Toon posts:

LAN zeer traag, WLAN snel, is de router defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.921 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele weken heb ik problemen met mijn LAN. Internetpagina's laden zeer traag, het duurt soms vele minuten. Het internetten via WLAN gaat wel snel! In mijn LAN zit een printserver. Het printen vanaf de bedrade desktops en de draadloze laptops gaat ook zeer traag en loopt meestal vast.

Mijn modem/router/AP is een Zyxel 2602HW. Het modem bevat laatste firmware.
Alle PC's en laptops in huis worden regelmatig onderhouden, dwz XP updates geinstalleerd, virusscans en hitman pro gedraaid, temp files weggegooid, dns cache geleegd, ccleaner en registrycleaner gedraaid en dat is allemaal recent nog gebeurd.

Het netwerk bestaat uit de router, 2 desktops via ethernet kabels, 2 laptops via WLAN, een switch, een printserver, een XBOX360, een extra AP voor goede WLAN dekking. Alle bedrade apparaten hebben een vast IP adres, de pool voor de laptops start ruim daarboven.

De kwaliteit van de ADSL verbinding is goed. Surfen op de laptops gaat snel. Telefonie gaat vlekkeloos. De helpdesk (Tiscali) meet prima snelheden van en naar mijn modem. Het is ook ingetraind op goede waarden voor mijn abonnement.

Ik heb de volgende test gedaan:
Alles losgekoppeld van router.
Modem reset naar fabrieksinstellingen.
Alleen WLAN geactiveerd.
Laptop opgestart en verbinding via WLAN gemaakt.
Resultaat: internet werkt normaal (snel)

Vervolgens:
Zelfde laptop opnieuw opgestart met ethernet verbinding met router en wireless antenne uitgeschakeld.
Resultaat: nu gaan dezelfde internetpagina's zeer traag.

Vervolgens:
Laptop opnieuw opgestart, ethernet kabel los en wireless ingeschakeld, verbonden via WLAN.
Desktop met ethernet kabel met router verbonden en opgestart.
Resultaat: dezelfde pagina's laden op de laptop snel en op de desktop traag.

Voor de ethernet verbindingen heb ik verschillende ethernetkabels en alle poorten van de router geprobeerd.

Mijn conclusie:
De Zyxel is defect, en wel ergens in het LAN.

De helpdesk ziet dit ook nog als enige mogelijkheid. Probleem is dat ik de Zyxel al ruim 2,5 jaar heb en dat de garantietermijn 2 jaar is. Pech dus. |:(

Voordat ik een andere modem/router ga aanschaffen wil ik aan het forum de vraag voorleggen of ik de juiste conclusie trek. Is de router inderdaad defect of zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie gewaardeerde mening!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-03 15:39
Doe eens een ping naar de router zowel bedraad en draadloos.
En doe dat nog eens naar een website. Zet hier je bevindingen.

[ Voor 34% gewijzigd door cornfed99111 op 24-01-2008 00:08 ]

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Mogelijkheden:
- bekabeling is 'rot'.
- duplex-instellingen wijken van elkaar af.

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:07:
Doe eens een ping naar de router zowel bedraad en draadloos.
En doe dat nog eens naar een website. Zet hier je bevindingen.
ping router bedraad:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/pingrouterbedraadthumbnail.jpg

ping router wireless:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/pingrouterwirelessthumbnail.jpg

ping tiscali site bedraad:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/pingtiscalibedraadthumbnail.jpg

ping tiscali site wireless:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/pingtiscaliwirelessthumbnail.jpg

Opvallend: bedraad krijg ik regelmatig timeouts. Ik heb ook de indruk dat hoe meer het LAN gebruikt wordt, hoe trager het wordt.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
om je bekabeling te kunnen uitsluiten: heb je ergens een goede (nieuwe?) UTP kabel liggen, zoja, hang je laptop dan even direct aan de router en probeer het nogmaals.

Als er dan nog problemen zijn, dan lijkt het me aan de router te liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door webinn op 26-01-2008 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moraxv schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 08:25:
Mogelijkheden:
- bekabeling is 'rot'.
- duplex-instellingen wijken van elkaar af.
Bekabeling: ik heb het getest met 1 laptop bedraad aangesloten op de router. Dit heb ik met verschillende ethernetkabels geprobeerd. Trouwens ook op alle router poorten.

Duplex-instellingen: volgens mij kan ik dat in de router niet instellen.
Speed&duplex van de netwerkkaart van de laptop staat op "auto".

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-03 15:39
Hoogst waarschijnlijk is hij inderdaad kapot.
Hij heeft dan wel een zeldzame storing. Misschien een slecht contact op de printplaat.

Verwijderd

cornfed99111 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 23:25:
Hoogst waarschijnlijk is hij inderdaad kapot.
Hij heeft dan wel een zeldzame storing. Misschien een slecht contact op de printplaat.
Dit had mijn wl500g ook toen deze kapot ging, langzaam laden, ethernetpoorten die ineens stuk gingen. Alles leek wel 1 voor 1 te slijten. Gewoon vervangen en je kan er weer 5 jaar tegen. (mits je een kwaliteit router koopt)

• Bartman236
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04-2025
Lintpete, hoe is het afgelopen met je router? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem.

• reactie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01-2025
Ik heb met mijn Zyxel router zelfde type precies hetzelfde gehad.
Toen heb ik van zwager zelfde model Zyxel router gekregen en die vertoonde na 1 jaar weer zo'n zelfde probleem.
Aangezien routers met telefonie duur zijn ga ik nu maar via WLAN ipv LAN werken.
p.s. Sitecom schijnt 10 jaar garantie te kennen.
Pagina: 1