Toon posts:

[utorrent] Poorten openen op juiste router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik het programma utorrent. Ik heb hier bijna nooit hoger dan een verbinding van 30kb/s en meestal 15kb/s max. Ik heb gekeken wat het probleem is, en het probleem is dat mijn poorten dicht staan die utorrent gebruikt.

Ik heb rondgekeken op www.portforward.com ed, maar kom er niet uit hoe ik de poort nou openzet. Ook heb ik in andere topics gekeken.

Ik snap het gedeelte hoe je een poort openzet. Maar wij hebben een netwerk thuis met 3 computers:
PC2
|
router--PC1-- modem
|
PC3

Nou gebruik ik utorrent altijd op PC3, maar waar moet ik dan de poort openzetten? In de modem of in de router? of in beiden? Ik heb al heel wat geprobeert maar elke keer geeft utorrent en andere port check sites aan dat de poorten die ik open heb gezet dicht zitten.

De modem is een Alcatel speedtouch 510i en de router is een sitecom wl-153.

Ook heb ik in utorrent de volgende dingen die kunnen hinderen al aangezet:
-protocol codering op geforceerd
-encryptie ingeschakelt

Weet iemand hoe ik mijn poorten open moet zetten in een situatie als boven weergegeven, dus waar drie pc's aan een router zitten en een modem.

Ik ben trouwens niet zo thuis in het netwerk en poorten openzetten ed. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 19:42 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Klopt die tekening hierboven wel??
Zit er nou een pc tussen het modem en de router?
ik denk dat tekening mis ging, en dat alle pc's achter de router zitten.
in dat geval:

Als zowel je router als modem voor router spelen, dan moet je in beide poorten mappen.
(in je router mappen naar pc3) (in je modem naar router (en dus het wan ip van de router)).

Als je modem in bridge mode staat, dan hoef je alleen te mappen in de router.
Als je modem routert, maar je router alleen als switch werkt, dan moet je alleen in je modem mappen.

[ Voor 77% gewijzigd door job op 22-01-2008 19:40 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, je hebt drie PC's aan je modem hangen en aan een van die PC's hangt ook nog een router :?

Ergens heb ik zo het vermoeden dat er wat mis is gegaan bij het 'tekenen' van je netwerkopstelling? Teken dat even in een echt plaatje, leg het duidelijk in woorden uit of teken het met letters, maar zet er dan even [code] of [pre] tags omheen, zodat spaties en tekenbreedtes behouden blijven ;)

Wat job zegt dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 19:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

doe eens ipconfig op pc1en pc3 dan kunnen we zien hoe of je je netwerk goed of niet goed hebt ingesteld. Als je het goed hebt gedaan dan hoef je maar op 1 plek je poortmapoings te maken. Heb je het fout gedaan dan moet je het op 2 plekken doen of je netwerk eerst in orde maken.

Verwijderd

Topicstarter
IPCONFIG PC1:
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/7548/pc1ipconfigrr9.th.png
IPCONFIG PC3:
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/8440/pc3ipconfiglv3.th.png

De tekening ging idd fout, dus bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1672/opstellingnetwerklw4.th.jpg

Beide pc's (PC1 en 3) hebben een statish ip btw

@job, hoe kan ik zien of mijn modem in bridge staat of mijn router als switch?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 20:20 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe zit die hele boel exact aangesloten? PC 1 met twee netwerkaarten, en dan op de WAN poort van de router? Op deze manier heb je volgens mij zelfs 3 routers achter elkaar, aangezien die Windows PC ook nog een keer als een soort van router functioneert met Internet Connection Sharing? Is het geen optie om de boel eens wat overzichtelijker aan te sluiten?

Want in PC1 ga je vrees ik ook geen poorten kunnen mappen? En dat zal wel nodig zijn lijkt me?

Modem in bridge kan je zien in de webconfiguratie van het modem. Router werkt als switch als je de WAN poort niet gebruikt (en je DHCP uit hebt staan). Dus als je PC1 op een van de LAN poortjes hebt hangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 20:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:06:
IPCONFIG PC1:
[afbeelding]
IPCONFIG PC3:
[afbeelding]

De tekening ging idd fout, dus bij deze:
[afbeelding]
ooit er aan gedacht om gewoon de tekst van je cmd venster te plakken in plaats van plaatjes te maken.
Maar in ieder geval hoef je enkel de poortmapping te maken op je modem. je router lijkt gewoon een switch te zijn dus daar hoef je je niks van aan te trekken in dit geval. Vergeet die vage website die is waardeloos er is hier laatst nog een topic geweest waar ik iemand ook heb geholpen om het zonder die site op te lossen. Gewoon ff zoeken en de FAQ enzo hier doorlezen dan kom je er zo uit

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat ze in dezelfde range zitten wil nog niet zeggen dat de router ook enkel als switch werkt ;)

Maar ik zie nu pas dat PC1 dus maar 1 netwerkkaart heeft. Hoe kan die dan op zowel het modem als de router zijn aangesloten? Of zijn er ook USB varianten van die speedtouch? Al zou die dan toch ook als netwerkverbinding getoond moeten worden in ipconfig toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 20:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ga het proberen uit te leggen hoe het precies werkt hier thuis (remember ik ben een Newbie op gebied van netwerken). Beneden staat de PC van mijn vader, daar staat ook de router en modem, nu blijkt dat ik het verkeerd heb begrepen en de modem ook aan de router hangt ipv aan mijn vaders pc. mijn vaders pc zit ook aan de router, en er staan dan ook nog boven 2 pc's die op de router aangesloten zijn.
De echte opstelling dus(ecuus voor dit geklungel):
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1672/opstellingnetwerklw4.th.jpg

@TrailBlazer, ik ga opzoek

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat klinkt al een stuk logischer. In dat geval is het een kwestie van zorgen dat je in de Speedtouch de poorten forward naar het WAN IP van de router (te vinden op de status pagina ofzo van je router, of iig ergens in de config) en in de router dezelfde poorten forward naar de betreffende PC.

Of je hangt de Speedtouch aan een LAN poort van de router (die heb je nog 1 over) en dan hoef je alleen in de Speedtouch te forwarden, rechtstreeks naar de PC. In dat geval wel even de DHCP server van de router uitzetten.

Of je zet de Speedtouch in Bridge mode. Dan hoef je alleen in de router de portforward naar de PC te fixen.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar ik weet niet wat een WAN ip is en als ik inlog op de router kan ik ook nergens een WAN ip vinden. kan het dat het ook een andere naam kan hebben?

Ik weet niet of het nu precies klopt, maar als LAN staat voor lokaal netwerk is WAN dan internet?

In dat geval staat daar dit over op de statuspagina van mijn router:
Bekijk de huidige status van uw internetverbinding en gerelateerde informatie.

Verkregen IP Protocol : Dynamic IP connect
IP adres : 10.0.0.151
Subnet masker : 255.255.255.0
Standaard Gateway : 10.0.0.138
MAC adres : 00:0C:F6:35:A0:09
Primaire DNS : 10.0.0.138
Secundaire DNS :

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 20:52 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jup, dat klopt, zie je met wat denkwerk kom je een eind :)

En met die gegevens is ook meteen duidelijk dat de Speedtouch niet op bridge staat, want dan had hier je ADSL IP en DNS en dergelijke gestaan. Wat je nu ziet zijn de gegevens die de router van de Speedtouch toegewezen heeft gekregen. Je Speedtouch is dus te bereiken op 10.0.0.138 (standaard voor Speedtouch, dus dat bevestigt nog eens hoe de boel is aangesloten/ingesteld).

Dus op de Speedtouch de poorten forwarden naar 10.0.0.151 en dan op de router dezelfde poorten forwarden naar PC3 (192.168.0.136).

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:14:
Dat ze in dezelfde range zitten wil nog niet zeggen dat de router ook enkel als switch werkt ;)
ik had enkel de 2 ipconfigs bekeken en nog niet naar de tekening.

yep en dan is het dus onlogisch 2 keer poortmapping is natuurlijk altijd gezeur. Ik weet niet wat voor type die router is maar waarschijnlijk zit de kabel van het modem nar de router in de wan poort van de router. Ik zou deze kabel moven naar een lan poort op de router en dhcp uitzetten op de router. Zoals je het nu is dus de verkeerde methode van aansluiten.

[ Voor 36% gewijzigd door TrailBlazer op 22-01-2008 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt! hij staat open en ook utorrent geeft dat aan.
Mag ik jou en iedereen die geholpen heeft heel erg bedanken! Ik snap nu een hoop meer hoe port forwarding werkt en het belangrijkste van allemaal, utorrent doet het nu normaal! You all made my day...

nogmaals bedankt

PS Ik heb eerst in speedtouch geforward, en toen in router :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 21:16 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Graag gedaan, en volgende keer niet van die verwarrende tekeningetjes maken ;)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

heel mooi dat het gelukt is maar kijk toch eens naar mijn suggestie om die dubbele nat eruit te halen. Je kan er later alleen maar gezeur mee krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het zeker even bekijken, kijk ik heb nu iig het opgelost zonder iets te veranderen en mijn vader is nou eenmaal zo dat "als het werkt werkt het" ik zal hem het vertellen en overleggen om die idd in de andere poort te doen ivm later tegen problemen kunnen aanlopen

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

en je internet kan wat sneller worden omdat er een device minder tussen zit die iets moet doen met de tcp pakketjes.
Pagina: 1