Zwarte balken met Samsung DCB-H360R

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Situatie
Wij hebben een paar weken geleden een Philips 37" LCD Full-HDTV gekocht, met Ambilight 2 (het nieuwste model dus). We dachten dat het een Samsung HD decoder het geld waard was en deze hebben we erbij aangeschaft. Deze was echter niet in voorraad, en we hebben hem twee weken later gekregen (vandaag dus). Er kwamen twee mensen langs die de decoder installeerden, en alles leek goed te werken.

Probleem

Toen ik even later TV ging kijken (de mannetjes waren al weg) viel het me op dat er bij sommige zenders twee grijze/zwarte balken aan de zijkant worden geplaatst. Ik dacht bij mezelf dat dit afhangt of de uitzending breedbeeld is of niet... dat klopt ook wel dacht ik zo? Maar het gekke is, dat we met onze vorige decoder, dit probleem nooit hadden. Elke uitzending werd gewoon normaal weergegeven, niet eens uitgerekt...
Nu heb ik al weet ik veel hoe lang geprobeerd die balken weg te werken, bijv. door de resolutie van de decoder op 576p, 720p, of 1080i te zetten. Dat werkt allemaal niet. Ook heeft het veranderen van de beeldweergave van de tv geen effect (16:9, 4:3, Superzoom, Breedbeeld), de balken blijven of het wordt nog lelijker.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of kan iemand mij uitleggen waarom ik opeens balken krijg nadat ik een HDTV decoder gebruik (met een HDMI kabel i.p.v. SCART)? Ik kan hier niks over vinden op internet. Als dit zo blijft kunnen we hem net zo goed terugbrengen....

In ieder geval bedankt voor het lezen ;)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Via Menu > systeem > Media Instellen > Beeld conversie

kan je de keuze tussen wel/niet uitrekken van 4:3 materiaal instellen
(dit kan trouwens ook met de p.size knop rechtsonder op je a.b)

en via Menu > systeem > Media Instellen > video kleurenbalk

kan je die grijze balken zwart maken, zodat ze minder opvallend zijn.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52
Zie de oplossing hiervboven, maar kleine uitleg
Ned 1 t/m 3 en sommige andere zenders zijn allemaal 16:9, en worden zo uitgezonden.
De rest is allemaal 4:3 en word via HDMI dan als formaat 16:9 naar je TV gestuurd, alleen dan wel met 2 zwarte/grijse balken aan de zijkant. Dit doet dus de decoder.

Zet je de decoder op 16:9, dan worden de 4:3 zenders gewoon uitgetrokken naar 16:9.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Dan rek je de beelden uit, wat er niet echt fraai uitziet...... Waarom hadden wij dan geen grijze balken of uiterekte beelden met onze vorige decoder, die met SCART aangesloten was? Het lijkt me nogal vreemd dat dat allemaal door de HDMI kabel komt...

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52
Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:05:
Dan rek je de beelden uit, wat er niet echt fraai uitziet...... Waarom hadden wij dan geen grijze balken of uiterekte beelden met onze vorige decoder, die met SCART aangesloten was? Het lijkt me nogal vreemd dat dat allemaal door de HDMI kabel komt...
Misschien omdat die decoder het automatisch "oprekte"?

Lijkt me sterk dat je alle zenders in 16:9 op je TV getoont werden, zonder dat ze werden "opgerekt".
Dan had je net als nu, balken aan de zijkant moeten hebben.

En anders probeer hem eens met scart aan te sluien, en dan kijken of het wel goed gaat (wat ik betwijfel). Of je TV staat op een andere modum voor AV dan voor HDMI?