Sinds enkele weken heb ik problemen met mijn LAN. Internetpagina's laden zeer traag, het duurt soms vele minuten. Het internetten via WLAN gaat wel snel! In mijn LAN zit een printserver. Het printen vanaf de bedrade desktops en de draadloze laptops gaat ook zeer traag en loopt meestal vast.
Mijn modem/router/AP is een Zyxel 2602HW. Het modem bevat laatste firmware.
Alle PC's en laptops in huis worden regelmatig onderhouden, dwz XP updates geinstalleerd, virusscans en hitman pro gedraaid, temp files weggegooid, dns cache geleegd, ccleaner en registrycleaner gedraaid en dat is allemaal recent nog gebeurd.
Het netwerk bestaat uit de router, 2 desktops via ethernet kabels, 2 laptops via WLAN, een switch, een printserver, een XBOX360, een extra AP voor goede WLAN dekking. Alle bedrade apparaten hebben een vast IP adres, de pool voor de laptops start ruim daarboven.
De kwaliteit van de ADSL verbinding is goed. Surfen op de laptops gaat snel. Telefonie gaat vlekkeloos. De helpdesk (Tiscali) meet prima snelheden van en naar mijn modem. Het is ook ingetraind op goede waarden voor mijn abonnement.
Ik heb de volgende test gedaan:
Alles losgekoppeld van router.
Modem reset naar fabrieksinstellingen.
Alleen WLAN geactiveerd.
Laptop opgestart en verbinding via WLAN gemaakt.
Resultaat: internet werkt normaal (snel)
Vervolgens:
Zelfde laptop opnieuw opgestart met ethernet verbinding met router en wireless antenne uitgeschakeld.
Resultaat: nu gaan dezelfde internetpagina's zeer traag.
Vervolgens:
Laptop opnieuw opgestart, ethernet kabel los en wireless ingeschakeld, verbonden via WLAN.
Desktop met ethernet kabel met router verbonden en opgestart.
Resultaat: dezelfde pagina's laden op de laptop snel en op de desktop traag.
Voor de ethernet verbindingen heb ik verschillende ethernetkabels en alle poorten van de router geprobeerd.
Mijn conclusie:
De Zyxel is defect, en wel ergens in het LAN.
De helpdesk ziet dit ook nog als enige mogelijkheid. Probleem is dat ik de Zyxel al ruim 2,5 jaar heb en dat de garantietermijn 2 jaar is. Pech dus.
Voordat ik een andere modem/router ga aanschaffen wil ik aan het forum de vraag voorleggen of ik de juiste conclusie trek. Is de router inderdaad defect of zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie gewaardeerde mening!
Mijn modem/router/AP is een Zyxel 2602HW. Het modem bevat laatste firmware.
Alle PC's en laptops in huis worden regelmatig onderhouden, dwz XP updates geinstalleerd, virusscans en hitman pro gedraaid, temp files weggegooid, dns cache geleegd, ccleaner en registrycleaner gedraaid en dat is allemaal recent nog gebeurd.
Het netwerk bestaat uit de router, 2 desktops via ethernet kabels, 2 laptops via WLAN, een switch, een printserver, een XBOX360, een extra AP voor goede WLAN dekking. Alle bedrade apparaten hebben een vast IP adres, de pool voor de laptops start ruim daarboven.
De kwaliteit van de ADSL verbinding is goed. Surfen op de laptops gaat snel. Telefonie gaat vlekkeloos. De helpdesk (Tiscali) meet prima snelheden van en naar mijn modem. Het is ook ingetraind op goede waarden voor mijn abonnement.
Ik heb de volgende test gedaan:
Alles losgekoppeld van router.
Modem reset naar fabrieksinstellingen.
Alleen WLAN geactiveerd.
Laptop opgestart en verbinding via WLAN gemaakt.
Resultaat: internet werkt normaal (snel)
Vervolgens:
Zelfde laptop opnieuw opgestart met ethernet verbinding met router en wireless antenne uitgeschakeld.
Resultaat: nu gaan dezelfde internetpagina's zeer traag.
Vervolgens:
Laptop opnieuw opgestart, ethernet kabel los en wireless ingeschakeld, verbonden via WLAN.
Desktop met ethernet kabel met router verbonden en opgestart.
Resultaat: dezelfde pagina's laden op de laptop snel en op de desktop traag.
Voor de ethernet verbindingen heb ik verschillende ethernetkabels en alle poorten van de router geprobeerd.
Mijn conclusie:
De Zyxel is defect, en wel ergens in het LAN.
De helpdesk ziet dit ook nog als enige mogelijkheid. Probleem is dat ik de Zyxel al ruim 2,5 jaar heb en dat de garantietermijn 2 jaar is. Pech dus.
Voordat ik een andere modem/router ga aanschaffen wil ik aan het forum de vraag voorleggen of ik de juiste conclusie trek. Is de router inderdaad defect of zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie gewaardeerde mening!