[DIY] 2x 10" low-profile car subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:06
Na nog steeds op zoek te zijn naar een goede sub die niet heel de koffer steelt heb ik iets grappigs gevonden... Dit: http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wt-1427b.htm

Deze is maar 7,25 cm diep ipv de 13,8 cm van mijn huidige woofer ( RF RFD2110 )
Specs RFD 2110: http://www.coiffurealain.be/RFD2110-2210.pdf

Afbeeldingslocatie: http://www.partsexpress.com/imageslarge/264-862L.jpg

Dit laat dus toe om de woofers in mijn valse bodem van de koffer te verwerken. Hierdoor blijf ik een vlakke laadvloer behouden. Ik heb er eentje meer gekocht omdat ik denk dat ze iets minder krachtig zullen zijn als men huidige woofer. De sensivity is wel 2 dB beter en volgens de specs zouden ze zelfs 4 Hz dieper spelen. Ben benieuwd of ze dat ook zullen doen. Xmax is wel maar 9,5mm ipv de 14mm die de RF heeft en ze kunnen maar 120W ( RMS ? ) continu aan. Vandaar dus 2 woofers, om ze een beetje te sparen. Nu ga ik een geschikte "kist" moeten gaan berekenen. Daarmee bedoel ik, de optimale literinhoud voor de woofer.

Speakercalculator van http://www.mhsoft.nl/ geeft 6,72 liter voor een gesloten kist ( Qtc van 0,707 ). Dit lijkt mij heel erg weinig ? Moest dit juist zijn kan dit alleen maar goed zijn :).

Is dit een goed programma voor subkisten mee te berekenen ? Of zijn er betere ?
Alle tips/commentaar zijn welkom in dit topic, daarom heb ik het aangemaakt.

Ben benieuwd hoe snel parts-express mijn order hier krijgt >:) ...

[ Voor 4% gewijzigd door fluppie007 op 22-01-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer eens WinISD pro. Die komt op 7,7 liter. Diep gaat het echter niet: -3 dB punt zit op 60 Hz. Neem liever 13 liter bassreflex getuned op 25 Hz (per woofer). -3 dB zit dan onder 40 Hz.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Bedoel je hiermee dat de driver niet zo geschikt is ? Of de berekende inhoud ervoor zorgt dat de driver niet naar behoren presteert ? Ik heb liever een gesloten kist, heb je betere controle van het vermogen en klinkt in mijn oren veel aangenamer dan een gepoorte kist.
Is op papier ( dus ahv specs en de curves ) de Rockford nu beter dan de Tangband ? Of mag ik deze niet met elkaar vergelijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voodooless bedoeld dat een gesloten systeem geen succes gaat worden, 60hz is nou niet bepaald een subwoofer. M'n boekenplank speakers halen dat nog op hun sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Heb tussen de reviews wat interessante info gevonden ( denk ik ):

Wedge type box about .35 cu. ft. sealed ( = 9.91089631 liters ).
I think the cabin resonance was somewhere between 70 - 90 hz. I don't remember exactly but it was exactly right when I measured with a Rat Shack DB meter. Driving it with a 125 amp crossed at 80 hz. and the midbass was set at 125 hz. Measured with a db meter and it came out perfect.
Not only could this driver slam but the bass was clean and clear all way down to 25 hz.

Very effective in small air masses. Used correctly it can get down to 30Hz, with just 9 liters, using PE 240B. Caveats include: Sealed applications only, limited X max, stamped frame.

winISD werkt niet lekker bij mij, als ik de driver ingeef kan ik hem niet opslaan en crashed de app. Werkt dit nog niet goed samen met Vista ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, maar je moet niet teveel parameters invoeren, want anders kloppen de getalletjes niet en gaat ie zeuren

Geef in: Qes, Qms, fs, VAS, MMS, RE, LE, Xmax, en PE

Rest gewoon leeg laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat staan die specs raar op http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wt-1427b.htm :

NOMINAL IMPEDANCE 4 W
DCR IMPEDANCE 3.2 W
MAGNET WEIGHT (oz) Neodymiun

Zijn dat gewoon foutjes?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, moet gewoon Ohm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ik heb de simulatie gemaakt van men huidige woofer in zijn behuizing.
Ik heb diezelfde inhoud genomen om te simuleren met de Tangband

Dat geeft dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.coiffurealain.be/vitara/RFD2110%20vs%20WR-1427B.jpg

Welke woofer is nu de "beste", daarmee bedoel ik, in de huidige behuizing.
Volgens mij zit die Rockford ook niet in zijn optimale behuizing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Beiden kan. De Tangband zal wat strakker zijn misschien, maar zoals je ziet gaat ie ook minder diep. "beste" is zeer subjectief, dus daar kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
voodooless schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:25:
Beiden kan. De Tangband zal wat strakker zijn misschien, maar zoals je ziet gaat ie ook minder diep. "beste" is zeer subjectief, dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik redeneerde net, een tikje dieper ? Maar ik ga nu beetje met het volume spelen, op zoek naar een geschikte inhoud die compact is maar toch volstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gesloten? Vergeet het maar. Dat gaat gewoon niet erg diep met deze units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik vind het idee leuk, maar ehmm.. 85Hz?
Ik zou toch iets meer liters nemen en poorten. Zorg dat je in ieder geval in de buurt van 40Hz komt.

Wil je iets plats wat laag gaat in een klein kistje: zoek dan eens een phase linear alliante 10".
Ik wil nl in de mercedes een heel klein kistje, en dat is ook mijn keuze.

Andere optie: jbl gto 804. Heb ik een keer in een 15(?) liter kistje gepropt met een slotpoortje. Was op het randje overigens.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 22-01-2008 22:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jongens, even lowpass filteren heh en naar de spl grafiek kijken NIET naar TFM.

Ik denk dat er dan best een prima plotje uitkomt :)
Zijn VAS is rond de 30 dus 15 liter moet heel goed kunnen.

Overigens wens ik je heel veel succes om deze drivers ergens te kopen/ te vinden :P
Das echt een ramp bij tangband.

edit:

Snel even gesimulleerd, 15 liter tuned @ 25Hz, maar dan heb je een giga lange port nodig.

Typisch gevalletje voor een PR (of gesloten met boost)

10 Liter gesloten met lowpass op 80Hz (2e orde) komt op -3dB van 40Hz.

Boxsim kan daar echt wat meer mee :P

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 22-01-2008 22:04 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Als ik wat met de simulaties speel, kom ik tot de conclusie dat een kleine kist de sub strakker maakt ? Dit omdat de excursie dan minder is bij éénzelfde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
B_FORCE schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:59:
jongens, even lowpass filteren heh en naar de spl grafiek kijken NIET naar TFM.

Ik denk dat er dan best een prima plotje uitkomt :)
Zijn VAS is rond de 30 dus 15 liter moet heel goed kunnen.

Overigens wens ik je heel veel succes om deze drivers ergens te kopen/ te vinden :P
Das echt een ramp bij tangband.

edit:

Snel even gesimulleerd, 15 liter tuned @ 25Hz, maar dan heb je een giga lange port nodig.

Typisch gevalletje voor een PR (of gesloten met boost)

10 Liter gesloten met lowpass op 80Hz (2e orde) komt op -3dB van 40Hz.

Boxsim kan daar echt wat meer mee :P
Ze zijn besteld en betaald ( voor ik de topic startte ), ik hoop ze snel te hebben haha :P. Ik heb ze maar voor de gein gekocht omdat ze 59 dollar kosten, meteen 2 stuks besteld. Die Rockford retailde ooit aan $500 ( heb ik overigens van een vriend gekregen, kwam uit zijn ex-lease bak ). Dus al zijn het rommel woofers, die tangbands, kan ik er misschien grappige dingen mee gaan bouwen omdat ze zo plat zijn. Mijn HU filtert de sub actief op 80hz, ik weet niet welke orde die filters zijn. Is een Pioneer Avic-HD3BT unit.

[ Voor 20% gewijzigd door fluppie007 op 22-01-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kort door de bocht: ja.

Maar, je ruilt meteen ook een portie laagweergave in.

speakerbouw = compromissen; c'est la vie

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Car Audio applications
If you're designing a system for car-audio use, remember that the interior of the car is going to boost the bass by about 12dB/octave below 60~80 Hz. A ported box that sounds flat in open air may sound boomy and flabby in a vehicle. Try using a lower tuning frequency than that predicted by the equations - this will lower the cutoff point and reduce any boominess that might occur.

Kan ik dit ergens instellen om hier rekening mee te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cabin gain is nogal lastig te simuleren en te voorspellen. Maar meer dan 12 dB bij 20 Hz is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ik denk dat ik hem gewoon in een 10L closed box ga gooien en kijken hoe dat klinkt.
Valt het mee, dan bouw ik alles in, trekt het nergens op, dan gaan we verder zoeken.
Nu mogen die tentamens snel eindigen en die dingen hier aankomen.
Heb ook 2x tangband W3-871SC meebesteld. Ga zon needletjes bouwen :).
http://www.juoiga.nl/ontwerpen.html#lancetta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Waar heb je ze besteld dan ?

Ook bij Henkjan ? :P

Ik zou bijna zeggen om een 12 Liter kist te maken voor zowel BR als gesloten, maar je hebt gewoon een veels te grote port nodig, daar kan je echt niks mee.

Als alternatief kan je Mivoc nemen. De AWM 104 kan ook in 15liter, met een kleinere port.

Overigens, kan je natuurlijk wel 2 maal tangband in 1 behuizing doen. Wordt je behuizing groter, maar je port weer kleiner :)

2 in een 35liter kist, tuned @ 25Hz port ongeveer 45cm (6,8cm dia)
Kan alleen niet bijzonder hard ivm port ruis.

2 in een 25Liter gesloten geeft denk ik betere resultaten. Met een sub-sonic filter + een beetje roomgain + boost, heb je best wat leuks :P

[ Voor 57% gewijzigd door B_FORCE op 23-01-2008 01:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Nee bij www.parts-express.com. Tangband subs waren maar 59 dollar, voor dat geld kan je niet sukkelen hé. De andere drivertjes waren 18-19 dollar. Heb dan ook nog terminals voor de Needle gekocht en een ronde terminal voor het subdoosje. Alleen de verzendkosten waren 100 dollar. Best hoog, maar ja, boeiend haha. Ik vond niet gauw een andere verdeler die deze subs had.
Ik was in het totaal 198 euro kwijt. Ben benieuwd hoe snel ze shippen.

Wil zowiezo ( sowieso ? zowieso ? ) een gesloten kist maken. Ik heb het gewoon niet met gepoorte kisten in auto's, dat gaat zo snel "sjonnie" klinken. Dat wil ik net niet, heb een SQ installatie, ben absoluut geen dB dragger. Enfin wat zou jij doen, 2x12L of 1x 25L ? Ik moet ook nog even kijken of het kan,die 1x25L, want in die dubbele kofferbodem moeten ook nog een subversterker en een condensator zich nestelen. Zal na mijn examen van donderdag eens wat opmeten en een beetje tekenen in sketch-up ofzo, dan hebben jullie een idee wat ik ga uitspoken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wil je nog wat lager en een beetje spl hebben, dan is 2 maal in een kist van 25L natuurlijk leuk :)

Drivertje is niet heel er groot, maar als je een kleine auto hebt nog wel prima te doen.
Sja.... ik zou zeggen bouw er eerst een in 10L(gesloten dus), bevalt je dat niet, kan je er altijd nog een bij bouwen of een grotere kist bouwen :)
(25Liter)

edit:

25L gesloten met een klein beetje boost (lowpass op 75Hz 2e orde) levert op, 33Hz -3dB (boostje van maar 2dB op 30Hz).

Maargoed das ZONDER roomgain.
Dus wellicht hoef je niet eens te boosten :P

[ Voor 26% gewijzigd door B_FORCE op 23-01-2008 17:13 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
2x TB-1427B in een 25L gesloten behuizing, de RFD 2110 in zijn huidige 17,5L behuizing:

Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/SPL%20TB%20vs%20RF.jpg

Ik heb 240W op de RF gezet en 120W op TB, die 120W bij de tangband's is dit per driver ? Of verdeelt hij nu die 120W over de 2 drivers ? Want dan moet ik daar ook 240W van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vermogen wordt verdeeld over het aantal opgegeven units.

Maar dit is totaal niet interessant. Kijk liever naar Max SPL en Max Power. Die zeggen daadwerkelijk hoe hard de unit kan zonder aan mechanische grenzen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Mijn versterker moet het ook kunnen leveren hé :).

Versterker specs:
1 x 350 W RMS 4 Ohm @ 13,8 V
1 x 650 W RMS 2 Ohm @ 13,8 V
1 x 900 W 1 Ohm @ 13,8 V
40 - 500 Hz @ 24dB / Sub 40 - 500 Hz @ 12dB
High-Pass Pre Out
Subsonic Filter
Afm: 176 x 56 x 370

Interessantere grafiekjes ? ( op de SPL graf. krijgen beiden nu 240W,de TB dus 2x 120W ) :

Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Max%20P%20Max%20SPL%20SPL%20-%20TB%20vs%20RF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In het laag gaan de TB's een beetje minder hard dat wat je nu hebt, ze hebben echter wel meer rendement, dus je kunt met flink minder vermogen net zo hard spelen (ongeveer de helft) :) Dan is het op zich niet zo erg dat de TB's minder belastbaar zijn zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Precies :). Minder vermogen erop als vroeger, gain omlaag dus.
Dat geeft minder spanningsdippen ( heb 25 qqm ), condensator kan er mss uit.
Kan de behuizing weer iets lager gebouwd worden... Meer koffer ;)
Enfin we zullen binnenkort zien als ze er zijn, misschien straks...

01/24/2008 08:39:00 OUT FOR DELIVERY ROTTERDAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als je nu bij EQ/Filter even een 2e orde lowpass toevoegt (laten we even voor het gemaakt 75Hz schatten, dat moet je later zelf nog even bepalen in de auto).

Dan kan je dus gemakkelijk het -3dB punt bepalen :)

Over je versterker, zou ik me niet zo druk maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 24-01-2008 11:57 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Op mijn radio kan ik actief filteren: 50 / 80 / 125 LP op de subuitgang, en de compo's op HP 50 / 80 / 125. Die versterker heeft zelf ook intern nog een filtertje dat je traploos kan regelen. Maar ik doe het liever actief ( kan ik snel effe zelf aanpassen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Pakketje is net toegekomen, heel speciale subwoofer. Zal vanavond eens wat foto's maken
Misschien ga ik morgen al wat beginnen bouwen ! Ik ga voor de 25L gesloten.
Overigens wel ongelooflijke 22e besteld online, betaald met paypal, 24e bij mij !
TNT is binnen Nederland soms trager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ben al een goed stuk op weg met de kist / kofferinbouw. Heb net inslagmoeren in de bovenplaat geslagen. Nu lijmen en schroeven ! Vanavond komen de fotootjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Het klankkast gedeelte heb ik afgewerkt. Ik heb foto's maar ben zo dom geweest om toestel te laten liggen bij mijn ouders... Wordt dus wachten tot het weekend. De woofers zijn gemonteerd en aangesloten, maar het speelt niet goed. Dit omdat ik een luchtlek heb, als ik de woofers allebei indruk hoor ik psjjjjjjjj en dan de zuigende klank van psjjjjjj ;), dus niet luchtdicht. Woofertjes bewegen dan wel maar er komt niet veel soeps uit. Ga ik nog extra moeten afkitten dus.
Volgende weekend updates en foto's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Update: FOTO's :)

Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2903.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2905.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2907.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2910.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2911.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2913.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2917.JPG
Afbeeldingslocatie: http://oldstyle.be/Vitara/Koffer/mini-IMG_2918.JPG

Dat is de huidge staat, moeten nog fans in komen ( 4 stuks ) moet nog kijken waar ik de intake ga zetten en waar de outtake fans. Ik denk links van de klankast de intake en rechts van de klankkast de outtake. Dit omdat het intake kanaal dan een vrij ongestoorde luchtstroom heeft. De condensator zit aan de rechterkant, deze gaat de airflow redelijk hard hinderen, lijkt me niet handig.
Volgend weekend, de bovenplaat maken, alles in de grondverf zetten, zwart schilderen, roosters maken en de bovenste plaat met een dik zwart tapijt bekleden, zodat ik er eens een tas of dergelijke in kan voeren. Dat was het doel van de platte subs. Zo min mogelijk koffer verliezen. Overigens verassen de subs mij !! Ze spelen best diep, een tikje dieper als de rockford ( of dat is perceptie ).
Geven wel veel punch, had iemand in mijn auto, "die amai zot, hebt ge daar een paar mega subs ofzo zitten ?". Ik liet hem de koffer zien: "komt da uit die klein wooferkes ?"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
leuk om te zien, ze zijn nu gesloten in zo'n 25L ??

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice :D Zou je er niet gewoon van dat speakertapijt overheen doen i.p.v verven? Voor de kofferbak lijkt me dat wat handiger dan verven. En fans zou ik niet doen eigenlijk. Maak dan bijvoorbeel een rooster van geperforeerd alu over de amps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
B_FORCE schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:15:
leuk om te zien, ze zijn nu gesloten in zo'n 25L ??
Took your advice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
voodooless schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:20:
Nice :D Zou je er niet gewoon van dat speakertapijt overheen doen i.p.v verven? Voor de kofferbak lijkt me dat wat handiger dan verven. En fans zou ik niet doen eigenlijk. Maak dan bijvoorbeel een rooster van geperforeerd alu over de amps.
Verven is maar tegen het vocht ( grondverf ), wil niet dat de MDF gaat rotten.
Buitenkant wilde ik dan volledig zwart verven en dan de bovenplaat met een dik tapijt zoals de vloertapijten in een auto.

Waarom geen actieve koeling, wat denk je dat daar slecht aan is ? Sta open voor suggesties :).
Rooster is geen slecht idee hoor, ik heb enkel "schrik" dat passieve koeling in een meer gesloten behuizing hem sneller in thermal protect gaat spelen.

Zo ben ik ooit begonnen:

Hier waren de deuren nog origineel, nog geen 16,5cm speaker erin :)
Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Vitara/mini-IMG_2144.JPG

De eerste "koffer"inbouw
Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Vitara/mini-IMG_2145.JPG

Haha, en nu heb ik mijn dashboard een beetje verbouwd:
Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Vitara/mini-IMG_2741.JPG

Afgewerkt :), je ziet ook de 16,5cm speakers zitten in deur.
Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Vitara/mini-IMG_2830.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.oldstyle.be/Vitara/mini-IMG_2839.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Actieve koeling is vast niet slecht, maar fans plaatsen vind ik om de een of andere rede toch weer zonde. Als het effe anders kan zou ik dat gewoon doen :)

Pagina: 1