Toon posts:

Stel je voor: een enorme externe trackpad voor je desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 2.303 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Voordat ik van wal ga: Ja, ik weet dat ze bestaan, de trackpads die je op een usb poort kan aansluiten. Maar wat ik ga beschrijven bestaat (zo ver ik weet) niet.

Zou het niet gaaf zijn als je een grote uitvoering van een multi touch MacBook Air trackpad (denk ongeveer 20 x 15 cm) aan je Mac kon aansluiten via usb, die je muis compleet vervangt? En waar je al die gave gestures ook op kan doen?

Ik zie alleen maar voordelen!

- Geen muis meer nodig! Je gebruikt je vingers. Die heb je altijd bij je!
- Makkelijk te vervoeren, is veel dunner dan een muis.
- Multi touch truukjes zijn mogelijk (onmogelijk met een muis)! Te gek!

OK, vooruit, wat nadelen:
- Misschien niet fantastisch voor gaming.
- Misschien zorgt je palmafdruk voor problemen met het registreren van je vingertopposities, al kan ik me voorstellen dat je dat softwarematig intelligent op kan lossen.

Als het zou bestaan, ik zou er een kopen. Ik ben best handig in het gebruiken van de trackpad, kan er zelfs uitstekend mee Photoshoppen! Nog gaver: Een pressure sensitive trackpad! Zie je jezelf als vingerverven met Photoshop?

Ik kan me goed voorstellen dat Apple zo'n ding zou gaan maken, en anders Wacom of een ander partij wel (of bestaat zo'n ding stiekem toch al en ben ik mezelf onsterfelijk voor gek aan het zetten hier?)

Wat denken jullie?

Edit: Hoe het met RSI zit weet ik niet. Misschien is de kans erop juist minder aangezien je niet verkrampt een muis hoeft (kan!) vasthouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 20:31 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:30:

- Geen muis meer nodig! Je gebruikt je vingers. Die heb je altijd bij je!
Stel dat het scherm voor je staat weet je hoeveel moeite het dan kost om je armen de hele dag omhoog te houden?
En als je het scherm in je bureau bouwt dus plat liggen krijg je gigantische last van je nek.

Alle proemn in n drek

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Ehm, behalve de multi-touch-feature bestaat dit natuurlijk al: een tablet. Van bijvoorbeeld Wacom, wat je zelf al noemt.
Die zijn ook drukgevoelig enzo, en daar kun je heel goed mee tekenen (mits je kan tekenen natuurlijk). Oké, wel met een pennetje inderdaad.. maar vingerverven vind ik dan ook meer iets voor kleuters. Leuk om het kind in je zelf terug te vinden, maar daar is de lol na drie keer ook wel weer af. Dan zijn een paar potjes vingerverf rendabeler; en bovendien leuker door de toegevoegde waarde van echt kliederen, vieze handen, geur, complete knoeiboel. Je snapt wat ik bedoel.
Voor voorbeelden van GoTters die met Wacom tekenen moet je hier maar eens kijken: Algemeen tekentopic (handgetekend / wacom only), part 7 .

Zo'n tablet (al dan niet met pen of vingers) lijkt me echter allesbehalve handig als navigatie-invoerapparaat. Het is veel te intensief. Een beetje door Windows/browser heen muizen is lekker relaxed: kleine polsbewegingen en je andere hand op het toetsenbord of met een kop koffie/[insert beverage]. Moet er niet aan denken om met m'n hele poten over zo'n "vel" te moeten gaan vegen.
En ik kan me zo ook niet echt een toepassing verzinnen waarbij dat Multi-touch nou superhandig zou zijn. Wel leuke "trucjes" inderdaad, maar niet van hoog nut in de UI-structuren die we momenteel kennen...

Verwijderd

Topicstarter
@Bierkameel: Ik heb het niet over een scherm, ik heb het over een trackpad die je op je bureau legt, op de plek van je muismat zeg maar.

Hyperion, yep ik ken ze, die Wacoms. Ik heb er zelfs een gehad! Erg mooi, maar veel preciezer dan een muis vond ik het niet (al is dat drukgevoelige fantastisch).

En om eerlijk te zijn, als ik al reteprecies met een gewoon MacBook trackpadje kan werken, dan zou ik op zo'n grote nog beter kunnen werken.

Ik denk dat het een serieus alternatief is voor een muis. En misschien zelfs voor een Wacom (mits drukgevoeligheid maar werkt).

Je hebt het over kleine polsbewegingen. Ik zie niet waarom dit anders is dan met je vingers werken. Sterker nog, je kan nu kleine vingerbewegingen (haha) maken!

Wat betreft het nut van gestures in huidige UI-structuren: Ik zie juist enorm veel nut (vooral met een applicatie als Photoshop). Ik ben de gelukkige eigenaar van een iPhone (yay) en als ik merk hoeveel makkelijker het is om te zoomen met pinchen etc dan met een scrollwiel/toetsenbord. Apple heeft overigens al wat applicatie "gesturegevoelig gemaakt".

Zo ver ik zie, verhoogt het productiviteit en werk het inuitiever (pinchen vs je muis bewegen naar een knopje en in vaste stapje in/uitzoomen? No brainer... Zoomen met het scrollwieltje is al beter maar lang niet zo gemakkelijk/precies als met pinchen).

Dat van die slijtende vingertoppen... Hm, da's zo. Al zullen ze niet verslijten, hoogstens wat meer eelt krijgen :).

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is een tablet-pc niet gewoon handiger? Dan kan je direct op t scherm touchen..

Wel jmmr dat er nog geen multitouch tablet pc is (apple lees mee aub! :P)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je bedoelt zoiets als de FingerWorks iGesture Pad
Afbeeldingslocatie: http://stuffmagazine.com/gear/products/editorial_images/63gesturemouse.jpg
Daarmee kun je door verschillende beweging met de hand vrij complexe operaties uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld 'ns in de Gesture Quick Reference Guide, of de Gesture Guide voor de mogelijkheden.

Het enige is alleen dat FingerWorks deze pads niet meer maakt, omdat ze zijn overgenomen door Apple.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Is alleen minder geschikt voor precies tekenwerk, dus heb je alsnog (ook) een muis nodig. Als je iets doet dat te maken heeft met het tekenen of bewerken van foto's, plaatjes, diagrammen etc.

Eigenlijk dezelfde reden waarom de meeste mensen ook alsnog een muis naast hun laptop hebben liggen...(tenzij onderweg enzo natuurlijk)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou voor mij echt niets zijn. Ik moet 'iets in m'n hand hebben' om lekker te kunnen werken. Word gek met langdurig gebruik van een trackpad.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-01 07:52
Dit is een enorme trackpad met scherm.
Al is dit wel een beetje vloeken in de kerk.

[ Voor 10% gewijzigd door Vihaio op 23-01-2008 23:46 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het zou voor mij wel essentieel zijn dat ik mijn arm gewoon neer kan leggen. Anders is het me veel te RSI gevoelig. Op dit moment werk ik met een logitech cordless trackman wheel voor het "gewone" muiswerk en heb ik een Wacom als tekentablet.

Dat je voor "gewoon muizen" bij een Wacom ook een pen nodig hebt maakt hem voor mij niet heel fijn als muisvervanger (waar laat je die pen tijdens het typen?), dus in het idee van een trackpad dat ook zonder pen werkt zie ik wel iets. Op de trackpad van mijn PowerBook kan ik tenslotte ook prima uit de voeten.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kun je niet de trackpad uit een defecte MacBook slopen en die fijn aan de USB hangen?
Het zijn intern nog steeds USB dingen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:06:
Is een tablet-pc niet gewoon handiger? Dan kan je direct op t scherm touchen..

Wel jmmr dat er nog geen multitouch tablet pc is (apple lees mee aub! :P)
Ik kan me goed voorstellen dat ze daar achter de schermen mee aan het experimenteren zijn. Veel grafici zouden volgens mij wel een tablet PC willen hebben die je aan je werkstation kunt hangen als tekentablet (met het scherm in mirror mode, of met een specifiek gereedschappenpalet), waarop je ook makkelijk je grote werkbestanden kunt meenemen zodat je er onderweg of thuis mee aan de slag kunt.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
benoni schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:49:
[...]Ik kan me goed voorstellen dat ze daar achter de schermen mee aan het experimenteren zijn. Veel grafici zouden volgens mij wel een tablet PC willen hebben die je aan je werkstation kunt hangen als tekentablet (met het scherm in mirror mode, of met een specifiek gereedschappenpalet), waarop je ook makkelijk je grote werkbestanden kunt meenemen zodat je er onderweg of thuis mee aan de slag kunt.
bedoel je wat Wacom met de Cintiq serie al heeft?

geweldig systeem overigens, alleen een beetje prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 24-01-2008 13:07 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:07:
bedoel je wat Wacom met de Cintiq serie al heeft?
Ja, maar als het toch duur moet, dan flinke opslagruimte erin, een OS erop, zodat je het kunt gebruiken als een backup/transport-medium, en 't liefst als redelijk goed uitgeruste tablet pc :9

Verwijderd

Topicstarter
Die Cinqtiq heb ik gezien, en is prijzig ja! Niet echt een optie en zo ver ik weet, kan je daar ook alleen een pennetje mee gebruiken.

Ik had het gisteren op mijn werk (we ontwerpen websites) over een extra grote losse (drukgevoelige?) multitouch trackpad en de reactie waren heel verschillend. Grappig vond ik dat een collega niet precies KAN werken met de muis en alleen Photoshopped met een Wacom. Ik heb precies het tegenovergestelde.

Ik denk zelfs dat ik met een trackpad preciezer kan werken dan met een muis. Ik "veeg" niet alleen met mijn vingertop: Ik laat hem soms op 1 plek rusten, en rol ermee (alsof je vingerafdrukken op papier aan het maken bent, maar dan alleen van je vingertoppen). Daar kan je hele fijne bewegingen mee maken.

Hopelijk doet Apple meer met die aangekochte technologie van Fingerworks dan ze tot nu toe hebben gedaan (iPhone & iPod Touch scherm, MacBook Air trackpad)... Ze hebben al gave en heel erg nuttige features in Mac OS X gestopt waar de MBA-trackpad gebruik van maakt (check de site), waarom zouden desktop mac's daar geen gebruiken van kunnen maken?

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
wat een visionair ;)

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 17:59
Respect! :D

https://www.hansvaneijsden.com

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 06:48
leuk idee alleen of het multifunctioneel is... daar heb ik mijn bedenkingen tegen.

Misschien ter toevoeging:P Het integreren van een touchtoetsenbord. Zodat je nog maar 1 ding voor je neus hebt liggen;)

Toch maar even uitwerken en een patentje op aanvragen;)

...

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Ontdek

[ Voor 84% gewijzigd door fabianspoelman op 08-08-2010 17:04 ]

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:59

muhda

Time & Space traveler

Volgens mij heeft apple deze topic gelezen

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 14:57
Ik denk eerder dat Apple dit topic heeft gelezen :P

gewoon nee.

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
muhda schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 17:08:
Volgens mij heeft apple deze topic gelezen
Wat worden hier op tweakers/GoT de laatste tijd toch veel afschuwelijke grammaticale fouten gemaakt..

kippelvel rrrr

[ Voor 6% gewijzigd door Siebelouis op 09-08-2010 01:09 ]

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 19:47
SanderPS3 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:36:
Ik denk eerder dat Apple dit topic heeft gelezen :P
Oehh nog een dagje wachten op je iPhone Sander! :D

Ontopic:

Die Trackpad ben ik ook al een tijdje naar op zoek! Iemand enige ervaring mee?
pricewatch: Apple Magic Trackpad

[ Voor 14% gewijzigd door mouzetc op 09-08-2010 01:13 ]

Signature

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:52

Cliffie

Trompetslet

Siebelouis schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 01:08:
[...]

Wat worden hier op tweakers/GoT de laatste tijd toch veel afschuwelijke grammaticale fouten gemaakt..

kippelvel rrrr
Ik wil helemaal niet lullig doen, maar officieel is het dus "deze topic". Dat het er niet uitziet is weer een andere discussie :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33
om maar weer ff on-topic te gaan:

Wat dacht men van 1 multi-touch pad ipv toetsenbord (denk dus aan de zelfde grootte)? Leg je handen neer als op de keyboard, touchpad lijnt dan de toetsen uit aan de hand van de plaats van de vingertoppen. Door de druk plaatselijk te meten wordt dan het 'indrukken' gemeten. Wil je muizen? til je de vingers op 1 na omhoog en doe je je dingen. Typen? leg je ze weer neer.
Lijkt mij ideaal voor tekst-editing in word e.d. Dat gegrabbel naar die muis en weer terug iriteert mij eigenlijk al jaren mateloos.

*letop: ik heb hierbij auteursrecht ;-) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Tijn89 op 10-08-2010 00:16 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 06:48
Tijn89 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:14:

Wat dacht men van 1 multi-touch pad ipv toetsenbord (denk dus aan de zelfde grootte)? Leg je handen neer als op de keyboard, touchpad lijnt dan de toetsen uit aan de hand van de plaats van de vingertoppen. Door de druk plaatselijk te meten wordt dan het 'indrukken' gemeten. ...
helaas kwam ik al eerder met het idee ;)

zie hier:
koentjuh1987 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:18:
leuk idee alleen of het multifunctioneel is... daar heb ik mijn bedenkingen tegen.

Misschien ter toevoeging:P Het integreren van een touchtoetsenbord. Zodat je nog maar 1 ding voor je neus hebt liggen;)

Toch maar even uitwerken en een patentje op aanvragen;)

...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wat dacht men van 1 multi-touch pad ipv toetsenbord
*knip*

Je hebt niet half door hoezeer je het gevoel van een fysieke knop onder je vingers gaat missen. Ik heb deze gehad:

Afbeeldingslocatie: http://www.geekzone.co.nz/images/news/ibizvirtualkey.jpg

en los van de 'geintegreerde muis' komt dat overeen met jouw idee, en het is hopeloos. Geen toets, geen tactiele terugkoppeling, geen gevoel, kortom: hopeloos. Gauw weer verkocht aan een andere sukkel die de harde waarheid nog niet ondervonden had.

Dat kan je ook best op een andere manier verwoorden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 10-08-2010 09:17 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Op zich kan het werken: Niet bij een geprojecteerd toetsenbord, maar bij een toetsenbord op touchscreen. Enige wat je nodig hebt is een klein trilmotortje erin dat bij elke geregistreerde aanslag een klein trillertje doet. Die tactiele respons is in principe genoeg.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:01

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Maar is dat echt net zo fijn als een fysiek toetsenbord? Ik betwijfel het ten zeerste …

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Zo fijn als een echt toetsenbord 8)7 . Ik heb *echte* toetsenborden mogen betypen waarvan ik zeker weet dat menig mobieltje tekst fijner invoert. Perfecte spraakherkenning voert trouwens nog fijner, sneller en zekerder in. Het beste kan je natuurlijk gewoon een secretaresse inhuren die je dictafoonbandjes in digitaal formaat omzet...

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
wheez50 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:40:
Op zich kan het werken: Niet bij een geprojecteerd toetsenbord, maar bij een toetsenbord op touchscreen. Enige wat je nodig hebt is een klein trilmotortje erin dat bij elke geregistreerde aanslag een klein trillertje doet. Die tactiele respons is in principe genoeg.
Je hebt alleen nog het probleem dat je veel meer moet letten op waar je je vingers zet, aangezien je de toetsen niet kan voelen. Heel leuk dat het trilt als ik een letter typ, maar dan moet ik nog steeds kijken welke letter ik typte.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mouzetc schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 01:13:
[...]

Oehh nog een dagje wachten op je iPhone Sander! :D

Ontopic:

Die Trackpad ben ik ook al een tijdje naar op zoek! Iemand enige ervaring mee?
pricewatch: Apple Magic Trackpad
Ik heb er een. Als je gewend bent aan de macbook trackpads dan is de overschakeling bijna naadloos. Ik zeg bijna omdat 'ie groter is en er geen macbook omheen zit. Dat laatste maakt dat je 'm heel subtiel anders gebruikt (qua het laten rusten van je vingers enzo), maar daar ben je ook zo aan gewend.

Als je 'm trouwens gebruikt met een macbook neemt 'ie ook exact dezelfde instellingen over trouwens. De 'Trackpad' syspref doet dan dus de instellingen voor beide pads.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 10-08-2010 02:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik gebruik hiervoor m'n Wacom, die ondersteunt ook multitouch, maar is niet zo gevoelig als het trackpad van m'n MacBook. Verder heeft de Wacom muistoetsen, dat vind ik geen probleem aangezien ik het trackpad van de MacBook ook gebruik alsof er twee toetsen onderaan zitten. Mijn duim rust dus altijd onderaan en als ik wil rechtsklikken verplaats ik m'n duim even naar rechts.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat dacht men van 1 multi-touch pad ipv toetsenbord (denk dus aan de zelfde grootte)? Leg je handen neer als op de keyboard, touchpad lijnt dan de toetsen uit aan de hand van de plaats van de vingertoppen. Door de druk plaatselijk te meten wordt dan het 'indrukken' gemeten. Wil je muizen? til je de vingers op 1 na omhoog en doe je je dingen. Typen? leg je ze weer neer.
Lijkt mij ideaal voor tekst-editing in word e.d. Dat gegrabbel naar die muis en weer terug iriteert mij eigenlijk al jaren mateloos.

Je kan geen patent meer aanvragen als je je ideeën hebt gedeeld. Jammer voor je. Bovendien werkt het alsnog niet prettig denk ik. De meeste mensen vinden de 'mechanische' feedback van een gewoon toetsenbord erg prettig en missen dat op een toetsenbord op een scherm. Er zijn wel experimenten gaande om feedback te geven middels trilling e.d. maar dat werkt nog niet zo goed als men zou willen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Koop een Apple daar heb je nu de Magic Trackpad doet precies wat jij wil

http://store.apple.com/nl/product/MC380?mco=MTAyNTQzNzE

De magic mouse heeft btw wel multitouch.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33
breinonline schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 08:38:
[...]

Je kan geen patent meer aanvragen als je je ideeën hebt gedeeld. Jammer voor je.
De knipoog wordt vaak niet gelezen... Daarbij had ik het over auteursrecht en ook dat was een grap. Er zijn al zoveel patenten op dit gebied dat het doorzoeken ervan een fulltime job lijkt, ik zal mij daar dus nooit aanwagen vanwege de vergeefse moeite.
burne schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:34:
[...]

*knip*

Je hebt niet half door hoezeer je het gevoel van een fysieke knop onder je vingers gaat missen.
Lekkere reactie weer :s iig, Dat dacht ik ook bij de ipad, maar als je sommige daar op ziet tikken! Zal het ook niet groot deel gewenning zijn?

Ik zeg ook niet dat het idee zo in ene briljant is ;) maar miss dat dmv een projectie van de toetsen en feedback in de vorm van plaatselijke vervorming of een echte klik ala trackpad toch die tactiele feedback gegeven kan worden.

[ Voor 2% gewijzigd door Hoedje op 10-08-2010 09:19 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:29
Het is leuk dat een oud topic wordt gekickt. Maar er wordt weinig aan toegevoegd. Volgens mij is er nog geen topic over de Magic Touchpad, dus dat mag best worden geopend. Maar dit topic gaat op slot :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.