Nieuwe pc.. vraagjes over geheugen en videokaart releases...

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

• shadowillusions
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07-2024
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen over 3 a 4 maanden.
Ja ik heb de PMG FAQ doorgelezen waardoor ik sommige dingen al heb besloten... Nu heb ik nog wat vraagjes; Ik ga dus een Intel Q9450 cpu halen in combinatie met een 780 of 790 nVidia bordje en een high end videokaart 9800 GTX??? En natuurlijk 4 gb ddr2 geheugen. Nou is mijn vraag hoe snel moet mijn geheugen zijn om mijn cpu te niet te bottlenecken, ik zie wel een geavanceerde rekensom in de PMG FAQ maar ik snap er niet veel van... En is er al een schattings release datum van de nVidia 9800 GTX of een soort gelijk high end videokaart... En hoe duur zal hij ongeveer worden?

Groetjes, ShadowIllusions

EDIT: bijna vergeten... Wat is nou ook dat dual channel gebeuren bij geheugen en wat is beter... 4x 1 gb of 2x 2 gb met beide zelfde snelheid?

2e EDIT: ik vergeet blijkbaar alles... Ik had ook nog een vraag over de aansluitingen... Ik wil ook natuurlijk een snelle DVD brander en een snelle HDD welke aansluitingen zijn het beste?

[ Voor 19% gewijzigd door shadowillusions op 23-01-2008 18:42 ]

Verwijderd

Het geheugen moet minimaal PC2 5300 zijn als je niet gaat overklokken, maar PC2 6400 kost bijna evenveel en laat ook nog ruimte voor overklokken.

Het verschil tussen 4x 1GB of 2x 2GB is te verwaarlozen als het er uberhaupt al is dus kies het goedkoopste of je moet later er nog 2x 2GB bij willen prikken waardoor je beter de 2x 2GB kunt kiezen.

Vergeet niet om een 64 bits OS te kiezen.

Sata II zijn op een "normaal" moederbord het snelste al zal je bij je brander geen verschil merken.

Hier stond een link naar de videokaarten van vorig jaar 8)7

Had je met een kwartiertje zoeken ook zelf kunnen vinden trouwens.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 19:48 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-04 18:21
Nou is mijn vraag hoe snel moet mijn geheugen zijn om mijn cpu te niet te bottlenecken, ik zie wel een geavanceerde rekensom in de PMG FAQ maar ik snap er niet veel van...
Goed, zo heel moeilijk is het niet, het vereist alleen maar wat overzicht. Reken maar mee:

De Q9450 (en alle andere C2D's) maken gebruik van een QuadPumped bus. Dit betekent dat we de FSB van de Q9450, 1333MHz, door vier moeten delen om de werkelijke FSB snelheid te krijgen.

1333 / 4 = 333MHz

Goed, nu weten we de werkelijke FSB. Maar welk geheugen moeten we nu nemen om de verhouding CPU:FSB op 1:1 te houden? Simpel, DDR(2/3) gebruiken effectief 2x zoveel bandbreedte, doordat ze op de piek en het dal van een stroompuls data kunnen verzenden. Om dit dus te berekenen, vermenigvuldigen we de werkelijke FSB met twee, om zo de DDR(2/3) snelheid te berekenen (de effectieve dan, die je vaak bij shops e.d. ziet, de werkelijke is nog steeds 333MHz).

2 x 333 = 667MHz

Je hebt dus minimaal DDR2 geheugen nodig, lopend op 667MHz. Simpel toch?
EDIT: bijna vergeten... Wat is nou ook dat dual channel gebeuren bij geheugen en wat is beter... 4x 1 gb of 2x 2 gb met beide zelfde snelheid?
Dual channel wil zeggen, dat er gebruik kan worden gemaakt van twee kanalen om zo 2x zo veel data in dezelfde tijd te verzenden als met singel channel. Hierdoor verhoog je de doorvoersnelheid dus 2x. Zeer efficient dus en het is daardoor ten zeerste af te raden om één reepje te plaatsen i.p.v. twee in DC.
2e EDIT: ik vergeet blijkbaar alles... Ik had ook nog een vraag over de aansluitingen... Ik wil ook natuurlijk een snelle DVD brander en een snelle HDD welke aansluitingen zijn het beste?
IDE heeft een doorvoersnelheid van 133MB/s, SATA1 150MB/s en SATA2 300MB/s. Dit klinkt allemaal spectaculair, maar in werkelijkheid zal één afzonderlijke schijf of drive nooit 133MB/s halen, laat staan 300MB/s. Wel is het goed om te kijken naar de leeftijd van een aansluiting. Zo is IDE al aardig oud en SATA2 nog vrij jong en zal dus nog langer meegaan, wat belangrijk is in een eventuele latere upgrade. Ook hebben de meeste, zo niet alle, moederborden van deze tijd onboard RAID chips, welke over SATA(2) communiceren, dus mocht je voor RAID willen gaan, neem dan SATA2.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
shadowillusions schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:33:
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen over 3 a 4 maanden.
Met alle respect, maar ga dan weer kijken. Tegen die tijd zijn prijzen en verkrijgbaarheid veranderd en zijn er waarschijnlijk al weer nieuwe producten (aangekondigd).

Neem geheugen dat minimaal dezelfde snelheid heeft als de FSB (dus b.v. DDR667 voor FSB1333 cpu's). 4x1GB of 2x2GB maakt niks uit qua snelheid. En voor HDD's neem je gewoon de SATA standaard.

Ik doe 'm dicht omdat we geen voorspellingen kunnen doen en met de FAQ en search de vragen over geheugen en HDD's wel te vinden zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.