Snel 2D/3D visualiseren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-01 10:36
Hallo Tweakers.
Op m'n werk zijn we een zoektocht begonnen naar een programma waarmee je snel kunt visualiseren, zowel 2D als 3D. Wij maken stedenbouwkundige plannen op verschillende schaalniveaus. Daarbij gebruiken we programma's als Autocad, Photoshop en Illustrator.

Het probleem waar we tegenaan lopen is dat het visualiseren veel tijd vergt. In veel gevallen doen we dit met de hand, maar ook kleden we 3D blokjes in Photoshop verder aan. Kost wel veel tijd.
Waar ik dus naar op zoek ben is een programma waarmee je heel snel hele gebieden kan opzetten en in een leuke stijl (bijv. schets) vogelvluchten/ooghoogte/enz tekeningen kan maken. Ik weet dat SketchUp dit kan, alleen zoeken we een ander programma. Ook grote 3D modelleer paketten als 3D Studio zijn 'too much'.

Overige wensen/eisen:
- importeren van dwg/dxf
- maatvast kunnen werken, dus ondersteuning van wereldcoordinaten nodig
- plaatsen camera's (vogelvlucht, ooghoogte, enz)
- gebruik van textures/materialen
- verschillende visualiseerstijlen (schets, render, outlines, enz)

Alvast bedankt voor reacties.

Dat zeg ik!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom voldoet SketchUp niet (eventueel icm google earth)? Ik vermoed namelijk dat het eigenlijk gewoon niet veel makkelijker kan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:09

ThunderNet

Flits!

En anders zit je toch echt met 3d studio max, maya of viz.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• cdl
Janoz schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:02:
Waarom voldoet SketchUp niet (eventueel icm google earth)? Ik vermoed namelijk dat het eigenlijk gewoon niet veel makkelijker kan.
Nou, echt afgeschreven is SketchUp natuurlijk niet ;) We zijn alleen op zoek naar andere mogelijkheden. Misschien dat technieken ook weer verder ontwikkeld zijn waar we niks van af weten. Een deel van ons bureau is op het ogenblik met Autodesk Revit aan het werk, tekenen in 2D en als het nodig is met 1 druk op de knop een 3D beeld kunnen maken. Nadeel is dat het heel erg op architectuur/bouwkunde gericht is.

Dat zeg ik!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-01 12:56
Kan je niet gewoon het beste uit de voeten met autocad (en dan het liefst versie 2008 omdat daar enorme verbeteringen qua 3d inzitten)? Die is dan weliswaar niet zo uitgebreid qua textures en het maken van meer organischere vormen, maar als je al aardig met autocad omweg kan (2d) is 3d nou ook alweer niet z'n heel erge grote stap en voldoet volgens mij wel aan al je eisen.

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Stop je zoektocht, gebruik inderdaad gewoon Sketchup. Kan niet sneller, zeker voor dit soort relatief eenvoudige 3d's van stedebouwkundige opzetten, massa-studies.
Wij gebruiken het ook voor dit soort werk. Enige waar ik nog wel eens tegenaan loop is het opzetten van de platte situatie (wegenstructuur etc.) over de geimporteerde dwg/dxf. Dit wil nog wel wat tijd kosten. Moet nog eens een slimme manier bedenken hiervoor.

Br(36) Ba(56)

• cdl
Bedankt voor jullie reacties.
@Invisible_man: We hebben idd Autocad 2008 en kunnen goed met 3D uit de voeten, alleen zoeken we nog iets waarmee we mooi presentatiemateriaal kunnen maken. En dan niet van die strakke lijnen, maar schetsachtige platen. In SketchUp kan dit natuurlijk prefect én snel.

@Holgster: Die wegenstructuur is ook precies waar wij tegenaan liepen. Het importeren van polylines vanuit Autocad verhielp het probleem ook niet. Verder ben ik het met je eens dat SketchUp perfect is voor simpele 3D's/massastudies. Ik ben alleen benieuwd of een verdere stedenbouwkundige uitwerking (bijv. inrichtingsplan) ook gemaakt kan worden?

Dat zeg ik!

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 14:14

Loy

Blender is voor architectuur minder handig dan SketchUp, maar kan het wel importeren. Voordeel van blender is dat er scriptjes zijn waarmee je niet-photorealistisch kan renderen, zodat de render eruitziet als een schets.

http://matthieu3d.free.fr/TutoVira1/tuten.html
http://www.blendernation.com/2007/02/22/toonsketch-rendering-with-nodes/

En in blender kan je UV-mappen, weet zo niet of dat met SketchUp ook kan.

Chaos is more logic than you understand

• cdl
Nog een vraagje: kun je met SketchUp ook maatvast tekenen? Met coordinaten en nulpunt? Dat je dan een stedenbouwkundig plan volledig in SketchUp tekent ipv Autocad?

Dat zeg ik!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Loy schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:34:
Blender is voor architectuur minder handig dan SketchUp, maar kan het wel importeren. Voordeel van blender is dat er scriptjes zijn waarmee je niet-photorealistisch kan renderen, zodat de render eruitziet als een schets.

http://matthieu3d.free.fr/TutoVira1/tuten.html
http://www.blendernation.com/2007/02/22/toonsketch-rendering-with-nodes/

En in blender kan je UV-mappen, weet zo niet of dat met SketchUp ook kan.
Dat is niet alleen met blender zo.. 3d max kan het ook (maya en viz ga ik dus ook vanuit). Standaard functionaliteit :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 14:14

Loy

Dat UVmappen, of het niet fotorealistische? UVmappen is wel standaard, non-photorealistisch weet ik zo net niet.

Chaos is more logic than you understand

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
cdl schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:50:
Nog een vraagje: kun je met SketchUp ook maatvast tekenen? Met coordinaten en nulpunt? Dat je dan een stedenbouwkundig plan volledig in SketchUp tekent ipv Autocad?
Volledig zoiets in Sketchup tekenen zou ik je niet aanraden. Sketchup is wel maatvast maar niet zo gemakkelijk als Autocad met het uitzetten/invoeren van dit soort maatplannen.
Je kunt in SU goed objecten op maat tekenen maar het invoeren van bv. een stratenplan is onbegonnen werk.

Br(36) Ba(56)

Verwijderd

Als blender gebruiker zou ik 3dsmax aanraden :)
3dsmax stelt je namelijk in staat om uitermate simpel maten mee te geven aan objecten. Wil je een balk van zoveel bij zoveel dan vraag je dat gewoon net zoals in autocad. Ook is de compatibiliteit tss autocad en 3dsmax zeer goed mits ze van dezelfde producent zijn. Ook is de internal render engine in staat om goede resultaten af te leveren als je gewoon een zon in je scene dumpt. Dit in tegenstelling tot Sketchup (geen raytracer dacht ik) en Blender (moet je toch wel wat nadenken over de belichting).

• Jogai
  • Laatst online: 24-01 10:25
Blender kan wel met freestyle samenwerken wat wel handig is voor je verschillende render wensen.
Bij architectual record staat blender op de 2e plaats, achter Revit, dus ben je niet de enige die het gebruikt.
Voor maten en meer dat soort zaken heeft BfA nog wel een goede pagina met scripts.
Suc6

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Verwijderd

Wij gebruiken vaak kadastrale kaarten om maatvast op te werken. Als we deze over een Google earth onderlegger zouden willen leggen, welke procedure/software kunnen we dan het beste gebruiken.
mbt de stratenplannen vond ik deze link http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=3509

Gr. Gregor

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 12:07:
Wij gebruiken vaak kadastrale kaarten om maatvast op te werken. Als we deze over een Google earth onderlegger zouden willen leggen, welke procedure/software kunnen we dan het beste gebruiken.
mbt de stratenplannen vond ik deze link http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=3509

Gr. Gregor
Je zou beter een eigen topic voor kunnen maken. Maar ik zou eens kijken naar Autodesk Autocad Civil/Civil 3D

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

ThunderNet schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:20:
[...]

Je zou beter een eigen topic voor kunnen maken. Maar ik zou eens kijken naar Autodesk Autocad Civil/Civil 3D
Ik vind het eigenlijk wel prijzenswaardig dat Gregor moeite heeft gedaan om een oud topic over hetzelfde onderwerp op te zoeken en daarin verder te gaan. Dus blijf maar lekker hier :)

Gregor: de link die je post, heb je dat Ortelius al geprobeerd? Wil je weten of iemand anders hier dat al geprobeerd heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Blue op 16-10-2008 17:25 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1