Toon posts:

Macbook videokaart, is dit genoeg voor mij?

Pagina: 1
Acties:
  • 487 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik kom er niet helemaal meer uit en daarom vraag ik jullie om hulp. Ik wil graag een mac kopen en zit er aan te denken om een macbook (2,2ghz of 2,0 ghz) te kopen. Echter vraag ik mij af of de integraded videokaart voldoet aan mij eisen.

Ik gebruik/doe voornamelijk:

Photoshop
Dreamweaver
After Effects
Flash
(alles CS3)
Grote downloads
HD (720p) streamen naar mijn xbox 360

Ik twijfel dus of de videokaart voldoende is om al deze programma's te draaien (photoshop, dreamweaver en flash staan vaak tegelijkertijd aan). Of is het aan te raden om een losse imac erbij te kopen.

* 2,0-GHz Intel
Core 2 Duo
* 1 GB geheugen
* 250-GB harde schijf1
* 8x dubbellaags SuperDrive
* ATI Radeon HD 2400 XT met 128 MB

Verzendklaar: 24hrs
Eur 1.126,93

Mijn maximale budget voor de totale setup is ongeveer €2000. De laptop weglaten is geen optie want ik moet een laptop hebben voor mijn studie. Ook wil ik heel graag volledig overstappen op OSX dus windows machines vallen hier ook buiten (die ben ik zat 8)7 ).

Alvast bedankt voor de hulp!

Daniël

iMac: http://store.apple.com/Ap...3ME0tUfdal2gt4Xof1vFHtlhS
Macbook:
http://store.apple.com/Ap...3ME0tUfdal2gt4Xof1vFHtlhS

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Die videokaart trekt dat wel hoor, ja ik wou eigenlijk zeggen om voor een Andere laptop te gaan, dan heb je voor dat geld een betere grafische kaart ( denk aan 8600m Go ) maar ik heb zelf een 7300Go in mijn Hp notebook en die trekt Photoshop en Dreamweaver vlekkenloos.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Naar mijn mening, zijn Adobe Cs pakket niet zo videokaart afhankelijk.
Dus zal de huidige videokaart in de Macbook het prima doen.
Waarom geen Macbook Pro, als je budget 2000 euro is?
Lekker alle bestanden op een computer ipv een laptop en een desktop.

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij geen van de toepassingen die je noemt, lijkt de videokaart een bottleneck te zijn. De geheugengrootte lijkt me relevanter, maar als je ze niet allemaal tegelijk draait zou zelfs de 1 GB van de Macbook genoeg moeten zijn en anders kun je er altijd later geheugen bijprikken.

Overigens vermoed ik dat je topic niet aan de eisen hier voldoet en dus op slot zal gaan. Heb je al gebruik gemaakt van de zoekfunctie, google en gekeken in Apple Talk, alsmede gezocht op de website van Adobe zelf?

Verwijderd

ik heb zelf ook nog een macbook,

ik draai daarbij op xp, makkelijk photoshop en sony vegas tegelijk.

dus het zou geen probleem moeten geven met de videokaart.

btw, de shoptime was expired, dus ik zag niet wat je exact nog erbij heb besteld.

maar, ik zou wel een 1gb geheugen erbij plaatsen, dan is die mac gewoon stukken sneller met dat soort programma's en in Mac Osx, scheelt het ook een hele hoop :) (ik spreek uit ervaring)

groetjes,
Guido

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 02:22 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:14

mace

Sapere Aude

Je videokaart is niet relevant voor dit soort zaken.
Je videokaart is alleen relevant voor versnelling van 3D en video-decodering.

Je kan bij wijze van alles van CS3 tegelijk draaien op een PC met een S3 4MB videokaart, dat maakt niks uit, het maakt geen gebruik van de versnellingscapaciteiten van de videokaart.

Verwijderd

MaCe1337 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 02:24:
Je videokaart is niet relevant voor dit soort zaken.
Je videokaart is alleen relevant voor versnelling van 3D en video-decodering.

Je kan bij wijze van alles van CS3 tegelijk draaien op een PC met een S3 4MB videokaart, dat maakt niks uit, het maakt geen gebruik van de versnellingscapaciteiten van de videokaart.
Klopt helemaal, ik snap nog altijd niet dat dit zo een grote misconceptie is op een forum als tweakers.net :?

Gewoon op basis van gevoel zal men programma's als 'zwaar' bestempelen voor een willekeurige component van een pc. Gevoel, niets meer.

Photoshop is volledig 2D en zegt niet meer dan welke pixel welke kleur moet hebben, gebaseerd op wat zich afspeelt op de chipset. (cpu+ram). Hetzelfde geldt voor de andere genoemde programma's. Alleen bij dedicated werk zoals games of sketchup en dergelijke (3D) en video kan een grafische kaart extra resource bieden.

Vandaar ook die hele idiote heise twee jaar geleden toen de mac mini's en macbooks geïntroduceerd werden met een intel grafische chipset. Like duh, het zijn instapmodellen, en die kaart zal zeker voldoen.

Ik weet er ook niet het fijne van hoor, maar er moet gewoon logisch geredeneerd worden op basis van ervaring. Nu denk ik wel dat osx ook één of andere grafische shell heeft (core video?) dat de eye candy en de effecten in osx regelt. Daarbij zal wel gebruik gemaakt worden van wat rekenkracht op een grafische kaart. (transparancy, AA, ..., coverflow) Je kan er echter van uitgaan dat als apple een pc verkoopt met hun eigen OS dat ze er wel voor zullen zorgen dat alle eyecandy probleemloos werkt. No issues. En ook daar merk ik dat het meer afhankelijk is van de hoeveelheid ram. Ik had vroeger een mac mini (met de GMA chipset en 512Mb ram) Exposé effectjes en minimaliseren/maximaliseren of heel erg veel widgets laten verschijnen ging niet altijd even vlot, af en toe een kleine hapering, maar dat lag dus volgens mij helemaal niet aan de gpu.

Denk aan de voordelen: koel, zuinig, en ontworpen door hetzelfde bedrijf dat de chipset ontworpen heeft (intel). 100% compatibel en probleemloos in gebruik, ik zou voor een laptop niets anders willen dan een volledig inhouse ontwikkeld platform

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boodschappenlijstjeskeuring doen we nergens op GoT. Daarnaast is er niet bijster veel keuze als je bij voorbaat al non-Apple afschrijft :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.