WRT54GL verliest internetverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jarcol
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-08-2025
Hallo allemaal,

Ik heb hier (bij mn schoonmoeder) een LinkSys wrt54gl router (met tomato firmware v. 1.13) en ZyXel adsl-modem (van Telfort).

Nu verliest de Linksys router telkens de internet-verbinding. Als ik op de router de wan-settings release en renew doet internet het wel weer. Maar heb ik nu even een 15 minuten geen internet gebruikt dan is de internetverbinding weer verloren..

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Jarcol op 22-01-2008 20:46 . Reden: versie tomato firmware klopte niet ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
test eens of je het met een pc rechtstreeks aan de modem het ook hebt. dan weten we al of het aan router of aan modem ligt...

• Jarcol
HyperBart schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:14:
test eens of je het met een pc rechtstreeks aan de modem het ook hebt. dan weten we al of het aan router of aan modem ligt...
Is het niet zo dat, omdat ik op de router release en renew doe en internet dan weer werkt, het aan de router ligt?

Rechtstreeks op het modem gaat het overigens wel gewoon goed..

[ Voor 3% gewijzigd door Jarcol op 23-01-2008 09:11 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 21:01
Windows houdt zelf renewal van de ip lease bij - daar zal je geen probleem hebben

Een router doet dat niet perse zelf. kwestie van een instelling. In het verleden was dat ook altijd een probleem met UPC. Sommige routers vroegen netjes een ip aan, maar bij het verlopen van de lease vroegen ze niet een nieuwe aan. Dus had je geen verbinding :)

De meeste routers van tegenwoordig doen dit zonder problemen (maar het kan een optie zijn die aan of uitgezet moet worden) De wrt54gl kan het sowieso (desnoods met andere firmware)

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 20:02

Simkin

Bzzzzz

Maar heb ik nu even een 15 minuten geen internet gebruikt dan is de internetverbinding weer verloren
Een lease van 15 minuten lijkt mij een beetje kort.
Klinkt als rotte firmware, kan zijn dat een bepaalde instelling de drops veroorzaken.

Zet de originele FW er eens op. Wat is voor je schoonmoeder de toegevoegde waarde van de Tomato FW?

Verwijderd

Simkin schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:18:
[...]
Een lease van 15 minuten lijkt mij een beetje kort.
Klinkt als rotte firmware, kan zijn dat een bepaalde instelling de drops veroorzaken.

Zet de originele FW er eens op. Wat is voor je schoonmoeder de toegevoegde waarde van de Tomato FW?
Al zou het een DHCP lease zijn van 15min dan nog zou hij zijn lease vast moeten houden tot deze word gereboot o.i.d. en een ander device de lease neemt.

Is het steeds exact om de 15min?

• Jarcol
Hij had dit probleem al met de originele firmware, dus ik dacht met een firmware-update (en daarom heb ik tomato gedaan) dit misschien opgelost zou zijn..

Ik weet niet of het precies om de 15 minuten is. Het is zou, dat als ik actief internet de verbinding niet verloren gaat, maar als ik even (15 minuten ofzo) geen gebruik maak van internet de verbinding verloren is..

Verwijderd

Kan je geen gebruik maken van een Router Log Analyzer? Weet niet of zoiets erin zit gebouwd?

• Jarcol
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:38:
Kan je geen gebruik maken van een Router Log Analyzer? Weet niet of zoiets erin zit gebouwd?
Weet ik eerlijk gezegd ook niet, zal vanavond eens kijken!

Als iemand in de tussentijd nog andere suggesties heeft, graag!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
Jarcol schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:10:
[...]

Is het niet zo dat, omdat ik op de router release en renew doe en internet dan weer werkt, het aan de router ligt?

Rechtstreeks op het modem gaat het overigens wel gewoon goed..
Maar zo wisten we wel of de computer ook om de zoveel tijd zijn lease verliest en deze automatisch terug aanvraagd ofzo...

Heb je ook alles juist gereset na de upgrade ? reset knop inhouden, power eruit, power erin, reset na 30 sec loslaten ?

Kan nog een rotte nvram instelling zijn.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer eens onder "advanced > DHCP/DNS" een vinkje te zetten bij "reduce packet size". Standaard zou er een DHCP request gebruikt worden die enkele bytes langer is dan standaard en met die optie worden die extra bytes niet meer gebruikt.

Volledige reset na de upgrade, zoals HyperBart zegt is in ieder geval aan te raden als je van type firmware wisselt.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-01-2008 11:54 ]

• Jarcol
HyperBart schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:50:
[...]

Maar zo wisten we wel of de computer ook om de zoveel tijd zijn lease verliest en deze automatisch terug aanvraagd ofzo...

Heb je ook alles juist gereset na de upgrade ? reset knop inhouden, power eruit, power erin, reset na 30 sec loslaten ?

Kan nog een rotte nvram instelling zijn.
Heb ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen! thnx!

• Jarcol
Admiral Freebee schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:53:
Probeer eens onder "advanced > DHCP/DNS" een vinkje te zetten bij "reduce packet size". Standaard zou er een DHCP request gebruikt worden die enkele bytes langer is dan standaard en met die optie worden die extra bytes niet meer gebruikt.

Volledige reset na de upgrade, zoals HyperBart zegt is in ieder geval aan te raden als je van type firmware wisselt.
Mocht de reset geen effect hebben zal ik dit ook proberen!

• IEF
  • Laatst online: 11-03 20:05

IEF

Why so serious?

Als je een ZyXEL modem hebt van Telfort, dan is dit ook een router.. 2x router = slecht idee.

Heb je ook Telefonie op het ZyXEL modem, dan moet deze in router modus blijven staan.

Stel die WRT54GL dan gewoon in als AP (verbinding met ZyXEL in een van de lan poorten, niet in WAN poort)

Heb je geen Telefonie op het ZyXEL modem, dan kun je die ook bridged instellen.

(WAN instellingen op de ZyXEL , mode: Bridge ipv Routed)
Pagina: 1