Linux ISO bootable vanaf USB flash drive

Pagina: 1
Acties:
  • 3.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 14:44
Hallo, ik wil een GeexBox (linux based) ISO waarmee je normaal gesproken GeexBox vanaf een cd kan opstarten op een USB flash drive zetten zodat voortaan daar vanaf kan opstarten. Makkelijker gezegd dan gedaan. (Ik gebruik zelf overigens Windows maar heb ook een Knoppix cd voor evt benodigde Linux acties.) Enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Er zijn kant-en-klare oplossingen, zoals pendrivelinux.

Een iso omzetten naar een USB bootable moet kunnen, maar moet je volgens mij wel erg veel tweaken. Ik heb grub ooit op een stick gekregen en die een kernel laten starten, maar verder dan dat kwam ik niet (kwam niet uit de initrd die ik moest maken)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Vince, in beide topics mis ik een stuk eige initiatief :?
Wat heb je nu precies zelf allemaal geprobeerd en met welkezoektermen heb je geGoogled ?

Je kan trouwens ook naar DSLinux kijken (Damn Small Linux) die heeft een menuoptie om het linux systeem op je pendrive te zetten, kind kan de was doen

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• hendriku
Pim. schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:55:
Vince, in beide topics mis ik een stuk eige initiatief :?
Wat heb je nu precies zelf allemaal geprobeerd en met welkezoektermen heb je geGoogled ?

Je kan trouwens ook naar DSLinux kijken (Damn Small Linux) die heeft een menuoptie om het linux systeem op je pendrive te zetten, kind kan de was doen
Het initiatief is er wel maar staat niet vermeld en omdat het niet direct tot een mogelijke oplossing leidde waardoor de probleemstelling geldig blijft. Ik zal wel even het e.e.a. uitweiden; De USB flash drive (256mb) moet kunnen opstarten met GeexBox waarvan ik een werkende ISO heb, die prima functioneerd op een cd. Echter lukt het mij dus niet deze ISO op de USB stick te krijgen. Ik kan de stick wel bootable maken (dos) maar met het kopieren van de bestanden in de ISO ben je er natuurlijk niet. hoe verder?

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

check dit artikel.

Is voor knoppix, maar goed aan te passen (nagenoeg identiek) aan elke andere live distributie.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• hendriku
Four schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:43:
check dit artikel.

Is voor knoppix, maar goed aan te passen (nagenoeg identiek) aan elke andere live distributie.
thanx! maar toch iets meer werk dan ik had verwacht. Wel de moeite waard om het te proberen echter.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Is gewoon heel uitgebreid uitgelegd. in essentie zou het volgende gewoon moeten werken:
* USB formatteren naar fat32
* ISO uitpakken op usb
* syslinux installeren op usb, en configureren om de kernel te laden die isolinux van de cd normaal zou moeten doen

op voorwaarde dat er fat32 support in de kernel zit zou dit normaal moeten werken, denk ik :)

Verwijderd

Ben benieuwd of ik op deze manier ook de installatie-CD/DVD van een Linux-distro op een USB-stick kan krijgen.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Zou moeten werken. Ik pas het zelf toe voor debian, maar dan een licht gewijzigde procedure
* USB formatteren naar fat32
* HDMEDIA kernel van de debian repo's op usb zetten
* NETINST iso (of andere) op usb zetten
* syslinux installeren op usb, en configureren om de hdmedia kernel te laten

hdmedia kernel bevat rootfs met de installer, die capabel is om alle benodigde bestanden uit de ISO op de usb stick te lezen. Al verscheidene keren gedaan, werkt perfect, én snel :)

Verwijderd

De manier waarop het uiteindelijk gelukt is met mijn SuSE CD1, alleen gebruikmakend van een Windows werkstation:

(Z: is de driveletter van je USB-stick in Windows.)

1. Inhoud van de CD naar een USB-stick (FAT32) van 1GB kopieren.
2. Alle files uit de map Z:\boot\i386\loader kopieren naar Z:\
3. Z:\isolinux.bin verwijderen.
4. Z:\isolinux.cfg hernoemen naar Z:\syslinux.cfg
5. Download Syslinux en pak deze uit naar bijv. C:\syslinux.
6. Ga in een command-prompt naar C:\syslinux\win32
7. Voer uit: syslinux z:

Vervolgens krijg je de textbased-setup van SuSE en is het een kwestie van driver voor je netwerkkaart laden, installatiebron wijzigen naar je file-server (via SMB/CIFS in mijn geval) en gaan.

Onder Linux schijnt het nog makkelijker te zijn. Daar ga ik dit weekend even mee stoeien. Ook wil ik nog een keer uitzoeken waarom ik de textbased-setup krijg en hoe ik dat eventueel kan wijzigen in de grafische setup.

• hendriku
klinkt goed allemaal op zich. ga het vanavond eens proberen.

• hendriku
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:52:
De manier waarop het uiteindelijk gelukt is met mijn SuSE CD1, alleen gebruikmakend van een Windows werkstation:

(Z: is de driveletter van je USB-stick in Windows.)

1. Inhoud van de CD naar een USB-stick (FAT32) van 1GB kopieren.
2. Alle files uit de map Z:\boot\i386\loader kopieren naar Z:\
3. Z:\isolinux.bin verwijderen.
4. Z:\isolinux.cfg hernoemen naar Z:\syslinux.cfg
5. Download Syslinux en pak deze uit naar bijv. C:\syslinux.
6. Ga in een command-prompt naar C:\syslinux\win32
7. Voer uit: syslinux z:

Vervolgens krijg je de textbased-setup van SuSE en is het een kwestie van driver voor je netwerkkaart laden, installatiebron wijzigen naar je file-server (via SMB/CIFS in mijn geval) en gaan.

Onder Linux schijnt het nog makkelijker te zijn. Daar ga ik dit weekend even mee stoeien. Ook wil ik nog een keer uitzoeken waarom ik de textbased-setup krijg en hoe ik dat eventueel kan wijzigen in de grafische setup.
Works like a charm! almost... opstart gaat goed, GeexBox start maar blijft hangen met de melding "cannot enter Geexbox second stage system". Maar goed, de bootable USB flashdisk met linux is een feit. thanx!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-01 19:39
Leuke distro die ook erg goed werkt vanaf een USB Drive is PC-Linux OS, vereist wel een 1GB pen, maar dat zijn de kosten ook niet meer met de huidige prijzen.
Pagina: 1