Toon posts:

RTL8187B installeren in Fedora Core 8

Pagina: 1
Acties:
  • 3.817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben een newbie in de Linux wereld. Ik doe een opleiding webmaster en onderdeel daarvan is Linux. Ik heb een laptop met Vista en Fedora 8, kernel 2.6 (van docent gekregen nadat eerdere versies niet lukte). Installeren is gelukt en de eerste kennismaking met Fedora bevalt me prima. Nogmaals, ik ben net een maandje bezig dus ken nu alleen de basics, commando's, emacs, nou ja, de kleine dingen zeg maar.

Het enige nadeel is dat ik mijn draadloze netwerkkaart, RTL8187B usb, niet geinstalleerd krijg. Ten eerst was het probleem dat hij niet ondersteund werd. Na vele, vele, vele sites te hebben bezocht en forums te hebben uitgespit was ik het zat. Ik heb realtek gemaild en gevraagd om de driver. Nu heb ik deze ontvangen met een nieuwe ieee80211 stack en een wpa aanpassing omdat ie alleen werkte met wep. Het was een keurig Linux bestand, dus rtlblabla.tar.gz. Uitgepakt in Linux en op zoek naar de readme en installfile. Maar eerlijk waar ik kom er niet uit. Het lijkt zo simpel whahaha, alles lijkt simpel met pc's maar is het vaak niet :? .

Ik volg de verschillende commando's zoals make, ifconfig -a, sudo ........ etc etc. Ik weet de volgorde niet meer hoor, ik moet inloggen op windows om hier te kunnen komen (is via Fedora erg lastig zonder netwerkkaart).

Punt is nu: In de readme tekst staat wat je ongeveer te zien moet krijgen na ifconfig -a. Daar staan vijf regels ongeveer met iig wlan0. Ik krijg ongeveer vijf pagina's te zien met abacadabra en alleen eth0. Geen wlan0.

Als ik (in grafische modus) via beheer->netwerk een nieuw apparaat wil toevoegen, laat hij me wel een wlan0apparaat zien maar ik kan het verder niet configureren en krijg bij activeren de foutmelding dat ik ifup name (zoiets) moet uitvoeren. Helaas kan ik er niet helemaal wijs uit worden wat ik daarmee kan. Via man en info gezocht maar ik begrijp het niet helemaal.
En bij beheer->netwerkapparaten zie ik een ethernetversie van mijn kaart staan maar niet de mijne. Als ik een andere wil toevoegen kan dat niet want mijn kaart staat niet in de lijst. Ik wil proberen om uit het (aardig grote) bestand wat ik van Realtek kreeg de info te halen zodat ik mijn kaart wel kan installeren.

Kortom, ik wil mijn wireless rtl8187b installeren maar ik kom niet verder via de installtekst, ethernetkaart wordt wel herkent, wie kan mij helpen hoe ik het beste mijn (inmiddels zeer gehate) draadloze netwerkkaart aan de praat krijg? Ik ga nu leren de apache webserver te gebruiken onder Linux, tevens wil ik een netwerk met mijn oudere desktop pc opzetten. Ik heb het dus nu wel nodig.

Ik heb hier ook al overal gezocht in de fora maar de rtl8187b installeren in fedora staat nog nergens en ik heb jullie tekst ook goed gelezen:
Enig gezond verstand en een beetje kennis van het OS waar je mee bezig bent worden wel verwacht. Dit betekent dat als je 'newbie' bent met Linux, je gewoon de beginners-guides moet lezen en zelf dingen uitproberen. Vrijwel alles waar je als beginneling tegenaan loopt, is door duizenden voor jou ook al uitgevonden, en is dus eenvoudig via internet uit te vinden.

Gezond verstand heb, guides heb ik uitgezocht, zelf een hoop geprobeerd en talloze sites bezocht. Het blijkt dat zelfs de meest doorgewinterde Linuxgebruikers moeite hebben met het installeren van de RTL8187B.

Vriendelijke groet,
Iris Wildeboer

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Geen rare vraag. Bij mijn weten is de rtl8187 netwerkkaart een van de eerste kaarten die op de nieuwe mac802.11 stack is gebaseerd. Deze stack zit in de standaard kernel sinds 2.6.22, en de rtl8187 driver zit er pas in vanaf kernel 2.6.23.x. Je kunt dus je huidige kernel patchen met de source code voor driver en stack en van daaruit nieuwe modules probeert te compileren. Het succes daarvan hangt echter af van veel factoren, waaronder de huidige versie van jouw kernel.

Makkelijker misschien om de laatste stabiele kernel te downloaden van kernel.org, die te bouwen met de juiste config in /boot of /proc, inclusief de opties voor Mac802.11 en rtl8187. Het is al heel wat als je een rtl8187*.ko hebt in /lib/modules/2.6.xx;

Daarna is het een kwestie van module laden (dan is wlan0 beschikbaar), interface configuren (wlan0 activeren met juiste settings = ifconfig) en wlan opzetten (channels, ssid, e.d met iwconfig)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je snelle reactie. Mijn kernel is 2.6.23.1-42.fc8. Dus dan zou het moeten kunnen. Nu te laat om mee te beginnen maar ik ga morgenochtend meteen kijken. Verder weet ik inmiddels ook dat er een verschil zit tussen de rtl8187L en de rtl8187B. De eerste schijnt een stuk makkelijker te zijn.

Ik ga er morgen weer mee aan de gang, thx

Groetjes Iris

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Het wil niet zeggen dat een nieuwe kernel van fedora ook alles support. Het is afhankelijk met wat simpelweg aan en uit is gezet.
Wellicht handiger om de kernel source vanaf kernel.org te downloaden en deze zelf op te bouwen, het is niet zo moeilijk. Slechts een handvol commando's en je kan dan precies aangeven wat je wel en niet in je kernel wilt.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer.
RTL8187.ko zit inderdaad in /lib/modules/2.6.23.1-42.fc8/modules.networking
Maar hoe moet ik een module laden??? (Niet vergeten he, ik ben erg nieuw :? )

Ik ging uitzoeken hoe ik de kernel source moest downloaden en zelf opbouwen maar ik denk dat dat nog net ff te hoog gegrepen is voor mij.

Het lijkt erop dat Linux de kaart zelf niet ziet. De ethernetkaart of versie ziet ie wel. De drivers zijn volgens mij nu geinstalleerd.
Hoe ik ook zoek, ik krijg steeds de melding: Apparaat wlan0 is blijkbaar niet aanwezig, initialisatie uitgesteld. Het maakt daarbij niet uit of ik via terminal of grafische modus wil activeren.

iwconfig geeft:
lo no wireless extensions
eth0 no wireless extensions
sit0 no wireless extensions

Via dmesg krijg ik oa het volgende:
* TSC unstable due to: TSC halts in idle (wat is TSC???)
* eth0: RTL8101e at irq16
* NET: registered protocol family 10
* lo: disabled privacy extensions
* r8169 Gigabit Ethernet Driver 2.2LK-NAPI loaded
* r8169: eth0: link down
* ADDRCONF (NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Het was een enorme waslijst met info, dit is slechts een heel klein deel waarvan ik denk dat 't misschien relevant is, wlan komt in de hele lijst niet voor.

Verder kreeg ik wel eens de melding: new mail in /var/.........../mail/root
Daarin staan foutmeldingen per datum. Iedere foutmelding bevat ook SSHD killed (???????) Wat heb ik verkeerd gedaan?

Via de zoekfunctie van Fedora zelf kom ik ook niet verder.

Volgens mij is het punt gewoon (ik ben maar een leek dus heel gewoon is het niet whahaha :P ):
Fedora herkent de kaart niet. In Windows zou je nieuwe hardware toevoegen doen. Mis ik bepaalde firmware? De driver, nieuwe ieee stack en wpa_supplicant heb ik en kan ik "maken". Als ik in grafische modus netwerkapparaat wil toevoegen kan ik kiezen uit vele merken en modellen maar geen RTL8187, wel 3com, apricot, andere rtlmodellen etc. Ik kan dan ook alleen kiezen uit eth0 t/m eth9 ofzo maar geen wlan.

Is het echt zo simpel? Kan niet!!! :? Maar toch, hoe krijg ik RTL8187B bij die keuzemogelijkheden??? Hoe kan het dat mijn ethernetversie RTL8101e wel wordt herkent?

Ik hoop dat iemand er iets van begrijpt en mij zou willen helpen in de goeie richting. Ik voel me steeds meer een kneus. En ik wil het zo graag leren. Maar dat is een stuk makkelijker als ik via Linux online kan ipv steeds opnieuw opstarten naar Windows om op internet te zoeken.

Vriendelijke groet,
Iris

Enne.....bedankt voor jullie snelle reacties al

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik denk dat de benodigde opties voor jou in de 2.6.23 kernel van Fedora niet ingeschakeld zijn. Dus ik vrees dat je er niet aan onderuit komt om je kernel te hercompilen.
En nee, dat is inderdaad niet erg makkelijk als beginner omdat je een overdaad aan opties krijgt en toch wel een beetje verstand van hardware moet hebben. (Oftewel, goed moet weten wat er in je PC zit.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• richardt
Je bent al een heel eind als je rtl818.ko (ik neem gemakshalve even aan dat dat ook de driver voor de 'B' versie is), in /lib/modules hebt staan. Je kunt hem vervolgens laden met het volgende commando
sudo modprobe rtl8187

Vervolgens type je 'dmesg' en kijk je naar de laatste paar regels. Daaruit zou moeten blijken dat de driver het device heeft herkend op het juiste usb address, en beschikbaar heeft gemaakt als wlan0.
(Ook zie je eventueel dat de nieuwe 802.11 stack module wordt geladen)
Daarna kun je voorzichtig proberen of het volgens commando werkt.
ifconfig wlan0 up

Geeft dat geen foutmeldingen dan is je netwerkkaart geactiveerd (met default settings), en kun je verder gaan met het instellen van ip-adressen/routes/dhcp etc.etc.

Verwijderd

Geen oplossing, maar misschien een handige werkbare workaround:
De adapter werkt wel onder Vista? Zo ja, dan zou je VMWare kunnen gebruiken, en Fedora in een virtual machine kunnen installeren. VMWare biedt de VM een standaard netwerkadapter aan, en laat de specifieke afhandeling over aan het host OS (Vista).
Nadeel is dat 't meer geheugen kost (naast Linux is Vista ook nog volledig actief) en 't wat trager wordt, maar voordeel is dat je niet meer hoeft te rebooten om te switchen tussen Windows en Linux.

Ik heb een tijdje geleden 1 W2K server en 2 (oudere) Mandriva Linux machines vervangen door 1 W2K3 machine waar 2 virtual machines met Mandriva op draaien, en dat werkt tot volle tevredenheid.

Verwijderd

Topicstarter
@Richardt Dank je wel. Ik deed sudo ... en vervolgens dmesg. Toen kreeg ik op de laatste regel: usbcore: registered new interface driver rtl8187. Daarna deed ik ifconfig wlan0 up maar toen kreeg ik het volgende: wlan0 unknown interface: Onjuist apparaat.

Ik was het zat. Ik ging op zoek en kwam weer op de volgende pagina: http://briancantin.blogsp...ng-rtl8187b-on-linux.html Ik was hier al eerder geweest maar nog niks mee gedaan. Ik heb zijn modified version gedownload van rtl8187. Aan de hand van de vele readme files kwam ik een heel end.
Geloof het of niet. Met iwlist wlan0 scan zag ik zelfs alle netwerken. Ik was stomverbaasd. Het leek te lukken. De driver was geinstalleerd, de ieeestack maar de wpa supplicant lukte niet. Ik wilde me aanmelden maar kan alleen een wep codering kiezen. Aangezien ik mijn netwerk via wpa heb beveiligd wilde ik dat installeren. Ik was al zover dus dacht ik dat ik dit ook wel kon aan de hand van de vele readme files.
Ik kwam ook een heel end dacht ik. Maar ik begrijp maar niet waar en hoe ik de config files moet aan maken. Ik snap wel wat er in moet staan want er staan vele voorbeelden maar hoe ik het nou aan de praat krijg is me een raadsel. Aangezien niet duidelijk staat waar ik die config moet aanmaken ben ik de scripts gaan bekijken, waar ze naar moeten verwijzen. Nu snap ik nog niet of het nou in /etc of in /var moet. Ik geloof dat ik dat niet goed heb gedaan. Ik moet wpa aan de praat krijgen met ongeveer het volgende command: wpa_supplicant -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf -Dipw -d

Dat lukt niet want a) de conf file is niet goed, kan niet parsen(???) en ik krijg ipw niet aan de praat. De module geladen maar dat was het blijkbaar niet. Ik kan met geen mogelijkheid een ipadres verkrijgen. Niet grafisch en niet via de terminal.

Ik vond het allemaal al heel wat. Ik dacht, weet je wat, ik start 'm ff opnieuw op en dan begin ik rustig weer opnieuw. Wahhahahah foutje.....wat heb ik gedaan????????? Bij het afsluiten kreeg ik al allerlei meldingen van dingen die mislukt waren. Bij het opstarten waren opeens de inlognamen verdwenen maar omdat ik toch als root wilde inloggen maakte dat niet uit dacht ik (al was het wel vreemd) vervolgens kreeg ik de melding dat de rechten van de HOMEdirectory waren veranderd????????????????????????????????? WAT??????? Daar ben ik toch niet aangekomen? Ik word langzaam gek hier. Ik dacht echt dat ik er bijna was. De kaart werd herkent, ik kon de beschikbare netwerken al zien en voila, toen had ik mijn Fedora verkra....

Heb ik de boel nou echt zo vernaggeld dat ik Fedora opnieuw moet installeren? En dan met een schone lei beginnen? Of kan ik dit nog herstellen?

• richardt
Het lijkt er inderdaad op dat de stock rtl8187 kernel niet jouw rtl8187b device ondersteunt. Misschien is dit met de nieuwe 2.6.24 kernel wel opgelost, maar jouw keuze om een patched-driver te gebruiken is prima geweest.

Herinstallatie van Fedora zou ik vooralsnog niet doen. Kun je nu wel gewoon als root inloggen en de rtl8187b driver laden? Als dat lukt, dan zou ik eerst eens kijken of je zonder wep/wpa toegang krijgt tot jouw wifi access-point.

Dat er iets met je home-directories zou zijn gebeurd is een volledig ander issue. Misschien ergens een chmod/chown commando gegeven?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch een herinstallatie gedaan. Ik had iets heel ergs gedaan. Hij ging steeds op zoek naar een of andere server. Elke drie seconden waardoor ik niets meer kon. De herinstallatie is juist wel goed geweest. Ik gebruikte Fedora alleen nog maar voor simpele opdrachten vanuit mijn studie. Prive gebruikte ik het nog niet. Ik ga het opnieuw proberen. Ik ga eerst alle readme's weer lezen en alles uitschrijven op papier. Dan hoop ik dat ik de juiste volgorde te pakken heb. Vervolgens moet ik alleen nog snappen hoe ik een wpa1.conf bestand moet maken. Daar liep ik de laatste keer helemaal op vast. Ik zag mijn netwerk, wlan0 werd gewoon geaccepteerd maar ik kon niet verbinden omdat ik wpapsk niet aan de praat kreeg. Kon alleen kiezen uit wep.
Het moet volgens mij lukken. Ik wil in elk geval niet opgeven. De afgelopen weken hebben me in elk geval een stuk meer thuis gemaakt in Fedora. In ieder geval wil ik niets meer grafisch doen want dan doe ik nogal eens dingen verkeerd, ik probeer alles in de terminal.

Het is vrij lastig voor een windowsopgevoed meisje als ik om de installatiemethode van Linux onder de knie te krijgen.
Omdat ik zo'n pakket heb gedownload weet ik ook niet zeker hoe ik moet beginnen. In de eerste dir staat een readme waar ik make, makedrv etc moet doen. Maar ik vraag me af of ie dan alles al doet of dat ik die driver, stack en wpa (die lager liggen met hun dirs) nog apart ook moet doen.

Ik ben het meest bang dat ik de volgorde verkeerd doe. Wanneer moet ik insmod doen? Wanneer moet ik sudo modprobe doen? Ik ga ervoor en als ik het echt weer niet begrijp kom ik terug hoor.

In elk geval bedankt voor alle reacties.

Groetjes Iris

Verwijderd

Topicstarter
Nou nou, het lukt nu nog minder dan de vorige poging hahaha. Ik heb alles uitgeschreven, ook de foutmeldingen en de dmesg meldingen. Pffffffff. Wil iemand hier eventueel naar kijken? Dan zal ik 't posten. Verder vond ik wel vreemd dat mijn kaart toch wel aanwezig is. Ik bedoel, het rare is dat ik 'm niet vinden in netwerkapparaten oid. Maar hij zit in m'n pc dus moest ie toch wel ergens te vinden zijn als onbekend apparaat ofzo omdat er dus geen driver beschikbaar was. Ik vond 'm in /proc/bus/usb en met cat devices kreeg ik een hele lijst waaronder ook mijn RTL8187B_WLAN_Adapter. Hier staat ook bij driver=(none) wat ik wel logisch vind. Kan zo'n driver installeren en Wlan ergens zichtbaar maken nou niet simpeler. Ik krijg nu weer steeds de melding dat wlan niet bestaat dat het een onbekend apparaat is. Ik kan wel eth0 t/m eth9 kiezen maar nergens lan. Moet ik dat niet eerst ergens activeren ofzo voordat ik met die driver, stack en wpa aan de gang ga?

Groetjes

• richardt
Het belangrijkste verschil tussen modprobe en insmod is dat modprobe kijkt of er nog afhankelijkheden naar andere modules zijn. Zijn die er, dan worden die modules eerste geladen. Ook hoef je bij modprobe geen pad naar de module op te geven, er wordt automatisch in /lib/modules/2.6.xx gekeken.

Normaliter hoef je bij het opstarten geen modprobe of insmod te doen. Als je de driver bijvoorbeeld opneemt in /etc/modules dan wordt hij bij het opstarten automatisch geladen. (en vaak op het juiste moment, omdat het automatisch mounten van netwerkschijven daar weer afhankelijk van is, etc,etc)

sudo is een wrapper om een commando (in dit geval modprobe of insmod) als root uit te voeren. Ben je al als root ingelogd, dan hoef je natuurlijk geen sudo meer te typen...

Ik weet niet precies over welk pakket je het hebt. Meestal heb je voldoende aan de volgende drie commando's: ./configure, ./make en ./make install. Deze gaan dan vaak ook in de onderliggende subdirectories. Kom je er niet uit, dan moet je even een link naar de readme geven, of het pakket noemen dat je probeert te installeren.

• richardt
Ik vond 'm in /proc/bus/usb en met cat devices kreeg ik een hele lijst waaronder ook mijn RTL8187B_WLAN_Adapter.
Dat zegt niet zoveel. De rtl8187b kaart is een usb-device dat door de usb-host kan worden gevonden. Het geeft niet aan welke driver er voor geladen moet worden, en of het device actief is.

De volgorde waarin je te werk moet gaan is de volgende:
0) compileer jouw patch-driver (met make, make install)
1) kijk of je de driver rtl8187.ko kunt vinden in de directory waar je het pakket hebt geinstalleerd
2) kijk of je de driver kunt vinden in /lib/modules/2.6.xx
3) check dat de bestandsgroote van beide drivers identiek zijn, en dat je _niet_ de stock rtl8187 kernel gebruikt, die dus niet werkt.
3) kijk of je de driver kunt laden met: modprobe rtl8187
4) check de output van dmesg

Zegt dmesg niet dat wlan0 beschikbaar is, dan hoef je niet verder te gaan kijken en moet je het probleem zoeken in stappen 0 t/m 4.

Verwijderd

Topicstarter
Wow bedankt voor je supersnelle reactie. De link naar de readme is http://www.datanorth.net/~cuervo/rtl8187b/README
Het is wel een andere dan in het pakket zit. Het pakket (the modified one) bestaat uit: rtl8187b-modified waarin idd de commando's staan als make en install. Helaas herkent Fedora daarna nog geen wlan0. In rtl8187b-modified zitten nog drie dirs: ieee80211, rtl8187 en wpa_supplicant met elk nog weer aparte readme's en commando's. Vorige keer dat ik heel ver kwam heb ik ook in die subs zitten "klooien". Nu durf ik dat niet.
Alleen al naar aanleiding van deze readme link heb ik al een vraagje:
Het ondersteunt forcing de kaart. Via /prob/bus/usb enz. ben ik er wel achter wat het ID is van mijn kaart want ik wist niet waar ik dat kon vinden. ID is 0x8189. Maar waar gebruik je die force_card????
./makedrv lukt nog idd met vele warnings maar daarna moet je ./wlan0up doen. In de readme in het pakket staat dat als je een bepaalde error krijgt je eerst ./wlan0down moet doen. Gisteren werkte dat nog, vandaag niet. Als ik /wlan0up of down doe krijg ik de melding dat wlan0 een onbekend apparaat is. Bij ifconfig of iwconfig zie ik alleen eth0 en lo, geen wlan0.
Hoe moet ik iets toevoegen aan /etc/network/interfaces??? Dat bestaat bij mij niet eens. Ik heb wel /etc/networking maar geen interfaces. Interfaces is alleen te vinden in /etc/cups/interfaces maar het is geen bestand. Ik kan die regel: iface wlan0 inet dhcp nergens vinden.

Verder onwijs bedankt voor al je hulp. Heel handig voor mij dat je die commando's en de volgorde hebt uitgelegd. Super!!!! Ik heb geprobeerd via mijn eigen account te werken maar dat lukt niet erg dus ik log in als root. Wel gevaarlijker maar wel overzichtelijker voor mij.

Ik hoop dat je iets met de link en de readme kan. Ik ga ook nog op de manier die hierboven beschreef proberen.

Duizend maal dank dat je zoveel geduld met me hebt.

Groetjes Iris

P.S. Het pakket kan je hier vinden: http://www.datanorth.net/~cuervo/rtl8187b/ Ik heb de modified versie gedownload nadat de gewone versie een paar weken terug al niet lukte.

• richardt
Het is een beetje een raar pakket, ik kan me voorstellen dat dat lastig is om werkend te krijgen.Bewondering voor je geduld...
0) na het uitpakken van het driver pakket (*.tar.gz), moet je naar de directory rtl8187-modified gaan, en daar ./makedrv aanroepen (voorlopig als root). Kijk goed of je errors voorbij ziet komen, warnings zijn niet erg en mag je negeren.
1) Kijk eens of je het bestand (de driver) kunt vinden in de directory rtl8187-modified/rtl8187. Daar staat als het goed is de driver r8187.ko (en niet rtl8187.ko zoals ik in eerste instantie dacht)
2) Zo ja, kijk ook of de ieee80211 modules (5 .ko bestanden) kunt vinden in de gelijknamige directory.
3) Draai het wlan0up script, in dit geval met de force_card optie (die heb je nodig omdat de driver een ander usb-bus id verwacht):
./wlan0up force_card=0x8189

4) Check wat dmesg allemaal heeft gezegd, is wlan0 geactiveerd?

Verder:
* volgens mij is /etc/network/interfaces iets specifiek voor een debian distributie. Bij fedora core werkt het wellicht anders, en heeft het geen zin om die directory/bestanden aan te maken.
* wlan0down is het tegengestelde van wlan0up. Het haalt de drivers uit de kernel. Het kan geen kwaad om dit te draaien _voordat_ je wlan0up draait, om er zeker van te zijn dat je de drivers in de juiste volgorde laadt. Als je het eenmaal werkend hebt (lees: wlan0 is zichtbaar is dmesg), dan moet je pas verder kijken naar dingen als automatisch laden/dhcp settings/wep/wpa etc.etc. Overigens mag wlan0down zeggen dat wlan0 nog niet bestaat...

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt een beetje raar maar ik vind je LIEF!!! Het is gelukt. Hoe lang werk jij al met Linux? Jeetje wat gaaf. En daarom heb ik veel geduld, ik wil het ook leren en weten. Ben erg leergierig. Maar goed om jouw punten even door te nemen.
0) ./makedrv geeft vele warnings geen errors
1) r8187.ko aanwezig
2) 5 stuks van .ko aanwezig
3) eerst ./wlan0down gedaan (voor de zekerheid) en toen kreeg ik 6 errors dat die .ko bestanden er nog niet waren vervolgens ./wlan0up force_card=0x8189 en (HUH???) helemaal niks, geen melding,warning of error WOWOWOWOW
4) dmesg gedaan waar oa. stond: rtl8187 card succesfully reset en wep key set

Helemaal geweldig dus!!!! Maar nu durf ik ff niet verder hahahahahaha. Volgens de readme moet ik nu iwlist wlan0 [parameter] doen, vervolgens iwconfig (to set ssid???)
Vervolgens moet ik een ipadres verkrijgen met ./wlan0dhcp.

Mijn vraag is: Moet ik niet eerst die wpa_supplicant installeren??? als ik nu namelijk via iwconfig mijn hele ssid etc ga invullen kan ik geen sleutel invoeren omdat er alleen nog wep mogelijk is.

Dus ik ging kijken naar de wpa_supplicant. Hoop dat je me hier nog even mee wilt helpen.

Volgens de readme gaat het zo:
0) na uitpakken
cd wpa_supplicant-0.5.3
1) dan config file aanmaken met:
cp defconfig .config
2) dan .config file aanpassen door volgende regel te uncommenten (prachtig woord, je snapt 't wel)
#CONFIG_DRIVER_IPW=y
3) dan moet ik de wpa builden met:
make
4) Edit wpa_supplicant.conf to set up ssid en passphrase etc. Als voorbeeld staat er een wpa1.conf
bestand. Open ik gewoon het wpa_supplicant.conf en wijzig het? Of is dit een goed voorbeeld
van een wpa1.conf bestand? Belangrijker is eerst nog, waar sla ik het op??????? Kan ik het
gewoon in emacs maken????
Bijv.
#WPA-PSK/TKIP

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
ssid="blablabla" (moet ik die aanhalingstekens gebruiken?)
key_mgmt=WPA=PSK
proto=WPA
pairwise=TKIP
group=TKIP
psk="blablabla" (hier ook aanhalingstekens?)
}
6) Execute wpa (assume 8187B and related modules had been loaded) Dit zijn toch die eerdere
modules he? In de map wpa_supplicant-0.5.3 staan nl. nergens .ko bestanden.
./wpa_supplicant -D ipw -c wpa1.conf -i wlan0 &

Moet ik deze execute uitvoeren vanuit de directory wpa_supplicant-0.5.3???

Moet ik dan na deze wpa installatie ./wlan0dhcp vanuit rtl8187b-modified doen? En ben ik er dan? Of krijg ik dan nog meer verrassingen hahahaha.

Ik hoop dat je me hiermee nog kunt helpen, dan wil ik daarna nog 1 ding. Een dagje in jouw hoofd rondbrengen whahahahahhaa. Heerlijk dat je zoveel weet van Linux/Fedora. Daar doe ik nog wel ff over denk ik.

Groetjes Iris

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik zou eerst even checken of je kaart nu wel goed werkt, zonder WEP of WPA. WPA opzetten kan ook een ramp zijn (en ik vind het zelf erg onnodig, mijn verbinding staat gewoon voor iedereen open, verkeer dat ik niet openbaar wil hebben tunnel ik gewoon over SSL of SSH).

Respect trouwens dat je het aan de gang hebt gekregen tot zover, en ook nog eens met Fedora, toch een distro voor de wat meer avontuurlijke gebruiker!

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Whahaha, tja moet natuurlijk moeilijk doen met Fedora. Kwam vanuit mijn studie. Daar kreeg ik Red Hat en Fedora 3. Dat werkte allebei niet op mijn laptop, herkende mijn harde schijf niet etc etc etc. Vandaar Fedora 8. Ik had toen nog geen idee dat er zoveel verschillende distro's zijn.

Anyway, hoe moet ik dan verbinding maken? Ik heb een netwerk wat is opgezet met wpa. Kan ik dat zo veranderen? En kan ik dan nog wel op internet met m'n andere pc's?

Klopt het trouwens dat ik die ./makedrv en het hele zootje iedere keer opnieuw moet doen???? Best irritant zeg. Kan dat makkelijker???

De kaart werkt trouwens wel, hij wil alleen steeds een wep sleutel maar die heb ik dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wep sleutel in mijn router gezet. Maar toen hij ging verbinden liep m'n hele pc vast. Deed niks meer, half uur aangelaten maar echt niet. Ga dus toch maar op zoek naar wpa.

• richardt
Fijn dat je al weer een stapje verder bent. Ik denk echter dat wpa op dit moment nog een stap te ver is. Wat je eerst moet doen is zorgen dat de instellingen die je nu hebt staan, en die hopelijk reproduceerbaar zijn, ook daadwerkelijk bij iedere start van de laptop worden doorgevoerd.

0) Voor de modules zou je daarvoor het 'install' script draaien, ware het niet dat dit script alleen werkt voor ubuntu (waarom dat zo is gedaan is mij een raadsel). Het beste wat ik kan adviseren is handmatig de drivers te kopieren naar de lib systeemdirectory.
de aangewezen plek daarvoor is de locatie:

/lib/modules/2.6.xx/kernel/drivers/net/wireless

Waarbij 2.6.xx de naam van jouw kernel is. Een gedeelte van dit pad zal hopelijk al wel bestaan.
(Heb je die directory niet, dan moet je die aanmaken). Vervolgens kopieer je alle .ko bestanden naar die directory (dus r8187.ko en de vijf ieee80211*.ko bestanden). Als laatste draai je het commando
depmod -a

Waarbij de dependencies goed worden gezet.

1) Om de modules bij het opstarten te laden, moet je ze in het bestand /etc/modules zetten, onder elkaar, en zonder de ko extensie. Heb je /etc/modules niet, dan kun je die als root aanmaken. Heb je hem wel dan kun je hem wijzigen. De regels die je moet toevoegen zijn:

ieee80211_crypt-rtl
ieee80211_crypt_wep-rtl
ieee80211_crypt_tkip-rtl
ieee80211_crypt_ccmp-rtl
ieee80211-rtl
r8187

2) vervolgens mag je voorzichtig proberen om de laptop opnieuw op te starten. Hopelijk zijn dan de modules geladen. Dat kun je controleren met het commando
lsmod

Je krijgt dan een hele waslijst van modules, en je moet controleren of de ieee/r8187 modules er bij staan. Als dat zo is, ben je weer een stapje verder.

3) Je hoeft geen makedrv meer in te voeren, dat hoeft alleen maar na het uitpakken van het *.tar.gz pakket dat je hebt gedownload. Eenmalig dus. Ook wlan0up hoeft niet meer, dat heb je net met stappen 0-2 gedaan. Je kunt nog wel een keer de output van dmesg bekijken om er zeker van te zijn dat de drivers zijn geladen.

4) Misschien al een beetje voorbarig, maar de volgende stap is het connecten met je accesspoint/router. Daarvoor moet je wep of wpa even tijdelijk uitzetten, en je ssid naam noteren van je router (staat wel ergens in je settings). Daarna doe je
iwconfig wlan0 essid <ssid-van-je-router> mode managed

Controleer vervolgens met iwconfig (zonder verdere argumenten) of je contact hebt met je access point (vaak zijn de gegegens ingevuld en zie je ook de signaalsterkte/link-quality van je draadloze verbinding)

5) Nog veel voorbariger, probeer met dhclient een ip-adres te krijgen van je router
dhclient wlan0

6) Als dat is gelukt dan kijk je of je google kunt bereiken (ping www.google.com)

Daarna moet je weer kijken of je deze settings kunt opslaan en kunt hergebruiken als je je laptop opnieuw start. Nog weer een volgende stap is dan wep of wpa. Succes....

[ Voor 12% gewijzigd door richardt op 01-02-2008 21:12 . Reden: een beetje teveel getypt... ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles geprobeerd. Ik kreeg wel enkele meldingen:
Punt 0 en 1 gingen prima. Na het opnieuw opstarten deed ik lsmod maar ik vond er maar drie terug.
r8187 used by 0
ieee80211-rtl used by r8187
ieee80211_crypt used by ieee80211-rtl

Bij dmesg kreeg ik wel iets andere meldingen dan eerst maar de card was set.

Punt 4 ging ook goed.

Bij punt 5 kreeg ik o.a. de volgende melding: /sbin/dhclient-script: config for wlan0 not found. Continuing with defaults.
/etc/sysconfig/network-scripts/network-functions: line78: wlan0 bestand of map bestaat niet.
Uiteindelijk kreeg ik ip 192.168.0.4. Via Vista heeft ie 192.168.0.3 en mijn XP heeft 192.168.0.2 dus dat lijkt me wel kloppen.
Toen ging ik google pingen aaaaaaaarrrrrrrrrgggggghhhhhh wat deed je me aan??? Meer dan 420 keer kreeg ik regels te zien die eindigden op ttl=234 time=35,9ms. Helemaal gek werd ik ervan. Terminal maar afgesloten. Vervolgens wilde ik het toch proberen en ja hoor, ik kwam zonder problemen op google en kon ook surfen. Maar met een zichtbaar netwerk en nogal wat draadloze buren vond ik het niet fijn zonder beveiliging dus snel weer wpa aangezet.

Ik heb nog een paar dingen ontdekt. Bij het opstarten wil ik altijd details zien en bij het starten van de wpa_supplicant krijg ik daar al een melding over get_dbus en ctrl_interface_dbus. Ik kan niet lezen wat er nou precies staat want het vliegt over mijn beeldscherm. Bij het afsluiten krijg ik standaard de melding: stoppen van irqbalance: mislukt. Geen idee of het er iets mee te maken heeft maar hoe meer info hoe meer je er iets mee kunt denk ik dan maar.

Verder ben ik dus weer in die wpa gedoken. Op google vind ik duizend en een conf voorbeelden. Ik weet zeker dat daar de fout zit. Moet wel, toch? Ik heb nu zoveel wpasupplicant.conf en wpa1.conf en met het starten moet je een bestand aanwijzen in /etc/wpa_supp volgens mij moet er iets anders in staan. Ik snap die interne verwijzingen nog niet helemaal.

Verder krijg ik na standaard execute van wpa steeds de volgende melding:
ioctl [PRISM2_IOCTL_HOSTAPD]: Operation not supported
Failed to set encryption.

Ik hoop dat het iets duidelijk maakt.

Ik heb wel het gevoel dat ik er bijna moet zijn. Denk je dat het aan die .conf bestanden kan liggen? Dan schrijf ik ze morgen of overmorgen (morgen ga ik maar 's iets leuks doen met de kids) even over en dan post ik het hier.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:47:
Toen ging ik google pingen aaaaaaaarrrrrrrrrgggggghhhhhh wat deed je me aan??? Meer dan 420 keer kreeg ik regels te zien die eindigden op ttl=234 time=35,9ms. Helemaal gek werd ik ervan.
ping gaat door tot je m stopt (of als je de -c optie gebruikt, zie man ping). Terminal afsluiten is ook beetje drastisch hoor, ctrl-c killt ping gewoon.

Terminal maar afgesloten. Vervolgens wilde ik het toch proberen en ja hoor, ik kwam zonder problemen op google en kon ook surfen. Maar met een zichtbaar netwerk en nogal wat draadloze buren vond ik het niet fijn zonder beveiliging dus snel weer wpa aangezet.
[/quote]
en waar ben je precies bang voor dan? zolang je je mail binnenhaalt over IMAP over SSL, POP over SSL, of https is er daar niks mee aan de hand. Ik verstuur twee soorten dingen over mijn netwerk, dingen waarvan ik niet wil dat iedereen ze af kan luisteren en dingen waarbij me dat niet kan schelen. De dingen waarvan ik niet wil dat iedereen ze mee kan luisteren doe ik over een VPN, SSL of SSH, en de rest van de dingen gewoon over HTTP of FTP. Vergeet niet dat je nu op linux zit, je hoeft je dus niet druk te maken om virussen, of mensen die jouw computer gaan hacken.

ik zou het WEP of WPA gewoon lekker laten zitten, als je over een half jaartje of wat een nieuwe distro installeert zit het er vast standaard in, en kun je het gebruiken, maar het als n00b proberen aan de gang te krijgen vind ik wat te hoog gegrepen (maar then again, je bent nu ook al heel ver gekomen!).

• richardt
Je bent al best ver hoor, en het zou niet zo heel moeilijk moeten zijn om wep of wpa aan te zetten.
Wat er vorige keer mis ging is dat de configuratie voor wlan0 nog niet is opgeslagen (vandaar dat de dhcp client wat zit te klagen). Nu weet ik niet hoe het op fedora core werkt, maar ik verwacht dat je een bestand moet aanmaken (of moet editten als die al bestaat). Het gaat om het volgende bestand:

/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-wlan0

en daar moet het volgende in worden gezet (c.q. al instaan)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
IPV6INIT=no
ONBOOT=yes
USERCTL=no
PEERDNS=yes
TYPE=Wireless
DEVICE=wlan0
BOOTPROTO=dhcp
ESSID="jouw-accesspoint-essid-tussen-aanhalingstekens"
CHANNEL=1
MODE=Managed

Vervolgens zet je wep/wpa weer even uit en probeer je de laptop weer opnieuw op te starten, en na het inloggen moet de wireless verbinding min of meer al actief zijn. Is dat niet zo dan typ je het volgende commando
ifup wlan0

Daarna kun je ook proberen of je wep werkend kunt krijgen (aanzetten op je accesspoint), met het commando
iwconfig wlan0 essid <vul-in> mode managed key <jouw-wep-key>

Als laatste is wpa_supplicant aan de beurt. Daarvoor moet je in ieder geval het volgende commando gebruiken:
wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

De inhoud van dat .conf bestand is natuurlijk erg belangrijk en ik weet niet precies hoe het bij jou moet worden ingevuld, maar ik denk dat het volgende minimaal er in moet staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
network={
        ssid="<vul-maar-weer-in>"
        key_mgmt=WPA-PSK
        proto=WPA
        pairwise=TKIP
        group=TKIP
        psk="<vul-jouw-key-in>"
}

Dit is met standaard TKIP encryptie, dat moet je ook zo instellen op je router. Dan zul je wel weer wat foutmeldingen krijgen, maar uiteindelijk moet je zien dat de verbinding met je router is geaccepteerd en dat ook je wachtwoord is goedgekeurd. Daarna kun je internet op...

Even wat terugkoppelingen:
1) het 'ping' commando moet je inderdaad afsluiten met control-c, anders blijft hij oneindig doorgaan...
2) dbus is een systeem voor applicaties of processen om met elkaar te praten, waar de meldingen over gaan kan ik zo niet zien, maar hoeven niet altijd fatal te zijn.
3 De 'ioctl' melding gaat over een systeem-aanroep naar een netwerk driver (hostap) voor een kaart met een prism chipset. Dat is volledig verkeerd, want je hebt een realtek netwerkkaart, en daar zit die chipset niet in. Dat komt omdat wpa_supplicant de verkeerde driver pakt. In de commadoregel hierboven staat echter het argument -Dwext, wat zoveel betekend dat hij de wireless extensies van de kernel moet gebruiken.

Hopelijk ben je nu redelijk dicht bij de eindstreep.

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch, dank je wel voor je hulp. Ik ga er vanavond mee aan de slag. Ik moet vandaag nl. echt eens verder met m'n studie en m'n drie kids zijn ook gewoon thuis.

Je hoort me weer.

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
Nou daar ben ik weer. Het is helaas niet gelukt. Komt ook omdat ik niet weet wat er bewaard blijft en wat niet. Van voor af aan beginnen. Bij het opstarten komt iets van ctrl_iface_bus en wext_dbus_get ofzoiets. Het staat allemaal achter /etc/wpa_supplicant. Maar het gaat zo snel dat ik het niet goed kan lezen. In logboeken kan ik het niet zo terugvinden.

Bij dmesg kreeg ik RX Status Error! (ffffff8d)

In de map wpa_supplicant staan ook dingen als ctrl_iface_dbus.h en driver_wext. Moet ik daar niet iets mee doen?

Laatste vreemde gebeurtenis is dat /var/run/wpa_supplicant is verdwenen. Dan werkt de /etc/wpa.conf ook niet goed meer denk ik omdat die verwijst naar dat bestand. Als ik de wpa wil activeren met de goeie driver krijg ik idd de melding dat het conf file niet goed is. Ik heb toch echt gekopieerd hoe het in de voorbeelden staat en hoe jij het hierboven schreef. Ik blijf eigenwijs toch denken dat er iets met die rottige conf.files is.

Ik ben al advertenties aan het zetten of er Linux mensen in Alkmaar zijn. Het is zo moeilijk te omschrijven, ik denk dat als jij het zou zien hier dat je het meteen zou weten.

Ook vraag ik me af wat er in /var/run/wpa moet staan.

Ik heb trouwens in ifcfg-wlan0 channel=1 veranderd in channel=10 omdat bij iwlist scan mijn netwerk staat op channel=10. Heb ik dat goed gedaan???

Verder vraag ik me nog af wat er bovenaan het /etc/wpa moet staan. In de voorbeelden staat er overal boven: ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant en ctrl_..........._group=wheel. Moet dat erboven???

Ip adres ophalen gaat niet. Hij zegt: no lease wel krijg ik een 192.168.0.4 adres, terwijl ik op dezelfde laptop met vista 192.168.0.3 krijg.

Ik hoop dat je er iets meer van snapt

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:42:
Ip adres ophalen gaat niet. Hij zegt: no lease wel krijg ik een 192.168.0.4 adres, terwijl ik op dezelfde laptop met vista 192.168.0.3 krijg.
192.168.0.4 is toch een IP adres? hoezo "gaat het niet" dan? en wat gebeurt er als je probeert te pingen?

(Ik neem aan dat je bij een opleiding webmaster toch ook wel een basiscursus IP krijgt? dan weet je toch ook dat de server en client bij een dhcp request samen "onderhandelen" welk IP gebruikt gaat worden, en dat dat dus niet alleen op MAC-adres hoeft te gebeuren? is dus helemaal normaal dat vista iets anders krijgt dan linux.)

Verwijderd

Topicstarter
Ok is ze weer. Ik begin het nu al aardig zat te worden hahaha. Ik wilde verder met m'n studie met hoofdstuk Apache Webserver onder Linux. Moet ik een werkend netwerk hebben tussen twee linux pc's. Dus behalve dat ik deze verbinding moet laten werken moet ik ook Linux installeren op die andere. Pffffffffffffffff. En ik loop al zoveel achter door dit gedoe.

Anyway.......
Paar puntjes: (volgorde klopt niet hoor)

Na dhclient krijg ik:
No DHCPoffers received
No working leases in persistant database - sleeping.

Na ifup wlan0 krijg ik:
Bepalen van IP informatie voor wlan0..........mislukt

Na iwlist wlan0 scan krijg ik:
Cell 02 - Adress: [mac adres]
ESSID:"naam"
Protocol:IEEE 802.11bg
Mode:Master (krijg ik niet op managed)
Channel:10
Encryption key: on
Bit rates: 54 mb/s
Extra: Rates (mb/s): 1 2 5.5 6 9 11 12 18 24 36 38 54
Quality: 14 Signal level: 0 Noise level: 44
Extra: Last beacon: 106 ms ago

Na activeren van wpa (wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -ddd) krijg ik:

line 6: unknown network field 'SSID'
line 13: failed to parse network block
Failed to read or parse configuration /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

Het volgende staat erin:
ctrl_interface_group=0
ap_scan=1
network={
ssid="naam"
proto=WPA
key_mgmt=WPA-PSK
pairwise=TKIP
group=TKIP
psk="mijn wpa sleutel"
priority=2
}

Verder vraag ik me nog af of die regel ap_scan=1 erin moet? Ik heb het met en zonder geprobeerd maar zelfde resultaat. In andere voorbeelden zie ik ook wel reauth staan???

Ik heb nog 's geprobeerd te lezen wat er staat bij het opstarten en dat lijkt op:
starten iface wlan0
Bepalen IP informatie wlan0: [dan duurt het heel lang]
Vervolgens staat er volgens mij de verwijzing /etc/wpa_supplicant en dan komt wextdbus_bus_get (ctrl_iface_dbus). mislukt

Ik ga snel op zoek naar iemand hier in de buurt die ff een paar uurtjes tijd heeft voor mij. Helaas is het meestal zo dat wanneer er pc-ellende is mensen naar mij toe komen. Ik ken geen mensen die Linux beheersen. Maar dat lijkt me de beste oplossing. Misschien kunnen jullie hier nog iets mee.

Groetjesssssssss

• smokalot

smokalot

titel onder

Ik bewonder je doorzettingsvermogen hoor, maar is het niet veel makkelijker om gewoon een ouderwetse draad te gebruiken, als je al niet gewoon genoegen neemt met een draadloze verbinding zonder encryptie in de data-link layer. Van alle dingen die jij nog kunt leren van linux is "WPA aanzetten op een gloednieuwe, zelfgecompileerde wireless-driver" toch niet de allerbelangrijkste lijkt me?

Als je dat ding aansluit met een draad kun je trouwens ook iemand in laten loggen via ssh om je te helpen met je wireless gedoe, dan hoef je niet perse iemand in de buurt te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op zolder een "studieruimte" waar ik mijn laptop met Vista en Fedora gebruik, beneden staat nog een desktop met XP waar de kids en ik ook regelmatig achter zitten. De desktop is wired en de laptop wireless. Erg fijn vind ik zelf (ik verkas nog wel 's met 't laptoppie). Ik vind het lastiger om allerlei draden door te trekken naar zolder en door muren boren dan dit uitzoeken. Ik kan toch niet wpa op mijn router uitzetten? Dan zit ik met die xp pc toch onbeveiligd???

• richardt
Ten eerste ben ik het natuurlijk eens met smokalot, als je alleen voor je webmaster studie een werkende verbinding tussen twee linux computer wil hebben, is het veel makkelijker om een bedrade verbinding te gebruiken. Aan de andere kant, als je verder wil met linux dan moet je vooral veel doorzettingsvermogen hebben (en dat heb je wel), en niet terugschrikken als er iets niet 1-2-3 werkt. De leercurve is nu eenmaal heel stijl, maar je hoeft echt niet met de basic dingen te beginnen om het onder de knie te krijgen. Zolang je maar begrijpt wat je doet, of zolang iemand het maar duidelijk uit legt kom je er vast wel.

Even wat dingen die mij zijn opgevallen:
1) dhclient is in principe niet meer nodig, als je het bestand ifcfg-wlan0 hebt aangemaakt. Daarin staat namelijk een BOOTPROTO regel die de dhcp client (dhclient) voor je opstart. Vereiste is in dat stadium nog wel dat je een tijdelijke verbinding zonder encryptie opzet (dus wep/wpa uitgeschakeld), want zonder toegang krijg je ook geen ip-adres.
2) je channel verandering is natuurlijk prima opgemerkt!
3) /var/run/wpa_supplicant is een directory die automatisch wordt aangemaakt, en ook weer wordt verwijderd. Heb je wpa_supplicant niet draaien dan heb je ook geen directory.
4) Verder is je wpa_supplicant.conf file inderdaad niet goed. ap-scan is een parameter die alleen belangrijk is bij hidden ssid's (dat is een optie die je misschien op je router hebt). Als je al wpa wil gebruiken dan kun je je ssid zichtbaar maken, en heb je ap-scan ook niet nodig. Daarnaast had ap-scan binnen de network group in het bestand gemoeten. Bij jou staat hij daarbuiten en dat is wellicht waar wpa_supplicant over klaagt.
5) de ctrl_interface_group regel zou ik er uit laten. Ik ken de documentatie niet uit m'n hoofd, maar kan me voorstellen dat het aangeeft wat de rechten voor /var/run/wpa_supplicant -files moeten zijn. Ik zou voor de default gaan, dat werkt bij mij ook (maar misschien niet voor fedora core?). Ook de priority regel zou ik er uit halen, als je geen verbinding maakt met meerdere routers.
6) je kunt eens proberen om de output van wpa_supplicant niet over je terminal te laten scrollen maar weg te schrijven naar een bestand
wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf >& /tmp/wpa_supplicant.log

Daarna zie je niets meer op je terminal, maar moet je met een editor het log bestand bekijken wat wordt weggeschreven. houd er rekening mee dat het bestand constant groeit, dus moet je het meerdere malen bekijken om te zien wat er is bijgekomen. Eventuele foutmeldingen kun je dan op je gemak bekijken en hier posten.
7) Het is nog steeds gemakkelijker om gebruik van wep te maken in plaats van wpa. De wep key kun je namelijk invoeren via het iwconfig commando dat ik een tijdje geleden heb gepost. Zodoende hoef je geen wpa_supplicant te gebruiken, en kun je eerst testen of alles met wep werkt. Werkt wep nog niet goed, dan gaat wpa waarschijnlijk ook niet werken. De kans is overigens klein dat iemand je wep-code kraakt. Verander je ook nog regelmatig je wep-code dan hoef je nog een stuk minder te vrezen. Nog iets makkelijker is een filter op mac-adres in te stellen. Helemaal onbeveiligd is niet zozeer het probleem dat je xp machine wordt gekraakt, maar meer dat mensen via jouw internet verbinding het net op kunnen en (ik noem maar wat) spam kunnen versturen. Dat wil je dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Eminent EM4050 wireless router, weet niet of je 'm kent. Ik heb daar de wireless security uitgezet en mac level acces control aangezet op Allow LAN access by Selected Wireless stations only en ook Allow Internet access by Selected Wireless stations only.

En jawel joepieeeeeeeeeeeeeeeee ik kreeg verbinding en een ip adres. Om wat voor reden dan ook wilde Fedora mij daarna ff pesten door Firefox niet te openen. Zo gemeen!!! Ik ga zo weer ff verder kijken. Maar nu wil ik graag nog ff weten hoe dat nou zit met die beveiliging. Een mac-adres kan je toch niet "hacken". Ik bedoel, nu mag draadloos alleen een pc inloggen met mijn macadres en dat zit toch in je netwerkkaart? Dan is het toch veilig??? Maar als dat zou zijn, waarom zouden wep en later wpa dan zijn ingevoerd???

Ik ga weer ff inloggen op Fedora en hopelijk mijn volgende post via Fedora posten hihihihi

• richardt
Het is geen enkel probleem om een mac address te 'vervalsen'. Google maar eens op "mac address spoofing", en je vindt tientallen links die je vertellen hoe je het moet doen. Vooral op linux/unix systemen, is het een eitje. De moeilijkheid is om uit te vinden wat het mac-adres is van jouw wireless kaart, maar door maar lang genoeg te luisteren naar het wifi-verkeer in de lucht kom je ook daar wel achter. Echt veilig is het niet, maar dat geldt in mindere mate ook voor wep. wpa is voor wireless routers de meest veilige verbinding, maar blijkbaar ook het meest lastig om te configureren. Jammer dat je het nog niet helemaal werkend hebt gekregen, maar hopelijk kun je verder met je studie hiermee.

• smokalot

smokalot

titel onder

als je WPA gebruikt wordt de verbinding versleuteld, anders stuur je gewoon al het niet-versleutelde verkeer (pop3, imap, http, ftp) zomaar de lucht in voor iedereen die het wil opvangen. Versleuteld verkeer (pop3/imap over ssl, https, sftp) is sowieso versleuteld, dus dat is geen probleem.

Voor mij is dat dus een reden om mijn access point gewoon open te laten staan, ik vind het ook altijd prettig als ik gewoon mn laptop open klap en internet heb waar ik ook ben, dus dat gun ik anderen ook. Gevoelige gegevens verstuur ik alsnog encrypted, maar deze post bijvoorbeeld niet.

(sterker nog: op dit moment ligt mijn eigen internetverbinding eruit, maar gelukkig heeft een van mijn buren ook een open access point, waar deze post dus overheen gaat).

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
wpa heeft een nogal complexe handshake aan boord, waar zowel de client(laptop) als het ap een deamon voor moeten hebben draaien. Dat is wpa_supplicant dus.

In een hoop posts terug stond dat je wpa_supplicant met de ipw-driver moest bouwen en draaien. Probeer dus eens wpa_supplicant met -Dipw (ipv -Dwext) te draaien.
Ook gaat het dan nodig zijn dat alle 5 ieee80211-drivers geladen zijn(zorgen voor de encyptie).

En als laatste is het volgende wpa_supplicant-configuratie-blok voldoende:
network={
ssid="naam"
psk="sleutel"
}

Enne, je bent hier nu al zo lang mee bezig geweest, was het kopen van een werkend kaartje niet goedkoper geweest? Wel goed voor je kennis natuurlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door laurencevde op 06-02-2008 02:44 ]

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
FYI er zijn drivers beschikbaar in vanilla 2.6.24 voor rtl8187

Prompt: Realtek 8187 USB support 
   Defined at drivers/net/wireless Kconfig:548  
   Depends on: NETDEVICES && !S390 && MAC80211 && USB && WLAN_80211 && EXPERIMENTAL
   Location:                                                                                                                  
       -> Device Drivers
          -> Network device support (NETDEVICES [=y])
              -> Wireless LAN
                 -> Wireless LAN (IEEE 802.11) (WLAN_80211 [=y])

[ Voor 228% gewijzigd door cherwin op 17-03-2008 18:31 ]

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• richardt
Maar die werken (nog) niet met de specifieke rtl8187 kaart die kicks78 heeft, zoals zij zelf ook al had uitgevonden... Het gaat om device id 0x8189 dat nog niet in de vanilla kernel is opgenomen, en de force_card parameter wordt daarin ook niet ondersteund.

Overigens kan laurencevde wel eens gelijk hebben, de wpa_supplicant module is gebaseerd op de ipw driver en niet op de wext driver.

Dus @kicks78: je zou kunnen proberen, zoals de ReadMe inderdaad zegt, om wpa_supplicant opnieuw te bouwen met de ipw driver erin, maar dan moet je eerst aangeven of je nog wpa wil...

Verwijderd

Topicstarter
jeetje wat een posts allemaal. Het was idd sneller geweest om een andere netwerkkaart te kopen maar ik heb alleen erg beperkte financiele middelen en ik hou niet van opgeven. Ik wist dat in deze studie Linux zou komen en heb me toen al voorgenomen dat ik dat onder de knie wil krijgen. En ik weet nu zelfs meer dan mijn eigen docent die alleen heel oppervlakkig met Linux werkt. Best leuk!!!

Anyway, dat het iets met wext of ipw te maken heeft snap ik wel. Bij het opstarten krijg ik de melding:
starten iface wlan0
Bepalen IP informatie wlan0: [dan duurt het heel lang]
Vervolgens staat er volgens mij de verwijzing /etc/wpa_supplicant en dan komt wextdbus_bus_get (ctrl_iface_dbus). mislukt

Lijkt mij idd dat er dan iets met wext is. Ik kan wel ipw gaan gebruiken maar na wat snuffelen op internet kwam ik erachter dat vanaf deze kernel (2.6.23XXX) wext wordt gebruikt en geen ipw meer. Ik zal ff flink terug moeten zoeken maar eerder had ik al problemen met ipw.

Daarnaast snap ik nog niet helemaal hoe het zit met die .conf files en waar ze allemaal staan want jeetje er staan er nogal wat. Verder snap ik niet dat /var/run/wpa..... verdwijnt als ie niet aanstaat. Voorheen had ik de boel toch nl. nog niet opgeslagen maar kon ik wel in dat bestand kijken. En hoe ik ook de wpa activeer met dezelfde soort foutmeldingen als voorheen, het bestand in /var/run komt niet meer terug.

@Laurencevde Moet ik evengoed boven dat wpa.conf bestand de regel invoegen: crtl_interface=/var/run/wpa_supplicant. Of moet ik die dan helemaal weglaten?

@Richardt Ik wil idd verder met wpa. Dit voelt niet fijn. Ik ga dus helemaal opnieuw beginnen met die wpa_supplicant? Of moet ik nu alleen het activatiecommando veranderen? Dus ipv -Dwext -Dipw gebruiken?

Lieve mensen, dank jullie wel voor alle hulp. Helemaal top dat jullie zoveel geduld met mij en m'n wpa'tje hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Owja, vergat ik nog helemaal te vertellen. Ik heb wel verbinding nu met m'n netwerk maar via Firefox kom ik nergens. Server niet bereikbaar ofzo? Dus ik weer pingen en dat ging niet goed. Bad packet geloof ik (zit nu beneden op XP dus heb ff de documentatie niet bij de hand sorry)

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
de folder /var/run/wpa_supplicant/ bevat named sockets, voor elke kaart 1, waardoor andere processen met wpa_supplicant kunnen praten. Wpa_supplicant bevat namelijk een paar tooltjes, wpa_cli en wpa_gui, waarmee je een draaiende wpa_supplicant kunt bedienen/configureren. Als wpa_supplicant uit staat, is er ook niks meer om mee te praten, dus dan heeft die socket ook geen zin meer.

De regel <i>ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant</i> in wpa_supplicant.conf vertelt aan wpa_supplicant waar hij die sockets moet neerzetten. /var/run/wpa_supplicant is de standaard locatie, dus het is niet per se nodig om die in te vullen.
Met de regel <i>ctrl_interface_group=wheel</i> vertel je wpa_supplicant dat iedereen in de groep "wheel"(iedereen die su mag gebruiken) met wpa_supplicant mag babbelen/wpa_cli mag gebruiken.

Volgens die handleiding zou je wpa_supplicant met de ipw-module hebben moeten compileren, dus als het goed is zou het veranderen van -Dwext in -Dipw moeten werken. Gewoon uitproberen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer ff bezig geweest hoor.
1) Eerst het .conf bestand gewijzigd. Vervolgens gekeken of IPW in dat .config aanstond.

2) Toen gekeken of alle drivers in het /lib/modules/2.6.XX/kernel/drivers/net/wireless stonden.

3) Toen gekeken of alle modules in /etc/modules stonden.

4) Vervolgens wilde ik proberen om het /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-wlan0 bestand aan te passen. Als ik nl. iwlist wlan0 scan doe staat de mode op Master.

Resultaten:

0) Tijdens het opstarten krijg ik nu ook een melding dat IrDa mislukt????

1) Stond aan, wext ook!

2) Is het mogelijk dat hier een fout ligt? De modules ipw2100.ko en ipw220.ko staan er in. Er staat alleen helemaal geen wext in. Vorige keer schreef ik al dat ik ergens had gelezen dat je boven kernel 2.6 wext moet gebruiken en geen ipw??? In de gedownloade map in wpa_supplicant-0.5.3 zie ik wel driver_wext.c, driver_wext.d, driver_wext.h en driver_wext.o. Helaas staat er geen driver_wext.ko. Ik dacht die dan ook te kopieren net als die andere 6 maar nee.

3) De zes modules staan erin, verder niets

4) Heb ik even aangepast

Daarna wilde ik wpa activeren met ipw. De volgende melding kwam
* line 2: unknown network field 'SSID'
line 5: failed to read or parse configuration
In iwlist wlan0 scan staat ESSID maar na veranderen in conf kreeg ik dezelfde melding.

Toen heb ik maar weer het voorbeeld .conf gepakt en die ingevuld en opgeslagen. Als volgt:

network={
ssid="mijn naam"
proto=WPA
key_mgmt=WPA-PSK
pairwise=TKIP
group=TKIP
psk="mijn ww"
}

Vervolgens weer activeren met wpa_supplicant -Dipw -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

Toen kreeg ik een nieuwe melding:
ioctl [IPW_IOCTL_WPA_SUPPLICANT] : operation not supported
Disconnect event - remove keys
WPA: 4-way handshake failed - pre-shared key may be incorrect

Nou ja zeg, de key is goed hoor. Geloof me.
Dus ik ging het proberen met WEXT en dat gaf:

WEXT auth param 7 value 0x1 - ioctl [SIOCSIWENCODEEXT] operation not supported
Toen 3x ioctl [SIOCSIWENCODEEXT] operation not supported
Toen 1x ioct [SIOCSIWAUTH] operation not supported
WEXT auth param 4 value 0x0 - ioct [SIOCSIWAUTH] operation not supported
WEXT auth param 5 value 0x1 - WPA: No assoc_wpa_ie set - cannot generate msg 2/4
Associated with XX.XX.XX.XX
-
-
Uiteindelijk ook nog:
CTRL-EVENT-TERMINATING - signal 2 received
ioctl [SIOCSIWAUTH] operation not supported
WEXT auth param 7 value 0x0 - Failed to disable WPA in the driver

Zo dat was weer een flinke lap tekst. In mijn beleving staat het conf bestand nu goed en ligt het aan de driver. Kan het idd zo zijn dat het misgaat omdat de wext niet in /lib/modules ......../wireless staat?????

• richardt
Alleen aan het laatste stukje logfile te zien (met de wext driver) lijkt het er op dat je er toch bijna bent. De SIOCSIW* calls die niet ondersteund worden, komen uit een niet volledig geimplementeerde driver. Ik heb ze ook bij mijn rt73usb driver en krijg ze er ook niet uit, anders dan de source code aan te passen.

Kun je kijken of je het wpa_supplicant commando kunt draaien (en ook niet afbreken), en in een andere terminal het commando 'dhclient wlan0' aan kunt roepen?

Het is wel vreemd dat de modules niet allemaal worden geladen terwijl je dat wel opgeeft in /etc/modules. Wat geeft de output van het commando
insmod /lib/modules/2.6.xx/kernel/drivers/net/wireless/iee-missende-module ?
(kijk even met lsmod welke modules geladen zijn, en welke niet)

het conf bestand ziet er prima uit volgens mij, niet meer aankomen....

driver-wext.ko bestaat niet als kernel driver. Tijdens het compileren (door het aanroepen van make) wordt driver-wext.o gemaakt uit driver-wext.c en .h, Deze object file (.o) wordt vervolgens gebruikt om wpa_supplicant te maken.

Ik ben nog wel een beetje bang dat je de verkeerde versie van wpa_supplicant gebruikt: je hebt nu misschien een fedora-core versie en een zelfgebouwde versie. Kun je kijken met" wpa_supplicant -v" dat je ook daadwerkelijk de 0.5.3 versie gebruikt (ik weet niet welke versie fc8 heeft, maar ik neem aan dat dat een hogere versie is)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi

Eerst geprobeerd met die twee terminals. Eerste terminal commando wpa_supplicant gedraaid. In de tweede terminal dhclient wlan0 commando gegeven. In de eerste terminal kreeg ik dezelfde ioctl foutmeldingen. In de tweede terminal kreeg ik:
Listening on LPF/Wlan0/xx:xx:xx:xx:xx
Sending on LPF/Wlan0/xx:xx:xx:xx:xx
Sending on Socket/Fallback

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
No DHCPOFFERS received.
No working lease in persistant database - sleeping

Vervolgens de modules. Om even te checken hoe het zat deed ik eerst lsmod. De modules r8187, ieee80211_rtl en ieee80211_crypt waren geladen.
Toen deed ik insmod ...........
De modules
ieee80211_crypt_ccmp-rtl.ko
ieee80211_crypt_tkip-rtl.ko
ieee80211_crypt_wep-rtl.ko
gingen goed.
Bij ieee80211_crypt-rtl.ko kreeg ik de melding:
insmod: error inserting /lib/modules/.......: -1 Invalid module format

Na lsmod stonden de ccmp, wep en tkip bovenaan. ieee80211_crypt was used by ieee80211_crypt_ccmp, ieee80211_crypt_wep, ieee80211_crypt_tkip en de ieee80211_rtl

Tot slot kreeg ik na wpa_supplicant -v:
wpa_supplicant v0.5.3
Copyright (c) 2003-2006, Jouni Malinen and contributers

Dan heb ik nog een vraag. Heeft die networkmanager(?) ergens iets mee te maken. Bij het opstarten vraag nmapplet om een wachtwoord om de sleutelbos te openen. Dat sta ik niet toe en dus maakt hij uit zichzelf geen verbinding. Ik heb dat toen gedaan toen ik me in grafische modus wilde aanmelden met WEP.

Tot slot deed ik uit nieuwsgierigheid nog even dmesg:
rtl8187: Card succesfully reset
This is RTL8187B Reset procedure
WIRELESS_MODE_G
Set chan. call ieee80211_start_bss.in start bss call check. <6> ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready
Set chan. call ieee80211_start_bss.in start bss call check. <6> rtl8187: Setting SW wep key
rtl8187: Setting SW wep key

En dat ging zo nog wel een tijdje door.

Waarom doet ie niet Setting wpa key, grrrrrrrrrrrrrr.
Nou ja, misschien dat jij er nog iets wijzer van wordt.

Groetjesss

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie hulp. Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik ga stug verder. Ooit moet ie 't toch gaan doen hahaha.

Ik weet niet hoe maar dit topic kan wel gesloten worden
Pagina: 1