Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:17
hallo allemaal,

ik was bezig met overclocken van een CPU en kan nu windows niet meer opstarten.. Had FSB op 160 gezet ipv op 133... (ja errug slim)

Ik krijg de volgende error met opstarten:
Phoenix disk error - Loading firstware data area failed
Phoenix Disk - Press any key to boot normally

En als ik dan op een toets druk dan kom ik uit op een zwart scherm....

DUssschh..., windows ff opnieuw installeren! Maar ik zit met een probleem want ik zou eerst graag nog wat gegevens willen backupen op de HDD. En nee, ze zijn hier niet zo slim geweest om twee partities aan te maken..

En ik ben ook niet in de buurt van een andere computer om ff de gegevens te backupen..
Gaat hier trouwens om een WD 160GB IDE HDD..

Maar nu de vraag:
Is er een mogelijkheid om somehow (misschien via een boot up CD?) De gegevens van de computer te backupen op mijn USB HDD?

Alvast bedankt,

bartosiej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je zeker weet dat het geen hardwareprobleem is: boot up cd inderdaad :P (ook wel: live cd)

ubuntu, knoppix, makkelijk zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
hmm ik heb dus ff ubuntu op een diskje gegooid en in de computer gedaan maar als ik het opstart, dan gaatie eerst 5mins laden en daarna krijg ik een zooitje fragment en bad sector errors te zien

wat nu :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik zou eerst ff memtest laten runnen, daarna een Drive Fitness Test.
Backuppen kun je trouwens zonder problemen in DOS via Symantec ghost en Powerquest Drive Image (is nu overgenomen door symantec)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://www.mboservice.net/

Gevonden met Google http://www.google.nl/sear...+failed&btnG=Zoeken&meta= zoekgegeven Phoenix disk error - Loading firstware data area failed

edit:
Mmm, website lijkt dood. Maar dit probleem komt vaker voor las ik op andere fora. Mogelijk zit er tussen die postings een oplossing.

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 23-01-2008 00:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39

The Third Man

The Third Jellyfish

Het kan ook een verkapte melding zijn dat het MBR van de schijf beschadigd is. Dat kan je fixen door op te starten van een Windows 2000/XP cd en bij de herstelconsole de commandos 'fixmbr' en 'fixboot' te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36

job

Heb je nou eigenlijk de bios al gereset?
Het lijkt me logisch dat een te hoge fsb problemen geeft met de ide/sata controller en daardoor dus fouten gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

job schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:47:
Heb je nou eigenlijk de bios al gereset?
Het lijkt me logisch dat een te hoge fsb problemen geeft met de ide/sata controller en daardoor dus fouten gaat geven.
Ervan uitgaande dat het een relatief ouderwets mobo betreft zonder een lock op PCI clock betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:59:
[...]
Ervan uitgaande dat het een relatief ouderwets mobo betreft zonder een lock op PCI clock betreft?
Maar één manier om dat zeker te weten... duidelijke specs posten ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Goed idee ;)

Ik heb volgens mij een Biostar BP4M80-M7A moederbord. Met daarin een Intel P4 524@3066MHz en 1 reepje 1024MB geheugen.

Ik heb me vergist in de HDD, het blijkt een SATA HDD te zijn om precies te zijn de: WDC WD1600JS.

Verder zit er geen aparte grafische kaart in, monitor is aangesloten op de geintegreerde grafische kaart op het mobo. Zitten verder nog 2 Sony DVD-ROM/RW drives in en een floppy drive.

Ik zal vanavond (tijdsverschil, ik zit in New York) een memtestje laten lopen en ff kijken of WDC zelf nog een bad sector fixer/repairer heeft.

Heb trouwens nog fixmbr en fixboot vanuit de XP recovery console geprobeerd, maar zonder resultaat..

En ja heb BIOS al gereset ja, FSB staat weer op 133MHz && geheugensnelheid weer op 200MHz

Heb verder geen PCI Lock oid gezien, maar kan ook door de gedateerde biosversie komen misschien.., ik zal eens kijken of ik die nog kan updaten..

Iemand verder nog ideeen?

//edit de WDC utility werkte niet.., kreeg een 'Failed to load DOS error..' (klinkt errrug goed), gelukkig werkt HDD Regenerator (full version) wel, die is nu bezig..

//edit2 btw als je repair doet met de windows CD blijft je data dan in tact of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door bartosiej op 23-01-2008 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

bartosiej schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 04:26:
//edit de WDC utility werkte niet.., kreeg een 'Failed to load DOS error..' (klinkt errrug goed), gelukkig werkt HDD Regenerator (full version) wel, die is nu bezig..
Ipv een floppy een ISO op cd branden en daarvan starten?
//edit2 btw als je repair doet met de windows CD blijft je data dan in tact of niet?
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar bij fixboot/fixmbr sowieso, een chkdsk /F /R kan wel bestanden die al beschadigd zijn (maar nog wel zichtbaar) voorgoed weggooien. Een herstelinstallatie (nadat je van de cd opgestart bent kiezen voor een normale installatie, waarna hij de huidige detecteert waarna je op R drukt voor het herstellen daarvan) laat de data intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
na 11 uur HDD Regenerator 1.51 geeftie aan dat er 0 bad sectors zijn gevonden (en dus ook 0 gerepareerd).., erg apart aangezien ik de indruk kreeg dat er wel een zooitje bad sectors waren..

Ik ga iig gewoon proberen windows opnieuw te installeren via de repair functie zodat ik geen data verlies op me C: schijf (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
na 11 uur HDD Regenerator 1.51 geeftie aan dat er 0 bad sectors zijn gevonden (en dus ook 0 gerepareerd).., erg apart aangezien ik de indruk kreeg dat er wel een zooitje bad sectors waren..

Ik ga iig gewoon proberen windows opnieuw te installeren via de repair functie zodat ik geen data verlies op me C: schijf (toch?)

//edit: memtest86 geeft toch een aantal fouten aan in het geheugen. kreeg 6 errors in 40mins., beetje jammer. begint er op te lijken dat memory kapot is.. En denk niet dat ik kan kijken of het wel werkt met ander geheugen..

Ik heb hier alleen RDRAM liggen en neem niet aan dat dat in een DDR slot past..

//edit2: woehoe ik zit in knoppix en alles ziet er helemaal top uit, het is alleen een beetje jammer omdat mijn harde schijven allebei (USB&intern)NTFS filesystem hebben.. en linux schijnt dat niet zo leuk te vinden. Ik kan alleen alles bekijken, maar ik kan niks bewerken/kopieren/renamen..

[ Voor 18% gewijzigd door bartosiej op 23-01-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Klopt, google maar eens op knoppix ntfs. Als je geheugen fouten heeft zou ik even de timings verlagen en zorgen dat je nieuw geheugen regelt want anders is het wachten op de volgende corrupte data.
Pagina: 1