens reed met 200+. De presentator zei na het filmpje dat die persoon een schikkingsvoorstel van een 7500 guldens (oud filmpje) thuis had gekregen, waarmee de zaak was afgedaan. In die context zou het dan nuttig zijn om je rijbewijs te behouden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffel op 29-01-2008 10:51 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Das een oud filmpje van blik op de weg met een BMW M5, Sowieso als je geflitst word en de auto staat niet op de naamhouder van het puntenrijbewijs kunnen ze je niks maken.

Zou je dus vluchten voor een politie auto die een traject meting gedaan heeft komt de bekeuring dus op de naamhouder van de auto :)

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Ghostrider schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:32:
Das een oud filmpje van blik op de weg met een BMW M5, Sowieso als je geflitst word en de auto staat niet op de naamhouder van het puntenrijbewijs kunnen ze je niks maken.

Zou je dus vluchten voor een politie auto die een traject meting gedaan heeft komt de bekeuring dus op de naamhouder van de auto :)
Ja, ALS je weg komt ja... en als die regels niet gewijzigd zijn (dwz de eigenaar van de auto moet aangeven wie er reed of zelf het bokje zijn) en áls er niemand even met b.v. Duitsland belt om te vragen of de buren even een setje blauwe zwaailichten te leen hebben, want denk nou niet dat er geen samenwerking is tussen met name de verkeerspolitie in de grensstreken. Het enige wat de Duitse of Belgische agent hoeft te doen is je staande houden en je vragen je te legitimeren. Die informatie kan hij zo aan de Nederlandse politie doorgeven, en huppa, bukken maar :)

Mijn zegen heb je verder hoor maar ik zou gewoon stoppen en lappen (en ik zet m'n begrenzer op Vmax+40, dat gaat dus wel goed ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 13:09 ]

• Goverman

Goverman

not loaded

Ja, ALS je weg komt ja... en als die regels niet gewijzigd zijn (dwz de eigenaar van de auto moet aangeven wie er reed of zelf het bokje zijn)
Als kentekenhouder ben je niet verplicht daarop in te gaan. Hooguit kun je dan verdacht worden, maar bij voorkomen geldt in dat geval dat het OM jouw schuld (kentekenhouder = overtreder) moet bewijzen... Kunnen ze dat niet dan vervalt de strafzaak tegen de kentekenhouder. WEL blijft de kentekenhouder aansprakelijk voor de (geconstateerde) overtreding. Als kentekenhouder zie je dus nog steeds een stevige bekeuring op de mat vallen, maar... geen rij-ontzegging ofzo.

Pagina: 1