Voeding 4 pins stekker ontbreekt

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:21
Hoi,

Ik heb sinds kerst een nieuw systeem en gebruik daarvoor de voeding uit mijn oude systeem. Nu wil ik van mijn oude systeem een server maken. Het enige wat hieraan ontbreekt is de voeding, nu heb ik nog een 300 watt atx voeding liggen van een andere pc, alleen er zit een probleem aan. De voeding heeft alleen een 20 pins mobo stekker maar geen 4 pins mobo stekker. Wat kan ik hieraan doen? Want zonder deze krijg ik mijn systeem natuurlijk niet aan :| . Ik zag op internet een verlengstukje maarja dan ben ik weer 15 euro kwijt aan een kabeltje. Is er een manier om dit zelf op te lossen of moet ik echt zon verlengstukje aanschaffen?

mvg,

martijn

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08

Aapje

Opel-beun
"Soms" Kan het systeem zonder deze extra voeding, ik draai zelf hier ook een P5B-Deluxe met een E6400 op een ATX20 aansluiting, weet alleen niet of 't kwaad kan verder. Maar als je systeem niet gek veel stroom vereist moet het toch goed gaan gok ik?

offtopic:
Veel gevraagt deze vraag, zie FAQ!

[ Voor 10% gewijzigd door Aapje op 23-01-2008 15:47 ]

• VulcanRaven
Ik heb het al geprobeert te starten zonder kabeltje. Er gebeurt echter niks, maar als ik dan de stroom van de voeding afhaal hoor je een gek geluidje...pfiew ofzo. Best raar.
Het systeem is:
Amd Sempron 3000+
Asrock 754 mobo
1 gb ddr400
2x40 gb hd
1xDvd Speler
Zou die dit trekken?

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:24
Aansluiten die hap en testen werk het mooi werkt het niet, koop dan gelijk een nieuwe voeding inplaats van verloop op een ouder voeding :).

• VulcanRaven
Ik zal eens proberen, anders koop ik idd maar een nieuwe voeding. 25 euri kost die ik nu heb en die draait al 2 jaar zonder ook maar 1x problemen te hebben opgelevert.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08

Aapje

Opel-beun
rafler schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:54:
Aansluiten die hap en testen werk het mooi werkt het niet, koop dan gelijk een nieuwe voeding inplaats van verloop op een ouder voeding :).
Ik sluit me totaal aan bij jou :)

Verwijderd

Wat ontbreekt net? Het 4pins gedeelte dat normaal naast het 20pins gedeelte kan geklikt worden (en dus samen een 24pins deel vormen); of het 4pins 12V cpu-power gedeelte?

• VulcanRaven
Het 4pins 12V cpu-power gedeelte :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een s754 systeem start volgens mij niet zonder zo'n kabeltje. Bij socket A systemen was zo'n stekker soms nog wel optioneel maar "aan te raden".

Je zal dus toch een convertor moeten hebben of zelf maken met een P4 stekker die je van een andere voeding afknipt. Veel tweakers zullen nog wel zo'n convertor hebben. Ik heb er nog eentje die bij een, ironisch genoeg, s754 moederbord kwam :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Admiral Freebee schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:50:
Een s754 systeem start volgens mij niet zonder zo'n kabeltje. Bij socket A systemen was zo'n stekker soms nog wel optioneel maar "aan te raden".

Je zal dus toch een convertor moeten hebben of zelf maken met een P4 stekker die je van een andere voeding afknipt. Veel tweakers zullen nog wel zo'n convertor hebben. Ik heb er nog eentje die bij een, ironisch genoeg, s754 moederbord kwam :P
Zo'n converter knutsel je idd makkelijk zelf in elkaar met een molex en een 4 pins connectortje. Overigens waren die dingen bij socket A systemen doorgaans wel nodig, net als bij de huidige systemen werd er uit die stekker namelijk de power naar de cpu gehaald. En als je die niet hebt dan doet je systeem verdomd weinig.

• Admiral Freebee
  • Niet online
offtopic:
Hmm, ik meen me te herinneren dat in de handleiding van mijn MSI K7T Turbo 2 stond dat de P4 stekker optioneel was maar wel aan te raden voor de stabiliteit. Ik weet ook niet of mijn eerste voeding in dat systeem er wel eentje had maar die heb ik in ieder geval moeten vervangen omdat ik continu BSOD's kreeg.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat het optioneel gehalte vooral te maken heeft met het feit dat voedingen met zo'n stekkertje meer vermogen op de +12V kunnen leveren en niet per-definitie omdat hij gewoon niet draait zonder die stekker.

Ik heb btw vooor mijn server in amsterdam ook zo'n verloopje gebouwd (voeding was een p3 model, maar kon wel genoeg vermogen leveren op de +12 voor een p4, draait nu al een paar jaar stabiel.)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Moderne processors hebben zo'n stekker in ieder geval zeker nodig wegens hun verhoogde stroomverbruik. Anders zouden grote stromen een vrij lange afstand moeten afleggen door het moederbord heen en laat dat nu net duur zijn om te ontwikkelen.
Pagina: 1