Foto's met schaduw in rechter onderhoek

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cryptos
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn Canon Digital IXUS 950 IS heeft het volgende probleem:
In het bijzonder bij gebruik van de macro optie en de flitser krijg ik een schaduw in de rechter onderhoek, zijn hier mensen die ervaring hebben met dit probleem?

Het lijkt er net of dat de lens in de weg zit bij het belichten. Omdat de flitser vanuit de foto gezien links boven zit.

Aangezien ik de camera al 2x ter reparatie heb aangeboden en er nog steeds geen verbetering is opgetreden. Ben ik benieuwd of dit nu zo hoort te zijn of dat er daadwerkelijk iets niet goed is met de camera.

[ Voor 16% gewijzigd door Cryptos op 22-01-2008 21:03 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:27
Dat is ook gewoon je flits die geblokkeerd wordt door je lens :P
Mag je nog 10x opsturen, daar gaat niks aan veranderen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Fire69 op 22-01-2008 21:06 . Reden: typo ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bovendien lijkt het mij heel sterk als er niet een waarschuwing in de manual staat over het flitsen van onderwerpen welke zeer dichtbij zijn... :>

{signature}

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 07:13

Just_I

What did you just say?

Als het kan, inzoomen en op een grotere afstand van het object gaan staan.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, maar TS wil juist macro foto's maken. ;)

{signature}

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In dat geval, macro foto's maken zonder flitser indien mogelijk.
Tafelstatiefje, bureaulamp erbij en selftimer gebruiken.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
Cryptos schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:57:
Het lijkt er net of dat de lens in de weg zit bij het belichten. Omdat de flitser vanuit de foto gezien links boven zit.
Als je dit constateert, dan kijk je in de manual en dan staat er bij "Flash range"
Normal: 50cm- 3.5m (W) - 50cm - 2.0m (T)

Camera voldoet (er van uitgaand dat je macro onderwerp minder dan 50cm weg ligt) aan de specificaties.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
brailroad schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:17:
[...]

Als je dit constateert, dan kijk je in de manual en dan staat er bij "Flash range"
Normal: 50cm- 3.5m (W) - 50cm - 2.0m (T)

Camera voldoet (er van uitgaand dat je macro onderwerp minder dan 50cm weg ligt) aan de specificaties.
De camera voldoet aan de specs? Welke specs? Volg het niet helemaal :?
Volgens mij zijn hier al talloze topics over gaande, het kleine krappe pietepeuterige ontwerp van de pocket camera's is gewoon de oorzaak van de geworpen schaduw tijdens flitsen. Een optie zou een camera zijn met een niet-telescopische lens, Sony en Sanyo hebben een aantal camera's met interne zoom.

Andere optie is gewoon een fatsoenlijke camera kopen en daar een deftige flitser aan hangen. :+

Verwijderd

Of de camera opsturen naar Etbass met het vriendelijk verzoek om het objectief te demonteren :+

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
baquelappe schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:44:
[...]

De camera voldoet aan de specs? Welke specs? Volg het niet helemaal :?
Het gaat in dit geval om het flitsen icm macro.
Canon (de specs mbt de afstand) vermeld dat de flits zijn werk goet doet in de beschreven range.
De flits is dus niet voor het macro bereik ontworpen.
(omdat zoals juist geconstateerd de lens in de weg zit)

Exact hetzelfe probleem kan je ook krijgen met een DSLR met interne flits en een te dikke zoomlens.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

een cheap-ass oplossing is om even een papiertje voor de flitser te houden als filter. Zo verstrooi je het licht. De resultaten zijn dan hartstikke leuk waar je anders inderdaad met een schaduw zit. Een losse lamp/flitser natuurlijk altijd beter, maar als je dat nou ff niet bij je hebt, is dit toch een mooie oplossing :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1