Livebox + WRT54G

Pagina: 1
Acties:
  • 1.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr.klaassen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-03 00:11
Ik heb sinds kort een livebox zonder WLAN adapter. Ik heb er gewoon een WLAN router op aangesloten. Op een of andere manier werkt het niet. Ik heb orange al gemailt en hun zeggen dat ik de router op bridge moet instellen en dat de IP adressen niet gelijk mogen zijn, ook zeiden ze dat ik anders op tweakers moet kijken als ik meer vragen had. Ik snap er nog steeds niet zo heel veel van, ook na het lezen van verschillende berichten op dit forum. Ik hoop dat er iemand is die me een duidelijke uitleggen kan geven hoe het precies zit.

Nog even voor de duidelijkheid:
1. Orangelivebox
|
2. Linksys WRT54G
|
3. --------- Laptop
4. --------- Desktop

[ Voor 6% gewijzigd door mr.klaassen op 22-01-2008 12:34 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Omdat je nu een router achter een router hangt (ja je livebox is ook een router) kan je het beste deze even doorlezen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Nog even een verduidelijking:
Stel je livebox heeft als ip adres: 192.168.1.1
Dan geef je je linksys als ip adres 192.168.1.200

Heeft je livebox als ip adres: 192.168.5.1
Dan geef je je linksys als ip adres 192.168.5.200

Zoek dus eerst het ip van de livebox uit!!
Kan je vinden in de handleiding.

[ Voor 45% gewijzigd door job op 22-01-2008 12:40 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verplaatst naar Netwerken.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• mr.klaassen
ík heb de Howto gevolgd, ik heb de ip veranderd van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2 en de DHCP server uitgeschakeld en vervolgens de kabel weer in de livebox gedaan. Het mocht niet helpen hij deed net zoveel als hier voor. Dus wou ik het opnieuw proberen, maar nu kan ik helemaal niet meer in de instellingen pagina van de linksysrouter wat ik ook probeer. Ik heb ook al gekeken wat de standaard gateway is met ipconfig/all, maar daar staat helemaal niks. Heeft iemand een idee? misschien moet ik iets van de router als bridge instellen want zoiets dergelijks zeiden ze bij orange.

• job

job

Weet je zeker dat je de howto goed hebt gelezen?
Weet je zeker dat je de kabel aan de linksys kant in een lan poort hebt gestoken??
(je moet de wan poort niet gebruiken in deze situatie)

Weet je zeker dat je de linksys het juiste ip hebt gegeven?
Het staat me bij dat de livebox in de 192.168.5 range zit..
Dan zou je de linksy ook in de 192.168.5 range moeten zetten.

Dat je de linksys een verkeerd ip adres geeft is niet zo erg.. maar dan is het lastig om de linksys te bereiken.

Een router kan je niet in bridge vorm zetten, ze bedoelen instellen als accesspoint (waar die howto dus over gaat).

Ohja, en nadat je alles hebt ingesteld zoals het zou moeten... start je pc opnieuw op.
Dan krijgt je pc een nieuw ip adres.

Een tip:
Kom je er niet uit.. begin helemaal opnieuw.
Reset de linksys.. en begin met een werkende internet verbinding rechtstreeks op de livebox.
En volg de howto exact op..

Alleen zou er nog 1 klein puntje aan de howto vooraf moeten:
Zoek uit wat het ip adres van de livebox is.
Is dit 192.168.1.1 dan geef je je linksys 192.168.1.200 als ip.
Is dit 192.168.2.1 dan geef je je linksys 192.168.1.200 als ip
enz.. enz..
is dit 10.0.0.1 dan geef je je linksys 10.0.0.200 als ip adres.
oftewel, neem de eerste 3 octetten van je livebox.. en verander dus het laatste getalletje.

[ Voor 68% gewijzigd door job op 22-01-2008 16:43 ]

Verwijderd

ik heb thuis hetzelfde. Vlg mij heb ik livebox in de wan interface van linksys gezet en de linksys wan poort op dhcp, hij krijgt dus automatisch een ip adres 192.168.x.x van de livebox.
Vervolgens doet de linksys wired en wireless dhcp 10.x.x.x voor de pc's erachter.
WErkt al jaren prima. Zal nog ff checken of de wan of lan poort gebruikt wordt.

• job

job

Dat zal dan wel zeker de wan poort zijn.
Anders gaat het geheid mis op je netwerk.

Dat kan ook prima werken maar heeft de voorkeur niet.
Twee keer nat achterelkaar heeft gewoon teveel nadelen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-03 19:58

itsalwaysme

Graast voor DB

wat AK-01 heeft gedaan kan ook, dan laat je je livebox eigenlijk alleen maar modem zijn en laat je de wrt de rest op lossen.
wat je dan moet doen is de kabel wel in de wan-poort van de wrt doen, de wrt instellen dat hij op zijn wan-poort een ip van een dhcp krijgt toegewezen. (vergeet je dhcp niet aan te zetten in je wrt voor de rest van het netwerk).
nadeel hiervan is wel dat je alle poorten die je wilt forwarden 2 keer moet forwarden. 1 keer van de livebox naar de wrt en daarna van de wrt naar de desbetreffende pc.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• job

job

itsalwaysme schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:37:
wat je dan moet doen is de kabel wel in de wan-poort van de wrt doen, de wrt instellen dat hij op zijn wan-poort een ip van een dhcp krijgt toegewezen. (vergeet je dhcp niet aan te zetten in je wrt voor de rest van het netwerk).
Klopt, maar de wrt staat standaard al zo ingesteld.
Het is mij een raadsel waarom de boel daarmee niet werkt (zie topicstart).

Maarja daar staat eigenlijk te weinig informatie om te kunnen helpen.

• mr.klaassen
ik heb alles gereset en opnieuw gedaan, maar ik kan nu op geen manier meer bij de instellingen van mijn linksys router. Ik heb hem al gerest en helemaal uit gezet zo ook mijn laptop en de livebox. Er staat ook niet wat de standaard gateway is. Ik heb hem overigens ook al op een andere pc proberen in te stellen maar ik kom er absoluut niet meer in. het laatste wat ik heb kunnen is het ip adress instellen in 192.168.1.2 en de DHCP uitschakelen. Daarna kon ik niks meer.

• job

job

Linksys resetten. (reset knop 30 seconden vasthouden)
pc rechtstreeks aan de linksys hangen (terwijl je de linksys verder nergens op aangesloten hebt).
pc rebooten.
http://192.168.1.1

[ Voor 11% gewijzigd door job op 22-01-2008 18:40 ]

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb met de zelfde apparatuur ook veel ellende gehad. Ik kreeg het bij mij aan de praat na een firmwareupdate van de wrt54g, en de instellingen heb ik ingesteld via mijn desktop. Misschien dat de draadloze verbinding van de laptop bij mij eerst ook even dwars zat. (niet aan gedacht die even uit te zetten) Maar ik ben ook nog steeds een leek op dit gebied. Kijk ook eens naar:

http://orange.gebruikers....orum_id=20&thread_id=1461

(kies voor wpa beveiliging)

http://orange.gebruikers....orum_id=22&thread_id=1930

• mr.klaassen
Hallo,

Het is al een tijd geleden dat ik dit topic begonnen ben, ik heb het erg druk gehad en dus geen tijd meer gehad om te reageren.

Ondertussen heb ik de router juist aangesloten gekregen en ik heb nu ook een draadloze verbinding op kunnen zetten. Het probleem is nu alleen dat als ik verbinding wil maken met mijn pc dan krijg ik een schermpje waarin staat dat hij geen ip adress toegewezen kan krijgen of zoiets. Weet een van jullie misschien hoe ik dit kan verhelpen en gewoon een draadloze verbinding werkend kan krijgen.

• job

job

Je hebt een draadloze verbinding op kunnen zetten, maar toch werkt hij niet?
Wat probeer je nou precies met je pc te doen? Wat bedoel je met verbinding maken?
Welke melding krijg je nou exact? Wat je ongeveer voor melding krijgt is niet interessant, kom met concrete informatie.

• mr.klaassen
Oke ik zal het duidelijker proberen uit te leggen.

Ik heb mijn linksys router kunnen instellen als acces point. Ik heb hem nu dus aangesloten op mijn livebox. Daarna heb ik geprobeerd om met mijn pc een draadloze verbinding te krijgen met de linksys.
Mijn router verschijnt in het lijstje met andere draadloze verbindingen in mijn omgeving. Vervolgens maak ik verbinding met de linksys en ik krijg een duidelijk signaal. vervolgens zoekt mijn pc naar het toegewezen ip adres, zo word het genoemd door windows. Vervolgens lukt dat niet, dus vraag ik de details op van de fout melding. In de foutmelding staat iets in de trant van " dat er geen toegewezen ip adres gevonden kan worden". Momenteel weet ik niet wat de exacte foutmelding zegt.

Ik heb momenteel thuis geen internet (ivm kapotte laptop) ik ben dus volledig afhankelijk van een draadlozen verbinding. Als ik het internet op wil moet ik of naar mijn ouders, school of naar kantoor. Geen van die locaties is hier in de buurt. Dat is ook de reden dat mijn informatie wellicht niet concreet genoeg is. Ik hoop dat ik jullie nu wel genoeg heb kunnen duidelijk maken wat het probleem is.

• job

job

Het is misschien handig als je de termen gebrukt. Je laptop is kapot, dus je hebt geen internet?
Welk apparaat krijgt er dan geen ip dan? je laptop is toch kapot?? Ik zie de verbanden tussen jouw verhaal en je conclusies niet.

Je hebt een draadloze verbinding opgezet, maar je krijgt geen ip.
Waarom zeg je dat je de router juist hebt aangesloten als het niet werkt. Dan is er toch wat mis?

Er is meer dan alleen draadloos, je kan toch ook gewoon een draadje pakken?

Begin gewoon helemaal opnieuw: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Dus alles resetten en die handleiding opvolgen. Zorg er eerst voor dat de boel werkt via draad ga dan pas aan de slag via draadloos.

Zet nou eens duidelijk neer wat er wel werkt bij jou thuis en wat niet. Volg je dat stappenplan in het topic exact op, en meld het als je daar een snap niet stapt. Dat het niet werkt kan namelijk alleen komen omdat je iets verkeerds doet.

En als er iets niet werkt daarna: zet dan duidelijk neer wat er niet werkt. Sluit oorzaken uit.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 14-03-2008 14:18 ]

• mr.klaassen
Ik heb een laptop en een desktop, mijn laptop is definitief stuk. Ik praat hier dus alleen over een desktop. Ik heb de howto gevolgt en toen het niet werkte nog een keer gedaan. Dus ik weet eigelijk 100% zeker dat ik de howto goed gevolgt heb. Vervolgens heb ik de linksys aan de livebox gehangen zoals in de howto staat. Daarna loop ik naar mijn desktop* en zoek ik naar de draadloze verbinding van de linksys, die word gevonden. Vervolgens klik ik op verbinden en komt er volgens het programmatje van mijn wireless adapter een verbinding tot stand. Nu komt er rechts onder op de taakbalk een icoontje teverschijn als ik het open komt er iets te staan van "zoeken/wachten op toegewezen ip adress" na een tijdje zoeken/wachten staat er dat het mislukt is en dat ik op details moet drukken voor verdere details. Als ik dat doe staat er dat mijn destop geen ip adress toegewezen krijgt of hem niet kan vinden. Vervolgens kan ik op herstel drukken, als ik dat doe begint het weer op nieuw met zoeken/wachten op het toegewezen ip adress. Dit zijn misschien niet lettelijk de fout meldingen zoals ze er staan, maar het komt wel nagenoeg overeen met wat er stond.

Even in het kort nog wat punten om het duidelijker te maken:
- De Laptop is stuk
- Ik wil een draadloze verbinding op een desktop
- Ik heb meedere malen de howto gevolgt en ook nog een andere uitgebreide uitleg, naar mijn weten
is hij dus goed aangesloten
- De reden dat ik het draadloos wil is:
1. Er is een mogelijkheid dat ik weer ga verhuizen binnenkort en ik geen zin heb om een kabel te
trekken en eventueel weg te werken naar de desktop toe.
2. Ik binnen kort een nieuwe laptop ga aanschaffen en ik daar graag draadloos internet werkend op
wil krijgen.
- Via draad werkte het allemaal op de laptop en op de desktop toen hij nog niet bij mij thuis stond.

Concreet is het probleem:
Naar mijn idee is het goed aangesloten, de Linksys word gezien als draadloze bron voor internet, vervolgens krijg ik geen werkende verbinding met de Linksys als ik verbinding probeer te maken.

Volgens mij kan ik het niet duidelijker uitleggen. Tenzij ik de foutmeling exact overneem, maar dat gaat nu niet lukken. Zoals ik al zij heb nu helemaal geen mogelijkheid om op internet te gaan thuis, dus ik moet naar iemand anders toe om dit topic te lezen en een post te plaatsen.

*helemaal aan de anderkant van het huis, vandaar de draadloze verbinding

• mr.klaassen
Het is me eindelijk gelukt het was zoals hier al meedere keren op is gewezen een aansluitings fout ik had de Kabel die van mijn livebox naar mn linksys loopt in de internet poort gestoken. Ik heb er dus keer op keer op een of andere manier over heen gelezen. in elk geval iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1