Vreemd probleem met MSI K9N-SLI Platinum

Pagina: 1
Acties:
  • 968 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Sinds gisteravond heb ik een heel vreemd probleem met mijn PC. Even situatie schetsen:
Na 3 dagen constant aanliggen begint mijn PC rare kuren te vertonen. Schermpjes die niet meer willen sluiten, en een foutmelding van nVidia nView. Ik kon mij niet herinneren dat ik ooit nView ingeschakeld heb, maar goed, ik schakel het dus weer uit. Daarop loopt de PC totaal vast. CTRL-ALT-DEL helpt niet, powerknop werkt niet, zelfs reset werkt niet. Dus lekker stekkertje uitgetrokken, opnieuw ingeplugd en heropstarten. Maar daarbij gebeurde iets vreemds, mijn PC bleef namelijk hangen nog voor de BIOS. Mijn beeldscherm komt doodleuk zeggen "No Video Input", mijn HDD-LED blijft constant aan, maar verder gebeurt er niets. Dus ik de diagnostische LED-tool eraan hangen die bij mijn moederbord zat (zie specs verder) en hij blijft al bij de allereerste LED-status hangen, wat wijst op een defecte CPU. Even vloeken, want die is nog geen 4 maand oud. Eenmaal in een andere PC werkte hij echter weer als een zonnetje. Daarna heb ik volgende lijst volledig afgelopen en alles in een andere PC gepropt (één voor één):
  • Videokaart => werkte perfect
  • Voeding => werkte perfect
  • Geheugen => werkte perfect
  • HDD => werkte perfect
Dus begon ik even te vrezen voor mijn moederbord. In een wanhoopspoging dan maar eventjes op de Clear CMOS Button geduwd, en jawel, mijn PC startte weer normaal op! Zelfs geen foutmeldingen in Windows XP ofzo... Daarna heb ik volgende zaken getest:
  • Memtest 8u => geen enkele fout
  • CPU&Memory BurnTest van Everest Ultimate => geen enkele fout
  • HDD BurnInTest van Everest Ultimate => geen enkele fout
  • GPU BurnInTest van AtiTools => geen enkele fout
  • Alle standaar schijf-, register-, clean-up-, en malwaretools gedraaid => niets gevonden
Ik dus denken, fiew, dat is weer voorbij. Maar toen ik de PC vanmorgen weer opstartte (na volledig afgesloten te zijn) deed hij net hetzelfde...Ik even fronsen, weer op de Clear CMOS Button rammen, en jawel, hij start wederom probleemloos op. Na 36 try-outs van heropstarten, afsluiten en heropstarten, standby en hibernate, kom ik tot de conclusie dat dit fenomeen zich alleen voordoet als ik mijn PC volledig afsluit...Beetje vervelend hè :+

Weet iemand wat hier gebeurt? Heeft het iets met die nView te maken (die ik toevallig net ervoor had afgezet)? Is mijn moederbord aan het vergaan? Ik weet het niet meer...

System Specs:
AMD Athlon X2 6000+ @ stock (3Ghz)
MSI K9N SLI Platinum mobo (nForce 570-SLI)
MSI GeForce 7900GT @stock settings in PCI-express1 (x16)
Corsair XMS Pro 2Gb (2x1Gb in dualchannel)
Zalman ZM-600HP 600 Watt voeding
Western Digital WD2500JS (250Gb)
Coolermaster Cosmos 1000

PS Ik heb recentelijk mijn PC overgeplaatst naar die Cosmos-case, maar die werkt nu al een week probleemloos, dus weinig kans dat er daarbij iets misgelopen is zeker?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je er een USB schijf/stick aan hangen toevallig? Want dan blijf je net voor de bios hangen in sommige gevallen. ;)

• darkjeric
Nope, heb geen van beide. Leef nog in het prehistorisch floppy tijdperk 8) ...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

En met bios reset button, bedoel je dan clear cmos? Of gewoon de knop om je pc te resetten? anders moet je eens je cmos resetten. (bios reset)

Beetje vreemd probleem, ik verdenk je moederbord maar kan je dat nu nog niet met zekerheid zeggen, je zal dat moeten testen met een ander moederbord.

Eerst nog maar eens verder zoeken of het niet ergens anders aan kan liggen

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad met een intel socket 478 moederbordje van dell. geen oplossing kunnen vinden.
ik kon hem gewoon niet meer opstarten, zelf ook alles getest en het enige wat hielp was elke keer een bios reset --> batterijtje eruit en er weer in enz. enz.

met dell contact opgenomen en het enige wat zij konden bedenken was een nieuw moederbord.
ik heb nog geen nieuw moederbord besteld, ik kan er nog steeds niet over uit dat het moederbord stuk is maar na een reset toch opstart. heel vreemd

• darkjeric
mad_max234 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:15:
En met bios reset button, bedoel je dan clear cmos? Of gewoon de knop om je pc te resetten? anders moet je eens je cmos resetten. (bios reset)

Beetje vreemd probleem, ik verdenk je moederbord maar kan je dat nu nog niet met zekerheid zeggen, je zal dat moeten testen met een ander moederbord.

Eerst nog maar eens verder zoeken of het niet ergens anders aan kan liggen
Daarmee bedoel ik inderdaad Clear CMOS. Sorry, had even een black-out ivm computertermen...
Heb ik ook aangepast in de topic-start!
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:15:
ik heb hetzelfde probleem gehad met een intel socket 478 moederbordje van dell. geen oplossing kunnen vinden.
ik kon hem gewoon niet meer opstarten, zelf ook alles getest en het enige wat hielp was elke keer een bios reset --> batterijtje eruit en er weer in enz. enz.

met dell contact opgenomen en het enige wat zij konden bedenken was een nieuw moederbord.
ik heb nog geen nieuw moederbord besteld, ik kan er nog steeds niet over uit dat het moederbord stuk is maar na een reset toch opstart. heel vreemd
Dat kun je niet menen! Dit moederbord heb ik gekocht in augustus 2006, dus het is nog geen 2 jaar oud! En het was niet zo'n goedkoop in die tijd...Crap, hopelijk vind ik er toch nog iets op! Het heeft mij iets teveel gekost om het zomaar op te geven!

BTW Heb ondertussen alle andere onderdelen samen getest met een ander mobo en dan gaat het dus wel gewoon... ;( MSI better has some aftersale-service ;(

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Komt het probleem ook voor als je na shutdown ook de stekker uit de voeding haalt, aanzet, stekker erin en weer aanzet? Dus eigenlijk een koude boot?

• darkjeric
Even duiden: het probleem komt ALLEEN voor bij koud booten => dus als ik start->shut down kies. Daarbij doet mijn PC altijd een koude boot aangezien die aan een kattekop (correct nederlandstalig woord?) met schakelaar hangt en ik die dus altijd afzet. Als ik dus hibernate, standby of restart kiest gebeurt het niet!

Daarbij heb ik nu gemerkt dat telkens ik de PC boot 'ie doodleuk volgende melding geeft:
"Boot.ini failure
Booting from C:Windows"

Waar komt die nu weer vandaan? Zou dat er iets mee te maken hebben en zou het opgelost zijn als ik gewoon Windows herinstall na een goeie format C ofzo? Of is dit een logisch gevolg van de Clear CMOS Button?

Voorlopig heb ik het "opgelost" door mijn PC niet meer af te sluiten...Maar dat kan ik niet lang volhouden denk ik. Het is een stroomvretertje, en ik denk dat mammie&pappie niet zo blij zouden zijn met de rekening van zo'n PC die 24/7 aanligt :+

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien batterij van je mobo dood?
Aangezien ie het alleen doet als je een koude start doet en je op CMOS moet drukken, lijkt het erop dat ie de BIOS settings niet vasthoudt.
Anders misschien de NVidia drivers verwijderen en nieuw installeren, daar daarmee je problemen begonnen.
Heb zelf ook problemen gehad met software van NVidia, NView en NTune, gaven bij mij freezes.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 23-01-2008 17:57 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb dat coldboot probleem ook eens gehad bij een MSI bord. Dan start ie gewoon niet door de eerste keer, maar dat was echter wel opgelost door even de resetknop in te drukken...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

darkjeric schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:32:
Even duiden: het probleem komt ALLEEN voor bij koud booten => dus als ik start->shut down kies. Daarbij doet mijn PC altijd een koude boot aangezien die aan een kattekop (correct nederlandstalig woord?) met schakelaar hangt en ik die dus altijd afzet. Als ik dus hibernate, standby of restart kiest gebeurt het niet!
Er is wel een verschil tussen start->shutdown en via je kattekop alsnog de stroom eraf halen. Met de stroom erop blijft de pc in G2/S5 (waarbij je de pc aan kan zetten met bijv je toetsenbord) en na je kattenkop is hij G3 wat voor het mobo wel een verschil is.

Aangezien de fout die je krijgt gerelateerd is aan de hdd kan het ook zijn dat je hdd langer op moet spinnen dan je bios hem de tijd geeft, wellicht zit er een hdd pre-delay in je bios?

• darkjeric
Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:22:
Ik heb dat coldboot probleem ook eens gehad bij een MSI bord. Dan start ie gewoon niet door de eerste keer, maar dat was echter wel opgelost door even de resetknop in te drukken...
Dat is het probleem: als ik de PC opstart reageert hij op niets meer. Er blijft gewoon "No Video Input" over het scherm denderen en de HDD LED draait door. Noch de powerknop noch de resetknop hebben enig effect. Alleen het Clear CMOS-knopje brengt de oplossing, maar dat is natuurlijk 10 minuten bij je opstarttijd toevoegen :O
Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:35:
[...]
Er is wel een verschil tussen start->shutdown en via je kattekop alsnog de stroom eraf halen. Met de stroom erop blijft de pc in G2/S5 (waarbij je de pc aan kan zetten met bijv je toetsenbord) en na je kattenkop is hij G3 wat voor het mobo wel een verschil is.

Aangezien de fout die je krijgt gerelateerd is aan de hdd kan het ook zijn dat je hdd langer op moet spinnen dan je bios hem de tijd geeft, wellicht zit er een hdd pre-delay in je bios?
De fout heeft denk ik weinig met mijn HDD te maken, aangezien die perfect werkt in de 3 andere PC's (waarvan één met hetzelfde moederbord, zelfde revision, zelfde BIOS). De diagnostische tool geeft wel degelijk al een foutmelding bij het testen van de processor, waardoor hij dus gewoon de BIOS niet kan laden en ook de kans niet krijgt om te checken of er een HDD inzit...

NIEUWE ONTDEKKING:
Als de PC dus blijft hangen bij het booten, leg ik dus gewoon de kattekop af. Nu had ik plots het lumineuze idee om hem direct daarna nogmaals te proberen booten. En jawel, het blijft vreemder worden, hierna boot hij gewoon weer... We kunnen dus de batterijkwestie vergeten.

Hij gaf daarbij volgende error: "A Hyper Transport sync flood error occured on last system boot"
Enig idee wat die er nu bij komt doen? Hyper Transport was toch de "nieuwe" FSB voor AMD-systemen?

[ Voor 13% gewijzigd door darkjeric op 24-01-2008 14:07 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Heb je al een beetje gegoogled met die foutmelding?

• darkjeric
Lekkere Kwal schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:51:
Heb je al een beetje gegoogled met die foutmelding?
Jeps, al wat ik kon vinden is dat dit een fout van de processor is. De HyperTransport link is niet meer gesynced tussen beide cores, waardoor de CPU rare dingen uitgooit. De PC zou zichzelf spontaan moeten rebooten, maar dat gebeurt dus niet...

Tja, ondertussen heb ik toch al de Clear CMOS niet meer nodig. Als ik hem opstart, blijft hij hangen. Gewoon de stroom weer afzetten, 10s wachten en opnieuw koud booten en dan werkt het perfect. Krijg trouwens die Hyper Transport sync flood error niet meer, die blijft nu mooi weg.

Wel blijft die error van die BOOT.INI terugkomen...

PS Heb de drivers van de chipset/mobo/LAN/SATA allemaal herinstalled, heeft helaas niets uitgehaald...

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb ik ook last van gehad met een MSI bord, altijd gedacht dat het aan mijn voeding lag...

Dat met die boot.ini, heb je al eens virussen gescand? Ik heb dat laatst ook op een van m'n PC's gehad en vlak na de boot vond ie een virus...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• darkjeric
Bezig aan het scannen ;)
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het een virus is, aangezien het gebeurde net na die eerste keer weird booten.

Ondertussen is er al nog een fout bijgekomen: PC viel zomaar uit...Heb net een Zalman VF1000-LED geinstalleerd op mijn GeForce 7900GT, en die houdt hem zelfs koel zonder dat de fan draait. Was een spelletje Just Cause aan het spelen, en plots valt m'n PC uit. Denk niet dat het met temperatuur te maken had, de logs van Everest geven 48° aan voor m'n GPU (warmste component). Dit is 10° minder dan pakweg gisteren (met de stock cooler)...

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb je nog garantie op dat bord? :P

• darkjeric
Ik hoop van wel, zal het bij nader inzien toch eens opzoeken. Ik dacht dat ik gewoon wat verkeerd had ingesteld...Blijkbaar zal het toch m'n moederbordje zijn :'(

Heb trouwens zonet gescand op virussen met Avast4 & een virusscan vanuit OpenSuse 10.2 (op m'n andere HDD). Zoals ik dacht niets gevonden. Ook geen malware, spyware etc. Ik draai wekelijks Ccleaner & JKDefrag, dus veel brol staat er ook niet op m'n PC

Het probleem van uitvallen heb ik wellicht al geïdentificeerd. Zoals ik al zei heb ik deze middag een Zalman VF1000-LED op m'n GF7900GT gestoken. Die thumbscrews waren redelijk groot, en één ervan zat in de weg van een PWR2-connector. Even opzoeken in m'n mobo-manual leerde me dat deze PWR2 diende als extra stroomtoevoer voor de GPU. Dacht ik: mijn GPU wordt toch al extra gevoed door externe connector, zal deze wel niet nodig hebben zeker. Blijkt dus van wel :+
Heb ondertussen weer een uurtje Just Cause gespeeld, en die blijft het goed trekken :D

Vandaag crasht hij toch weer... Denk dat ik toch maar een nieuw moederbordje zal kopen dan :'(

[ Voor 4% gewijzigd door darkjeric op 25-01-2008 16:43 ]

Pagina: 1