Het wordt zo onderhand eens tijd voor een nieuwe pc. Mijn oude pc draait nog prima met mijn huidige gebruik, maar het zal niet lang duren voordat ik tegen ernstige bottlenecks aanloop. De prijzen voor geheugen en cpu's liggen niet bijzonder hoog, dus het moet er maar eens van komen. Ik zit alleen met het volgende.
Mijn pc is nagenoeg geruisloos. Er draaien 3 fans op zeer lage snelheid die het systeem koel genoeg en stabiel houden. De voeding is een 300watt Codegen (van de Norrod, minstens 5 jaar oud). Tijdens upgrade-sessies heb nieuwe voedingen geprobeerd, van 400 watt, om problemen met stabiliteit te voorkomen. Een nieuw b-merk gaf een stevige piep/bromtoon af, afkomstig van een of ander semi-extern apparaatje in de voeding. Direct verwijderd.. Ok, een dure Antec van 80 euro dan maar. Die gaf een hele zachte pieptoon af, ook al zette ik de fan stil. Onacceptabel, hij moet gewoon stil zijn. Oude voeding er weer ingezet. Maar kan hij een complete upgrade nog wel trekken op 300watt? Aangezien hij nu stabiel draait, moet de upgrade ook ongeveer evenveel watt trekken. Maar het valt nog niet mee om dat uit te zoeken..
- Mijn huidig systeem:
AMD Athlon XP-M 2800+ @ 3200+ (1,8 > 2,0 GHz)
Asus A7N8X Deluxe met nForce2 chipset, RAID & FireWire
1GB DDR geheugen (2x 256MB, 1x512MB) in DualChannel (ja dat kan met nForce2
)
XFX 7300GS 256MB.
Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (iets meer misschien vanwege overclock)
Mobo: onbekend
Mem: onbekend, 2,5v
VGA: ongeveer 17 watt stressed, volgens internetbronnen
- Een nieuw systeem zou ongeveer dit worden:
Intel Core2Duo 4500
Moederbord met P35-chipset, met FireWire, zoals Asus P5KC
4GB DDR2 geheugen (2x 2GB) DualChannel
Asus 8600GS Silent
Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (in de praktijk zal het om en nabij gelijk liggen, lijkt me)
Mem: onbekend, 1,8v
VGA: ongeveer 29watt stressed, 12 watt meer dus
Nu zit ik dus op zo'n 12 watt meer met de info die ik heb. Het kan nog hoger of lager worden. Nu vroeg ik mij een paar dingen af:
1. Wat is het stroomverbruik van mijn beschreven mobo's? Is dat ergens te vinden/te gokken?
2. Is een 'kaal' moederbord ook meteen stuk zuiniger dan een gevulde (met RAID/FireWire/WiFi/10x USB2/5xPCI-e etc) , ook al staat dat spul niet aan?
3. Het nieuwe geheugen draait op lager voltage, levert dat al met al ook een lager stroomverbruik op aangezien ik ook nog van 3 naar 2 modules ga? En zo ja, gebruikt dat inderdaad merkbaar minder of niet?
Mijn pc is nagenoeg geruisloos. Er draaien 3 fans op zeer lage snelheid die het systeem koel genoeg en stabiel houden. De voeding is een 300watt Codegen (van de Norrod, minstens 5 jaar oud). Tijdens upgrade-sessies heb nieuwe voedingen geprobeerd, van 400 watt, om problemen met stabiliteit te voorkomen. Een nieuw b-merk gaf een stevige piep/bromtoon af, afkomstig van een of ander semi-extern apparaatje in de voeding. Direct verwijderd.. Ok, een dure Antec van 80 euro dan maar. Die gaf een hele zachte pieptoon af, ook al zette ik de fan stil. Onacceptabel, hij moet gewoon stil zijn. Oude voeding er weer ingezet. Maar kan hij een complete upgrade nog wel trekken op 300watt? Aangezien hij nu stabiel draait, moet de upgrade ook ongeveer evenveel watt trekken. Maar het valt nog niet mee om dat uit te zoeken..
- Mijn huidig systeem:
AMD Athlon XP-M 2800+ @ 3200+ (1,8 > 2,0 GHz)
Asus A7N8X Deluxe met nForce2 chipset, RAID & FireWire
1GB DDR geheugen (2x 256MB, 1x512MB) in DualChannel (ja dat kan met nForce2
XFX 7300GS 256MB.
Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (iets meer misschien vanwege overclock)
Mem: onbekend, 2,5v
VGA: ongeveer 17 watt stressed, volgens internetbronnen
- Een nieuw systeem zou ongeveer dit worden:
Intel Core2Duo 4500
Moederbord met P35-chipset, met FireWire, zoals Asus P5KC
4GB DDR2 geheugen (2x 2GB) DualChannel
Asus 8600GS Silent
Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (in de praktijk zal het om en nabij gelijk liggen, lijkt me)
Mem: onbekend, 1,8v
VGA: ongeveer 29watt stressed, 12 watt meer dus
Nu zit ik dus op zo'n 12 watt meer met de info die ik heb. Het kan nog hoger of lager worden. Nu vroeg ik mij een paar dingen af:
1. Wat is het stroomverbruik van mijn beschreven mobo's? Is dat ergens te vinden/te gokken?
2. Is een 'kaal' moederbord ook meteen stuk zuiniger dan een gevulde (met RAID/FireWire/WiFi/10x USB2/5xPCI-e etc) , ook al staat dat spul niet aan?
3. Het nieuwe geheugen draait op lager voltage, levert dat al met al ook een lager stroomverbruik op aangezien ik ook nog van 3 naar 2 modules ga? En zo ja, gebruikt dat inderdaad merkbaar minder of niet?
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.