[2900XT]fan begint om de 5 min te loeien

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Allereerst het systeem:
C2D E6600
Gigabyte DS3P
4x1 GB DDR2 800
Asus HD2900XT 512MB
Vista X64

Om de ongeveer 4-5 minuten begint de fan te draaien op een snelheid (te schatten aan de hand van het geluidsniveau) wat het normaal heeft tijdens het spelen van een 3d game (zoals CoD4.) Dit gebeurt alleen nu ook tijdens 2d gebruik of op het moment dat de pc compleet niets aan het doen is en het scherm uit staat. Mensen met deze kaart weten dat de kaart idle prima rustig en stil is maar tijdens gamen toch wel wat decibels kan produceren.

Voor mijn gevoel is dat sinds ik Atitool voor het eerst geïnstalleerd heb. Atitool gaf keurig de juiste waardes aan qua snelheden van mn GPU en GDDR. Daarna gedeinstalleerd, omdat ik dacht dat het aan Atitool lag, maar dit mocht niet baten.

Toen maar nieuwe drivers geïnstalleerd (van 7.12 naar 7.14 gegaan.) Ook dit had geen effect.

Gekeken naar stof in de koeler en kast, maar ook dat is eigenlijk niet tot nauwelijks aanwezig.

Daarna Atitool weer geinstalleerd, maar geeft deze waardes aan:
Afbeeldingslocatie: http://hann1bal.student.utwente.nl/~tim/atitool.jpg
De snelheden kloppen in ieder geval niet. Al klopten ze wel had ik niet geklaagd over het geluid :+

Daarnaast schommelt de temp tussen de 65 en 71 graden. Wat is de grens van de kaart waarop de fan harder gaat draaien? Google heeft me daar tot dusver geen antwoord op gegeven.

Volgens Atitool draait de fan idle op 31% en als ik hem hoor loeien draait de fan op 38%, dit lijkt niet te kloppen of wel?

GPUz geeft de volgende waarden aan:
Afbeeldingslocatie: http://hann1bal.student.utwente.nl/~tim/gpuz.jpg

Die kloppen denk ik beter.

De airflow in mijn Sonata II kast is de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://hann1bal.student.utwente.nl/~tim/schemapc.jpg

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Want als je rustig in de kamer zit met een videokaart die soms ineens zoveel herrie maakt is niet alles...

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Download even RivaTuner, en stel de auto-fan settings in dat hij op 00'c op 19% draaid, en boven de 60'c op 25%, 65'c 31% of 35%, 70'c >35%, en daarboven gewoon zelf even invullen.

Dan zal de fan 1x in de 5min ofzo, afhankelijk van de temperatuur in je pc kast, opspinnen van 19% naar 25%.
Je moet trouwens even zoeken hoe je de Auto-fan instellingen moet unlocken, aangezien die standaard vast zit. Je moest in dat Power User menu naar het Tabje "RivaTuner \ Fan" gaan, en daarna de waarde van "AutoFanSpeedControl" op 3 zetten

19% is totaal onhoorbaar in mijn extreem stille systeem (het enige wat ik hoor is mijn 3.5" Samsung hdd), en 25% is ook nog redelijk stil. :)

...In-game is een ander verhaal natuurlijk >:) .

[ Voor 19% gewijzigd door SirNobax op 22-01-2008 17:30 ]

Pentaxiaan

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Inderdaad, tabje Fan Control moet je wezen :)

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Kan ook zijn dat de fan los in het lagertje zit.
Haal het ventilatortje los en pel het stickertje in het midden los.
Doe een drupje olie erin en wrijf het stickertje weer dicht. ;)
Ventilatortje weer monteren en gaan met die ba.. ..ventilator.

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

• SirNobax
Kan ook zijn dat de fan los in het lagertje zit.
Mag ik niet hopen met die 50W fan van de HD2900XT :/. Lijk mij trouwens ook zeer sterk.

Is het nog met Rivatuner gelukt??

Pentaxiaan

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
SirNobax schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:41:
[...]

Mag ik niet hopen met die 50W fan van de HD2900XT :/. Lijk mij trouwens ook zeer sterk.

Is het nog met Rivatuner gelukt??
wegens drukte nog niet naar gekeken, bedankt voor de adviezen tot zover,

Ik zie nergens de mogelijkheid om de fansnelheid in te stellen. Het kan vast wel, maar ik zal er wel telkens overheen kijken. 8)7

De AutoFanSpeedControl staat wel al op 3. Alleen nu de verschillende temperatuur intervallen nog.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 24-01-2008 12:10 ]

• SirNobax
Naast de tekst (in het main-window van Rivatuner) "512-bit R600 (320sp) with 512MB DDR3 memory customize..." staat een hoekje, daar moet je op klikken.
En dan op het eerste icoontje (low-level system) klikken in het uitvouwende menu'tje. Daarna het tweede tabblad 'FAN', en dan kan je je daar helemaal uitleven :) .

Pentaxiaan

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
De instellingen wijzigen met RivaTuner is gelukt, maar het was de oplossing niet. De oplossing lijk ik wel gevonden te hebben. Al mijn fans draaien op een zo laag mogelijke snelheid, omdat de machine vaak 's nachts aan blijft staan. Nu was de airflow wel prima, alleen even niet gedacht aan het stoffilter van de sonatakast 8)7. Deze schoonmaken bleek genoeg om de casetemp net een aantal graden omlaag te brengen zodat de videokaart idle niet meer boven de 70 graden komt. Nu blijft de kaart redelijk stabiel op de 62 graden met de lage fansnelheid en is de kast eigenlijk wel weer muisstil. (Voor een grote muis dan..;))

edit: Toch niet helemaal waar, zo lijkt het. Eerst spinde de fan nooit op, maar nu toch nog soms. Het is wel verbeterd, dat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 28-01-2008 14:11 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik heb een vergelijkbaar systeem, enige verschil is dat ik een Sapphire kaart heb, en een Nexus Breeze case (die speciaal gemaakt is voor airflow & tegen stof dmv stoffilters)

Ik heb hetzelfde probleem, de kaart schommelt tussen 65 en 70, en zodra hij 70,8 raakt gaat hij koelen waarmee hij het weer terug brengt naar 65/66. En na 5 minuten is hetzelfde geintje weer aan de gang.

Moet er wel bij zeggen dat dit pas sinds een bepaalde Catalyst versie zo erg is geworden.
Pagina: 1