PC hangt na afsluiten spellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.809 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
Hallo allemaal,

Na een heleboel gelees, oploswerk en daarna nog eens alles bekijken ben ik inmiddels radeloos wat er nu in godsnaam aan de hand is met mijn pc.
Allereerst me systeem specs

AMD Athlon 64 3500+ Stock 2.2Ghz
Asus A8N-E
1536 MB Geheugen PC3200 DDR
Asus Nvidia Geforce 7800 GT 256MB
Seagate 250GB Schijf SATA
BenQ DVD
450 Watt Antec voeding

Wat is er aan de hand.

Ik heb altijd alle spellen kunnen spelen met mijn PC zonder problemen. Nu kwam opeens na 1,5 jaar ongeveer dat ik last had van de bekende Nforce 4 Ultra en Maxtor schijven probleem. Zomaar uit het niets kreeg hij opstart problemen. Hierdoor gebeurde het dus ook dat mijn spellen vastliepen zomaar ingame of als ik een tijdje niets deed. (Timeout door de 11de pin)

Dit probleem heb ik ondervangen door een Seagate schijf te kopen en deze erin te hangen. Ik dacht van het probleem af te zijn en dit bleek ook zo te zijn.

Na dit probleem heb ik mijn standaard spellen erop gezet (Trackmania/Americas Army) en alles leek volkomen goed te werken.

Ik wilde ook weer eens wat anders spelen en heb Fear Multiplayer erop geramd alsmede C&C Renegade. C&C Renegade speelde perfect, (logisch want het is een oud spel), Maar na het afsluiten van het spel ging het alweer fout. Me PC werd traag en afsluiten werkte niet goed. Ik dacht ok kan gebeuren zal vast aan het spel liggen.

De volgende dag FEAR Multiplayer geprobeerd. Werkte vloeiend geen enkel probleem. Maar weer bij het afsluiten van de pc gebeurde het dat me PC een Blauw scherm kreeg.... En we kwamen weer bij de bekende loop die ik kende van het conflict met de MAXTOR/NFORCE Ultra 4 controller probleem.

Windows start niet meer op en eindigd in een eindeloze loop met opstarten. Blauw scherm na blauw scherm. Doordat ik dit probleem kende van de vorige sessie weet ik dat de remedy is om de PC voor een uurtje uit te zetten en dan opnieuw op te starten waarna Windows wel weer kan opstarten ( Dit is zowiezo ook al een raar gegeven... want waarom werkt hij opeens na een uur weer wel???)

Nadeel bij dit probleem is dat het hele register van windows kapot is na dit voorval en ik dus vrijwel alle programmas opnieuwe moet installeren of herstellen.

Nu ik dit vandaag weer heb gedaan en terugval op de oude spellen (trackmania/americas army) is er helemaal niets aan de hand en werkt het perfect...... Geen fouten. Afsluiten gaat perfect.

Het gebeurd enkel bij spellen die ik er dus opzet. En het rare is dit zijn vaak oudere spellen dan deze 2. C&C renegade is zoals vele weten van jaren geleden...

Vermeld moet worden dan dit ook is gebeurd in Rome Total war. Wederom een oud spel. Alleen werd het spel heel traag en liep hij daarna heel erg vast. Dit leek bij mij eerst een probleem van warmte, maar de tempratuur komt niet boven de 45 uit voor me processor. Bij me GPU is dit bij zulke oude spellen ook rond de 50 graden. Niet eens in de buurt van de max.....

Nadat dit allemaal is gebeurd heb ik eens in me foutlog gekeken en zag ik dat het probleem wederom was gebeurd bij de harde schijf/controller. En dat deze timeouts had of een fout had gekregen.

Concluderend kunnen we het volgende zeggen.

De symptomen zijn nog steeds hetzelfde als bij de Maxtor/Nforce ultra 4 controller. Hoewel dit geen probleem meer mag zijn omdat er een nieuwe Seagate schijf in zit, maar wat is het dan?

De vragen die ik heb zijn de volgende:

A. Hoe komt het dat als ik in zo'n eindeloze loop zit ik me pc uit zet en na een uur weer aan gooi het probleem opeens verdwenen lijkt te zijn. (tempratuur is niet het probleem)
B. Hoe komt het dat bij elk nieuw geinstalleerd spel dit probleem optreed? En niet bij de andere spellen die ik ook gewoon installeer? Trackmania/Americas Army
C. Ik ben radeloos om dit op te lossen. Weet iemand een oplossing, en waarom is dit probleem pas na 1,5 jaar gekomen?

Ik bedankt jullie voor het beantwoorden van de vragen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Heb je je memory al getest met bv.Memtest 86+?
De problemen die jij beschrijft lijken mij een typisch gegeven voor een memory-break. Heb ik ook al gehad, het hangt er gewoon van af welke geheugencellen het begeven hebben. Als net die geheugencellen kapoet zijn waar de meeste DirectXgames naar schrijven bij afsluiten...

Het is maar een vermoeden natuurlijk...Zoals je elders kunt lezen heb ik sinds gisteren ook vreemde problemen met m'n gamesysteempje. Blijkbaar PC-uitvalweek die begonnen is ;(

• Dbm12
darkjeric schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:10:
Heb je je memory al getest met bv.Memtest 86+?
De problemen die jij beschrijft lijken mij een typisch gegeven voor een memory-break. Heb ik ook al gehad, het hangt er gewoon van af welke geheugencellen het begeven hebben. Als net die geheugencellen kapoet zijn waar de meeste DirectXgames naar schrijven bij afsluiten...

Het is maar een vermoeden natuurlijk...Zoals je elders kunt lezen heb ik sinds gisteren ook vreemde problemen met m'n gamesysteempje. Blijkbaar PC-uitvalweek die begonnen is ;(
Het rare is dat dit nog niet bij me is opgekomen, Vooral ook omdat er in mijn Logboek hetvolgende staat.

Het begint met dit:

Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.
Gevolgd door
Het apparaat \Device\Ide\IdePort4 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Dit gaat een aantal meldingen zo door gevolgd door:
Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort4. en
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.
Gevolgd door
Het apparaat \Device\Ide\IdePort4 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

Na dit alles blijft dit terugkomen.

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Met na ongeveer 18 meldingen hiervan weer
Het apparaat \Device\Ide\IdePort4 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Dit blijft zich dan herhalen.

Als ik dit zo lees en met mijn kennis zit de fout bij de controller/harddisk.....

Mocht ik dit helemaal verkeerd zien. Let me know

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Inderdaad, dat klinkt meer als je HDD-controller die er even geen zin meer in heeft...Tja, ik draai altijd MemTest, kapot geheugen geeft de vreemdste bijwerkingen. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat er in dit geval iets met je RAM's is.

Misschien als je wat tijd hebt even testen met een andere HDD, daar Windows opzetten enz. Als ie dan hetzelfde doet ligt het aan je mobo/southbridge. Als ie het dan wel normaal doet, dan is ofwel je HDD kaduuk, ofwel je Windows installatie...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Je komt er dus wel zelf achter dat er problemen ontstaan met de harde schijf maar je komt niet op het idee om even een diagnostisch tooltje daarvan te draaien (Seatools in jouw geval)? Of lees ik niet goed?

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 23:11
Misschien een andere SATA kabel proberen?

Ik zie ook in je fout melding: Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort4

IDE port? Je hebt toch SATA. Of wordt SATA in windows als IDE aangemerkt?

[ Voor 72% gewijzigd door acale op 22-01-2008 18:12 ]

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:45:
Je komt er dus wel zelf achter dat er problemen ontstaan met de harde schijf maar je komt niet op het idee om even een diagnostisch tooltje daarvan te draaien (Seatools in jouw geval)? Of lees ik niet goed?
Uiteraard heb ik dit allang gedaan. Niets aan de hand. Er is ook verder niets mis met de schijf zelf.... Alle gegevens zijn nog aanwezig. Enige wat kapot was is het register van windows, wat hij zelf gereset heeft.
Misschien een andere SATA kabel proberen?

Ik zie ook in je fout melding: Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort4

IDE port? Je hebt toch SATA. Of wordt SATA in windows als IDE aangemerkt?
Tis echt sata :) Ik ben niet anders gewend dat het als IDE wordt aangeven.
Kabeltje al verwisselt. Zonder succes.. Dit is namelijk gebeurd nadat ik het kabeltje verwisselt had. Tenzei deze kabel hetzelfde probleem heeft, maar dat lijkt me wel erg toevallig.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Draai je toevallig RAID?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Dbm12
Nope ik draai geen RAID,
Er zit een enkele Seagate 7200.10 250 GB SATAII schijf in.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Als hij het als IdePort noemt dan draait de SATA controller in legacy ('IDE') modus wat verder geen nadelen heeft.

Ik neem aan dat je de nieuwste drivers gebruikt? Zo nee dan zou ik ook even een schone install + die drivers proberen en dan kijken of je het probleem kan reproduceren.

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:14:
Als hij het als IdePort noemt dan draait de SATA controller in legacy ('IDE') modus wat verder geen nadelen heeft.

Ik neem aan dat je de nieuwste drivers gebruikt? Zo nee dan zou ik ook even een schone install + die drivers proberen en dan kijken of je het probleem kan reproduceren.
Er zijn al 3 nieuwe windows installs overheen gegaan. Enige wat ik niet geprobeerd heb is nieuwe drivers voor de chipset. Ik gebruik degene die zijn meegeleverd met het moederbord. Mischien verhelpt dat het ja :)

Ik vind het zowiezo het proberen waard !

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja dat is niet zo handig natuurlijk, zo weet je nooit of nVidia wellicht dit probleem ook al ondertussen gefixt heeft in hun nieuwere drivers.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je weet dat Maxtor overgenomen is door Seagate? Die Seagate disk is toevallig niet het soort model dat ook onder de Maxtor noemer verkocht werd/wordt?

Al gekeken of de stopcodes in de BSOD's nog wat nuttigs te melden hebben? Want dat mis ik een beetje in het verhaal?

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 20:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:00:
Ja dat is niet zo handig natuurlijk, zo weet je nooit of nVidia wellicht dit probleem ook al ondertussen gefixt heeft in hun nieuwere drivers.
Net even gekeken op de Asus site, maar wordt er niet wijs uit welke specifiek voor de controller van de vaste schijf is..... Noch welke ik nu moet hebben door de hoeveelheid ervan.
Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:07:
Je weet dat Maxtor overgenomen is door Seagate? Die Seagate disk is toevallig niet het soort model dat ook onder de Maxtor noemer verkocht werd/wordt?

Al gekeken of de stopcodes in de BSOD's nog wat nuttigs te melden hebben? Want dat mis ik een beetje in het verhaal?
En ja, tis me bekend dat deze is overgenomen door seagate. ik heb het andere topic gevolgd in zake het Nforce 4/ Maxtor probleem hier ook gevoerd op tweakers en hier wordt mijn huidige vaste schijf als compatible gemarkeerd.

Verder de Bsods... Ik heb proberen te vinden of ik de stopcodes nog kon terughalen, maar kon enkel in het logboek de foutmelding krijgen. Stopcodes geen idee waar ik die moet terugvinden. Ook in de logboeken?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Dbm12 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:38:
[...]

Net even gekeken op de Asus site, maar wordt er niet wijs uit welke specifiek voor de controller van de vaste schijf is..... Noch welke ik nu moet hebben door de hoeveelheid ervan.
Je kan ze gewoon van de nVidia website plukken, weet je ook zeker dat je de nieuwste hebt.

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:33:
[...]
Je kan ze gewoon van de nVidia website plukken, weet je ook zeker dat je de nieuwste hebt.
Gedaan en uitgevoerd,

Maar ik als hij de Opslagstuurprogramma's wil installeren wordt erbij vermeldt dat dit IDE drivers zijn die de huidige ATA stuurporgramma's van windows zal overschrijven.....

Hier ben ik dus maar niet op in gegaan aangezien ik een SATA schijf heb en geen IDE... Weten jullie of ik dit zonder problemen ook kan installeren, want waarschijnlijk zit het probleem daar..

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

SATA is, zoals de naam al zegt, nog steeds een ATA interface over een serieële bus. Je kan de drivers met een gerust hart overschrijven want de opstartdriver verandert niet (daarvoor zou je een herstelinstallatie van Windows moeten draaien).

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:14:
SATA is, zoals de naam al zegt, nog steeds een ATA interface over een serieële bus. Je kan de drivers met een gerust hart overschrijven want de opstartdriver verandert niet (daarvoor zou je een herstelinstallatie van Windows moeten draaien).
Ik weet het, maar dit is de omschrijving van het stuurprogramma waardoor ik toch wel beetje skeptisch ben.

NVIDIA IDE SW-stuurprogramma-informatie
---------------------------------------
Het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma vervangt de ATA-stuurprogramma's (die met Windows worden geleverd) door stuurprogramma's die geoptimaliseerd zijn voor op nForce2/nForce3/nForce4 gebaseerde bureaubladcomputers.

Het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma reduceert de bottleneck in het opslag-subsysteem, zodat de processor en andere hardware op systeemniveau productiever en efficiënter kunnen werken.

Installatie van het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma is vereist om de NVIDIA RAID-oplossing in te schakelen. Als u bezig bent NVIDIA RAID in een NIEUW Windows-besturingssysteem te installeren, moet er bij de NVIDIA IDE-stuurprogramma's een diskette worden gemaakt om de installatie van NVIDIA RAID mogelijk te maken.

In de meeste gevallen is het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma niet vereist om uw besturingssysteem goed te doen werken.

Ik vraag mij dus af of dit nu wel of niet geinstalleerd dient te worden... En nog belangrijker, of het ook maar enigzins nut zal hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Dbm12 op 23-01-2008 12:26 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Die specifieke driver is zinloos; je moet de hele cocktail installeren: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

Vervolgens let de installer wel op wat je wel/niet nodig hebt.

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:05:
Die specifieke driver is zinloos; je moet de hele cocktail installeren: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

Vervolgens let de installer wel op wat je wel/niet nodig hebt.
Heb ik gedaan, en deze staat ertussen :P

4 drivers.

1. SM-bus stuurprogramma ---> Installed
2. Opslagstuurprogramma ---> (bovenstaande) Not-installed
3. Ethernet stuurprogramma ---> Installed
4. Audio stuurprogramma ---> Installed.

Vandaar mijn bovenstaande vraag aangezien het wel voor de opslag is, maar in mijn ogen juist overbodig aangezien het enkel voor RAID support is. :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het is vereist voor RAID, maar kan in alle gevallen voor verbeteringen zorgen. Althans zo lees ik die tekst?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dbm12
Orion84 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:32:
Het is vereist voor RAID, maar kan in alle gevallen voor verbeteringen zorgen. Althans zo lees ik die tekst?
zo lees ik hem ook, maar ik heb liever het zekere voor het onzekere.... Vandaar dat ik ook vraag voor herbevestiging. :) Toch zegt lekkere kwal dat het stuurprogramma nutteloos zal zijn.

Verder heb ik vandaag ook Memtest86+ gedraaid... Puur voor de zekerheid. Zoals ook verwacht na een sessie van 8 uur niets aan de hand geen enkele error.

Ik weet dat 12 uur gangbaar is voor een test, maar eigenlijk wist ik al dat de fout niet bij het geheugen lag. Vandaar dat ik het na 8 uur wel welletjes vond.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar wat let je om die driver gewoon te installeren en te kijken of het daarmee verholpen is dan :?

• Dbm12
Orion84 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:52:
Maar wat let je om die driver gewoon te installeren en te kijken of het daarmee verholpen is dan :?
Zojuist gedaan op hoop van zegen :P

Nou het werkt nog allemaal,
Bij Apparaatbeheer staat er nu bij IDE/ATA/ATAPI controllers

Nforce 4 Serial ATA controller

En daar staat mijn schijf nu onder in plaats van onder een primair IDE kanaal.

Ik geloof dus dat hij nu via een speciale controller ofzo gaat...

het is dus anders en ik ga eens testen of het probleem nu is opgelost!

Bedankt allemaal voor zover!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik bedoelde nutteloos om de driver apart te gaan installeren :P Het gaat altijd via een speciale controller maar die zijn compatible met de standaard drivers van Windows. Mocht een fabrikant toch bugs via software willen verhelpen dan stellen ze drivers voor dat type speciaal beschikbaar die de standaard drivers vervangen.

• wortel1
  • Laatst online: 06-03 11:20
Je moet ook niet zomaar "andere" spelen proberen te instaleren.
Zo zie je maar, je bent gewoon goed in een ding en dan moet je daar je team ook ondersteunen :9
Is het na de driver instal nu nog steeds stabiel?

“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.” ― Oscar Wilde

• Dbm12
wortel1 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 06:14:
Je moet ook niet zomaar "andere" spelen proberen te instaleren.
Zo zie je maar, je bent gewoon goed in een ding en dan moet je daar je team ook ondersteunen :9
Is het na de driver instal nu nog steeds stabiel?
haha, Bedankt he jeroen :P

Gisteren even gespeeld en werkte als een zonnetje geen problemen. Zal het vandaag nog eens proberen, en mijn bevindingen melden. Zou het dan toch een driver probleem uiteindelijk zijn geweest?

Offtopic:
@jeroen: Als je dan eens op aaotracker kijkt van gisteravond zie je een hele mooie sessie van mij op Csar. Helaas miste ik mijn teamleden om mij juist te ondersteunen!

• Dbm12
Helaas,

Zojuist weer een BSOD gehad tijdens het spel.

Weer zelfde gebeurde.
Spel werd erg traag in het laden van de mappen, Spel zelf loopt prima. Nu bij laatste map enorm trage laadtijd.... BSOD.

PC maar meteen uitgezet....

Ik snap er niets van.....

• Dbm12
Even in me gebeurtenissenlog gekeken.

Het begon met dit:

TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP.

gevolgd door

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

En dit blijft doorgaan....

Heeft iemand nog enig idee waar het aan kan liggen???

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Dbm12 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:22:
Even in me gebeurtenissenlog gekeken.

Het begon met dit:

TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP.
Dit is een symptoom van het gebruik van een p2p app zoals Bittorrent, óf je spelletje gebruikt TCP om online te spelen.

• Dbm12
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:38:
[...]
Dit is een symptoom van het gebruik van een p2p app zoals Bittorrent, óf je spelletje gebruikt TCP om online te spelen.
Tja, maar dan nog.....
Om daarna je wisselbestand foutmelding te krijgen en een BSOD.....

Beetje jammer weer.

Niemand weet me dus meer te helpen hiermee, want ik zou het nu echt niet meer weten....

[ Voor 11% gewijzigd door Dbm12 op 01-02-2008 20:09 ]

• Dbm12
Helaas geen reacties meer gehad, dus ben ik zelf verder gaan zoeken.

Ik heb deze keer de Command queuing uitgezet en waarempel. Het lijkt opgelost.... Blijkbaar werkt dit niet bij Nforce4 dingen en komen er conflicten als deze op bepaalde manieren dingen aanspreekt.

Tot op heden werkt deze oplossing dus! Rare is. Het zou de schijf sneller moeten maken, maar zonder command queuing is me Burstspeed van 101mb naar 121mb gegaan en met normale write speed van 58mb naar 68 mb gegaan...

Computers... Ze blijven raadselachtige dingen

• Dbm12
Helaas,

Ik dacht dat het nu toch eens opgelost was helaas is het probleem er nog steeds, maar op een andere manier.

De PC geeft geen Blauwe schermen meer (eureka), maar de applicaties creeeren een fout en worden afgesloten. Hierna proberen een andere applicatie te openen of zelfs ook maar een eigenschaps scherm zorgt ervoor dat dit programma een crash maakt. De PC uitzetten werkt ook niet. Wanneer je op Uitschakelen drukt en daarna op de mooie rode knop gebeurd er niets... Noppes nada. De enige manier om hem uit te zetten is de stroom eraf. De volgende keer werkt de pc gewoon weer zonder problemen.

Ik begon nu toch aan me harddisk te twijfelen. Helaas zit hier niet de fout. Geen enkele error, Geen enkele bad sector.

Zou het dan toch Windows Home edition het probleem veroorzaken??? Ik ben echt radeloos.... Spelletjes durf ik niet eens meer op te starten hier aangezien dit mogelijk een fout kan veroorzaken. Tis niet altijd, maar om de zoveel tijd zonder enig herhalingspatroon.

Heeft iemand nog een geniale oplossing? Of iets waar ik nog niet op heb gelet?

• Dbm12
nog maar eens me pc geformat. En nog maar eens alles herinstalled.

1 week heeft hij het nu gedaan zonder problemen. Ik knal er een nieuw spel op (age of empires 3) en weer hetzelfde.

PC wordt traag. HDD ratelt. Beeld hangt vast. PC herstart. Geen BSOD alleen deze keeer.

Meteen stroom eraf. PC uurtje uit gehouden opstarten en het werkt weer als vanouds.

In logboek 20-30 meldingen met:

No idea...

Wat heb ik al geprobeerd:

Vorige keer heb ik NCQ uitgezet ---> not solved
Wisselbestand op Auto gezet ---> not solved
Wisselbestand Handmatig op 1 grootte --> Not solved
Nieuwe drivers --> not solved
Herinstall ---> Not solved

Wat ik nu nog zag is de Nforce 4 drivers het probleem waren. Grappig is het probleem is ontstaan doen ik nog de windows drivers gebruikte.... dus ---> not solved

Warmteontwikkeling? In de gaten gehouden no problems ---> not the problem

Wat zie ik over het hoofd? Wat is er mis met me setup! En waarom deed hij het nu wel een week!!!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
test je harde schijf eens met tool van fabrikant!

• Dbm12
Kurios schreef op maandag 03 maart 2008 @ 00:53:
test je harde schijf eens met tool van fabrikant!
Ah dat was ik dus vergeten op te nemen in de lijst.

Ook gedaan. Passed with flying colors.

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 17:55
Als je je wisselbestand eens uitzet? (heb ik ook gedaan)

Eens kijken welke foutmelding dan wordt gegeven...

succes.

specs

• Dbm12
Na de herinstall van windows, Satakabel vervangen, andere SATA poort, en NCQ uitgezet is het probleem opgelost.

Nu weet ik alleen niet of het de satakabel was, Satapoort of NCQ uit..... In ieder geval is het opgelost. Mocht iemand hier dus ook nog last van krijgen bij een Nforce4 moederbord.

Dit is de oplossing :P

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
Dbm12 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:59:
[...]
Er zijn al 3 nieuwe windows installs overheen gegaan. Enige wat ik niet geprobeerd heb is nieuwe drivers voor de chipset. Ik gebruik degene die zijn meegeleverd met het moederbord. Mischien verhelpt dat het ja :)
Meten is weten, zoals we hier plegen te zeggen. :) Haal deze eens op (ervanuitgaande dat je XP draait):

http://dlsvr02.asus.com/p.../Chipset_WINXP32_V665.zip

Lees ook wat er op het ASUS forum staat:

"To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before updating Bios version 1006 or later"

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
Dbm12 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:09:
Na de herinstall van windows, Satakabel vervangen, andere SATA poort, en NCQ uitgezet is het probleem opgelost.

Nu weet ik alleen niet of het de satakabel was, Satapoort of NCQ uit..... In ieder geval is het opgelost. Mocht iemand hier dus ook nog last van krijgen bij een Nforce4 moederbord.

Dit is de oplossing :P
NCQ, Native Command Queing, werkt alleen wanneer de SATA disk in AHCI mode draait, en is dus niet ondersteund in IDE/ATA emulatie mode.

Als je dan toch een clean install doet, doe het dan dit keer goed: AHCI mode aan (geen IDE emulatie dus) en NCQ aan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 10:23
Dbm... zat je niet in [CTU] met America's Army?

• Dbm12
albatross schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:31:
[...]

Meten is weten, zoals we hier plegen te zeggen. :) Haal deze eens op (ervanuitgaande dat je XP draait):

http://dlsvr02.asus.com/p.../Chipset_WINXP32_V665.zip

Lees ook wat er op het ASUS forum staat:

"To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before updating Bios version 1006 or later"
Bios 1013 staat erop uit me hoofd zo. Dus dat was het probleem ook niet, Vooral ook omdat alle nieuwste drivers erop stonden.
albatross schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:37:
[...]

NCQ, Native Command Queing, werkt alleen wanneer de SATA disk in AHCI mode draait, en is dus niet ondersteund in IDE/ATA emulatie mode.

Als je dan toch een clean install doet, doe het dan dit keer goed: AHCI mode aan (geen IDE emulatie dus) en NCQ aan.
Kijk dit is nieuwe info voor me. Nog nooit van gehoord. Vind het dus alleen raar dat dit dan ook optreede met windowsdrivers.... En hier geen keuze voor NCQ in voorkomt. Daarnaast viel het me op dat me snelheid van de schijf stukken hoger is als NCQ uitgeschakeld is.

Zoals gezegd in een andere post. Het werkt nu helemaal, zonder fouten, stoppen, bluescreens dus ik ga er nu ook niet meer aanzitten als je het niet erg vind.
devguru schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:38:
Dbm... zat je niet in [CTU] met America's Army?
En ja dit klopt. Met wie heb ik hier te maken?

Pagina: 1