Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Philips Wake up light - Zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.579 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na het zien van deze lamp/radio/wekker
Afbeeldingslocatie: http://www.redcoon.nl/res/shop/cataloge/product_450/B124183.jpg

Dacht ik bij mijzelf, Dat moet goedkoper én simpeler kunnen.
Aangezien ik geen electro studeer, weet ik maar een beperkte hoeveelheid van het scala aan mogelijkheden op electronica gebied,

Mijn vraag hoe kan ik zelf zo'n wekker maken? Eigenlijk is het voldoende als ik apparaat zou kunnen maken waarbij zo'n lamp in een half uur naar volle sterkte gaat (wel moet de tijd instelbaar zijn, en een aan en uitknop),

Er hoeft geen tijdsweergave op te zitten, daar heb ik immers een andere wekker, en voor het vogeltjes geluid zet ik mijn raam wel open.

Wat zou ik nodig hebben aan printplaatjes, weerstandjes, dimmers, enz..........
Ben Benieuwd!!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:28

Exirion

Gadgetfetisjist

Je weet er niks van maar denkt dat het allemaal simpeler en goedkoper moet kunnen? En nu mogen wij je gaan vertellen hoe dan? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik zou zeggen, google is wat.
offtopic:
Op deze manier is het natuurlijk kansloos...

Er zijn wel is schema's voor geweest in de electuur.

[ Voor 28% gewijzigd door Nijn op 23-01-2008 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat vermoeden heb ik,

Nu is het aan de experts om dat te bevestigen, of onderuit te halen

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Neem een goedkope radiowekker. Knoop een langzaam aangaande dimmer aan de alarmuitgang. Knoop daar een lamp aan.

Hoe? Dat mag jij uitzoeken ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kun je niet beter een thyristor aan een gloeilamp hangen en dan met PWM die telkens verder openzetten?

Verwijderd

Topicstarter
zat net op aanraden al even te kijken op google:

resultaat:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/1877

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 01:01:
Dat vermoeden heb ik,

Nu is het aan de experts om dat te bevestigen, of onderuit te halen
Ik ben bang dat je de manier van werken hier op GoT niet helemaal door hebt.
Voordat de "experts" ook maar intresse hebben in antwoorden moet je eerst zelf tonen dat je er werk aan besteed hebt. Dus ik zou zeggen, google er op los en meld ons de resultaten. Anders ben ik bang dat dit topic binnen de kortste keren dicht gaat.

Persoonlijk zou ik het met ledjes doen. Dan hoef je niet met 220 te werken. Met transistoren kun je een versterker bouwen zodat IC's voldoende spanning kunnen leveren om meerdere led's aan te sturen. De lichtsterkte verander je door de led's heel snel te laten knipperen.

edit: Natuurlijk wel meer dan 1 zoekterm doen... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Nijn op 23-01-2008 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus beter gezocht, en nóg een link gevonden:

http://www.elektor.nl/for...licht-wekker.186422.lynkx

Er moeten dus wel mogelijkheden zijn.

• j-a-s-p-e-r
Ja die zijn er ook, bijvoorbeeld zoiets wat ik in mn vorig post aangaf, maarrrrr :P JIJ zoekt de oplossing, wij niet.
Als jij zo'n wekker wil kan je beter met iets aankomen, bijvoorbeeld een schema of iig een gerichte vraag. Daar kunnen mensen wel antwoord op geven. Maar zo'n linkje naar een willekeurig ander forum waarop kennelijk een discussie over dit onderwerp gevoerd wordt heeft niemand hier wat aan.
Dit is niet om je aan te vallen ofzo, maar je 'vraag' komt nogal op mij over als 'hee, ik heb een leuk idee. Wie gaat dat voor mij maken?'

Verwijderd

Topicstarter
en nu ik zie dat een dergelijk apparaat bestaat in combinatie met een schakelklok:

RIMO dimmer voor gloeilampen 250 Watt

Deze dimmer werkt in combinatie met een schakelklok.
U plaatst de dimmer en de schakelklok ieder in een apart stopcontact.
Vervolgens stopt u het snoer van de dimmer in de schakelklok.
Zodra de dimmer stroom krijgt van de schakelklok, gaan de lampen in ongeveer 25 minuten van uit naar volle sterkte.
De lampen blijven vol branden totdat de schakelklok uitschakelt.
De lampen doven nu geleidelijk in 25 minuten.
U kunt met de knop van de dimmer de minimale verlichtingsstrerkte bepalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.beckers-pcs.nl/Images/rimo%20250.JPG

Verwijderd

Topicstarter
ik weet alleen niet wat dit ding kost

• j-a-s-p-e-r
dan kan je goedkoper de NafNaf wakeuplight kopen ;)

Ohja, lees mn post eens, die hier vlak boven, en doe er dan ook wat mee.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ahrg. Dude, zoek eens inplaats van een vraag te stellen om dan er eventueel achter te komen dat je het na 5 minuten ook kan zoeken. Als je begonnen was met Google, had je zelf het elektuur- en circuitsonline-verhaal ook wel kunnen vinden. Da's ook de reden dat er nu een slotje op het topic zit: we gaan ervanuit dat je wat zelfredzaamheid bezit. Mocht je nog met technische vragen zitten waar je ook na zoeken niet uitkomt, mag je nog een topic starten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.