[Vista] Licentie vraag voor apparatuur met licentie-sticker

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Topicstarter
Wie kan onderstaande vraag over de volgende situatie, die ingewikkelder lijkt dan deze waarschijnlijk is, beantwoorden?:

Een systeem of notebook heeft een Vista Home Premium licentie sticker die al vanuit de fabriek (dus bij aankoop) op de behuizing geplakt is.

Harde schijf is gecrashed waardoor Vista opnieuw geinstalleerd moet worden op vervangde harde schijf.

De recovery cd/dvd of installatie cd is kwijtgeraakt waardoor het dus nodig is om de software op CD/DVD aan te schaffen.

Als ik Vista Home Premium OEM NL x86/32-bits aanschaf, te weten deze:
66I-00723

Klopt het dan dat ik gewoon geheel legaal bezig ben waardoor ik vervolgens na de installatie procedure vanaf deze DVD zonder problemen de product key van de licentie sticker in kan vullen (die van het systeem of de notebook dus) zodat ik Windows daarmee kan activeren en gebruiken.

Als het goed is kan ik dus met precies diezelfde OEM versie op DVD elke notebook of elk systeem installeren die voorzien is van een desbetreffende licentie-sticker. Toch? :?

(Als dat zo is geldt dit ook voor XP precies zo, zolang het maar een OEM editie van de desbetreffende Windows betreft, mag ik aannemen)

Misschien is het veel korter uit te leggen wat ik bedoel maar hopelijk is m'n vraag duidelijk zo...

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:16
Kan best zijn dat de voorgeinstalleerde windows, en die op recovery, een certificaat heeft dat bij het merk hoort. Vaak staat er ook een merknaam op die keysticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Microsoft verhaaltje:
Hoe zit het precies met Windows op tweedehands pc's?
Een Microsoft Windows OEM besturingssysteem op een tweedehands pc kan alleen onder bepaalde voorwaarden rechtsgeldig worden gebruikt. Dit kan alleen als naast het besturingssysteem dat op de tweedehands pc is geïnstalleerd ook alle componenten waarmee dat besturingssysteem oorspronkelijk werd gedistribueerd worden overgedragen. Doorgaans zijn dit in elk geval de software zelf (geïnstalleerd op de pc), eventuele andere media, documentatie en een echtheidscertificaat/COA.

Deze verschillende componenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en mogen dus niet los van elkaar worden verhandeld. Daarbij is het echtheidscertificaat geen licentie en uitsluitend bedoeld om de echtheid te garanderen van die software waarmee het oorspronkelijk in het verkeer is gebracht. Wanneer die software dus van de pc wordt gewist, is er geen software meer waarvan de echtheid gegarandeerd zou moeten of kunnen worden, terwijl afnemers veelal (ten onrechte) in de veronderstelling zijn dat het echtheidscertificaat een gebruiksrecht geeft. U dient daarom in die gevallen het echtheidscertificaat tezamen met de software te verwijderen.

Een alternatief zou kunnen zijn de software opnieuw te installeren. Dat is echter alleen toegestaan indien alle oorspronkelijke componenten beschikbaar zijn en voor die her-installatie de oorspronkelijke recovery cd wordt gebruikt. In het geval dat de oorspronkelijke componenten niet meer compleet of niet meer aanwezig zijn en uw afnemers wel een Microsoft besturingssysteem willen, is het met een nieuw besturingssysteem uitleveren van de pc het enige alternatief om uw afnemers van een geldig gebruiksrecht te voorzien. Een zogenaamde OEM versie is dan prijstechnisch het meest gunstig. Bij deze nieuwe software wordt een nieuw echtheidscertificaat geleverd dat op de pc kan (en moet) worden bevestigd.
--------------------------------------

Leuk, maar hoe zit het in dat geval dan met de aanwezige licentie-sticker op de pc/notebook?
Is die dan meteen waardeloos als de betreffende recovery cd voor die pc/notebook mist?
Als dat zo is |:( :(

[ Voor 4% gewijzigd door PaulX op 22-01-2008 15:54 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:16
Sorry, ik bedoelde een softwarematig certificaat. Die heb ik zelf ooit moeten gebruiken om het aan het werken te krijgen. Misschien dat je daar naar zou kunnen zoeken. Of dat toegestaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PaulX schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:46:

Leuk, maar hoe zit het in dat geval dan met de aanwezige licentie-sticker op de pc/notebook?
Is die dan meteen waardeloos als de betreffende recovery cd voor die pc/notebook mist?
Als dat zo is |:( :(
Bij een beetje service-bewuste laptop leverancier kan je tegen vergoeding dergelijke herstelmedia gewoon bestellen.

Acer bijvoorbeeld doet dat - heb je dat al geprobeerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:09:
[...]

Bij een beetje service-bewuste laptop leverancier kan je tegen vergoeding dergelijke herstelmedia gewoon bestellen.

Acer bijvoorbeeld doet dat - heb je dat al geprobeerd?
Wel dat begrijp ik uiteraard, maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom of ik legaal windows kan activeren (die ik er zelf op heb geïnstalleerd) en gebruiken als er een licentiesticker aanwezig is.
Of: Wat heb je aan zo'n licentiesticker zonder de officiële recovery cd?

[ Voor 5% gewijzigd door PaulX op 07-02-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heh?

Ik had hier een laptop, voor HP rotzooi, ik heb m'n eigen schijfje van Vista gepakt, dat ding leeggemaakt, harde schijf gewiped, recoverypartitie gedeleted.

Dan Vista vanaf mijn schijfje geinstalleerd (er zijn geen apparte OEM en Retail schijfjes meer!!!), key van onderin de laptop erin getikt, proberen te activeren (ging niet), even gebeld naar Microsoft.

Zij zien aan type key dat het een OEM is. Dan krijgt ge de vragen: staat dit op meer als 1 systeem? Neen. Hebt gij deze key bij dit systeem gekregen? Ja.

Dan zijt ge nog steeds binnen de licentievoorwaarden van OEM he.
OEM zegt niets over de shit (ja het is shit) wat de fabriek u meelevert!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Wel, of de beschreven methode nu legaal of illegaal is, Windows activeren per internet lukt gewoon meestal en per telefoon is het me altijd zonder problemen gelukt en vervolgens zijn er daarna nog nooit licentie-problemen vastgesteld, door welke partij dan ook. (Ik heb het daarbij over m'n ervaring met XP Home/Pro)

Ik ben momenteel daarom op zoek naar alléén de Windows Vista Home Premium OEM 32-bit NL software op CD/DVD of als *.iso image. (66I-00723)

Ik hoef er verder niets bij te hebben, het gaat me alleen om de installatie bestanden, kan iemand me daar misschien aan helpen? Wil er best wat voor betalen als dat nodig is.
Reden is dat ik namelijk steeds meer tweedehands notebooks ontvang waarvan de data op de harde schijf gewiped is of dient te worden en waar ik dan vervolgens, geheel schoon, Vista op moet (her)-installeren (Deze notebooks komen bij mij binnen zonder de documentatie & recovery of andere installatie cd's) en hebben dan uiteraard 'n desbetreffende Vista licentie sticker.
Natuurlijk kan ik het bestellen voor pakweg 80 euri maar dan zit er een licentie sticker bij die ik toch niet gebruik, dus vandaar ook deze vraag of ik daarom op één of andere manier aan alleen de gevraagde software kan komen... :?

[ Voor 3% gewijzigd door PaulX op 28-05-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ja, op de manier die Alt-92 reeds beschreef.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Al eens gezocht op usenet ofzo? Zijn er genoeg te vinden.

En op OEM moet ge niet zoeken, de schijfjes zijn gewoon hetzelfde ;)

Ge moet een AIO (all in one) schijfje hebben.

Modbreak:Ge moogt uwen mail controleren bij deze.

Wat denkt ge van deze? SP1 zit er in, spaart u weer wat tijd uit.

Moest er een crack bijzitten, gewoon niet gebruiken, maar de sticker gebruiken :)

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 28-05-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Coach4All schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:44:
Ja, op de manier die Alt-92 reeds beschreef.....
Dat snap ik uiteraard, maar dan moet ik voor elk model/type notebook of systeem die ik binnen krijg apart zo'n cd aanvragen. Makkelijker is gewoon 1 uniforme installatie cd/dvd, als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

PaulX schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:47:
[...]

Dat snap ik uiteraard, maar dan moet ik voor elk model/type notebook of systeem die ik binnen krijg apart zo'n cd aanvragen. Makkelijker is gewoon 1 uniforme installatie cd/dvd, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sure kijk naar mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
[...]

welk merk OEM leverancier gaat het dan? Vaak werken deze licentie keys alleen met OEM windows CD's. Je kan dus niet zomaar iedere CD gebruiken om het te installeren. Activeren zal wel gaan, maar waarschijnlijk gaat ie miepen bij de invoer van de key tijdens installatie. Met andere woorden, vraag ff na bij je OEM leverancier of hij een cdtje voor je hebt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]
Makkelijker is gewoon 1 uniforme installatie cd/dvd, als je begrijpt wat ik bedoel.
Volgens mij kun je ook gewoon een cd van een ander lenen en kopieren, als je vervolgens maar de juiste licentiecode (die op de behuizing) invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Moshe85 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:51:
[...]

welk merk OEM leverancier gaat het dan? Vaak werken deze licentie keys alleen met OEM windows CD's. Je kan dus niet zomaar iedere CD gebruiken om het te installeren. Activeren zal wel gaan, maar waarschijnlijk gaat ie miepen bij de invoer van de key tijdens installatie. Met andere woorden, vraag ff na bij je OEM leverancier of hij een cdtje voor je hebt.
Hoe komt ge daarbij?

Soms activeerd hij, (op onze HP laptop niet, onze Acer desktop wel), maar dan nog,bel even naar Microsoft, en dan zegt ge duidelijk dat die sticker bij die machine hoort, en maken ze er geen problemen mee.

En dan zou hij voor iedere Acer/Dell/HP/... disks moeten bestellen?!?!

Het is niet gelijk bij XP waar een OEM key gewoonweg niet werd geacepteerd door het schijfje, bij Vista kan het gewoon zijn dat ie niet activeert, even bellen, en tis gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Snake schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:54:
[...]

Hoe komt ge daarbij?

Soms activeerd hij, (op onze HP laptop niet, onze Acer desktop wel), maar dan nog,bel even naar Microsoft, en dan zegt ge duidelijk dat die sticker bij die machine hoort, en maken ze er geen problemen mee.

En dan zou hij voor iedere Acer/Dell/HP/... disks moeten bestellen?!?!

Het is niet gelijk bij XP waar een OEM key gewoonweg niet werd geacepteerd door het schijfje, bij Vista kan het gewoon zijn dat ie niet activeert, even bellen, en tis gedaan.
Nee dat zeg ik niet. Er is wel degelijk een verschil met retail en OEM cd's hij heeft een OEM CD nodig!
Activeren is vaak ook het probleem niet aangezien je toch wel een legale key hebt ;)
Maar ik weet bijv bij HP dat mijn Dell OEM cd er niet op werkte. Misschien is dat inmiddels wel weer veranderd hoor. Maar ik had er toen wel gezeik mee. Maargoed, 9 van de 10 keer werkt een OEM cd gewoon met al je keys.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
MuisM4t schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:52:
[...]
Volgens mij kun je ook gewoon een cd van een ander lenen en kopieren, als je vervolgens maar de juiste licentiecode (die op de behuizing) invult.
Precies, de licentie is de sticker.
Hoe en welk medium je gebruikt om te installeren is totaal niet van belang.
Je kan gewoon voor € 3,- of zo CD's bestellen met Vista erop. Echter zit hier uiteraard geen licentie bij.
Het enige wat van belang is, is dat je home premium installeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco op 28-05-2008 16:59 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Moshe85 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:57:
[...]

Nee dat zeg ik niet. Er is wel degelijk een verschil met retail en OEM cd's hij heeft een OEM CD nodig!
Er is geen verschil ;) buiten dat de ene vol zit met shit van de leverancier.
Activeren is vaak ook het probleem niet aangezien je toch wel een legale key hebt ;)
Maar ik weet bijv bij HP dat mijn Dell OEM cd er niet op werkte. Misschien is dat inmiddels wel weer veranderd hoor. Maar ik had er toen wel gezeik mee. Maargoed, 9 van de 10 keer werkt een OEM cd gewoon met al je keys.
Ow ik heb dus wel gewone retail schijfjes die ik gebruik bij m'n OEM keys, soms activeren deze niet via internet, maar zeker wel via telefoon ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Snake op 28-05-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je wilt legaal bezig zijn, maar als ik je eigen Windows verhaaltje lees staat daar duidelijk dat de afzonderlijke componenten niet mag verhandelen.

Daar ben je dus wel illigaal mee bezig in mijn ogen door 1 aparte CD te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Snake schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:48:
[...]
Sure kijk naar mijn post ;)
Snake, bedankt voor de info, daar heb ik nog niet naar gezocht, ik heb alleen gezocht op het trefwoord Vista Home Premium (stupid me) |:( . Ik ga
KNIP

in ieder geval downloaden en proberen. Dan ben ik benieuwd of de key op de licentie-sticker van bijvoorbeeld de notebooks wel of niet wordt geaccepteerd zoals Moshe85 beschrijft. Ik laat het wel weten. ;)
Of er echt verschil zit in Retail of OEM CD's etc. en wel of geen consequenties kent bij het invoeren van de produktcode moet dan gaan blijken. Ik weet wel dat er helemaal onderin de EULA.txt staat om welke versie het gaat, maar wat dat precies inhoudt bij het invoeren van produktcode is me niet bekend en is misschien helemaal niet van belang...

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 28-05-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

PaulX schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:00:
[...]

Snake, bedankt voor de info, daar heb ik nog niet naar gezocht, ik heb alleen gezocht op het trefwoord Vista Home Premium (stupid me) |:( . Ik ga *KWOOT DAN OOK NIET MEE!!!!! in ieder geval downloaden en proberen. Dan ben ik benieuwd of de key op de licentie-sticker van bijvoorbeeld de notebooks wel of niet wordt geaccepteerd zoals Moshe85 beschrijft. Ik laat het wel weten. ;)
De key wordt ALTIJD geaccepteerd, dan gaat ge naar 'Systeem', probeert ge te activeren, soms werkt dat, soms niet (weet echt niet van welke factor dat afhangt). Dan belt ge even met Microsoft.

Dan typt ge die cijfers in, soms valideert hij dan, typt ge die cijfers in u Windows in, en is het in orde.
Soms valideert hij niet, en krijgt ge een telefoonmiep aan de telefoon.

*: Hoi
-: Ja ik probeer Vista HP te activeren met de sticker onderin mijn laptop
*: Aha, en u hebt deze key op 1 machine gebruikt
-: Ja
*: En u gebruikt de key bij de originele machine
-: Ja
*: In orde, de computer leest u nu de nummers voor.
(Soms leest de telefoonmiep de nummers voor).

Die typt ge in, en geactiveerd.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 28-05-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42

BCC

Snake schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:03:
[...]
Die typt ge in, en geactiveerd.
Dit zorgt er echter wel voor dat de g en de j op je toetsenbord omgewisseld worden :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

BCC schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:05:
[...]

Dit zorgt er echter wel voor dat de g en de j op je toetsenbord omgewisseld worden :)
Check m'n nationaliteit es ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is geen excuus voor het geven van warez links.

Gefeliciteerd, je hebt een topic om zeep geholpen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PaulX schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:40:

Reden is dat ik namelijk steeds meer tweedehands notebooks ontvang waarvan de data op de harde schijf gewiped is of dient te worden en waar ik dan vervolgens, geheel schoon, Vista op moet (her)-installeren (Deze notebooks komen bij mij binnen zonder de documentatie & recovery of andere installatie cd's) en hebben dan uiteraard 'n desbetreffende Vista licentie sticker.
Natuurlijk kan ik het bestellen voor pakweg 80 euri maar dan zit er een licentie sticker bij die ik toch niet gebruik, dus vandaar ook deze vraag of ik daarom op één of andere manier aan alleen de gevraagde software kan komen... :?
PS: als jij deze zo wenst door te verkopen ga je flink de fout in.
Tweemaal zelfs, want de laptops dienen voorzien te zijn van een installatie of herstelmedia zoals verstrekt door de oorspronkelijke leverancier, of indien niet aanwezig van een geldige nieuwe set.

Aan beide voorwaarden voldoe je op deze manier niet, nog daargelaten dat je het op deze schaal echt niet meer zo hoort te doen.
Neem desnoods contact op met Microsoft zelf zodat je hier een passende oplossing voor kan vinden zonder dat jouw klanten daar de dupe van kunnen worden omdat je het blijkbaar makkelijker vind een gewarezde install erop te zetten.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.