Toon posts:

[InDesign] Document naar JPEG?

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij het bedrijf waar ik werk maken we regelmatig advertenties. Eerder deden we dit in Photoshop op 300 DPI.

Nu hebben we een nieuwe designer die het in InDesign doet, waar ik zelf ook wel mee bekend ben. Echter moeten we de advertenties aanleveren in JPEG. Als ik de advertenties exporteer naar JPG worden ze helaas in 72 DPI opgeslagen terwijl ze natuurlijk in 300 DPI opgeslagen moeten worden!

Ik heb lopen zoeken naar document-eigenschappen waar DPI in te stellen is maar dat kan ik nergens vinden, en ik kan ook nergens JPG-export-instellingen vinden waar ik het DPI in kan stellen..

Heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ten 1e: welke professionele toko wil iets nou in JPEG hebben? Maar goed.

Als je zorgt dat de resolutie hetzelfde blijft dan moet het DPI toch niet uitmaken? Dat is niet meer dan een waarde die vertelt hoeveel pixels per inch je wilt hebben. Het aantal pixels van de afbeelding wordt er niet meer of minder van. Zolang je er afmetingen bij geeft moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 09:21 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uhm, als tijdelijke oplossing kun je ze exporteren naar PDF op 300 dpi. Die PDF open je dan weer in Photoshop en sla je op als jpeg... op 300 dpi.

Verder ben ik het met HlpDsK's eerste regel .. 'waarom'?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Met een tool als IrfanView kun je ook de DPI van een file gewoon instellen bij de properties.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Als ik me niet vergis kan je met behulp van export ook naar JPEG exporteren, en krijg je netjes een dialoog met hoeveel DPI deze moet zijn.... Moment, even ID aanzwengelen...
Ja hoor, gewoon bij Bestand - Exporteren (of File - Export ;) ) kiezen voor JPEG.
Oh, zie net dat je alleen bij CS3 kan kiezen voor DPI... :|

Blijft de vraag waarom ze JPG willen hebben? :+

[ Voor 37% gewijzigd door Savantas op 23-01-2008 09:34 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga kijken of ze toch niet gewoon PDF kunnen verwerken.

Ik zou in theorie de afmeting natuurlijk ook gewoon kunnen vergroten met (300/72) keer. Als ze hem dan op het originele formaat gebruiken hebben ze toch 300 dpi ;) maar dat lijkt me niet de juiste manier.

ps. Ik gebruik InDesign CS.. Als ik als JPG export, krijg ik wel een optiescherm maar de DPI kan ik niet instellen.

Verwijderd

Waarom export je dan niet naar BMP of zo en convert je het met Photoshop naar JPG? Daar kun je het wel opgeven. Of in IrfanView (gratis). Je maakt er toch al een bitmap van ipv vectorinfo (kweenie wat de content is maar daar komt het nu dus toch al op uit). Dan moet je dus toch al een resolutie hebben afgesproken met de drukker/whatever. Dat is een afmeting in pixels, niet in DPI. Hoeveel pixels je vervolgens op elke inch plakt is iets dat je toch zonder problemen naderhand kunt opgeven. Als de resolutie er maar is om het scherp te houden en zo.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:21:
Met een tool als IrfanView kun je ook de DPI van een file gewoon instellen bij de properties.
Dan sla je dus op als 72dpi jpeg, opent in Irfanview en je verhoogt hem naar 300 dpi jpeg. Dit levert geen mooier plaatje op, tenzij je vooraf even had berekend (ik weet het, je hebt het genoemd) hoe groot je afbeelding in pixels moest zijn om van 72 naar 300 te skippen.

Maar dat is zo'n moeilijke weg.
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:31:
Dan moet je dus toch al een resolutie hebben afgesproken met de drukker/whatever. Dat is een afmeting in pixels, niet in DPI.
Halfwaar, als je het mij vraagt. De drukker (of de zetter) zit met een vlak uitgemeten in centimeters. Om de kwaliteit van zijn drukwerk te garanderen, hangt hij hier een minimaal aantal DPI aan. Aan de hand van deze twee kun je dan weer het aantal pixels berekenen. Niet andersom.

Ik hoop voor je PaNo dat ze met PDFjes kunnen en willen werken. Maargoed, wie weet wie zij zijn. Misschien wel PcDealer, die zijn HP advertenties graag in Publisher wil zetten... en dus om JPEGjes vraagt omdat Publisher geen EPS aankan? ;)
Dark Blue schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:19:
Verder ben ik het met HlpDsK's eerste regel .. 'waarom'?
Hlpje, tegen wie heb je het nou, hieronder?

[ Voor 10% gewijzigd door Dark Blue op 23-01-2008 20:27 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Je moet sowieso niet in JPEG opslaan. Nergens niet. En dan kun je dus wel degelijk achteraf de DPI aanpassen. Het enige dat veranderd is hoe groot iets afgedrukt wordt als je er verder totaal geen aandacht meer aan besteedt. En dat is iets dat imo sowieso niet hoort voor te komen. Niet bij de persoon die het maakt en niet bij de persoon die het op een stuk papier of whatever zet.

En als dat te moeilijk is .. zorg dat jij en je drukker software gebruiken die wel fatsoenlijke formats aan kan. Lossy is nooit tof in print.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36

SkyStreaker

Move on up!

Dit snap ik ook helemaal niet. Ik ontving (uitzonderingen achterwege, zoals een tekening van een logo op een servet :/) en verzond alles in danwel PDF of TIFF met LZW of ZIP compressie. JPG is lelijk, ongeacht de resolutie.

(ik kom er net achter dat ik heel erg spontaan reageer en nodeloos kick :/ goed bezig... |:( )

[ Voor 18% gewijzigd door SkyStreaker op 25-01-2008 09:52 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

SkyStreaker schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:51:
Dit snap ik ook helemaal niet. Ik ontving (uitzonderingen achterwege, zoals een tekening van een logo op een servet :/) en verzond alles in danwel PDF of TIFF met LZW of ZIP compressie. JPG is lelijk, ongeacht de resolutie.

(ik kom er net achter dat ik heel erg spontaan reageer en nodeloos kick :/ goed bezig... |:( )
Logo's op servetten. Daar zeg je me iets. Weet niet of het de kick waard was, wil het topic ook niet kapen.

Maar een logo op een servet... wie heeft het nog nooit onder z'n neus geschoven gekregen? :P

Pagina: 1