Merk coax kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb digitale tv van Multikabel en zit even te bekijken of alle bekabeling in mijn huis van een goede kwaliteit is, en niet van de bouwmarkt ofzo.

De bekabeling heb ik niet zelf aangelegd, dat hebben de vorige bewoners gedaan.
Nu loopt er vanaf de meterkast een dikke kabel naar het aansluitpunt in de woonkamer. Hier wil ik eigenlijk een goed merk, zoals Hirschmann voor in de plaats hebben.

Maar toch maar even kijken of de kabel die erin zit niet al van een goed merk is.
Het volgende staat op de kabel :

CAI 2000 NKE Coax Twaalf

Mijn zoektocht met google heeft niets opgeleverd.
Zijn hier experts die deze kabel herkennen en mij misschien wat info kunnen geven ?
Als het alsnog een bouwmarkt-kabel is, dan ga ik het vervangen door Hirschmann, maar wil het eerst zeker weten.

Alvast bedankt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je goed beeld hebt, dan is toch alles in orde? Waarom zou je dan nog geld gaan uitgeven aan een andere kabel?

Anyway, maak eens een fototje van de kabel, met name de opbouw, dat zegt meer over de kwaliteit dan een of ander merktje.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Met Voodooless, als je beeld analoog goed is, dan is het met digitaal al helemaal goed. Hoef je weinig verder meer aan te doen :)

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Yup, als je met je digitale ontvanger geen problemen hebt (en dat merk je echt wel als je die hebt :)) heeft het geen enkel nut om je bekabeling te vervangen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Merk enzo maakt bij digitaal niet uit. Digitaal werkt, of werkt niet. Geen tussenweg, en het werkt zo goed als zeker , omdat analoog het atm ook doet :).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Coax twaalf is niet zo goed als koka 799 maar nog steeds prima kabel hoor.
Het is vergelijkbaar met de groene grondkabel die de kabelboer ook gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door mace op 24-01-2008 02:09 ]

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
MaCe1337 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:09:
Coax twaalf is niet zo goed als koka 799 maar nog steeds prima kabel hoor.
Het is vergelijkbaar met de groene grondkabel die de kabelboer ook gebruikt.
Ik laat hem dan lekker zitten.
Ik dacht dat er wel degelijk verschil zat tussen een Hirschmann en Gamma-kabel.
Vandaar dat ik even ging kijken wat voor kabel er bij mij is aangesloten.

bedankt voor jullie reactie's.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 17:25
Er zit ook zeker verschil tussen coax van de bouwmarkt en Hirschmann o.i.d.
Als je kabelboer echter een weinig speciale coax12 gebruikt, heeft het natuurlijk niet heel veel nut om die laatste paar meter high-end kabel te gebruiken, zeker niet als je beeld op digitaal al goed is (bij digitale TV wordt de beeldkwaliteit niet hoger o.i.d. alleen uitvallen, blokjes enz. kunnen verminderd worden. Als je die niet hebt, niks aan doen :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Boudewijn schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:09:
Merk enzo maakt bij digitaal niet uit. Digitaal werkt, of werkt niet. Geen tussenweg, en het werkt zo goed als zeker , omdat analoog het atm ook doet :).
Niet mee eens, het maakt wel degelijk uit of je goede bekabeling hebt of niet.
'Pruts' bekabeling is veel gevoeliger voor invloed van buitenaf waardoor een analoog signaal (strepen/ruis), maar ook een digitaal signaal (uitvallen beeld/geluid) beinvloed raakt.
Hoe slechter je kabel, hoe groter de kans is dat je digitaal gezien in de problemen raakt en naar hikkend beeld of helemaal geen beeld zit te kijken.
Een kabel die ietsiepietsie beter is kan dan een verschil tussen dag en nacht betekenen. (als in: wel beeld zonder hikken).

@TS:
Een dikke kabel is gemiddeld genomen een heel fatsoenlijk ding. Een foto van de doorsnede plaatsen verteld een hoop om dat nog te kunnen bevestigen.
En inderdaad; eerst gewoon even bekijken of je problemen hebt. Heb je geen problemen, dan lekker alles zo laten liggen, want dan valt er geen winst te behalen ook.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 24-01-2008 13:28 ]

Alles kan stuk.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07
remco_k schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:27:
[...]

'Pruts' bekabeling is veel gevoeliger voor invloed van buitenaf waardoor een analoog signaal (strepen/ruis), maar ook een digitaal signaal (uitvallen beeld/geluid) beinvloed raakt.
Hoe slechter je kabel, hoe groter de kans is dat je digitaal gezien in de problemen raakt en naar hikkend beeld of helemaal geen beeld zit te kijken.
Een kabel die ietsiepietsie beter is kan dan een verschil tussen dag en nacht betekenen. (als in: wel beeld zonder hikken).
...
Niet mee eens ;)

Heb er zelf pruts bekabeling liggen, en beeld is super!
mijn signaal sterkte is over het algemeen 80%, en das volgens mij meer dan genoeg.

Ben met je eens dat als je analoog wil kijken, en toch nog kabels moet trekken, dat je gelijk wat betere kan aanleggen (misschien ook wel met digitaal).
Maar waarom al die moeite doen, als er al kabels liggen.

En net als de vorige post, zou ik zeggen, probeer het effe, vind je het niet super, kan je altijd nog je kabels vervangen!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

remco_k schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:27:
[...]

@TS:
Een dikke kabel is gemiddeld genomen een heel fatsoenlijk ding. Een foto van de doorsnede plaatsen verteld een hoop om dat nog te kunnen bevestigen.
En inderdaad; eerst gewoon even bekijken of je problemen hebt. Heb je geen problemen, dan lekker alles zo laten liggen, want dan valt er geen winst te behalen ook.
Als het het nu analoog al prima doet, zou het dan digitaal niet werken?
Lezen ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Wormaap schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:33:
Er zit ook zeker verschil tussen coax van de bouwmarkt en Hirschmann o.i.d.
Als je kabelboer echter een weinig speciale coax12 gebruikt, heeft het natuurlijk niet heel veel nut om die laatste paar meter high-end kabel te gebruiken, zeker niet als je beeld op digitaal al goed is (bij digitale TV wordt de beeldkwaliteit niet hoger o.i.d. alleen uitvallen, blokjes enz. kunnen verminderd worden. Als je die niet hebt, niks aan doen :P)
Het verschil zit em vaak in de shielding, de kabel van de boer ligt diep onder de grond (als het goed is) en heeft dus van nature al een bak aarde als shielding om em heen.

Daarna in je huis zit er alleen wat lucht om je kabel heen en erger nog allerlei apparatuur die storing naar de kabel gooit. Dan kan het dus zeker nut hebben om een iets betere kabel neer te leggen, om nu gelijk een merkkabel te pakken is vaak wel iets overkill, je moet betalen voor betere shielding niet voor een merknaam.

Wel moeten de volgende zaken (zoals reeds aangehaald) niet uit het oog worden verloren:

- Ook met prutskabels van de bouwmarkt kun je perfect beeld krijgen
- Goed aansluiten helpt vaak meer dan goede aansluitingen en goede kabels, je kunt goede kabels en goede aansluitingen nog steeds verprutsen door het niet goed aan te sluiten
- Als het al goed werkt dan werkt het ook goed, zo lang je van de kabels afblijft slijten de kabels ook zo goed als niet en betere kwaliteit als goed zul je bij CAI niet krijgen
- Bij digitale signalen werkt het of goed of brak, een tussenweg is er niet, werkt het dus al goed dan blijft het ook goed werken hoe brak de kabels ook zijn die je eraan hangt

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

stimpyrulez schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:10:
[...]

Niet mee eens ;)

Heb er zelf pruts bekabeling liggen, en beeld is super!
mijn signaal sterkte is over het algemeen 80%, en das volgens mij meer dan genoeg.
...
Beter lezen, ik zeg niet dat pruts bekabling per definitie geen beeld geeft als je digitaal kijkt, ik zeg dat de kans groter is op problemen.
Ik stel dat -als- je problemen hebt, je met een iets beter kabeltje wel beeld hebt.

Alles kan stuk.

Pagina: 1