Opgelicht?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oké,

Mijn baas vroeg me een grafisch werkstation op te zetten dat upgradeable was en dus enkele jaren mee kon. Ik had 2 systemen op papier in elkaar gezet; de eerste rond de 4000 euri, de tweede rond de 2300euri, beide opgebouwd uit high-end merkcomponenten. We hebben besloten voor het systeem rond de 2000 euro te gaan.

Met deze data ben ik destijds naar de it-beheerder (een extern persoon) gegaan met de vraag of deze de pc als samengesteld kon leveren. De it-beheerder echter levert uitsluitend dell-pc's (ivm garanties etc.. yeayea..) en we waren overeen gekomen dat het moederbord mocht afwijken, maar de overige componenten, zoals geheugen, voeding, GPU, CPU zouden dezelfde zijn.

Nu heb ik hier dus een pc staan, Dell precision 490, met:

moederbord van Dell, modelno. 0gu083,
8 geheugenmodules van 512Mb Ecc, 667Mhz. (gevraagd was: 2x2Gb 4-4-4-12 800Mhz)
Xeon processor x5355 (gevraagd: core2quad 2,9Ghz (model benk ff vergeten)
750 watt dell voeding (gevraagd: 850W Enermax)
FireGL 7200 GPU (deze was ook gevraagd)

Het systeem werkt en heeft een aardige performance, maar het is niet zoals afgesproken. Ik wil dus nu op zijn minst het geheugen vervangen hebben, maar ik kan er niet achter komen welk soort geheugen er maximaal in kan (qua Mhz) maar heb t gevoel dat dit 667 modules zijn. Verder nog de vraag of het verplicht is om in dit mobo ECC modules te gebruiken...

Bedankt voor jullie hulp alvast :)

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 15:36

Tiny

Wat eten we?

Als het een DELL pc is, dan ff op de DELL website het TAG nummer invoeren, kun je zo zien wat er allemaal inzit, en wat je kunt upgraden.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 08:08
8x512 = 4gig geheugen.

Je hebt niets te klagen lijkt mij....
Dell leverd alleen voledige systemen je kan niet alles samen stellen. Daarnaast werk je op een workstation deze zijn erg zwaar gevoerd..

Ik denk dat je een systeem heb waar menig hem zou willen hebben...
Leuke 2003 server kan je er van maken. of zware autocad docs mee bewerken...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit heeft imo niets te maken met oplichting. Een bedrijf heeft vaak licenties met een bepaald merk. Zo heeft het bedrijf waar ik heb gewerkt een deal met HP.

Dus dat het afwijkt van jouw aanvraag, zal eerder liggen aan wat jouw IT-Beheerder heeft besteld.
Dan is er imo geen sprake van oplichting.

Wat je het beste kan doen is stappen naar je baas en naar de IT-Beheerder om om de tafel te gaan zitten en waar het mis ging met het bestellen van jouw onderdelen / systemen.

Wauw, een sig!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49
Wat houdt je tegen om contact op te nemen met Dell?
Daarnaast kun je op de Dell site het servicetag nummer invullen en zie je precies wat er in je computer zit. Daarnaast is het dan mogelijk om specifieke hardware upgrades voor deze machine te bestellen. Het is tegenwoordig wel mogelijk om ander merk geheugen in Dell pc's te zetten, maar aan de andere kant raadt ik je dat dan weer af.

Volgens mij is ECC geheugen verplicht, maar dat weet ik niet zeker. Staat volgens mij hier ook in de geheugen FAQ.

Dan nog een vraagje van mijn kant, wat heeft dit te maken met opgelicht zijn? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je sysbeheerder wil dat je Dell gebruikt. Dit is inverband met images e.d. ook een stuk handiger. Soort van uniformiteit in het bedrijf. Ze zweren er hier ook bij. Uitzonderingen zoals Apple's daargelaten natuurlijk.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@ iedereen die niet vind dat dit oplichting is:

Kijk, als ik gele, 20ct. goedkopere bakstenen merk A lever, terwijl rode, duurdere merk B gevraagd en OVEREENGEKOMEN zijn en ik zeg dan, als de bakstenen op de stoep van de opdrachtgever staan: " jaa, maar met die gele kan ik ook een huis bouwen, en ik heb een goede relatie met fabriek A" Dan houd ik me dus MOEDWILLIG niet aan afspraken iaw. oplichting. Zo voelt dat althans.

Nogmaals; het gaat er niet om of dit systeem GOED is, het gaat erom of het datgene is wat wij GEVRAAGD hebben. Wij willen dus gewoon wat we vragen; wij hebben ook DUIDELIJK gesteld dat als niet datgene wat wij gevraagd hebben door de it-beheerder geleverd kon worden, wij dan zelf het systeem samenstellen en bouwen.

Goed, ik ga nu eens kijken of ik een TAG-nummer invoer op de dell-site kan vinden... PS. waar kan ik dat TAG nummer vinden?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik snap je hele probleem niet. Als je vantevoren weet dat het een dell machine gaat worden dan kun je er vanuit gaan dat er ook dell onderdelen in komen. En dat heeft helemaal niks met oplichting te maken.
Verder word de 490 inderdaad alleen met xeon geleverd. Maargoed, die is er ook in quad core en zal ook zeker een goede performance geven.

En wat is nu verder het probleem? Kun je niet vooruit met dit systeem? Verwacht je dat je minder performance hebt dan dat je zelf samengesteld hebt?

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 23:07
Ik moet zeggen dat het niet precies overeenkomt met het gevraagde, maar toch wel dezelfde performance zou moeten geven. Wat ik wel vind is dat ze met 8x512MB je hebben opgelicht, das natuurlijk waardeloos als je in de toekomst nog wilt uitbreiden, daar zou ik zeker achteraan gaan!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
HAMMER_99 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:55:
@ iedereen die niet vind dat dit oplichting is:

Kijk, als ik gele, 20ct. goedkopere bakstenen merk A lever, terwijl rode, duurdere merk B gevraagd en OVEREENGEKOMEN zijn en ik zeg dan, als de bakstenen op de stoep van de opdrachtgever staan: " jaa, maar met die gele kan ik ook een huis bouwen, en ik heb een goede relatie met fabriek A" Dan houd ik me dus MOEDWILLIG niet aan afspraken iaw. oplichting. Zo voelt dat althans.

Nogmaals; het gaat er niet om of dit systeem GOED is, het gaat erom of het datgene is wat wij GEVRAAGD hebben. Wij willen dus gewoon wat we vragen; wij hebben ook DUIDELIJK gesteld dat als niet datgene wat wij gevraagd hebben door de it-beheerder geleverd kon worden, wij dan zelf het systeem samenstellen en bouwen.

Goed, ik ga nu eens kijken of ik een TAG-nummer invoer op de dell-site kan vinden... PS. waar kan ik dat TAG nummer vinden?
Dit is geen oplichting. Het is oplichting als je merk A krijgt maar moet betalen voor merk B en de leverancier zegt dat je B hebt gekregen. (Nog even afgezien van een vergissing. Niet iedere afwijking is meteen een strafbaar feit.)

In het geval van de PC betaal je ongetwijfeld voor het systeem wat is geleverd en is op geen enkele manier moeite gedaan te verbergen dat er wat anders in zit. Dat je wat anders hebt gekregen dan je wilde is een ander verhaal. Hiervoor kun je beter gewoon even die ICT-man bellen en vragen waarom. Misschien heeft hij een goed verhaal, misschien ook niet. In het ergste geval moet hij het terugnemen en alsnog het het gewenste systeem opleveren (mits dat bestaat van Dell).
Hoe dan ook, met oplichting heeft het niets te maken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49
Ja, maar dat vertel je er niet bij.
Je hebt het er voor de rest nergens over namelijk. Je stelt uiteindelijk alleen maar een vraag omtrend het geheugen.
Daarnaast vind ik het raar dat jullie sysbeheerder overeenkomt dat alleen het moederbord van Dell kan zijn aangezien Dell geen losse moederborden levert. Geloof mij nou maar dat je minder problemen hebt met een Dell machine dan met een eigenhandig in elkaar gezette pc (ik heb het dan over een bedrijfssituatie en niet een thuis pc). Er zit de gevraagde grafische kaart in en volgens mij is de Xeon x5355 gewoon een Quad core, dus dat komt ook gewoon overeen. En een Xeon is dan weer stabieler voor zover ik weet. Het is dan wel geen 2,9GHz, maar een 2,66GHz. Dat de voeding geen Enermax is, is natuurlijk ook logisch. Dell heeft z'n eigen voedingen.
Waar ik het met jou wel over eens ben is dat de geheugen modules gewoon de 2GB hadden moeten zijn ipv zoveel stuks 512MB. Upgraden wordt op deze manier wel moeilijker.

Het kan ook zijn dat voor jouw kostenplaatje geen 2x2GB geleverd kon worden en dat het alleen maar binnen je kosten viel wanneer je 8x 512MB nam. Het kan, maar dat kan ik zo natuurlijk niet zeggen. Ik denk overigens dat Dell niet heel erg moeilijk gaat doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 24-01-2008 10:15 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of hier sprake is van oplichting kun je alleen nagaan als je exact zou melden wat er op papier staat - en dan nog is zoals Twynn meldt duidelijk aangegeven dat het een in grote lijnen vergelijkbare Dell bak ging worden. Dan moet je niet raar opkijken als het een... Dell bak is.

Verder ademt totaal geen eigen inzet uit je verhaal, niet om zelf na te gaan wat de situatie is en niet om na te gaan waar op GoT dingen als dit thuishoren (het gaat hier om een Compleet Systeem en daarnaast is dit geen technische vraag maar een juridische. Juridische vragen horen op GoT in Stuffis Generalis - en daar heb je nog geen toegang toe). Ook de schreeuwerigheid ("OVEREENGEKOMEN", "MOEDWILLIG", "GOED", "GEVRAAGD" en "DUIDELIJK" :X ) en de brakke titel helpen niet echt.

Moven heeft geen zin, dit gaat op slot.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.