ECC Geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-03 14:19
Hallo,

Ik had al gelezen in de RAM FAQ dat je prima een ECC met een non-ECC module in combinatie kan gebruiken, dus dat was al uit de lucht, nu is mijn vraag, ondersteunt m'n moederbord het ook?

Ik heb even zitten turen en ik kwam bij deze PDF uit (ondersteuning van geheugen):
http://global.msi.com.tw/uploads/test_report/TR10_575.pdf
Daar staan 2 setje met ECC tussen, 1tje met 2 X 256 en 1tje met 2 X 512, ik neem dan aan als ik deze module:
V&A aangeboden: 1GB PC3200 DDR ECC Reg. CL3 (Apacer)

Samen met een 1GB PC3200 DDR CL3 (Samsung) wel aan de praat krijg, of lees ik dat nou verkeerd in die PDF?

Oh btw, ik heb een K8TM-ILSR moederbord

Groet,
Ruben

[ Voor 8% gewijzigd door Dimiz op 22-01-2008 19:26 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik weet het niet zeker maar ik weet wel dat het al moeilijk is DIMM's van verschillende merken/snelheid te combineren met een socket 754 processor. Wellicht dat het werkt maar ik zou voor zekerheid gaan en 'gewoon' 2 normale non-ECC modules gebruiken

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Gezien het moederbord betwijfel ik het nut van ECC, ik zou gewoon voor normaal geheugen gaan. Volgens mij kun je wel ECC geheugen gebruiken maar dan werkt het ECC gedeelte niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Mentox op 22-01-2008 20:19 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Dimiz
@Lekkere Kwal: Ze zijn wel zelfde snelheid, alleen ander merk dus dat moet wel goed komen denk ik. Wat betreft een non-ECC module, ik heb al een afspraak met de verkoper gemaakt dus vandaar, en nog 1 los ram kaartje van 1GB is ook lastig te vinden voor rond de 25/30 EU incl.

@Mentox: Ja maar het gaat erom dat ze dus samen werken, dat ECC niet werkt kan me niks schelen. About the ECC part /\.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja ik bedoel meer dat als die processor al moeilijk kan doen wat betreft snelheid dan vraag ik het me af of die wel makkelijk is met een ECC en een non-ECC module. Sowieso zou ik aanraden om, als je het eenmaal gaat installeren, even een paar verschillende opstelingen toe te passen (non-ECC in bank 1 en ECC in bank 2 en omgekeerd) om het toeval uit te sluiten.

• Dimiz
Ok prima, dan wacht ik de bankjes even af!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sorry voor de vraag tussendoor, maar passen non-ecc modules op een dell workstation mobo (xeon setup)? D'r zouden nou ecc modules inzitten, maar eerlijk gezegd vind ik ecc maar bs. Kost snelheid en op de meeste duurdere, snellere non-ecc modules zit toch levenslange garantie.
Modbreak:Gelieve geen topics te kapen met je eigen vragen. En als je al een vraag stelt (in een eigen topic), wees volledig en geef minimaal de info die we in het PMG beleid eisen. Hier kunnen we niets over zeggen. En hier is dus ook niet de plek ervoor :o

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 23-01-2008 00:29 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:27
Gaat dus hoogstwaarschijnlijk niet werken. Het bord kan namelijk alléén unbuffered Dimm's aan.
"V&A aangeboden: 1GB PC3200 DDR ECC Reg. CL3 (Apacer)" Is een registered (=buffered) Dimm. Dat zijn speciale server Dimm's.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

White Feater heeft gelijk, die module gaat fysiek niet eens passen doordat het randje een paar mm verplaatst is.

@HAMMER_99: hangt van je chipset af, veel server chipsets willen per sé ECC geheugen.

• Dimiz
Dus wat jullie zeggen is dat ik de koop beter kan annuleren aanstaande donderdag? Want dan ga ik meteen even bellen, zo zonde als ik hem later dan weer in moet ruilen.

EDIT:
Ik vond wel het volgende tijdens Memtest (doe ik omdat ik mijn geheugen ga verkopen, niet omdat ik jullie niet geloof ofzo :-P).:

Foto 1
Foto 2

[ Voor 44% gewijzigd door Dimiz op 23-01-2008 09:52 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Er zijn twee punten waar het hier om gaat:
ECC: daar zat ik aan te denken en dat ondersteunt een s754 processor wel, maar de vraag was of hij dat ook gemixt kan.
Registered: hier kwam White Feather mee en dat is een daadwerkelijke uitbreiding van de module met een extra chip en zo'n module heeft ook een andere aansluiting. DIe is fysiek beveiligd en is dus niet toepasbaar op je moederbord.

Aangezien de module die jij wilt kopen allebei heeft word je dus genekt door die registered, met alleen ECC had het wellicht nog gewerkt, nu sowieso niet.

• Dimiz
Dus wat je zegt is als ik 2 ECC reepjes hebt werkt het wel? Want de verkoper van de 1 ECC heeft eigelijk een setje dus mischien kan ik mijn 1GB normale reepje met hem ruilen.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
thnx kwal; dat antwoord zocht ik :)

[ Voor 85% gewijzigd door Hammer op 23-01-2008 15:38 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dimiz schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:53:
Dus wat je zegt is als ik 2 ECC reepjes hebt werkt het wel? Want de verkoper van de 1 ECC heeft eigelijk een setje dus mischien kan ik mijn 1GB normale reepje met hem ruilen.
Je leest geloof ik niet wat White Feather zegt, de module van die persoon is OOK registered en dat kan NIET op jouw mobo. Het feest gaat dus niet door.

• Dimiz
Ok, sorry, ben nog beginnend met hardeware, ik heb ondertussen al wat anders geregelt, namelijk dit setje voor 60 eu:
V&A aangeboden: 2x 1024MB Transcend DDR400 PC3200

Iedereen bedankt!
Pagina: 1