[Excel] Automatisch lege cellen plaatsen tussen data

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 04:32
Stel, ik heb een lijst met 100 gegevens in kolom A. Tussen elke regel wil ik (bijvoorbeeld) drie lege cellen hebben. Ik kan dit allemaal handmatig doen, maar dan kan ik net zo goed geen Excel gebruiken. Ik heb inmiddels alle formules bekeken of er iets tussen zat dat mijn vraag beantwoord, helaas zonder resultaat. Met VBA zou dit wel mogelijk moeten zijn, maar ook dit is me niet gelukt. Ik wil dus dit hebben:

Kolom A
Piet
Klaas
Jan
etc.

Kolom A
Piet
...
...
...
Klaas
...
...
...
Jan
etc..

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Als je het 1 keer moet doen:
Pak een hulpkolom. Zet in de bovenste cel 1, in de tweede 4. Selecteer ze allebei en sleep door naar beneden tot cel 100. Als het goed is, heb je nu de serie 1,4,7,10,13 etc.
Maak daar recht onder 100 cellen met de serie 2,5,8 etc. en daar weer onder de serie 3,6,9 etc.
Selecteer kolom en hulpkolom en sorteer op de hulpkolom.

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 04:32
onkl schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:20:
Als je het 1 keer moet doen:
Pak een hulpkolom. Zet in de bovenste cel 1, in de tweede 4. Selecteer ze allebei en sleep door naar beneden tot cel 100. Als het goed is, heb je nu de serie 1,4,7,10,13 etc.
Maak daar recht onder 100 cellen met de serie 2,5,8 etc. en daar weer onder de serie 3,6,9 etc.
Selecteer kolom en hulpkolom en sorteer op de hulpkolom.
Heel creatief gevonden _/-\o_ ! Heb ik nooit over nagedacht. Maar waarschijnlijk moet ik dit vaker doen (met soms méér lege cellen tussen de gegevens). Dit is tijdelijk een makkelijke oplossing, maar ik heb het gevoel dat hier een nettere manier is om dit voor elkaar te krijgen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Tuurlijk is er een nettere manier. Die heet VBA en is veel te netjes voor een eenmalige actie. :P
Codeidee:
Parameters:
-Waar is onderaan (celverwijzing)
-Hoeveel tussenruimte (aantal cellen)
Begin onderaan je lijst en "loop" met een
code:
1
2
3
4
5
Set cel=onderstecel
Do while cel.row>1

Set cel= cel.offset(-1,0)
Loop

Voeg in je loopje iedere keer het aantal rijen in (probeer je macrorecorder voor voorbeeldcode)