Opsomming "IT Vaardigheden" op CV

Pagina: 1
Acties:
  • 3.758 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Topicstarter
Dag... Nog wat CV vraagjes...

Het hoofdstukje "Ervaring" met vorige werkgevers e.d. is afgewerkt, dank aan iedereen voor alle hulp hiermee!

Nu moet ik het hoofdstukje "Vaardigheden" waar ik opsom welke talen en systemen e.d. ik ken, ook dringend eens wat "moderniseren". Vandaar nog een vraag.

Onder welke titel en op welke manier vermelden jullie je IT-ervaring op CV?

Nu heb ik simpelweg 3 lijstjes:

-Expert --> zaken waar ik dagdagelijks mee bezig ben (Oracle bvb)
-Kennis --> zaken waar ik wel wat van af weet maar niet dagdagelijks en die ik niet door en door ken (Java, bvb)
-Zelfstudie --> zaken die ik nu aan het bijstuderen ben (Python bvb)

Is allemaal wat oudbollig (heb ik dan ook een 12-tal jaar geleden geschreven) en mag dringend eens opgefrist worden.

Nu klinkt dat "expert" nogal hoogdravend, zoals aangetoond in het heel interessante essay op http://steve-yegge.blogsp...ly-less-awful-resume.html (waar iemand me na mijn vorige vragen naar verwees). Ik ken heel wat van Oracle, maar kan ik dat daarom onder de noemer "expert" zetten?? Ik ben geen Oracle guru en heb niet de ambitie dat te worden; ik kan gewoon heel erg goeie en stabiele applicaties ontwerpen en schrijven.

Ook dat "zelfstudie" klinkt niet echt goed, als ik het nu zelf weer eens bekijk. En ook "kennis" klinkt nogal gewoontjes.

Suggesties? Alvast bedankt! Jullie hebben me geweldig geholpen met het omschrijven van werkzaamheden bij mijn huidige werkgever waarvoor dank, dat CV komt nog goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 11:51

MicroWhale

The problem is choice

Ik zou kennis en ervaring nemen.

Je hebt ergens kennis van en je hebt ergens ervaring mee. Dat je kennis van iets hebt, betekent niet dat je er daadwerkelijk mee gewerkt hebt. Hoe en waar je je kennis verworven hebt is van minder belang. Zeker als je al meer ervaring in dat gebied hebt.

Per punt zou je een inschatting kunnen maken voor kennis en ervaring op dat gebied. (in een schaal van 1tm5).

Ik twijfel ook een beetje aan het nut van een dergelijke tabel op je CV. Je verhaal per werkgever zou in principe voldoende inzicht moeten geven in hetgeen je weet en kan.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"Kennis" en "Ervaring", klinkt goed, en ook je uitleg.

Ik wou een dergelijke tabel op CV zetten om zo in één oogopslag een idee te geven van "wat" ik "kan", in plaats van de x aantal werkgevers te moeten lezen en daar inderdaad Oracle, systeembeheer, ouwe COBOL troep, migraties,... aan te treffen op verschillende plaatsen en onder verschillende projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Misschien is het nuttig om toe te voegen hoe lang je er ervaring mee hebt, als je tenminste er lang ervaring mee hebt. Bijvoorbeeld 'Kennis van Oracle 9.i, 5 jaar. Het expertise niveau is er dan wel van af te lezen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou dan wel alleen relevante (voor de functie waarop je soliciteerd dan) dingen opnemen in dat gedeelte - niet dat men een waslijst met office /design / database pakketten moet doornemen terwijl je solliciteerd op een netwerk functie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:59:
"Kennis" en "Ervaring", klinkt goed, en ook je uitleg.

Ik wou een dergelijke tabel op CV zetten om zo in één oogopslag een idee te geven van "wat" ik "kan", in plaats van de x aantal werkgevers te moeten lezen en daar inderdaad Oracle, systeembeheer, ouwe COBOL troep, migraties,... aan te treffen op verschillende plaatsen en onder verschillende projecten.
Zo'n verhaaltje per werkgever kan bestaan uit 1 regel of uit een samenvatting van wat je daar gedaan/geleerd hebt.
Een tabel toont imo aan dat je weinig tijd wil spenderen aan je CV. Dit geeft misschien een indruk over je algehele motivatie voor in jouw ogen minder uitdagende taken.
Een kernachtige samenvatting geeft daarentegen een goed beeld van wat je wil/kan én laat zien dat je moeite hebt gedaan om dat beeld te schetsen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat heet ook wel motivatie en daarachter zit je C.V. Je motivatie is het verkoopverhaaltje, je C.V. geeft een overzicht van werkervaring e.d.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

MrWilliams schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:19:
[...]

Zo'n verhaaltje per werkgever kan bestaan uit 1 regel of uit een samenvatting van wat je daar gedaan/geleerd hebt.
Een tabel toont imo aan dat je weinig tijd wil spenderen aan je CV. Dit geeft misschien een indruk over je algehele motivatie voor in jouw ogen minder uitdagende taken.
Een kernachtige samenvatting geeft daarentegen een goed beeld van wat je wil/kan én laat zien dat je moeite hebt gedaan om dat beeld te schetsen.
Dat lezen ze geen eens op je CV, op je CV moet je tot de kern komen en geen onnodige verhalen gaan neerzetten.

Van ik heb daar en daar het intranet aan de hand van TCP/IP heringericht dat komt wel naar boven tijdens je gesprek.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 00:40

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, mijn eigen "opsomming" ziet er gewoon zo uit:
Vloeiend in Nederlands en Engels.
Goede kennis van C++ (expert), Win32, D3D, OpenGL, XDK, Java en .Net.
Vaardig met Visual Studio (alle versies), 3D Studio Max en Maya.
En dat is in principe alles wat interessant is voor werkgevers in mijn vakgebied. Sure, mijn OpenGL kennis ligt ook onder dat van D3D omdat ik er al een hele tijd niets meer mee gedaan heb, en van Visual Studio weet ik ook de ins en outs terwijl m'n Maya kennis vrij basic is, maar wat het allerbelangrijkst is is dat ik een idee heb van hoe het werkt en dat ik andere vergelijkbare APIs en softwarepakketten waarschijnlijk wel vrij snel oppik. Overige relevante opmerkingen kunnen tijdens het sollicitatiegesprek wel naar voren komen.

Jouw situatie is in feite hetzelfde. Je bent programmeur, dus je hoeft de administratieve kant (ik noem maar wat) van Oracle niet heel goed te kennen om je werk goed te doen. Je bent goed bekend met de database software en mag je je in de context van programmeren best expert noemen. Dat je daarbij onderdoet aan een expert DB admin oid doet er weinig toe, jij solliciteert niet voor die DB admin positie.
Must read:
Anoniem: 225957 in "Opsomming "IT Vaardigheden" op CV" ;)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 23-01-2008 13:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Motrax schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:24:
Dat heet ook wel motivatie en daarachter zit je C.V. Je motivatie is het verkoopverhaaltje, je C.V. geeft een overzicht van werkervaring e.d.
En wat schrijf jij dan op bij het overzicht van werkervaring?
- 1992-1993
- bedrijf x
- functie: programmeur

etc?

Daar staat toch ook een korte samenvatting van wat je er allemaal gedaan/geleerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

.oisyn schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:04:
Jouw situatie is in feite hetzelfde. Je bent programmeur, dus je hoeft de administratieve kant (ik noem maar wat) van Oracle niet heel goed te kennen om je werk goed te doen.
Daar haal je een goed punt aan, wat ook in het genoemde linkje genoemd wordt:

Zet niet gewoon een opsomming van softwarepaketten of OS's neer zonder uitleg. Geef aan wat je ermee kunt, doet of gedaan hebt. Ervaring met Windows kan betekenen dat je bji MS meegwerkt hebt aan de kernel of dat je weet hoe je Word opstart.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

MrWilliams schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:29:
[...]

En wat schrijf jij dan op bij het overzicht van werkervaring?
- 1992-1993
- bedrijf x
- functie: programmeur

etc?

Daar staat toch ook een korte samenvatting van wat je er allemaal gedaan/geleerd hebt?
Ah, je hebt volkomen gelijk. Ik denk dat ik je eerste reactie niet goed gelezen heb :)

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 00:40

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dido: niet mee eens. Als je als programmeur opschrijft dat je ervaring hebt met Windows, dan interpreteer ik dat als ervaring met software development voor het windows platform. Niet dat je Word op kunt starten (wat je waarschijnlijk wel kunt ;)), en ook niet dat je aan de kernel gewerkt hebt. Als je daadwerkelijk aan de kernel gewerkt hebt zet je dat bij je werkervaring, niet bij vaardigheden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:36

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik (test engineer) schrijf altijd iets van 'ervaring met tmap, winrunner, linux,cobol' omdat ik daar veel mee heb gewerkt. Daaronder schrijf ik 'basiskennis/affiniteit met xml,html,vbscript,ruby' voor zaken waar ik wel eens mee in aanraking ben gekomen en mee gestoeid heb, maar verder actief niet zoveel mee kan. Geen idee of dat slim is, maar lijkt me wel makkelijk voor de opdrachtgever zodat ie weet dat het inleertraject voor de basiskenniszooi minder lang is dan als je het allemaal voor het eerst ziet en dat de dingen waar ik echt ervaring mee heb geen inleertraject behoeven.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik heb het zo staan:

Bekend met volgende software en besturingssystemen:
• Microsoft Windows 2000/XP/2003/Vista
• Microsoft Office/Visio/Acces
• Visual Studio 2003/5/8
• MS SQL2000/2005
• Macromedia Dreamweaver
• Adobe Photoshop
• Adobe Flash

Bekend met de volgende talen:
• XHTML en CSS
• JavaScript
• XML
• C# 2.0
• AJAX
• ASP.NET 2.0

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

JaQ

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:40:
Ik ken heel wat van Oracle, maar kan ik dat daarom onder de noemer "expert" zetten?? Ik ben geen Oracle guru en heb niet de ambitie dat te worden; ik kan gewoon heel erg goeie en stabiele applicaties ontwerpen en schrijven.
Volgens mij is dit precies wat je wil vermelden (wel iets meer gespecificeerd, "goeie en stabiele Oracle applicaties ontwerpen en schrijven" is wel heel erg breed ;) ). Veel bedrijven vinden het tegenwoordig belangrijk dat je doet wat je leuk vind en daar binnen ook nog eens je grenzen kent. Dat is tenminste wel waar ik persoonlijk een CV op beoordeel. Het geheel moet kloppen.

Zelf heb ik meerdere versies van mijn CV. Afhankelijk van de opdracht / baan vermeld ik zaken wel of niet (bepaalde talen of ervaring), of meld ik meer over bepaalde ervaring. Dat is voornamelijk omdat ik bepaalde dingen gewoon niet meer wil doen (bijvoorbeeld PL/SQL programmeren, of projectleider spelen).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil voornamelijk Oracle bij "Kennis" zetten, maar ook een aantal programmeertalen die ik beheeers (COBOL en wat scripting talen, bvb). (Andere talen die ik ook wel ken (Clipper, Pascal,...) laat ik achterwege wegens tegenwoordig toch niet meer relevant.)

Voorts wil ik ook wat kennis op gebied van migraties (COBOL -> Oracle), systeemontwerp en XML vermelden

Nu kan ik dat op twee manieren doen:
  • Oracle: 9i, 10g - PL/SQL, Forms, Reports, Designer, XML DB
  • Overige talen: COBOL, Perl, Python
  • Systeemontwerp
OF
  • RDBMS: Oracle (9i, 10g)
  • Talen: PL/SQL, COBOL, Perl, Python
  • Tools: Oracle Forms, Reports, Designer
  • XML: Oracle XML DB, XSLT
  • Systeemontwerp
Bij #1 leg ik de nadruk meer op Oracle (wat dan ook het voornaamste is wat ik te bieden heb) en staan alle Oracle skills netjes bij mekaar
Bij #2 vind ik het logischer in aparte onderdeeltjes opgedeeld, maar dan staan alle Oracle skills wel verspreid over 3 puntjes.

Welke optie zou jullie voorkeur wegdragen? Of zijn er nog andere tips?

Nog een vraagje, soms zie ik om CV's bij 'Kennis' staan: 'Microsoft Office producten', waarmee men dus aangeeft dat men met Word en Excel kan werken. Als je solliciteert voor een IT-functie lijkt me dit zodanig vanzelfsprekend dat het overbodig is dit nog te vermelden. Is dit correct?

En in het verlengde van deze vraag: als je aangeeft over ruime Oracle kennis te beschikken, is het dan nog relevant om dan nog eens te vermelden dat je SQL beheerst? Een Oracle professional die geen SQL beheerst lijkt me een beetje vreemd, dus kan ik dat gerust skippen?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 225957 op 24-01-2008 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Anoniem: 225957 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:07:

Nog een vraagje, soms zie ik om CV's bij 'Kennis' staan: 'Microsoft Office producten', waarmee men dus aangeeft dat men met Word en Excel kan werken. Als je solliciteert voor een IT-functie lijkt me dit zodanig vanzelfsprekend dat het overbodig is dit nog te vermelden. Is dit correct?
Nu ik erover nadenk lijkt me dit idd vrij logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 225957 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:07:
Als je solliciteert op een support functie kan het natuurlijk ook betekenen dat je behoorlijk kan trouble shooten - korte training geven in een Office product. cq. als desktop beheerder weet hoe een applicatie grof weg in elkaar steekt en werkt - welke afhankelijkheden etc..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Het gevraagde dat is niet meer dan een schatting naar waar een bedrijf op zoek is. Mijn ervaring is dat de bijgeleverde motivatiebrief veel moet vertellen over wat je wilt gaan doen, en in de CV leg je wat meer over jezelf neer, zoals wat je kan, maar ook, wat je wilt gaan kunnen.
Pagina: 1