gedetailleerde utp kabel test

Pagina: 1
Acties:
  • 4.048 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hopelijk zit ik op het correcte forum, indien niet => mogelijk om te verplaatsen?

situatie:

Wij zitten met een professioneel netwerk, met HP 2900, 2824 en 2650 switches. Soms hebben we wel es problemen waar de oorzaak niet echt duidelijk is, misschien wel te wijten aan het netwerk.

Met een gewone utp kabel tester kunnen wij wel een utp kabel uittesten, maar ik zou meer gedetailleerde resultaten willen.

Zo herinner ik mij nog van vroeger als er te veel kabels bij elkaar liggen of bij hoogspanningskabels, dat er kans is op interferentie. Concreet is dit echter moeilijk vast te stellen dacht ik.

Ten eerste zou ik dus gedetailleerder willen uitmeten, maar dit ook kunnen analyseren aan de hand van bepaalde standaarden.

Mijn vraag is dan ook op te delen
  • Behalve connectiviteit kun je ook meten hoeveel verlies (in dB uitgedrukt) je hebt. Is dit een goeie test, en klopt de waarde dag je max 25dB / 100m mag hebben (evenredig 12.5dB op 50m?) ? Is de frequentie hierbij ook van belang?
  • Hoe meet je interferentie en kun je dit überhaupt meten ?
  • Wat kan nog interessant zijn om te meten en bestaan hiervoor toestellen?
Ik heb hierop gegoogled, maar ik kom telkens bij gewoon utp kabel testers uit. Dit werkt, maar mijn inziens garandeert dit geen 100% goeie werking.

Uiteindelijk zou ik ertoe willen komen dat ik zeker ben dat eventuele problemen zeker niet te wijten kunnen zijn aan het netwerk. Mocht het toch het geval blijken, dan kan ik hiermee naar de leverancier stappen en hem de resultaten voorleggen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Interferentie wordt grotendeels tegengegaan doordat de utp kabels van binnen per paar 'twisted' (om elkaar gedraaid) zitten. Vandaar de afkorting (UTP == Unshielded Twisted Pair). De grootste bron van fouten in UTP kabels zijn kabelbreuken (te scherpe hoeken genomen met een te stugge kabel), en slecht erop gezette (verkeerde) connectoren. Zo heb je verschillende connectoren voor utp kabels met harde kern (1 koperkern per draad) en zachte kern (vele kleine koperdraadjes per draad).

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-08 13:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Je kan je netwerk doormeten met bijvoorbeeld Fluke testers.
Kijk bijvoorbeeld hier voor kabeltesters: http://www.flukenetworks....ily.htm?categorycode=CPTT
Of voor problemen met je actieve componenten kun je hier kijken:
http://www.flukenetworks....tegorycode=LANH&PID=50020
http://www.flukenetworks....tegorycode=LANH&PID=50019

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Idd even een Fluke huren.
Ik heb er zelf ook eentje maar ze zijn wel duur.
Kan je precies grafisch zien hoe lang je kabel is, of alles goed is getwist en of er geen brakke verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En is dat dan aan de hand van bepaalde IEEE standaarden dat zo'n fluke werkt? Want zonder standaarden lijkt me het nogal moeilijk om de verkregen resultaten te analyseren...
En zijn er eventuele alternatieven voor een fluke of is het enkel zij die hiervoor goeie producten kunnen afleveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-08 13:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:30:
En is dat dan aan de hand van bepaalde IEEE standaarden dat zo'n fluke werkt? Want zonder standaarden lijkt me het nogal moeilijk om de verkregen resultaten te analyseren...
En zijn er eventuele alternatieven voor een fluke of is het enkel zij die hiervoor goeie producten kunnen afleveren ?
Er zullen ongetwijfeld alternatieven zijn, maar Fluke heeft een goede reputatie. Met Fluke meters heb je sowieso de beste kans dat iemand anders je bevindingen snel overneemt.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook op je hp's kijken of er interfaces zijn met veel errors. Als er ergens een brakke kabel tussen zit dan zou je die zo moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

bij mij op het werk hebben we deze meters, uit de DSP serie.
het zijn superdingen maar erg duur.
Als je je netwerk wil doormeten kan je het beste een bedrijf inhuren, deze meet het netwerk door en geeft als het goed is een meetrapport en certificering af voor het netwerk :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:56
Inderdaad, voor de keren dat het voorkomt is een 'gewone' kabeltester in combinatie met fouten op de switchpoorten voor mij voldoende.
Professionele flukes zijn schreeuwend duur en wij laten nieuw netwerk dan ook altijd door de installateur doormeten/certificeren. Bij herstel/onderzoeksklusjes laten we zo'n club gewoon een middagje komen (aantal klusjes opsparen is meestal wel mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 12:15
Al zou je een Fluke kunnen huren dan moet je wel de specs van je kabel weten. Met Cat5e alleen ben je er niet. Je moet bijvoorbeeld je NVP waarde weten e.d. Kijk dus eerst of je veel errors hebt op bepaalde poorten van je procurves.

Anders zou ik adviseren om een bedrijf in te huren.

Om hoeveel aansluitingen zou het gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Wij gebruikte voor het simpelere werk een Fluke Microscanner (Afstand en aderparen) Voor het certificeren hadden we een fluke meter met verschillende opzet koppen. Deze kon de metingen opslaan als pdf op een MMC/SD kaartje zodat je dit later kon uitprinten.

Prijskaartje was dacht ik 12.000 euro. Maar een beetje grote netwerkbouwer heeft er wel eentje voor je te leen / te huur eventueel met een engineer.

Wat voor netwerkproblemen hebben jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:25
raymonvdm schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:49:
Wij gebruikte voor het simpelere werk een Fluke Microscanner (Afstand en aderparen) Voor het certificeren hadden we een fluke meter met verschillende opzet koppen. Deze kon de metingen opslaan als pdf op een MMC/SD kaartje zodat je dit later kon uitprinten.

Prijskaartje was dacht ik 12.000 euro. Maar een beetje grote netwerkbouwer heeft er wel eentje voor je te leen / te huur eventueel met een engineer.

Wat voor netwerkproblemen hebben jullie ?
Ik begin nu ook nieuwsgierig te worden wat de problemen zijn. Eventueel kan ik de kabels wel voor je meten ( ik heb zo'n fluke )

Console Guy

Pagina: 1