Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

schakeling voor paralelle poort naar 220V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb behoefte aan een schakeling om een signaal van mijn parallelle poort te upgraden naar 220V (met externe voeding van 220 V natuurlijk).

Dit heb ik eerder gebouwd, maar omdat slopen net zo leuk is als bouwen is het geheel niet meer heel... en ik heb geen enkele bouwtekening bewaard. Heb alleen een ouwe url:

http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/428648/1/25

Maar omdat dat uit 2002, of misschien wel ouder, is... ik verwachtte ook niet dat dat nog werkt :) 't is een klein wonder dat ik nog ergens een folder met me ouwe favorites vond :D

Hoe dan ook, kan iemand me helpen? De schakeling van "vroeger" (je weet wel, toen alles beter was) bevatte een transistor die het signaal een beetje versterkte, en daarmee een relais schakelde. Zat nog een diode en wat weerstandjes in... maar omdat ik geen elektronica held ben heb ik angst om mijn nieuwe pc te vernielen...

Als iemand trouwens een fool-proof schakeling weet met een dikke power-transistor die ook 100% veilig is, hou ik me aanbevolen. Dat klikt niet zo irritant als die relais... :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me dat dit meer Electronica is dan Overige Hardware.

Move OH -> EL

Oslik blyat! Oslik!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Staat gewoon in De Parallelle poort faq

offtopic:
Waarom gaat hij een url mixen als je 'm niet letterlijk tussen [url] zet..

[ Voor 64% gewijzigd door SA007 op 24-01-2008 12:25 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je geen klikken wil, kan je uitkijken naar een SSR (solid state relais). Meer fool-proof lijkt me moeilijk, laat eerst een ledje oplichten met je parallele poort, en hang een SSR van bij de elektroboer in de plaats, klaar (zie bijvoorbeeld http://www.voti.nl/winkel/p/IC-S202S02.html)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 24-01-2008 22:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
SSR hebben wel een paar (grote) nadelen:
- Ze worden (flink) warm als je ze belast.
- Ze kunnen ivm relais maar erg lage vermogens schakelen.
- Ze zijn erg duur (zo 5-10x zo duur als een relais, sterker nog, heb hier relais die zelfs 20x zo goedkoop zijn)

En een goed relais hoor je bijna niet klikken (en je hebt altijd nog behuizingen en dan hoor je zoiezo niks meer.

In mijn ogen zijn de enigste 2 redenen om voor SSR's te gaan deze:
- Als je erg vaak moet schakelen (elke seconde oid), SSR's hebben een veel langere levensduur. Als je een relais een 30-40x per dag schakelt gaat hij (tientallen) jaren probleemloos mee, maar als je echt vaak schakelt zijn ze snel versleten.
- Als je electonisch wilt dimmen, dat kan alleen met ssr's (of een ander triac gebaseerd systeem).

Voor dimmen moet je trouwens een flinke smak extra kennis en hardware hebben.

@TS ik zou lekker voor een relais gaan. Het klikken kan je oplossen door een behuizingkje en je hoeft je geen zorgen te maken over dingen als warmteontwikkeling, nuldoorgangen, maximale belasting, etc.