[iPhoto '08] Foto's zijn dubbel opgeslagen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 20:47
Afbeeldingslocatie: http://img116.imageshack.us/img116/7381/afbeelding1ae2.png

ik ben nog niet zo lang overgestapt van windows naar leopard en heb een vraag over het volgende:

zoals je op de afbeelding kan zien worden de foto's in Iphoto dubbel opgeslagen op verschillenden locaties. doet Iphoto dit of doet leopard dit?
bijna elke afbeelding zit in map "originals" en "data"

Ik heb foto oon gewoon maar 1 keer nodig in Iphoto
dit neemt toch veel ruimte in? of hoe zit dat precies

kan iemand mij dit uitleggen? misschien is het iets simpels....

[ Voor 5% gewijzigd door murky123 op 21-01-2008 23:33 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande bericht is afgesplitst van [Leopard] Ervaringen en Discussie Deel 2, omdat hier niet zozeer om een ervaringen, maar eerder om een probleem met iPhoto en Leopard :)

Voor zover ik weet is dit niet gedrag komt door Leopard, maar is het eerder hoe iPhoto is opgebouwd. Van alle foto's die je importeert, wordt altijd het origineel bewaard. Dit heeft als voordeel dat je altijd weer terug kan naar het origineel, hoe erg je de foto verbouwd of verknipt. De foto in de Data folder bevat dus je bewerkte foto zoals je die nu ook in iPhoto ziet en in de folder Originals dus je originele foto.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• murky123
ok. dus het is dan toch iets wat Iphoto doet..
ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe Iphoto met zijn data omgaat. en welke map ik dan kan "legen"
zonder dat mijn foto's in Iphoto in gevaar komen.
aangezien ik met erg veel foto's omga. loopt de HD vrij rap vol met dubbele of zelfs 3 dubbele afbeeldingen.

ik zie ook dat gedownloade afbeeldingen in de downloadmap blijven en ook in "originals" en "data" komen te staan. 3 keer dus.

ps: nog bedankt voor de afsplitsing ;-)

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-02 11:35
In de iPhoto map staan alle foto's die in iPhoto staan, de downloadmap fotos kan je dus verwijderen, ze staan al in iPhoto dus hij heeft ze al gekopieerd. In de data map staan verkleinde versies, de versies die je dus bijvoorbeeld door kan mailen (verkleinde/gecomprimeerde versies van de foto's).

Verwijderd

Ik meen dat foto's pas gedupliceerd worden als je ze gaat bewerken. Ik heb 150 MB aan bewerkte foto's en 2,4 GB aan originelen bijvoorbeeld. Dan staat wel in mijn iPhoto voorkeuren bij geavanceerd uit dat ik foto's wil kopieren bij het importeren. Dat scheelt misschien?

• murky123
ik zal eens gaan kijken bij voorkeuren of ik daar niet iets kan vinden zodat mijn foto's niet gekopieerd worden bij het importeren

je hoort vanavond van me

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

murky123 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:45:
aangezien ik met erg veel foto's omga. loopt de HD vrij rap vol met dubbele of zelfs 3 dubbele afbeeldingen.
Er zijn verschillende manieren om je library op te ruimen. Het probleem is de manier waarop iPhoto is opgebouwd, het is een ontwepbeslissing die al vele jaren terug bij de eerste versie van iPhoto is gemaakt.

Als je echt serieus veel bezig bent met foto's kun je kijken naar een wat meer professionele oplossing zoals Apple Aperture of Adobe Lightroom. Deze programma's zijn veel krachtiger en recenter ontwikkeld. Hierbij wordt het origineel maar 1 keer opgeslagen en kan je zelf kiezen of je een previews wil laten genereren en hoe groot deze is voor optimale snelheid en ruimtegebruik.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• murky123
het punt is dat we (mijn vriendin en ik) heel veel foto's maken van ons zoontje. en we slepen alles in Iphoto.
mijn vriendin kan redelijk overweg met Iphoto .
ze wil graag in Iphoto dus foto's selecteren om te bewaren. ze is nu redelijk enthousiast bezig met de MBP en Iphoto. Stel dat ik naar een "ingewikkelder" "ander" foto-programma gaat kijken dan ben ik een beetje bang dat het enthousiasme daalt . dat wil ik voorkomen.
Dus het blijft nu nog even bij Iphoto. totdat we beide volledig gewend zijn aan apple en zijn OS.

bij ons ziet het er als volgt uit: we maken een nieuwe gebeurtenis aan per maand. en daarn zetten we de foto's van die betreffende maand. dus iets van "2007 december", "2008 januari", "2008 februari" enz.

ik zit nu dus te zoeken naar de geavaceerde instellingen, maar die kan ik zelfs niet vinden.

sorry voor mijn gebrek aan kennis van de software waar we mee werken maar alle begin is lastig denk ik dan maar en de aanhouder wint.

edit: ik maak wel met succes gebruik van Timemachine, en ga er dus vanuit dat elke foto wel netjes gebackuped staat op de externe harde schijf

edit 2: geavanceerde instellingen onder voorkeuren is gevonden.

edit 3 : bij importeren heb ik dus default alle 2 de vinkjes aangevinkt, maar watstaat er nu precies letterlijk? "Kopieer onderdelen naar Iphoto bibliotheek" en voeg colorprofiel toe.
wat betekend dit precies? kopieer wat van waar?
Ik kopieer toch allen de foto's vanaf mijn camera naar de bibliotheek als ik importeer??
wat bedoelt Ihoto dan nog meer? 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door murky123 op 22-01-2008 20:35 ]

• murky123
ik wil dit iets ophoog schoppen .
ik hoop niet dat ik hier bij tweakers de enige ben die Iphoto08 gebruik.
en dat er een paar van mijn vragen beantwoord kunnen worden
bjivoorbaat dank

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 23:46
Je kunt ook importeren zonder de foto's naar je harde schijf te kopiëren. Op het moment dat je dan je camera weer ontkoppelt, zal het fout gaan.
Het beste blijft iPhoto je library te laten beheren en alle foto's door iPhoto naar de harde schijf te laten kopiëren, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• murky123
ik begrijp je niet helemaal

als ik foto's importeer komt het toch automatisch op de HD te staan. waar anders zou je zeggen

foto's importeren anders genoemd : foto;s op je harde schijfzetten dmv software

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

murky123 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:03:
ik begrijp je niet helemaal

als ik foto's importeer komt het toch automatisch op de HD te staan. waar anders zou je zeggen

foto's importeren anders genoemd : foto;s op je harde schijfzetten dmv software
Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen de bestanden op een willekeurige plek op je harde schijf zetten, of het importeren in je iPhoto bibliotheek waarbij er een kopie binnen de bestandsstructuur daarvan wordt geplaatst. In beide gevallen staan de foto's op je harde schijf, maar het is natuurlijk onnodig om ze ook buiten de iPhoto bibliotheek te bewaren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1