Linux op USBStick -> Snel

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik ben sinds lange tijd weer is begonnen met Linux en nu liep ik tegen het volgende probleem aan:

Ik heb opensuse 10.3 geinstalleerd op een 4gb pendrive, allemaal leuk en wel, maar een NF7-S v2 ondersteund geen boot vanaf een usb drive. Dus ik had al bedacht om mijn /boot op een echte hardeschijf te plaatsen. De MBR is dus ook op de echte hardeschijf geplaatst.

De vragen die nu bij mij open blijven staan zijn:

- Is Linux van een usbstick altijd zo traag?
- Kan ik na het booten de hardeschijf waar de kernel op staat (/boot) weer uitschakelen?
- Zijn er meer dingen die ik op de echte hardeschijf kan zetten die het versnellen en die ik na het booten niet meer nodig heb?
- Hoe kan ik zien hoe snel mijn usb-stick eigenlijk is, want deze is behoorlijk traag en dan koop ik liever een extra harddisk (laptop schijfje) dan dat ik steeds zo lang moet wachten.

Helaas heeft grub nog steeds geen ondersteuning voor USB, dus dat is ook geen optie. Een ander mobo is atm ook nog geen optie, omdat ik eerst wil beproeven of een HTPC voor mij het geld waard is.

De rest van de config is overigens een 1700XP propcessor en 512mb geheugen. 320gb seagate hd en een NF7-s v2 moederbord.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als het een goedkope usb stick is, heeft die een lees snelheid van pakweg 6mb/sec, en een schrijf snelheid nog ietsje slechter.
Vergelijk dat dan met een harde schijf (60mb/sec en meer), en dan kom je tot de conclusie dat het normaal is dat het erg traag gaat.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 15:04
Hangt af van zowel de USB-stick als de computer - als de computer geen USB2 slots heeft gaat het hoe dan ook nooit opschieten. Daarnaast hangt het ook nog af van de USB-stick zelf, maar net zo snel als een HD gaat dat niet worden nee.

Dat heeft op zich dus weinig met Linux te maken.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ook al heb je USB2, en heb je de snelste USB stick die er bestaat, ga je nog steeds een pak trager zijn dan een harde schijf.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Andere beperkende factor is vermoedelijk je geheugen. full-blown Suse (niet de live versie?) is vrij veel om in 1 keer in 512MB te proppen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Mijn 1700XP heeft USB 1.1... Dat is een flinke beperking! Waarom niet gewoon helemaal van harddisk werken? Of desnoods van CD :) (Knoppix/Puppy Linux).

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Snelheid stick bepalen: hdparm -tT /dev/sda (als dat de usb-stick is).
De meeste sticks zijn tegenwoordig zo'n 20MB/s, er zijn ook (behoorlijk veel)duurdere snellere te koop.
Er zijn enkele bestandssystemen speciaal bedoeld voor flash. Probeer die eens uit.
zorg dat noatime en writeback-caching aanstaan, flash houdt niet zo van kleine schrijfacties.

Folders met vooral bestanden groter dan zo'n 300KB kun je beter op de HD zetten.

Ja, je kunt na booten /boot unmounten, je hoeft hem trouwens niet eens per se te mounten.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1