Raid 0 windows start niet meer blauw scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik heb ef een vraagje en probleempje

ik heb 3 vaste schijven op SATA waarvan ik er 2 in raid 0 wil zetten mijn besturingssysteem is al geinstaleert die moet dus gewoon zo blijven de andere 2 moeten dus in raid 0 ik heb in de bios de raid aangezet en in het raid menu de 2 vaste schijven in raid 0 gezet als ik nu windows opstart krijg ik na een paar seconde het windows logo te zien een blauw scherm en mijn pc restart

wie weet hier toevalg een oplossing voor ?????

m.v.g

system spec
moederbord P5E asus
prosessor q6600 intel
videokaart 8800gts 512mb
harddisk 3x seagate barracuda 320gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Begin eens met normaal leestekens neer te zetten, dit is nu één lange onleesbare draad van woorden.
Daarna, wat is de stopfout die je te zien krijgt in het BSOD? Hier kunnen wij meer mee dan alleen "ik krijg een blauw scherm".

Nu OT:
Heb je de schijven van een ander moederbord gehaald en, zonder een nieuwe install van het OS, op het nieuwe mobo geprikt? Aangezien Windows dan vaak flipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik krijg een blauw scherm,maar dat gaat zo snel dat ik niet kan zien wat er staat.
ik heb pas een nieuw systeem,daarop heb ik windows geinstaleerd.
heb een tijdje er na 2 vaste schijven gekocht.
die wil ik nu in raid 0 zetten.
BSOD dat zecht mij ef helemaal niks ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:09:
Pardon?

OT: Windows installeren, voor de install op F6 drukken, floppy er in met de drivers en hoppa!
Over welke windows hebben we het?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:09:
hoi,
ik krijg een blauw scherm,maar dat gaat zo snel dat ik niet kan zien wat er staat.
ik heb pas een nieuw systeem,daarop heb ik windows geinstaleerd.
heb een tijdje er na 2 vaste schijven gekocht.
die wil ik nu in raid 0 zetten.
Blue Screen Of Death.

En ja, zoals hierboven. Welk OS gaat het om? Wil je raid0 gaan gebruiken moet je sowieso overnieuw installen wil je het optimaal gebruiken. Drivers slipstreamen in de Windows CD of via floppy en dan moet het werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sp33dFr34k op 22-01-2008 21:13 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat over windows xp Home.

Normaal moet het toch ook kunnen werken zonder herinstal,want xp staat op een non-raid vulume ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Normaal moet het toch ook kunnen werken zonder herinstal,want xp staat op een non-raid vulume ?
Bedoel je hiermee te zeggen dat je nu een ander mobo hebt en de schijven uit een oude pc gehaald hebt? Want dan kun je het wel vergeten en wordt het opnieuw installeren (of met de Windows install de installatie proberen te repareren, maar dat is een vrij brakke oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 16:23
umm dus als ik het goed begrijp je heb 2 sata schijve deze wil je in raid 0.
en op 1 van die 2 schijve die je in raid 0 wil doen zit al je windows?
of is dat die 3e sata schijf?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows xp opnieuw geinstaleert op dit systeem.(niet uit een oude overgezet)

Nu heb ik 2 hardeschijven er bij gekocht,en die wil ik in raid 0 zetten.

Op de 1 sata staat xp.
De 2e en 3e wil ik in raid 0 zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 20:55
Je kan windows installeren op één Sata HD, ok. Maar na installatie van OS een tweede Sata HD in raid zetten samen met de andere, dat kan je vergeten. Zoals EWK al meld: Vóór de instal van windows F6 drukken (windows cd insteken wanneer het scherm blauw wordt, onmiddelijk F6 drukken), daarna diskette met raid drivers insteken wanneer het wordt gevraagd op scherm.
Indien je de HD's wil laten werken in raid zal je windows moeten herinstallen. Je hebt geen andere mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

papichulo schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:39:
Je kan windows installeren op één Sata HD, ok. Maar na installatie van OS een tweede Sata HD in raid zetten samen met de andere, dat kan je vergeten. Zoals EWK al meld: Vóór de instal van windows F6 drukken (windows cd insteken wanneer het scherm blauw wordt, onmiddelijk F6 drukken), daarna diskette met raid drivers insteken wanneer het wordt gevraagd op scherm.
Indien je de HD's wil laten werken in raid zal je windows moeten herinstallen. Je hebt geen andere mogelijkheid.
Bedankt voor de aanvulling/volledigheid!
:)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus het is niet mogelijk op later een raid 0 toe te voegen, als ik het goed begrijp.
komt dat omdat alle vaste schijven op sata zijn aangesloten?
Bij een vriend van mij is het wel gelukt maar die heeft het OS op een IDE schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
papichulo schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:39:
ik wil dus de 1e Sata HD zo laten als i is Dus niet in Raid daar staat mijn besturingsysteem op.

Nu heb ik 2 nieuwe Sata HD die ik in raid 0 wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Misschien lukt het om de Windows schijf af te koppelen (wel de poort vrij houden :) ), dan je RAID0 aanmaken met de 2e en 3e schijf en dan weer de Windows schijf aan te koppelen.
Anders moet je denk ik Windows opnieuw installeren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
Waarom leest iedfereen zo slecht?

Hij heeft drie schijven. Op schijf 1 staat Windowx XP Home.
Schijf 2 en 3 wil hij in RAID0 gaan gebruiken. Die schrijven zijn nieuw, staat nog geen data op.

OT:
Windows heeft tijdens het booten de driver voor je RAID-controller nodig om de schijven te herkennen, Tijdens het opstarten gebruikt hij een standaard drviers, maar wanneer je het opstartscherm ziet laad hij 'de juiste' driver. Nu je RAID hebt aangezet heeft Windows echter de RAID-driver nodig. Hij laad nu de verkeerde, en crasht dus.
Eenvoudigst is om Windows opnieuw te installeren gewoon over je huidige installatie heen. Tijdens die setup moet je dan een diskette met de driver van je RAID-controller invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:20
Zodra je in je Bios de controller waar je schijven op aangesloten zijn veranderd (dus van non-RAID naar RAID), veranderd de manier waarop Windows je controller ziet, en moet daarom een andere set drivers laden. Dit is (zover ik weet) alleen te doen door middel van een herinstallatie van Windows.

Wil je RAID, moet je zo ie zo windows opnieuw installeren (staat tenminste overal geschreven). Wat je zou kunnen doen (weet niet of de P5E dat intern heeft) is je harde schijf op de externe controller aansluiten en niet op de ICH9R. Maar zoals aangegeven, ik weet niet zeker of de P5E een externe controller heeft met interne SATA aansluitingen.

[ Voor 5% gewijzigd door R.E. op 23-01-2008 08:12 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Eenvoudigst is om Windows opnieuw te installeren gewoon over je huidige installatie heen. Tijdens die setup moet je dan een diskette met de driver van je RAID-controller invoeren.
En dan heb je al je programma's nog ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42
Bij het toevoegen van een Areca controller met daarop vier schijven heb ik toch echt niet Windows opnieuw hoeven installeren. Ik heb de drivers binnen windows zelf geinstalleerd waarna de extra ruimte herkend werd. Er is geen sprake van booten van een RAID array dus ik heb geen idee waarom de drivers bij voorbaat al geinstalleerd moeten worden.

Allicht een beter idee om de schijven er uit te halen. Windows te booten (wat dan wel moet lukken??!) En vervolgens in Windows de drivers te installeren waarna je de schijven er weer in bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De windows installatie staat niet op de RAID-0 array, dus daarom moet je niet perse Windows opnieuw te installeren.

Maar: Wat ik denk is dat je moederbord maar 1 controller heeft die of op RAID of niet op RAID(IDE waarschijnlijk) kan staan. Op het moment dat je de RAIDmodus in het BIOS activeert zal dus ook de bestaande hardeschijf(met windows installatie) via die RAID controller aangeroepen worden. De bestaande windows installatie heeft deze drivers niet inzich en zal dus een foutmelding geven.

Wat ik je dus zou adviseren, zet in BIOS de boel terug naar originele staat en backup je hele pc, waaronder een image van je Windows install. Dan de RAID-0 array maken en dan inderdaad Windows opnieuw installeren, dan zou je RAID-0 + je windows installatie goed moeten werken. Let er wel op dat je dan de RAID drivers nodig hebt bij de windows installatie. Voeg ze toe op je CD dmv slipstreamen of gebruik een floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Maar: Wat ik denk is dat je moederbord maar 1 controller heeft die of op RAID of niet op RAID(IDE waarschijnlijk) kan staan. Op het moment dat je de RAIDmodus in het BIOS activeert zal dus ook de bestaande hardeschijf(met windows installatie) via die RAID controller aangeroepen worden. De bestaande windows installatie heeft deze drivers niet inzich en zal dus een foutmelding geven.
Mee eens; als je de SATA controller in RAID modus zet, heb je de RAID driver nodig. Zelfs als je een non-member op de controller gebruikt.

Aan de TS: Zet je bios terug op AHCI (of IDE, waar het op stond).

Google hierna naar raid drivers van je chipset. Instaleer deze. Zolang je controller in [AHCI,IDE] modus staat, moet Windows kunnen booten. Hierna in je BIOS terugzetten naar RAID. Voila.

Alternatief: Software RAID0 via schijfbeheer van Windows aanzetten. Hoef je niks in je BIOS te veranderen. Weet alleen niet of XP home dat kan, Pro kan het zeker.

[ Voor 19% gewijzigd door Rainmaker op 23-01-2008 11:41 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het op.
Denk niet dat het gaat lukken zonder herinstal van XP.
ik laat het wel zo als het is dus geen raid (heb geen zin om alles weer opnieuw te instaleren )

Toch bedankt voor de info

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
En als je de RAID drivers installeert, afsluit en dan je RAID setup weer aanmaakt ?
En dan maar duimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:56:
Ik geef het op.
Denk niet dat het gaat lukken zonder herinstal van XP.
ik laat het wel zo als het is dus geen raid (heb geen zin om alles weer opnieuw te instaleren )

Toch bedankt voor de info
Je zou het idee van Rainmaker eens kunnen proberen. Dus pak de cd van je moederbord en installeer in windows de RAID driverset in je huidige windows installatie. Probeer dan in BIOS de sata op RAID te zetten. Als het goed is hoef je geen array aan te maken met die losse windows schijf, hij zou meteen herkend moeten worden.

Het is het proberen waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lijkt mij ook :)

Pagina: 1