Stroomverbruik gelijkhouden bij nieuw mobo/mem/cpu/vga

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Het wordt zo onderhand eens tijd voor een nieuwe pc. Mijn oude pc draait nog prima met mijn huidige gebruik, maar het zal niet lang duren voordat ik tegen ernstige bottlenecks aanloop. De prijzen voor geheugen en cpu's liggen niet bijzonder hoog, dus het moet er maar eens van komen. Ik zit alleen met het volgende.

Mijn pc is nagenoeg geruisloos. Er draaien 3 fans op zeer lage snelheid die het systeem koel genoeg en stabiel houden. De voeding is een 300watt Codegen (van de Norrod, minstens 5 jaar oud). Tijdens upgrade-sessies heb nieuwe voedingen geprobeerd, van 400 watt, om problemen met stabiliteit te voorkomen. Een nieuw b-merk gaf een stevige piep/bromtoon af, afkomstig van een of ander semi-extern apparaatje in de voeding. Direct verwijderd.. Ok, een dure Antec van 80 euro dan maar. Die gaf een hele zachte pieptoon af, ook al zette ik de fan stil. Onacceptabel, hij moet gewoon stil zijn. Oude voeding er weer ingezet. Maar kan hij een complete upgrade nog wel trekken op 300watt? Aangezien hij nu stabiel draait, moet de upgrade ook ongeveer evenveel watt trekken. Maar het valt nog niet mee om dat uit te zoeken..

- Mijn huidig systeem:
AMD Athlon XP-M 2800+ @ 3200+ (1,8 > 2,0 GHz)
Asus A7N8X Deluxe met nForce2 chipset, RAID & FireWire
1GB DDR geheugen (2x 256MB, 1x512MB) in DualChannel (ja dat kan met nForce2 ;))
XFX 7300GS 256MB.

Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (iets meer misschien vanwege overclock)
Mobo: onbekend
Mem: onbekend, 2,5v
VGA: ongeveer 17 watt stressed, volgens internetbronnen

- Een nieuw systeem zou ongeveer dit worden:
Intel Core2Duo 4500
Moederbord met P35-chipset, met FireWire, zoals Asus P5KC
4GB DDR2 geheugen (2x 2GB) DualChannel
Asus 8600GS Silent

Stroomverbruik:
CPU: 65watt tdp (in de praktijk zal het om en nabij gelijk liggen, lijkt me)
Mobo: onbekend
Mem: onbekend, 1,8v
VGA: ongeveer 29watt stressed, 12 watt meer dus

Nu zit ik dus op zo'n 12 watt meer met de info die ik heb. Het kan nog hoger of lager worden. Nu vroeg ik mij een paar dingen af:

1. Wat is het stroomverbruik van mijn beschreven mobo's? Is dat ergens te vinden/te gokken?
2. Is een 'kaal' moederbord ook meteen stuk zuiniger dan een gevulde (met RAID/FireWire/WiFi/10x USB2/5xPCI-e etc) , ook al staat dat spul niet aan?
3. Het nieuwe geheugen draait op lager voltage, levert dat al met al ook een lager stroomverbruik op aangezien ik ook nog van 3 naar 2 modules ga? En zo ja, gebruikt dat inderdaad merkbaar minder of niet?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) stroomverbruik moederborden is een vooralsnog (helaas) totaal ondergeschoven kindje. Het wordt zelden meegenomen in reviews. In een ander topic hier kun je iig de relatieve stroomverbruik van chipsets die ik heb uitgeplozen opzoeken, het scheelt nogal tussen chipsets, maar ook binnen chipsets afhankelijk van uitvoering van het bord en in sommige gevallen BIOSrevisies.

2) een kaal bord is zeker zuiniger dan een verder identiek bord met stapels meuk erop. Overigens moet je onderscheid maken tussen losse chips en connectoren. Connectoren zelf vreten geen stroom, dus of je 1x PCIe of 5x PCIe hebt maakt niets uit. Maar als je bridge chips, IEEE1394 controllers, extra PATA/SATA controllers en dat soort zooi hebt, dan vreet het wel meer.

3) Alleen de voltage zegt niet zoveel. Een P4 Prescott draait op een derde van de voltage van een Pentium 1, maar verstookt doodleuk het tienvoudige vervan :o Met geheuge idem. Allereerst moet je naar kloksnelheid kijken. Op gelijke clock is DDR2 het zuinigst, gevolgd door DDR, gevolgd door SDR, en pas daarna door DDR3 gevolgd, ondanks dat DDR3 op de laagste voltage draait. Maar de clocks zijn niet gelijk. DDR2 op idiote OC-snelheden slurpt veel meer dan een rustige PC3200. Bij 'normale' snelheden is DDR2 wel zuiniger.

Tenslotte over die PSU: als je een bescheiden videokaart neemt, dan zou het allicht wel moeten lukken. Maar let wel op dat 'moderne' moederborden 12V "P4" stekkers nodig hebben. Iirc hebben nF2 borden dat ook nodig, maar als je die niet zou hebben is dat wel gelijk een issue.

Oslik blyat! Oslik!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:48:
Allereerst moet je naar kloksnelheid kijken. Op gelijke clock is DDR2 het zuinigst, gevolgd door DDR, gevolgd door SDR, en pas daarna door DDR3 gevolgd, ondanks dat DDR3 op de laagste voltage draait. Maar de clocks zijn niet gelijk. DDR2 op idiote OC-snelheden slurpt veel meer dan een rustige PC3200. Bij 'normale' snelheden is DDR2 wel zuiniger.
Bedoel je met 'normale snelheden' dat DDR2 PC5300 (iets) zuiniger zou moeten zijn dan DDR PC3200?

En maakt het nog iets noemenswaardigs uit hoeveel repen er gebruikt worden? Misschien iemand die zou kunnen testen wat er gebeurd met het totale wattage als er een reepje uit wordt gehaald?
Maar let wel op dat 'moderne' moederborden 12V "P4" stekkers nodig hebben. Iirc hebben nF2 borden dat ook nodig, maar als je die niet zou hebben is dat wel gelijk een issue.
Hm, ja, daar moet ik nog wel even naar kijken, bedankt voor de tip!

[ Voor 90% gewijzigd door een moderator op 23-01-2008 19:32 . Reden: Foutje :X ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TerraGuy schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:23:
En maakt het nog iets noemenswaardigs uit hoeveel repen er gebruikt worden? Misschien iemand die zou kunnen testen wat er gebeurd met het totale wattage als er een reepje uit wordt gehaald?
Ik vind het topic niet meer maar iemand op GoT had met een stroomverbruikmeter het verschil gemeten en het scheelde toch aardig wat vond ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TerraGuy schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:23:
[...]

Bedoel je met 'normale snelheden' dat DDR2 PC5300 (iets) zuiniger zou moeten zijn dan DDR PC3200?
Zoiets zou ik vermoeden, maar pin me er niet op vast.
En maakt het nog iets noemenswaardigs uit hoeveel repen er gebruikt worden?
Aantal repen an sich maakt niet zoveel uit, de hoeveelheid chips des te meer. Als jij van 48 stuks DDR1 naar 32 stuks DDR2 gaat scheelt dat sowieso in positieve zin. Maar als er in je huidige setup maar 8 chips per DIMM zitten ga je van 24 naar 36 en dan is het minder positief natuurlijk. Let wel dat dit is bij gelijke chipdichtheid en proces. Aangezien je naar 4GB wilt gaan zal de dichtheid veel hoger liggen (minimaal 1024Mbit tov 256Mbit op de oude DIMMs), wat meer verbruikt, maar de proces zal gegarandeerd ook kleiner zijn, wat dat (enigszins) compenseert. Hoe het netto uitpakt durf ik niet van tevoren te zeggen, maar ik gok dat je niet hoger uit zal komen vanwege geheugen als het max op 333MHz (PC5300) uitkomt. En sneller dan dat heeft toch geen zin bij een CPU wat op 200MHz FSB draait - sterker nog, je kunt het waarschijnlijk underclocken en -volten door op 200MHz of max 233MHz geheugenbussnelheid te draaien. En dan ben je zeker zuiniger bezig :)
Misschien iemand die zou kunnen testen wat er gebeurd met het totale wattage als er een reepje uit wordt gehaald?
Goed idee, ben alleen bang dat ik zelf zo'n ding niet heb :'(

Oslik blyat! Oslik!