Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment studeer ik economie aan de UvA. Als ik mijn bachelor heb gehaald, waarschijnlijk dit jaar, wil ik graag beginnen met een technische studie.

Hiervoor heb ik de keus tussen Twente, Eindhoven en Delft (en heel misschien Leuven). Ik heb begrepen dat Eindhoven kleinschaliger is, en het voordeel heeft van een goede bedrijfslocatie (met Philips, ASML e.d. in de buurt). Delft is grootschaliger, en staat misschien iets beter bekend, en is veel meer een studentenstad. Over Twente weet ik niet zo veel.

Wat zijn jullie meningen over deze TU's? Misschien relevant om te vermelden dat ik denk Elektrotechniek of Technische Informatica te gaan volgen.

Ik zal natuurlijk ook de open dagen en proefcolleges gaan aflopen, maar ik waardeer de meningen op GoT altijd sterk.

Alvast bedankt!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Ik ben student aan de UT, en ik weet ook wel wat van de andere steden.
De UT heeft een campus met mogelijkheid om er te wonen, dit is hoofdzakelijk voor nerds en eerstejaars. Je kan ook heel goed in de stad gaan wonen. Het voordeel aan de campus is dat alle onderwijsfaciliteiten makkelijk bij elkaar zijn.

Enschede is heel klein, zowel de stad als de UT. De studentenpopulatie komt uit heel Nederland, maar de meeste mensen komen toch wat meer uit de buurt. Zelf kom ik van 150 km hier vandaan, en ik ken zat mensen op die afstand. Kleinschaligheid zie je ook in de studenten aantallen. Toevallig was EL in het nieuws begin dit jaar. Er waren dit jaar 15-20 eerstejaars hier, ~85 in delft en 40-50 in Eindhoven (uit m'n hoofd). EL aan de UT is daarmee heel plotseling gekrompen, zonder aanwijsbare reden. Maar het grotere aantal zal altijd in Delft zijn. Ik weet dat het profiel van Delft (inter)nationaal veel beter is, mensen kennen de TUD meer.

Het is ook een verschil in sfeer; Eindhoven schijnt een heel matige studentenstad te zijn, met heel veel mensen die met het OV komen, Enschede heeft een kleine maar die-harde kerngroep studenten die op alle mogelijke manieren gesupport wordt door de universiteit. Delft is de oudste universiteit, met een focus die voor gezelligheid erg op verenigingen ligt, er zijn nauwelijks studentenkroegen in de stad!

Zelf heb ik de keuze gemaakt op sfeer, en dat bevalt me nog steeds heel goed. Enschede is een stad met "mijn soort mensen" Lang niet allemaal nerds, maar ook niet van het oppervlakkig schreeuwerige dat volgens mij in Amsterdam heerst. Als je in Amsterdam je helemaal thuisvoelt, dan denk ik dat je het beste naar Delft kan gaan.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14
Zelf studeer ik in Delft. Geen ervaring met andere TU's.
Kenmerken van Delft:
  • Studentenstad. Overal in de stad is het percentage studenten groot. Ik meen dat 15k van de 90k inwoners student zijn. Zelfs mensen die redelijk dichtbij Delft woonden gaan een kamer in Delft zoeken.
  • Relatief goede en goedkope studentenhuisvesting voor de randstad.
  • Alle faculteiten mooi op de campus bij elkaar. Ook studentenhuisvesting op de campus, maar ook veel studentenhuizen in de oude binnenstad.
  • Veel studentenverenigingen. Voor ieder wat wils.
  • Elke studie heeft wel zijn eigen studievereniging die volgens mij allemaal zeer actief zijn.
  • ICT organisatie zal nooit wat worden.
  • Goede studiewerkplekken, zowel op faculteiten als centrale bieb.
  • Minorensysteem, waarbij je 30 punten uit je bachelor een keuze kan maken uit een pakketje dat wordt gefaciliteerd door een andere faculteit of studie. Dit geeft je bijvoorbeeld als natuurkundestudent de mogelijkheid om door te stromen naar de Computer science master bij Informatica. (maar ook nog gewoon de natuurkunde master)
  • Goede faciliteiten als studentenpsychologen, studiebegeleiding, etc.
  • Veel aandacht voor studeren in het buitenland, uitwisselingsprogramma's.
  • Praktisch iedereen loopt studievertraging op. 7,4 jaar is volgens mij de gemiddelde studietijd voor een 5-jarige opleiding hier.
Dit is wat ik tot nu toe even zo bedenk. Persoonlijk heb ik voor Delft gekozen vanwege de locatie. Tussen Den Haag en Rotterdam in, beide 12min met de trein ofzo. Eindhoven en Twente vond ik wat afgelegen liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2008 03:16 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Studeer zelf aan Fontys Eindhoven, maar heb getwijfeld om naar Tu/E te gaan destijds. Mijn maten zitten op TU/E en hebben het goed naar hun zin. De faciliteiten voldoen ruim en groeimogelijkheden worden gestimuleerd door part-time helpen in projecten en zo wat bij te verdienen, alswel leren.
Ik persoonlijk kan ik je beter vertellen dat Eindhoven ook een goede studentenstad is. Ik vind zelf het brabantse heel gezellig en open minded. Ik ben zelf 1 keer in Delft geweest, maar vond het erg "koud" en te IT. Doordat ook de Fontys/Avans met hun "typisch" vrouwen opleidingen in de buurt is gevestigd is man/vrouw gelukkig meer gemixt, maar nog steeds een hoger "nerd" gehalte dan bijvoorbeeld in Nijmegen waar ik oorspronkelijk vandaan kom tijdens uitgaan.

Ik zou je aanraden om echt keer langs te steden te gaan op een zaterdag middag. Ik heb geleerd dat de stad net zo belangirjk is als je opleiding en als een van de 2 je niet echt aanspreekt kan het een lange rit worden. Liever zelf kijken met pintje dan maar op mijn blauwe ogen afgaan!

T60P Widescreen

• cryforhelp
Als ik lees wat de fietsenmakers en eindhovenaren over zichzelf schrijven zit ik er een beetje naast :X
Maar ga dus bij voorkeur eens langs :+

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig toch dat je op GoT om 3 uur 's nachts al 3 reacties hebt, en dan ook nog eens nuttige..! Heeft waarschijnlijk te maken met de doelgroep. :)
Ik studeer nu het laatste semester van mijn bachelor economie in Singapore, dus hier is het 7 uur later (en 25 graden warmer).

Het lijkt erop dat ik al een redelijk beeld had van de steden. Langs gaan zal inderdaad uiteindelijk het meest belangrijk zijn, maar ik ben pas over een paar maanden terug in Nederland, en kon daar even niet op wachten.

Zijn er ook nog mensen die misschien inhoudelijk iets kunnen vertellen over de verschillen tussen Elektrotechniek en Technische Informatica?
Voorzover ik het heb begrepen, focust Technische Informatica hoofdzakelijk op het softwaregebied, en Elektrotechniek op hardware (zoals de namen ook al vertellen).

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 05:34:
Voorzover ik het heb begrepen, focust Technische Informatica hoofdzakelijk op het softwaregebied, en Elektrotechniek op hardware (zoals de namen ook al vertellen).
Bij Technische Informatica op HBO niveau wordt ook wel aardig met hardware gewerkt, er worden microprocessoren geprogrammeerd, USB-interfaces gemaakt, en ook bijvoorbeeld printen geëtst, om maar eens wat te noemen. Heb 't zelf niet gedaan, maar een maat van me vertelt wel eens wat over wat ze doen. Ik weet niet hoe groot het verschil is met de universitaire versie van de opleiding, maar ik vermoed dat daar ook wel veel met hardware wordt gedaan.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij verschillen de universiteiten niet zo bijster veel. Volgens de ranking is er weinig verschil qua niveau. Bovendien kun je je bachelor en je master aan verschillende universiteiten doen. Eventueel kun je afstuderen bij een bedrijf, zodat je ook daar nog een andere locatie dan je universiteitsstad kunt kiezen.

Ik zou de dichtbijzijndste universiteit kiezen zodat je in het begin thuis kan blijven wonen (goedkoop en makkelijk). Anders zou ik eens kijken waar de voorzieningen het beste zijn. In Delft is het wat lastiger om een kamer te krijgen, in Eindhoven is dit gemakkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Van thuis blijven wonen is geen sprake; ik woonde de laatste drie jaar in Amsterdam, nu woon ik een half jaar in Singapore. Terug bij mijn ouders intrekken heeft niet mijn voorkeur :). Ik zou dus gewoon gaan wonen waar ik ga studeren (e.o.).

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik heb zelf op de TUE gestudeerd (Bedrijfskunde) en mijn ervaring is dat studies met dezelfde naam toch nog behoorlijk verschillen tussen de universiteiten, qua focus, en ook qua afstudeerrichtingen. Dus kijk goed welke kant je precies op wilt gaan.

Eindhoven is trouwens best een leuke stad hoor, alleen je hebt er geen mooi oud centrum zoals in Delft.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb HBO Elektrotechniek gedaan en ben nu aan het afstuderen. De verschillen (i.i.g. op HBO, maar ongetwijfeld neit veel anders op Uni) zijn voornamelijk dat Informatica software gericht is en Elektro hardware.

Beide richtingen mixen enigszins: informatica zal etsen/printen ontleden voor complete werking en elektro zal programmeren, netwerkstructuren, dataoverdracht proeven. Echter elektrotechniek diept echt de problemen uit waar je als ontwerper tegenaanloopt : weerstanden, emi, capacitieve eigenschappen, geheugen grootes, bandbreedtes etc: de inperfectie van componenten waar je rekening mee moet houden om een eind product (programmeren, hardware ontwerp, tool, aansturing etc) te hebben die toch doet wat je wilt.

Het leuke van elektro vond ik dat je daadwerkelijk (op HBO i.i.g.) printen maakt, mProcs programmeerd en zodoende bijvoorbeeld Ambilight aanstuurt waarbij je de ADC/DAC en voedingen ook zelf moet ontwerpen en bouwen.

Informatica is dus veel meer de software gericht, elektro meer de hardware, maar beide raken elkaar en delen een aantal vakken:

*Telematica
*ICT
*Informatica

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het bovenstaande bericht lees, denk ik dat Elektrotechniek meer is wat ik zoek.
Aan de andere kant: aan de TU Delft is er in het 2e jaar een vak 'Graphics & Games', waarbij je met een groepje een spel in elkaar gaat zetten. Dat klinkt me dan ook wel weer erg leuk in de oren...!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zit een beetje met het zelfde, twijfel ook tussen de uni's
ik ga waarschijnlijk IO doen en neig nu het meest naar Enschede.
uit huis moet en ga ik sowieso.
waarom ik nu aan enschede denk is 't volgende:
Opleiding minder massaal en 'directer' ook meer (verder minder engels op dit moment maar dat word waarschijnlijk wel veranderd dus dat laat ik niet echt mee wegen).
verder lijkt me het ook leuker omdat ook Delft een massale studenten stad is en ik door de grote van de TU daar ook een beetje vrees dat je alleen maar tussen mensen met de zelfde studie richting zit, Wat zich nadelig uit in het man/vrouw gehalte maar dat je ook weinig anders geörienteerde mensen tegenkomt.
Voordeel van Delft is wel zijn naam en connecties in het buitenland hoewel ik persoonlijk denk dat als je echt wilt er wel een weg is en dat voor mensen 'in het wereldje' dit wel mee valt. Verder is dat ook voor mij nu niet echt belangrijk omdat ik niet eens weet of ik wel in 't buitenland wil studeren/stage, dat zie ik dan wel.
Ook is de locatie een voordeel je kunt met 't nacht net ook zo naar andere steden toe om uit te gaan.
Verder is het voordeel van Enschede wel denk ik dat de huisvesting wat makkelijker te vinden is en goedkoper.
Heb nu alleen echt nog vraagtekens hoe het qua werkgelegenheid zit in beide steden :P

• Bigfoot
GoldenSample schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:11:

Heb nu alleen echt nog vraagtekens hoe het qua werkgelegenheid zit in beide steden :P
Je bedoelt voor een bijbaantje, of om werk te vinden na je studie? Dat laatste vind ik een beetje vreemd, je hoeft er toch niet te blijven? Als je dat wel doet is Twente niet echt in het voordeel, daar heb je minder mogelijkheden dan Eindhoven of Delft
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:00:
Als ik het bovenstaande bericht lees, denk ik dat Elektrotechniek meer is wat ik zoek.
Aan de andere kant: aan de TU Delft is er in het 2e jaar een vak 'Graphics & Games', waarbij je met een groepje een spel in elkaar gaat zetten. Dat klinkt me dan ook wel weer erg leuk in de oren...!
Ik zou de keuze van Uni / stad niet op 1 vak baseren. Desnoods kan je het altijd nog als keuzevak vanuit de andere universiteit volgen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En in Eindhoven is ook een groepsproject waarbij een game wordt ontwikkeld, dus daar zit het het verschil niet :)

Volgens mij zit het verschil hem niet echt in de opleidingen. Die worden steeds meer gelijk getrokken om aansluiting op elkaars masters makkelijker te maken en zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:20
cryforhelp schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 03:08:

Enschede is heel klein, zowel de stad als de UT. De studentenpopulatie komt uit heel Nederland, maar de meeste mensen komen toch wat meer uit de buurt. Zelf kom ik van 150 km hier vandaan, en ik ken zat mensen op die afstand. Kleinschaligheid zie je ook in de studenten aantallen.
Ehrm, hier in inwoner van Enschede... hoezo is Enschede heel klein ??? weet niet waar je vandaan komt, maar om Enschede nu een kleine stad te noemen.... (+/- 160.000 inwoners ).
Elke zaterdag trekt Enschede toch zo'n 40.000 mensen naar de markt bijvoorbeeld.
Als je het hebt over het aantal discotheken hier, valt dat enigszins tegen, maar wordt weer ruimschoots goedgemaakt door het grote aantal kroegen !
Over de grootte van de TU zelf kan ik niet echt oordelen.
Zo, wou'k toch ff kwijt.

• Bigfoot
MEN-O schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:58:
[...]

Ehrm, hier in inwoner van Enschede... hoezo is Enschede heel klein ??? weet niet waar je vandaan komt, maar om Enschede nu een kleine stad te noemen.... (+/- 160.000 inwoners ).
Elke zaterdag trekt Enschede toch zo'n 40.000 mensen naar de markt bijvoorbeeld.
40.000 mensen naar de markt, jezus wat verkopen ze daar dan dat zo populair is in die contreien? Roundup en kunstmest ofzo? ;)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:01
Tijdens voorlichtingen heb ik wel ervaren dat de TU Delft professioneel overkomt. Enschede juist helemaal niet, en Eindhoven zat er naar mijn mening wat tussenin. Eindhoven blijkt echter wel de beste technische universiteit te zijn.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
hello_moto schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:13:
Tijdens voorlichtingen heb ik wel ervaren dat de TU Delft professioneel overkomt. Enschede juist helemaal niet, en Eindhoven zat er naar mijn mening wat tussenin. Eindhoven blijkt echter wel de beste technische universiteit te zijn.
Ga alsjeblieft niet op de voorlichtingen af, wat je daar wordt voorgespiegeld is vaak behoorlijk rooskleurig of 'zoals het in theorie zou moeten zijn' ..NOT dus. Ik heb zelf een klein tal helpen organiseren dus ik weet wel waar ik over praat ;)

@Dale Cooper:

Zelf heb ik in Eindhoven Werktuigbouwkunde gedaan, en ben nu Industrieel Ontwerpen gaan doen in Delft. Delft vind ik zelf een leukere stad, misschien komt dat doordat ik Groningen gewend ben (oud centrum, veel studenten, actief leven). Eindhoven zijn een boel lokalo's en bovendien hangt alles in een soort van losse stadjes (wijken zoals woensel, gestel, tonglere, etc) aan elkaar, welke best een eind uit elkaar liggen. Het is iig een grote stad, uitgaansleven is wel ok, maar niet denderend ofzo.

WTB in eindhoven was beter dan in Delft, en zo geldt precies het omgekeerde voor IO (wat ik nu doe) dus ga vooral op je opleiding af, dat maakt zo ontzettend veel uit! De stad is eigelijk een beetje secundair.

• cryforhelp
MEN-O schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:58:
[...]

Als je het hebt over het aantal discotheken hier, valt dat enigszins tegen, maar wordt weer ruimschoots goedgemaakt door het grote aantal kroegen !
Over de grootte van de TU zelf kan ik niet echt oordelen.
Zo, wou'k toch ff kwijt.
Hehe, je bent niet heel veel in de randstad geweest of wel? ;) Enschede is bijna een dorpje, wat je in maximaal 25 minuten van het ene naar het andere uiterste doorfietst. :)

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Tja, vind dat ik moet reageren, maar kan alleen wat over Enschede zeggen. Ik ben op het moment aan het afstuderen aan de UT richting EL. Ik vind de opleiding op zich goed in elkaar zitten en ben er wat dat betreft zeer tevreden over. Ik denk dat de UT niet erg veel verschilt met Delft, behalve dat de opleiding EL er wat kleiner is. Qua vakken krijg je ongeveer hetzelfde en het niveau zou ook wel hetzelfde zijn. Er zijn op de UT een paar hele goede leerstoelen (groepen binnen EL) die internationaal bekend staan, maar ook mindere, dat zul je ook overal hebben. Verder heeft iedereen hier zo'n beetje contact met NXP, dat zal in Eindhoven ook ongetwijfeld zo zijn.

Uiteindelijk denk ik dat je de keuze moet maken op basis van de stad. Enschede is gemoedelijk wat dat betreft en erg gezellig, maar het is maar net wat je er zelf van maakt! Het is niet te zeggen wat beter is of gezelliger, ga naar de open dagen en ga op je gevoel af zou ik zeggen.

(Maar kies dan voor de UT, we hebben maar zo weinig EL studenten ;))

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:20
Zeker ben ik wel veel in de Randstad geweest, heb zelfs een tijdje in Rotterdam gewoond.
In feite blijf je toch op dezelfde plekken rondcirkelen kwam ik achter...alles is relatief..weleens in NY geweest ? daarbij is Amsterdam een dorpje waar je in max. een uurtje doorfietst. (Als je zoals een echte A'dammer alle stoplichten negeert...).

Overigens lijkt het mij (weet ik niet zeker hoor) dat het grootste deel van de Nederlanders niet in de Randstad woont. heb eerlijk gezegd niet gechecked waar de TS woont...

Wat betreft kans op een baan vind ik de uitspraak dat de kansen kleiner zijn in Twente imho nogal eh.. ongestaafd.

Verwijderd

Topicstarter
Dus, even in het kort, wat steden betreft:

Enschede: relatief kleinschalig en afgelegen, maar gezellig (als je dat wil)
Eindhoven: lijkt tussen de andere twee steden in te zitten wat grootte en universiteit betreft
Delft: staat bekend als de 'beste', relatief grote stad met meer studenten

Iemand die ervaringen heeft op de universiteit in Leuven?

Dan over de opleidingen: zouden mensen die de WO-studies Elektrotechniek en Technische Informatica (e.d.) kennen in de verschillende steden hun ervaringen kunnen delen? Op de verschillende universiteitssites staan natuurlijk wel verhaaltjes, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk niet volledig representatief.

Wat ik hoor over de studies is het volgende.
1) het niveau is erg hoog; veel mensen vallen snel af, en weinig halen uiteindelijk het diploma
2) veel wiskunde (vooral Technische Informatica) en natuurkunde (Elektrotechniek)
3) ook praktijk/laboratoriumlessen, verdeling theorie-praktijk van ca. 70%-30%
4) nauw contact met de werkelijkheid; wat je leert is ook ergens in de praktijk op toepasbaar
5) hoe actueel zijn de studies eigenlijk?

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:49:
Dus, even in het kort, wat steden betreft:

Enschede: relatief kleinschalig en afgelegen, maar gezellig (als je dat wil)
Eindhoven: lijkt tussen de andere twee steden in te zitten wat grootte en universiteit betreft
Delft: staat bekend als de 'beste', relatief grote stad met meer studenten

Iemand die ervaringen heeft op de universiteit in Leuven?

Dan over de opleidingen: zouden mensen die de WO-studies Elektrotechniek en Technische Informatica (e.d.) kennen in de verschillende steden hun ervaringen kunnen delen? Op de verschillende universiteitssites staan natuurlijk wel verhaaltjes, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk niet volledig representatief.

Wat ik hoor over de studies is het volgende.
1) het niveau is erg hoog; veel mensen vallen snel af, en weinig halen uiteindelijk het diploma
2) veel wiskunde (vooral Technische Informatica) en natuurkunde (Elektrotechniek)
3) ook praktijk/laboratoriumlessen, verdeling theorie-praktijk van ca. 70%-30%
4) nauw contact met de werkelijkheid; wat je leert is ook ergens in de praktijk op toepasbaar
5) hoe actueel zijn de studies eigenlijk?
ik kan nogmaals alleen HBO antwoord geven voor elektro: ik heb toen bewust voor HBO gekozen ipv Uni (ondanks da tik VWO had afgesloten) voor de meer praktische richtingen. Mijn studie is mwah up to date. Je leert mee rde basis beginselen en pas tijdens je laatste jaar ga je je verdiepen via afstudeeropdracht die als het goed is van deze tijd is.

Elektro is zo enorm breed dat je per half jaar alleen van wat takken proeft en zie twat het is. Je leert basis programmeren of PCB ontwerpen, maar dan kom je tot nivo microcontroller of 2 laags pcb......je kunt dus nog steeds geen mobo ontwerpen, maar je weet wel wat erbij komt kijken en wat d eproblemen zijn. Het is dan alleen maar een stapje hoge rnemen..

90% wat ik geleerd heb ga ik niet gebruiken...ik doe mechatronica dus vermogens motoren, beetje werktuigbouwkunde en regeltechniek. Wat ik niet gebruik is netwerken/ict/discrete signalen/analoog/digitaal, maar desondanks wel de basis om te begrijpen waarom somimge dingen gewoon niet kunnen.

Ik denk dat het op de Tu/E niet veel anders is, hoewel de praktijk iets minder is. Wij waren meer met onze handen bezig dan op de Tu/E....TU is meer rekenen en alles incalculeren ipv daadwerkelijk nou eens zien of een weerstand van 10 of 100 ohm meer invloed is.

T60P Widescreen

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 22:36
GoldenSample schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:11:
zit een beetje met het zelfde, twijfel ook tussen de uni's
ik ga waarschijnlijk IO doen en neig nu het meest naar Enschede.
uit huis moet en ga ik sowieso.
waarom ik nu aan enschede denk is 't volgende:
Opleiding minder massaal en 'directer' ook meer (verder minder engels op dit moment maar dat word waarschijnlijk wel veranderd dus dat laat ik niet echt mee wegen).
verder lijkt me het ook leuker omdat ook Delft een massale studenten stad is en ik door de grote van de TU daar ook een beetje vrees dat je alleen maar tussen mensen met de zelfde studie richting zit, Wat zich nadelig uit in het man/vrouw gehalte maar dat je ook weinig anders geörienteerde mensen tegenkomt.
Voordeel van Delft is wel zijn naam en connecties in het buitenland hoewel ik persoonlijk denk dat als je echt wilt er wel een weg is en dat voor mensen 'in het wereldje' dit wel mee valt. Verder is dat ook voor mij nu niet echt belangrijk omdat ik niet eens weet of ik wel in 't buitenland wil studeren/stage, dat zie ik dan wel.
Ook is de locatie een voordeel je kunt met 't nacht net ook zo naar andere steden toe om uit te gaan.
Verder is het voordeel van Enschede wel denk ik dat de huisvesting wat makkelijker te vinden is en goedkoper.
Het beeld dat je alleen maar met mensen van je eigen studie zit klopt wel ja. En het man/vrouw-gehalte is wel redelijk 50/50 bij IO in Delft.

Ik studeer zelf in Delft, en dat bevalt me wel. Maar dat komt mede door de locatie (dichtbij dus) en de mensen die ik heb leren kennen. Ik denk dat je plezier aan de universiteit ook voor een groot gedeelte ook afhangt aan wat je er zelf van wilt maken.

Zelf ben ik nooit in Eindhoven of Enschede geweest, dus veel meer dan "het bevalt me wel in Delft" kan ik ook niet zeggen :P . Tot zover mijn weinig nuttige bijdrage.
hello_moto schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:13:
De voorlichtingen op de TU Delft zijn echt gigantische propaganda, kan Noord-Korea nog een puntje aan zuigen :P. Niet dat de TU Delft slecht is, maar de voorlichtingsdagen hebben weinig te maken met de daadwerkelijke studie. Als je wilt weten hoe het studeren is moet je een keer een dag meelopen met een student. Dat schept een veel realistischer beeld.
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:24:
[...]
Zelf heb ik in Eindhoven Werktuigbouwkunde gedaan, en ben nu Industrieel Ontwerpen gaan doen in Delft. Delft vind ik zelf een leukere stad, misschien komt dat doordat ik Groningen gewend ben (oud centrum, veel studenten, actief leven). Eindhoven zijn een boel lokalo's en bovendien hangt alles in een soort van losse stadjes (wijken zoals woensel, gestel, tonglere, etc) aan elkaar, welke best een eind uit elkaar liggen. Het is iig een grote stad, uitgaansleven is wel ok, maar niet denderend ofzo.

WTB in eindhoven was beter dan in Delft, en zo geldt precies het omgekeerde voor IO (wat ik nu doe) dus ga vooral op je opleiding af, dat maakt zo ontzettend veel uit! De stad is eigelijk een beetje secundair.
Kan je dat laatste toelichten? Zou wel willen weten waarom je dat vindt :) . Doe zelf werktuigbouwkunde aan de TU Delft dus.

[ Voor 40% gewijzigd door MarcoC op 23-01-2008 02:15 ]

• Elektronicanet
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Als je wat meer info wilt over elektrotechniek in Eindhoven mag je me gerust 's opzoeken op MSN :)
* Elektronicanet is inmiddels vierdejaars

Nederlander in België

Verwijderd

Heb in Eindhoven gestudeerd en er ook altijd gewoond.
Tijdens mijn voorlichting heb ik ook Twente bezocht.

Ik denk overigens persoonlijk dat de opleidingen onderling toch ook verschillen. Zelf deed ik informatica en in Eindhoven ligt daarbij de nadruk op wiskunde en het afleiden van programma's. Volgens mij is vooral dat laatste geen voor de hand liggend vak op de 2 andere uni's.

En qua grootte: Eindhoven is de 5e grootste stad van Nederland met 210,000 inwoners en dus groter dan Enschede en Delft.
Verder heb je hier Stratumseind met een hele hoop kroegen bij elkaar gepropt. Helaas lopen daar voornamelijk 16-jarigen rond.

Vrouwvolk zul je op de TU in Eindhoven overigens niet vaak tegenkomen; alleen bij Industrial Design en die andere-vage-opleiding-waar-ik-de-naam-van-kwijt-ben (was TEMA).

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Bij bouwkunde / BMT ook wel :)
En TEMA heet nu TIW volgens mij (technische innovatie wetenschappen).

[ Voor 54% gewijzigd door Elektronicanet op 23-01-2008 10:14 ]

Nederlander in België

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:11:
En qua grootte: Eindhoven is de 5e grootste stad van Nederland met 210,000 inwoners en dus groter dan Enschede en Delft.
Eindhoven bestaat uit bij elkaar gevoegde dorpen met een binnenstad waar je kunt shoppen, een straat met restaurants en een straat om uit te gaan. Dat Eindhoven meer inwoners heeft klopt, maar dat komt omdat Delft op een veel kleine oppervlakte staat (iets meer dan een kwart van Eindhoven). De dichtheid in Delft is dus dubbel zo hoog en dat merk je goed als je rond wandelt in de stad.
Vrouwvolk zul je op de TU in Eindhoven overigens niet vaak tegenkomen; alleen bij Industrial Design en die andere-vage-opleiding-waar-ik-de-naam-van-kwijt-ben (was TEMA).
Je hebt ook de Fontys hogeschool met meer vrouw-volk :). Eindhoven heeft bovendien een hele hoop internationale studenten doordat Philips om de hoek zit met z'n campus. Dat is voor mij hét grote pluspunt van Eindhoven, je kunt als je wilt je in het buitenland wanen. Een leuke brug als je later toch het buitenland in wilt :).

Delft als Eindhoven hebben hun eigen karakteristieke eigenschappen, zowel goed als slecht.

Verwijderd

Eindhoven bestaat uit bij elkaar gevoegde dorpen met een binnenstad waar je kunt shoppen, een straat met restaurants en een straat om uit te gaan.
Die 'dorpen' zijn gewoon stadsdelen en bijna elk stadsdeel heeft zijn eigen shopgedeelte en kroegen en restaurants. Eindhoven beledigen, grrr ;)

Eindhoven is gewoon een grotere stad, zowel qua inwoners als qua oppervlak.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:29

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:19:
[...]

Die 'dorpen' zijn gewoon stadsdelen en bijna elk stadsdeel heeft zijn eigen shopgedeelte en kroegen en restaurants. Eindhoven beledigen, grrr ;)

Eindhoven is gewoon een grotere stad, zowel qua inwoners als qua oppervlak.
^^ met hem eensch is

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein schopje, als het mag... :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dit topic maakt mij echt weer aan 't twijfelen :P

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:30:
dit topic maakt mij echt weer aan 't twijfelen :P
Tussen wat en wat?

• gertvdijk
MarcoC schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 02:09:
De voorlichtingen op de TU Delft zijn echt gigantische propaganda, kan Noord-Korea nog een puntje aan zuigen :P. Niet dat de TU Delft slecht is, maar de voorlichtingsdagen hebben weinig te maken met de daadwerkelijke studie. Als je wilt weten hoe het studeren is moet je een keer een dag meelopen met een student. Dat schept een veel realistischer beeld.
Mwa, ik vind dat best wel meevallen. Ik doe zelf mee met voorlichtingsactiviteiten en we presenteren het niet mooier dan het is. Tuurlijk, je wordt als geinteresseerde scholier verwend met pennen, Feyne lunch, boekjes, demo's etc. Dat is wat anders dan propaganda. 8)7 We vertellen ook geen onwaarheden over andere steden/TU's.
Er wordt wel erg veel aandacht aan voorlichting besteed inderdaad. Gezien de (grote) tekorten van ruimtes voor colleges/tentamens is dat weer niet echt handig misschien, maar ook wel leuk om te zien dat Delft nog altijd een groeiende lijn heeft in het aantal studenten.
Sowieso een tip: als je voorlichtingsdagen bezoekt, gewoon de studenten vragen om eigen ervaringen, verhalen, etc.! Dat is ook iets wat we proberen te stimuleren door gewoon een aantal studenten tussen de mensen te zetten.
En, zoals je al zei, een meeloopdag bezoeken is ook altijd goed!

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee of je op de verschillende universiteiten (Enschede, Eindhoven, Delft) ook in januari kan beginnen met Elektrotechniek? Ik neem aan van niet, omdat het al zo'n kleine opleiding is...

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 05:03:
Iemand enig idee of je op de verschillende universiteiten (Enschede, Eindhoven, Delft) ook in januari kan beginnen met Elektrotechniek? Ik neem aan van niet, omdat het al zo'n kleine opleiding is...
Volgens mij kan instromen (in Delft) altijd wel, maar je mist dan alle introductie dingen, enzo. Best een saai begin van het jaar en bovendien is het dan een beetje 'raar' om dan later nog mee te doen met een ontvangstweek.

Verwijderd

Topicstarter
Instromen bij Elektrotechniek blijkt alleen in september te kunnen, for the record.

Verwijderd

cryforhelp schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 03:08:
Ik ben student aan de UT, en ik weet ook wel wat van de andere steden.
De UT heeft een campus met mogelijkheid om er te wonen, dit is hoofdzakelijk voor nerds en eerstejaars. Je kan ook heel goed in de stad gaan wonen. Het voordeel aan de campus is dat alle onderwijsfaciliteiten makkelijk bij elkaar zijn.

***knip***
[tunnelvision]
om in dezelfde stereotyperende stijl verder te gaan: De stad enschede wordt bewoond door alleen maar brE3zEriGe, zuipende studenten die niets serieus kunnen nemen.
[/tunnelvision]

om ff op normale voet verder te gaan:
ik denk dat de keus vooral een kwestie is van kijken waar de sfeer je bevalt. Ik heb voor enschede gekozen omdat ik de sfeer hier gemoedelijker/vriendelijker vond dat in Deflt, vind de stemming daar wat meer "oh wat zijn we goed want we zijn Delft" zeg maar. Denk dat dat wel een belangrijke factor kan zijn in je keuze, de sfeer op de uni/in de stad

Verwijderd

Topicstarter
Heb net ook ontdekt dat de kamerprijzen in Enschede het laagst zijn van Nederland (wat universiteitssteden betreft), met gemiddeld E 228,- per kamer. Dat is een voordeel!

• Bigfoot
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 04:12:
Heb net ook ontdekt dat de kamerprijzen in Enschede het laagst zijn van Nederland (wat universiteitssteden betreft), met gemiddeld E 228,- per kamer. Dat is een voordeel!
Waarom denk je dat de prijzen zo laag zijn? Vraag en aanbod.....

• cryforhelp
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 04:12:
228 euro, pfff, dan wordt je afgezet :+

De kamerprijzen in de stad liggen meestal nog wel wat lager, de campus is wat duurder omdat servicekosten daar redelijk hoog zijn. Voor 228 euro zou je een meter of 15-16 moeten kunnen krijgen. :)

Verwijderd

228gemiddeld klinkt idd wel aannemelijk, op de campus kost een beetje kamer E245-270 maar dan heb je snel internet(100mbit) en zit je overal dichtbij. In de stad kan je echt met goed zoeken voor E200 soms wel 20m2 vinden. Ken verschillende mensen die voor weinig geld echt veel ruimte hebbben. Dus ja, kamer in enschede is erg goedkoop en makkelijk te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee hoe het zit met kamers in Delft? Daar is geen campus, geloof ik. Waarschijnlijk wel studentenflats van DUWO o.i.d.

Verwijderd

Oeh, iemand die zit te twijfelen tussen TU's
/me voelt dr voorlichtster werk liefde weer opbloeien
FTR: ik ben zelf 'student'voorlichter op de UT (Enschede), eerst Bachelor en nu ook voor Masterinstromers alleen bij een andere faculteit dan waar de TS op aast.

Wat betreft kamers en wat je al idd zelf hebt uitgezocht: Enschede heeft de meeste keuze en is het goedkoopst.

Andere voordelen aan Enschede t.o.v. andere TU's, wat ook al is genoemd: kleinschalig, ons-kent-ons cultuurtje (zelfs met docenten / profs etc.), meer vrouwen :+ (door het aantal softe studies zoals Psychologie en andere gedragswetenschappen), maar vooral ook belangrijk als je bachelor begint: de keuze voor je minor in je 3e jaar.

Op de TU/e heb je veel minder keuze en richt je meer op je 'major', bij ons heb je dus ruime keuze in minoren (meer dan 30 en evt. zelf samenstellen), maar wellicht valt dat ook wel voor jou te omzeilen door je economische achtergrond.

Verder over het instromen bij EL of INF (allebei EWI-faculteitstudies) op een ander moment dan september, kan ik je helaas niet veel verder helpen. Wel weet ik dat er bij mij op de faculteit (management en bestuur) voor masters 2 instroom momenten zijn, namelijk in februari en in september. Helaas geldt dit niet voor de technische masters...

Wat ik je vooral wil aanrader (vooral ook aan GoldenSample), doe een meeloopdag! Hier in Twente is dat totaal GEEN voorlichtingsdag, nee, je gaat echt een dag mee met een student, je volgt colleges met de andere studenten en dan kan je pas echt de studentencultuur van die stad opsnuiven! + je weet gelijk hoe hier colleges en andere werkvormen worden gegeven.

Zo, en dan moet ik nu weer verder studeren :+

Verwijderd

Topicstarter
Ok, einsteintina, bedankt voor je uitgebreide verslag! Elk druppeltje informatie neem ik gretig als een spons tot me. :)

Verwijderd

Pfff, ik kan nog zo veel meer vertellen, maar overmorgen tentamen! Daarna kan je met al je vragen altijd nog terecht :D

• CounterDesk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 21:33
Delft. Period. Super mooi Delft! Studeer zelf ook Informatica in Delft.

Whenever life gets hard on you, remember this: there is nothing harder than pooping when you don't have to poop.

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

^^ Nuttige post ook :) Waarom ben je in Delft gaan studeren, en niet in Enschede of Eindhoven?

Nederlander in België

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:43
Valt het je niet op dat er niemand negatief is over de stad waar hij/zij woont/studeert?
Zo ook ondergetekende, ben nu 3e jaars werktuigbouw in Enschede en het bevalt me hier prima.
Je zou inderdaad op alle uni's een keer een meeloopdag kunnen doen en een beetje in de stad rondkijken. (tenminste, ik kan me voorstellen dat dat een goed beeld geeft, ik heb beide niet gedaan.)
Maar vooral: de keuze niet te zwaar maken. Je hebt echt in elke (studenten)stad wel genoeg leuke mensen om je mee te vermaken.

Overigens zijn er ook maar heel weinig studenten die in de bachelorfase overstappen naar een andere TU, wat zeg ik, er zijn er zelfs maar weinig die hun master ergens anders gaan doen.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:50:
Iemand enig idee hoe het zit met kamers in Delft? Daar is geen campus, geloof ik. Waarschijnlijk wel studentenflats van DUWO o.i.d.
Ja, campus is er wel hoor.
Er zijn eigenlijk twee grote wooncomplexen op het TU terrein in Delft. Korvezee en de Balpol. Beetje afhankelijk van hoe je het woord 'campus' definieert natuurlijk. Zelf woon ik op de Balpol.
DUWO is de grote populaire verhuurder in Delft. Ook zijn er diverse andere kleinere huurbazen, die gemiddeld een wat hogere prijs vragen.
De bedoeling is dat je instemmingen gaat lopen, waarbij je gemiddeld na 10-15 avonden (in drukkere periodes) een kamer hebt. Instemmingsadvertenties vind je op de site van Duwo, ook die van niet-Duwo huizen. Kamernet kan ook, maar de meeste staan toch op de site van Duwo.

Verwijderd

Topicstarter
@gertvandijk:

Heb je enig idee of je in die wooncomplexen ook samen kan wonen met een niet-student (officieel of officieus)? Of moet je daarvoor particulier in de stad zijn? Het internetaanbod van die complexen spreekt me wel erg aan; dat schijnt erg snel te zijn.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Duwo verhuurt niet aan non-studenten. Ik kan je wel aanraden om als je in delft gaat wonen, op tijd te beginnen. In september/oktober zoeken alle nieuwe 1ejaars een kamer en dat is dus ontzettend lastig tenzij je superinteressant bent (topsporters doen het altijd goed, of in delft: meisje zijn). Omdat ikzelf ook wat later begon zit ik nu nog steeds in onderhuur :'(

In delft kan ik je wel aanraden om lid te worden ergens (niet per sé virgiel/dsc - corporale ballenclubjes, leuk als je daar zin in hebt hoor :D) omdat er eigenlijk niet veel te doen is buiten de verenigingen om.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zich niet zo'n verenigingsmens (ook niet anti), dus ik denk niet dat ik dat ga doen. Maar dat merken we allemaal vanzelf!

Iemand ervaring met het huren van een kamer voor twee personen in Delft? Gaat dat makkelijk? Is dat duur?

Verwijderd

Technicality schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 05:51:
Duwo verhuurt niet aan non-studenten. Ik kan je wel aanraden om als je in delft gaat wonen, op tijd te beginnen. In september/oktober zoeken alle nieuwe 1ejaars een kamer en dat is dus ontzettend lastig tenzij je superinteressant bent (topsporters doen het altijd goed, of in delft: meisje zijn). Omdat ikzelf ook wat later begon zit ik nu nog steeds in onderhuur :'(

In delft kan ik je wel aanraden om lid te worden ergens (niet per sé virgiel/dsc - corporale ballenclubjes, leuk als je daar zin in hebt hoor :D) omdat er eigenlijk niet veel te doen is buiten de verenigingen om.
Oeh, nog 2 voordelen om in Enschede te gaan studeren t.o.v. Delft :+
1. Zelf flatje / huisje zoeken in Enschede om samen te wonen is minder lastig (al is het wel makkelijker als je al een tijdje in Enschede woont). Op de campus heb je wel solitaire woningen (grote kamers + badkamer + keuken), maar das voor alleen studenten.

2. Om mensen te leren kennen hoef je geen lid te worden van verenigingen, maar er zijn ZOVEEL leuke 'hobby'verenigingen (noem maar iets wat je in je vrije tijd graag doet, en er is wel een vereniging voor), en het zo goedkoop is om daar lid te worden, dat je er bijna niet onderuit komt :P Maar, je kiest er natuurlijk altijd zelf voor hoe actief je bent! (Maar das in elke studentenstad zo hoop ik ;) )

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

gertvdijk schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:18:
[...]

Ja, campus is er wel hoor.
Er zijn eigenlijk twee grote wooncomplexen op het TU terrein in Delft. Korvezee en de Balpol. Beetje afhankelijk van hoe je het woord 'campus' definieert natuurlijk. Zelf woon ik op de Balpol.
DUWO is de grote populaire verhuurder in Delft. Ook zijn er diverse andere kleinere huurbazen, die gemiddeld een wat hogere prijs vragen.
De bedoeling is dat je instemmingen gaat lopen, waarbij je gemiddeld na 10-15 avonden (in drukkere periodes) een kamer hebt. Instemmingsadvertenties vind je op de site van Duwo, ook die van niet-Duwo huizen. Kamernet kan ook, maar de meeste staan toch op de site van Duwo.
En de VHL?

http://www.duwo.nl/eCache/DEF/570.cGFyZW50bnI9MzIz.html

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Double__D
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-11 09:28
Als promovendus aan de faculteit Elektrotechniek in Delft.. of eigenlijk dus EWI zoals 't tegenwoordig heet, zal ik ook es 'n duit in het zakje doen. Wij hebben hier voorlichtingsdagen én proefstudeerdagen, en die kunnen beide erg nuttig zijn om 'n idee te krijgen van de opleiding. Je zal merken dat de meeste studenten wel eerlijk en realistisch vertellen over de opleiding. Je moet alleen de schreeuwerige hal vermijden.. tenzij je wil gaan Wii-en.. ;)

Ik doe tijdens de voorlichtingsdagen 'n versimpeld eerstejaarspracticum met scholieren die dat willen... hierbij doen ze dus ook feitelijk iets wat ze in hun eerste jaar echt gaan tegenkomen. En ook tijdens de proefstudeerdagen doen we samen met de scholieren een project, waarbij ook de moeilijkere en soms ietwat minder spectaculaire aspecten van de opleiding aan bod komen. Eén ding is waar... het is 'n moeilijke lastige studie en je zal hard moeten werken. Maar 't zal 't waard zijn.. _/-\o_

Delft zelf.. tja... je moet er van houden.. ook van de sfeer. Ik ben er dol op... internationale sfeer maar met typisch Nederlandse studentendingen. Kroegen heb je er genoeg.. net zoals verenigingen. Ik zit zelf niet bij 'n studentenvereniging, maar ik doe zelf veel aan sport en ik zit dus bij 'n sportvereniging hetgeen net zoals gezellig is. *O* En verder heb je de studieverenigingen die ook heel bruisend zijn, het hangt er gewoon van af hoe actief je er zelf aan deelneemt.

Over de huisvesting, dat is lastig... vroeg beginnen, zeker als je in 'n studentenhuis wil wonen, wat ik je alleen maar kan aanraden. Zo leer je namelijk veel mensen kennen buiten je studie (naast de gezelligheidsverenigingen natuurlijk). Particuliere huisvesting is duur... en sociale huurwoningen krijg je pas als je 'n tijdje (+/- 2 jaar) op 'n lijst heb gestaan.

Maar als je gerichte vragen hebt... dan mag je me best spammen... 8)

“A day can really slip by when you're deliberately avoiding what you're supposed to do.”

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met de Colloquium Doctum Commissie in Delft? Daar zou ik een test moeten doen, aangezien ik geen Natuurkunde 1,2 heb gedaan op het VWO. Ik zou het dan met zelfstudie in moeten halen.

Is er ook zo'n mogelijkheid in Enschede?

Verwijderd

Ik denk het wel. Een vriend van mij wilde overstappen van werktuigbouwkunde naar bedrijfskunde en had daarvoor economie 1,2 nodig en heeft dat toen in het laatste deel van het vorig studiejaar ingehaald, maar ik dacht door zelfsstudie en niet zo zeer een cursus.

Maar ik denk zeker wel dat zo'n cursus bij ons op de UT zou bestaan! (En anders ken ik wel iemand die je dat kan bijbrengen in Enschede ;) )

• cryforhelp
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:05:
Ik denk het wel. Een vriend van mij wilde overstappen van werktuigbouwkunde naar bedrijfskunde en had daarvoor economie 1,2 nodig en heeft dat toen in het laatste deel van het vorig studiejaar ingehaald, maar ik dacht door zelfsstudie en niet zo zeer een cursus.

Maar ik denk zeker wel dat zo'n cursus bij ons op de UT zou bestaan! (En anders ken ik wel iemand die je dat kan bijbrengen in Enschede ;) )
Ik heb precies dit gedaan. Had in 6e klas economie laten vallen, vóór het eindexamen. Toen ik daarna bedrijfskunde wilde gaan doen heb ik colloquium doctum gedaan. Was heel makkelijk: ik kreeg een boek op, en daarover heb ik een mondeling tentamen gedaan met een economie docent.
Als je ooit enige aanleg voor natuurkunde hebt gehad, kan ik me voorstellen dat het uitermate goed haalbaar moet zijn. Je hoeft uiteindelijk "maar" middelbaar school niveau aan te tonen. Na een paar jaar studeren kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken, dat dat niveau eigenlijk niet zo heel hoog is :P

Dit overigens in volledige zelfstudie, ik moet zeggen dat ik ook niet de indruk kreeg dat er cursussen voor werden aangeboden, wel de mogelijkheid om contact op te nemen met de docent.

[ Voor 7% gewijzigd door cryforhelp op 03-02-2008 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf het een lastige keus vinden tussen Elektrotechniek en Technische Informatica...! Inmiddels denk ik dat ik voor Delft ga, vooral ook omdat mijn vriendin in Leiden gaat studeren (dan is Enschede zo ver weg...).

Uit dit topic lijkt het alsof Elektrotechniek een betere keus is, aangezien je daar een dieper begrip ontwikkeld voor het onderwerp, en bovendien ook veel meepikt wat informatica betreft. Maar als ik bijvoorbeeld naar de techdemo's van Lucasarts kijk over Star Wars - The Force Unleashed (ja, ik weet het, dat is gelijk ook wel hoog gegrepen), vind ik het ook wel erg fascinerend.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 07:53
Denk bij je keuze ook aan culturele verschillen: Brabanders, Twentenaren en Hollanders verschillen best wel op sommige punten.

www.steamloco.info

Verwijderd

^^ zeker weten!
Maar ga je voor een technische studie in Enschede kijken, kom je weinig echte die-hard Tukkers tegen, maar juist mensen die overal vandaan komen meestal uit heel Nederland, al zijn er ook wel wat mensen uit Oost-Nederland.

dus niet alleen Tukkers, maar vooral mensen uit Zwolle, Apeldoorn, Deventer, Zutphen e.o.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 17:03 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Twente of Delft

Verwijderd

Heej waarom is Eindhoven out of the picture ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga sowieso nog een keer in Eindhoven langs om te kijken, maar op dit moment trekt het me helemaal niet. Niet echt gegrond, meer een gevoel... Ik ben er een paar keer geweest, en werd daar niet zo enthousiast van. No offense natuurlijk!
Pagina: 1