Toon posts:

aardlekschakelaar klapt na uitdoen stekkerblok pc

Pagina: 1
Acties:
  • 3.845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb circa drie maanden geleden een nieuwe pc gebouwd welke verder naar behoren werkt en volledig uit a merk componenten bestaat. De monitor die ik hierbij in combinatie gebruik is een wat ouder dell tft scherm de e173fp. Het vreemde is dat ik sinds ongeveer twee maanden heel soms het probleem heb dat één van de twee aardlekschakeleren die ons appartement heeft eruit klapt. De aardlekschakelaar klapt er steeds uit op het moment dat ik het stekkerblok waarop de pc, tft monitor, externe hd en bureaulamp uitzet. Overigens zitten zaken als de wasmachine en droger op de andere aardlekschakelaar en deze klapt er dus niet uit. Tevens staan er niet bijzonder veel apparaten aan als de aardlekschakelaar eruit vliegt.

Naar mijn weten klapt een aardlekschakelaar normaal eruit op het moment dat er teveel spanning weglekt bij een apparaat. Als gevolg hiervan springt de aardlekschakelaar uit om zo te voorkomen dat je onder stroom kan komen te staan bij het aanraken van het apparaat dat stroom lekt. Je zou dus logischere wijs denken dat de aardlekschakelaar eruit klapt als je apparaten aanzet of aan hebt staan, maar bij mij gebeurt het dus als ik een stekkerblok uitzet. Overigens staan de pc en monitor al uit voordat ik het stekkerblok uitzet (de externe hd bevat geen uit/aanschakelaar en de bureaulamp staat praktisch nooit aan).

Het stekkerblok heb ik al een keer vervangen en nadat ik met weer een andere stekkerdoos de hele handel op een ander stopcontact heb aangesloten waar verder geen problemen mee zijn komt het probleem ook soms voor. De apparatuur werkt dus naar behoren verder alleen vind ik dat het tft scherm wel iets vreemds vertoont, want hiervan blijft namelijk nadat ik het stekkerblok uitzet nog om de minuut een oranje ledje branden welke normaal groen brand als het scherm (dell e173fp) aanstaat. Ik ben bekend met standby modussen maar die zouden toch niet mogen werken nadat je een stekkerblok uitzet!? Als ik de stekker volledig uit de muur trek brand het lampje dus niet en als het scherm uit staat met het stekkerblok nog aan brand er ook geen lampje.

Momenteel heb ik mijn pc op een stekkerblok en mijn tft, ext hd en bureaulamp op een ander stekkerblok om hopelijk uit te kunnen sluiten dat het in ieder geval niet aan mijn nieuwe pc ligt. Ik heb al vrij veel mensen om mij heen om hulp verzocht, maar niemand heeft voldoende kennis op dit gebied om mij een zinnig antwoord te geven. In mijn ogen is dit een zeer vreemd probleem en ook na intensief googlen kan ik weinig meer over het verschijnsel aardlekschakelaar vinden dan dat deze er meestal uitspringt bij het weglekken van spanning bij bv een wasmachine.

Wie o wie heeft enig idee hoe het komt dat de aardlekschakelaar eruit springt bij het uitzetten van het stekkerblok? Mijn vermoeden is dat het tft scherm iets van spanning lekt gezien het oranje lampje dat knippert terwijl de spanning eraf is, maar je zou denken dat de aardlekschakelaar er juist uitspringt als het scherm nog aanstaat.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Probeer iig eens met of je PC of je Monitor in dat stekkerblok en de andere helft van je PC dan via een compleet ander stopcontact, probeer verder ook randapparatuur en lampje uit te sluiten. Wissel dan ook nog eens de stekkerblokken. Je zal iig eerst 1 voor 1 moeten uitzoeken welke apparaten dit veroorzaken en of het aan het stekkerblok ligt of een combinatie. Probeer alle apparatuur verder ook direct in een stopcontact.

Je redenatie over de aardlek is iig juist.

Iig wil ik iets meer over je monitor weten want het is me nu niet helemaal helder:

1. Er brand dus geen lamp als de monitor uit staat en je stekkerblok nog aan of als je hem direct ine en stopcontact hebt?
2. Gaat je monitor oranje branden zodra (of na enige tijd) het signaal van de PC wegvalt?
3. Heb je in het door jou genoemde voorbeeld het scherm nog aan staan wanneer je de stekkerdoos uit doet?

Ik begin namelijk gewoon te denken dat je stekkerdoos gewoon niet helemaal lekker is en op een of andere manier nog half contact maakt waardoor je scherm toch weer aangaat en dus brandt. Mede omdat hij een beetje half brak zou zijn zou het zo kunnen dat er wat stroom lekt en de aardlek er idd uitvliegt.

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat het ledje van je monitor nog een minuutje blijft branden komt eerder door dat er nog wat stroom in een condensator zit lijkt men. Waarschijnlijk staat dat los van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de respons zover.

De opstelling van twee stekkerblokken heb ik nu zo staan. Mijn pc staat op 1 stekkerblok op stopcontact aan andere kant van de kamer en mijn monitor, hd en lamp staan op 1 stekkerblok op een stopcontact aan deze kant van de kamer. Ik wacht nu tot de volgende keer dat de schakelaar eruit knalt om zo te zien of het word veroorzaakt door stekkerblok a of b. Vervolgens wil ik als het gebeurt bij het stekkerblok met de monitor, hd en lamp deze ook weer op losse stekkerblokken zetten om uit te zoeken wat het veroorzaakt.

Zal ook nog poosje proberen direct in het stopcontact, maar het probleem is ook dat het probleem soms vaak voorkomt en het soms pas na 2 weken weer de kop laat zien.

1. Er brand geen lampje op de monitor als ik de stekkerdoos volledig uit het stopcontact haal. Het lampje brand dus wel om de minuut oranje als de stekkerdoos nog wel in het stopcontact zit, maar de schakelaar op de stekkerdoos uitstaat. Er is dus geen sprake van een condensator met nog wat stroom of iets dergelijks, want dit "knipperen" doet het scherm de hele tijd als de stekkerdoos uitstaat.

2. Als ik na gebruik de monitor uitzet dmv de on/off knop brand er totaal geen lampje. Pas als ik de stekkerdoos uitschakel begint het ledje oranje te knipperen om de minuut.

3. Het scherm staat niet aan wanneer ik de stekkerdoos uitdoe.

Ik heb het stekkerblok dat ik had gekocht voor mijn pc al bij de winkel geruild en toen bleef het probleem. Heb vervolgens een ander stekkerblok van ander merk gepakt en ook hierbij weet hetzelfde probleem. Kan me dus niet voorstellen dat het iets met de stekkerblokken te maken heeft aangezien deze icm andere apparatuur geen problemen geven.

Hopelijk kunnen jullie me nog iets verder helpen :-)

• GENETX
  • Nu online
Met optie 2 bedoelde ik eigenlijk dat wanneer je je PC uitzet, je monitor aanlaat en de stekkerdoos ook aanlaat. Dan kunnen we zien of hij in de standby modus springt.

Is verder idd vaag dat 2 stekkerblokken hetzelfde probleem zouden geven. Ergens was mijn verklaring dat je stekkerdoos toch op een of andere manier contact zou maken soms. Een of ander signaal waar je scherm op zou reageren en daarom weer aan zou gaan, maar omdat deze geen signaal zou krijgen in de standby modus zou springen en dan gaat knipperen. Zegt de handleiding van je monitor er ook iets over verder? Aan de andere kant had je hiervoor natuurlijk ook geen problemen met je monitor...

Je moet echter wel 2 verschillen onthouden: Een harde schakelaar zoals een lamp schakeld de stroom echt helemaal af door het circuit te verbreken. Je hebt ook elektronica waarbij een chip regelt of het apparaat aan of uit is. deze gebruikt dus een beetje energie en is wat geavanceerder. Punt is dat de verbinding dus neit wordt verbroken zoals bij een harde schakelaar en dus aan zou kunnen gaan.

Mijn redenering hierop:
Monitor gaat uit, stekkerblok gaat uit. Hierdoor is je monitor even helemaal afgesloten van het net en wordt de chip gereset. Daarna zou het blok toch nog een beetje stroom doorlaten waardoor je monitor weer een puls krijgt. Als Dell het dan zo heeft gedaan dat wanneer de monitor voor de eerste keer op het stroom wordt aangesloten (wat nu dus eigenlijk gebeurt omdat deze is gereset) hij aangaat. In dit geval heeft hij geen signaal van de PC en gaat in standby.

Maarja, verder heb ik zelf een hekel aan mensen die hun PC helemaal afsluiten van het net :+ Mijn tip is om gewoon zo'n verdeelblok te halen met een beveiliging tegen bliksem. Zit je ook neit te kloten dat je de schakelaar eerst aan moet doen en zul je hoogstwaarschijnlijk dit probleem niet hebben :+

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 23:36

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GENETX schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:46:
Maarja, verder heb ik zelf een hekel aan mensen die hun PC helemaal afsluiten van het net :+
Dat snap ik niet.(of je smile niet :+ ) Als een pc uit staat, staat hij in werklijkheid nog standby, wake on lan werkt, en hij verstookt nog altijd een paar watt, sommige voedigne zelfs meer dan een paar.

Maar nog even iets, zo'n (goedkoop) stekkerblok koppelt waarschijnlijk maar 1 van de 2 spanningspinnen af. En jouw monitor heeft (zoals je aangeeft) nog iets van een condensator. Dus het zou wellicht ook nog kunnen uitmaken hoe je de stekker in het contact stopt. :?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• GENETX
  • Nu online
leuk_he schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:55:
Maar nog even iets, zo'n (goedkoop) stekkerblok koppelt waarschijnlijk maar 1 van de 2 spanningspinnen af. En jouw monitor heeft (zoals je aangeeft) nog iets van een condensator. Dus het zou wellicht ook nog kunnen uitmaken hoe je de stekker in het contact stopt. :?
nee, uit je stopcontact komt namelijk wisselspanning. Maar dan nog niet, een stroomkring hoort gesloten te zijn, in alle andere gevallen kan er geen stroom lopen.

Maar je hebt wel gelijk over die paar W's, maar daar doen we hier niet moelijk over iig.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 25-01-2008 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Genetix,
Ik zal de handleiding er nog eens op naslaan of er na de eerste keer spanning inschakelen inderdaad een soort standby modus optreed bij het dell scher. Helaas zit er geen support meer op het scherm en kan ik dus niet dell om een verklaring vragen over het knipperende ledje.

Jouw redenering kan ik nog wel volgen, maar dan heb ik nog steeds geen oplossing voor het aardlekschakelaar probleem :-)

Het feit dat ik mijn pc van het net wil halen heeft meer te maken met mogelijk brandgevaar. Het merendeel van de branden die in huis ontstaan namelijk door kortsluiting van electronica en een voeding van een pc of adapter van een scherm kan in mijn ogen nog kortsluiting geven. Voor onweer of stroomstoten ben ik inderdaad niet bang, want ik gebruik in principe alleen maar a merk stekkerblokken van bv sitecom, belkin, apc, etc

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb thuis een vergelijkbaar probleem. Op mijn werkkamer heb ik onder de tafels een kabelgoot liggen waar een stuk of zes stekkerdozen aan elkaar zijn geplaatst. Hierop aangesloten is mijn pc, drie monitoren, een docking station, a/v receiver en cd-speler en wat verlichting (spaarlampen en trafo's voor ledstrips). Als ik de hoofd stekkerdoos inschakel resulteert in circa de helft van de pogingen in een stop die afslaat in de meterkast.

Het omgekeerde heb ik bij mijn server beneden. Hier bevindt zich wat minder apparaat aan de stekkerdoos. Sporadisch komt het voor dat de stop eruit vliegt bij het inschakelen van de stekkerdoos. Mijn vriendin kreeg het gisteren voor elkaar om bij het uitschakelen van de stekkerdoos één van beide aardlekschakelaars eruit te laten klappen.

Dat hij moeite heeft met alle apparatuur op mijn werkkamer kan ik nog enigzins begrijpen, bij mijn server stelt het niet zoveel voor (voeding van de server, monitor, laserprinter en inktjet).

Beide hoofdstekkerdozen zijn wat duurdere exemplaren van de bouwmarkt met overspanningsbeveiliging. De apparaat in de meterkast is tweeënhalf jaar geleden nieuw opgeleverd (nieuwbouwappartement).

• GENETX
  • Nu online
Ik denk dat jij een te hoge piekbelasting krijgt door alle apparatuur dat meot worden ingeschakeld Femme.

Ik loop op dit moment nog stage bij een bedrijf dat Industriële machines automatiseerd. Daar komt dit dan ook wel naar voren bij stevige trafo's (krijg wel wat binnen tijdens mn nuttige oriënterende stage :+ ). Daarom doen ze er een softstarter voor die er voor zorgt dat dit rustig op wordt gebouwd ipv dat al je apperatuur dan teveel stroom vraagt waardoor je stoppen er uit slaan. Misschien dat er ook wel zoiets voor thuisgebruik is, maar daar zou je dan naar moeten zoeken, want dat weet ik zo ook niet. Iig gok ik wel dat jou probleem daar zit.

Anders zou je het in delen moeten aanschakelen, daar kun je natuurlijk ook wel wat op vinden.

Die aardlek blijft wel vreemd...

[ Voor 47% gewijzigd door GENETX op 25-01-2008 15:22 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Een laserprinter is een enorme stroomslurper als ie aangezet wordt (en ook als ie begint met printen, wattages van 600+ zijn geen uitzondering).

Een oude crt monitor kan d'r ook wat van.

UPS'ssen en eigenlijk alles wat gevoedt word dmv een trafo is verdacht, aangezien een trafo een rol koperdraad is, wat dus kortsluit totdat het magnetisch veld is gevormd.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mij klapt de aardlekschakelaar er ook ongeveer een keer per maand uit, maar dan bij het aandoen van het stekkerblok. Er zitten een computer, momenteel twee monitoren en een speakerset op.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Het gebeurd maar een keer per maand, terwijl ik die schakelaar wel elke dag omzet. Het gebeurd dus altijd als ik het stekkerblok aanzet, niet als ik de apparatuur zelf aanzet.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Zoiets moet je testen door simpelweg apparaten af te schakelen (lees: stekker er uit!) tot het probleem zich voordoet bij 1 apparaat. Dan weet je welke het is....
Heb je apparaten met een geaarde stekker (PC neem ik aan in ieder geval, monitor wellicht), en zo ja, is het stopcontact geaard?
Het kan natuurlijk ook zijn dat je aardlekschakelaar te gevoelig is...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:23:
Zoiets moet je testen door simpelweg apparaten af te schakelen (lees: stekker er uit!) tot het probleem zich voordoet bij 1 apparaat. Dan weet je welke het is....
Dus jij stelt voor om een maand zonder monitor te werken? Of misschien zonder PC?
Dat lijkt me niet werkbaar. ;)
Heb je apparaten met een geaarde stekker (PC neem ik aan in ieder geval, monitor wellicht), en zo ja, is het stopcontact geaard?
Het kan natuurlijk ook zijn dat je aardlekschakelaar te gevoelig is...
Ja, alleen de speakerset is niet geaard. Het stopcontact is ook geaard.
Hoe kun je onderzoeken of de aardlekschakelaar te gevoelig is?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:21:

1. Er brand geen lampje op de monitor als ik de stekkerdoos volledig uit het stopcontact haal. Het lampje brand dus wel om de minuut oranje als de stekkerdoos nog wel in het stopcontact zit, maar de schakelaar op de stekkerdoos uitstaat. Er is dus geen sprake van een condensator met nog wat stroom of iets dergelijks, want dit "knipperen" doet het scherm de hele tijd als de stekkerdoos uitstaat.
Zit je stekkerdoos in een geaard stopcontact? Het lijkt erop dat je monitor via een lekstroomje (kleiner dan 30mA anders ging de aardlek wel uit) toch nog een kleine spanning over zich houdt.
2. Als ik na gebruik de monitor uitzet dmv de on/off knop brand er totaal geen lampje. Pas als ik de stekkerdoos uitschakel begint het ledje oranje te knipperen om de minuut.
Lijkt me op een aardfout, dus zie punt 1 over geaard stopcontact.
3. Het scherm staat niet aan wanneer ik de stekkerdoos uitdoe.

Ik heb het stekkerblok dat ik had gekocht voor mijn pc al bij de winkel geruild en toen bleef het probleem. Heb vervolgens een ander stekkerblok van ander merk gepakt en ook hierbij weet hetzelfde probleem. Kan me dus niet voorstellen dat het iets met de stekkerblokken te maken heeft aangezien deze icm andere apparatuur geen problemen geven.
Inderdaad. Als stekkerdoos uitstaat, moet je eens een voltmeter pakken, en via een aardpunt in je huis (stopcontact / centraal aardpunt in badkamer / aardrail in meterkast (indien je erbijkunt) meten of er spanning tussen aarde / je pc kast staat. (om dit te testen moet wel alle apparatuur ff terug in 1 stekkerdoos.)
Heb je geen voltmeter, dan kun je ook eens proberen om met de huid aan de binnenkant van je arm langs een blank ijzeren deel van je kast je gaan, en als je een prikkelend gevoel voelt staat er een spanning op je kast (werkt niet altijd, maar wel vaak) Met je tong kan ook, maar kan pijnlijk zijn ;)
Pagina: 1