[Photoshop] Steunkleur toevoegen voor stansvorm *

Pagina: 1
Acties:
  • 2.302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 18:34

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hallo!

Voor de drukker moet ik in het bestand de stansen aangeven als extra kleur. Ik moet van de stans lijnen een extra kleur maken zodat zij dit aan en uit kunnen zetten. Dit moet als pantone kleur. Nu heb ik geen idee hoe ik die lijnen in een bestaand CMYK photoshop bestand kan omzetten naar een extra pantone kleur en de huidige CMYK kleuren blijven bestaan. De pantone kleur moet dus extra worden toegevoegd in het document.

Mocht het wel in Indesign of Illustrator kunnen, dan hoor ik het ook graag. Heb de stans lijnen in een aparte (transparante) laag dus daar kan ik in principe alles mee.

Voor degene die niet weten wat stanslijnen zijn, dit zijn de lijnen die worden geplotterd. Een apparaat (plotteraar) volgt de stanslijnen in je document en maakt hierdoor kleine geulen in het karton of papier zodat het gemakkelijk te vouwen is.

Alvast bedankt :).

Zenda likes some milk every now and then..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stanslijnen zou ik sowieso niet met Photoshop maken. Meestal werk je die op een halve millimeter precisie uit, en lijntekenen op een mm-grid werkt nou eenmaal beter in Illustrator of Indesign.
Mocht het wel in Indesign of Illustrator kunnen, dan hoor ik het ook graag. Heb de stans lijnen in een aparte (transparante) laag dus daar kan ik in principe alles mee.
Of is het helemaal geen lijnenwerk, maar een bitmap? Dan moeten ze het dus helemaal gaan overtekenen voor de stansvorm (misschien niet zo'n heel gek idee trouwens, het tekenwerk moet aan technische eisen voldoen die je misschien niet kent of weet).

Zo doe je het goed:
- Plaats de Photoshop plaat in een Illustrator of Indesign document
- Werk exact (bv. magnetische grid op millimeters, cursortoetsverplaatsing op 0,5 mm)
- Teken de stansvorm schoon over (alles 1 lijndikte, geen vulling, geen dubbele lijnen, geen overlap)
- Maak een verschil tussen stans- en rillijnen (stippellijn bijvoorbeeld)
- Alles in dezelfde steunkleur aangeven (PMS bijvoorbeeld)
- Als je in Illustrator werkte, zet dan voor je eigen gemak een kader eromheen die exact de grootte van het Photoshop document aangeeft, en haal daarna de Photoshop afbeelding er onderuit. Dan kun je de Illustrator stanstekening en de Photoshop afbeelding in Indesign precies bovenop elkaar plaatsen.
- In Indesign vind je de gekozen steunkleur terug bij de instellingen van de PDF-exportfunctie, bij Advanced -> Ink Manager, daar moet de kleur als een separate film zijn aangegeven, dus niet moet zo'n CMYK-icoontje ervoor.

Addit
Voor de duidelijkheid: is het voor een echte stansvorm of voor zo'n print/snijplotter combi?

Voor een stansvorm kun je geen kleine bochtjes maken, want de lijnen worden uitgelaserd in een houten vorm, en daarna worden er stalen messen ingeklopt. Zo'n stalen mes is wel buigbaar, maar kleine bochtjes vereisen veel handwerk. Tenzij het cirkeltjes of ophang-ogen zijn, die worden er als complete vorm ingezet. Rillijnen (vouwlijnen) kunnen ook in dezelfde houten vorm, maar zijn veel dikker, die kun je amper een bocht laten maken (en doe je dat wel dan krijg je natuurlijk een vouwmodel met een 3D kromming, een holle en een bolle kant).

Voor snijplotwerk moet je er voor zorgen dat de lijn rondom helemaal aaneengesloten is, en dat er geen details in zitten die zo klein zijn dat het mes de folie lostrekt van de drager.

[ Voor 29% gewijzigd door benoni op 23-01-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

op verzoek topic titel gewijzigd, suggesties voor nog duidelijkere titel zijn welkom!

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
XangadiX schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:03:
op verzoek topic titel gewijzigd, suggesties voor nog duidelijkere titel zijn welkom!
Om de lading van de titel hoedanook te dekken, hierbij nog de werkwijze zoals die in de topicstart werd voorgesteld :) Echter, voor stansvormen en snijplotwerk is die niet handig, want bitmaps zijn niet goed te verwerken met een CAD/CAM methode.

Uitgaande van een losse laag waar de stanslijnen in zijn getekend:
- Schuif de kleur van de stanslijnen naar zwart
- Open het kanalenpalet ('Channels')
- Dupliceer het zwartkanaal (door deze naar het 'nieuw kanaal' symbooltje eronder te slepen)
- Kies in het paletmenu 'Channel options', zet de selectie om naar 'Spot Color'.
- Kies een leuke Pantone kleur en dekkingspercentage :>
- Als je nu het document bewaart als EPS-DCS of kleurgescheiden print kun je het aangemaakte kleurkanaal apart van de CMYK kanalen separeren.

Dezelfde methode is meer bedoeld voor drukwerk met PMS-steunkleuren (bijvoorbeeld verpakkings-drukwerk met felgroene citroenen, een omslag met zilveren accenten, of een poster met een fluorescerende oranje). Als je voor drukwerk de steunkleuren door de CMYK heen mengt, let dan hierbij op de totale inktlaagdikte en de kleuropbouw, corrigeer dat door wat handmatige lithografie toe te passen op de kleurkanalen. Stel daarvoor ook de inktdekking van de steunkleur goed in voor een enigszins realistische voorvertoning op het scherm of op de kleurenprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

das natuurlijk ook goed ;)

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 18:34

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Ik zie dat ik hier helemaal niet meer op gereageerd heb, maar bedankt voor de tips! Het is me gelukt a.d.h.v. je uitleg :).

Zenda likes some milk every now and then..

Pagina: 1