Nog nut van upgraden naar PCI-e?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• TMPJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 20:23
Beste tweakers,

Ik zit met een vraagje, en volgens mij zit ik hier goed...
Momenteel draait mijn rig op een ASUS A8V Deluxe met een AMD 4400+ X2, 1.7 GB Corsair CAS 2,5 RAM en een 7800GS+ AGP als beeldplank.

Nu was mijn vraag, als ik dit moederbord verwissel voor een Asus A8N-E en een Club 3D Radeon HD3870 als graka, heb ik hier dan nog profijt van?

Ik zit erg te twijfelen om deze tussenstap te maken, het arme student verhaal is namelijk van toepassing... :P

Graag jullie meningen hierover!

En vlam me niet af aub, opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou het niet doen, maar nog even doorsparen. Nu nog investeren in een s939 plank lijkt mij niet slim.

Wat wel kan:
Wachten totdat je niet meer arm bent en dan écht wat leuks kopen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 04:50
De vraag is natuurlijk:

- Game je.
- Zo ja, welke games
- Wat doe je nog meer.

Het verschil tussen een 3870 en een 7800GS kan je heel goed zien op TomsHardware. Je zal er zeker op vooruit gaan. Maar aangezien je nog een oudere processor hebt kan je inderdaad net zoals PD2JK al zegt even doorsparen en kijken of je dan wat beters erbij kan kopen.

Toms Hardware

[ Voor 19% gewijzigd door speeder1988 op 21-01-2008 23:11 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Hangt er beetje af wat je er mee gaat doen. Kwa systeem performance zul je niet zo veel merken, maar je games schieten wel een stukje voorruit. Je processor zal je, samen met je ram, hierop afremmen.
Maak voor jezelf een afweging wat je prijs / technich interessant vind, en je hebt je antwoord ;)

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 14:20
nee nee nee nee. ik zou het zeker niet doen, zoals men hierboven al zegt, investeren in een S939 bord is financiele zelfmoord.
de vga kaart is idd wel sneller dan wat je nu hebt, echter komt dat niet echt to zn recht als je je CPU mee neemt. aangezien je ram ook niet de ideale combinatie van dimmetjes is, lijkt het mij verstandiger om te upgrade naar een goedkoper bordje met ddr2 en een AM2 processor. misschien kun je een oude S939-er nog plezier doen met je processor.

zoals ik al zij: persoonlijk zou ik geheel upgraden naar een actuele socket, of nog even door sparen voor de nieuwe standaard (am3 / ddr3) zoadat je je toekomstige upgrademogelijkheden zo ver mogelijk open houd.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• TMPJ
Ja het idee was ook om binnen niet al te lange tijd over te gaan op een andere processor, die 50 euro die ik dan nu even verlies op het moederbord maakt me niet uit in dat opzicht. Het is dat ik nu niet de volle mep kan betalen voor *alles nieuw*...

Het is maar dat ik weer even kan *ademen* tussendoor, de rig die nu draait begint echt oud te worden :P. Ik speel voornamelijk RTS grapjes, soms een shooter... Maar ben dr wel zo een die wel wat eye candy wil...

Het zou dus in principe kunnen?

[ Voor 12% gewijzigd door TMPJ op 21-01-2008 23:17 ]

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 04:50
TMPJ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:17:
Ja het idee was ook om binnen niet al te lange tijd over te gaan op een andere processor, die 50 euro die ik dan nu even verlies op het moederbord maakt me niet uit in dat opzicht. Het is dat ik nu niet de volle mep kan betalen voor *alles nieuw*...

Het is maar dat ik weer even kan *ademen* tussendoor, de rig die nu draait begint echt oud te worden :P. Ik speel voornamelijk RTS grapjes, soms een shooter... Maar ben dr wel zo een die wel wat eye candy wil...

Het zou dus in principe kunnen?
De vraag zelf natuurlijk ook is of de 3870 wel op jouw moederbord kan omdat het een PCI-E 2.0 ( volgens mij ) is.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Ik zit zelf met hetzelfde dilemma.
Het systeem wat hieronder in mijn sig staat moet ook weer eens opgeleukt worden, in de zin van een HD3850 die op AGP gaat verschijnen. Het zal vast wel iets beter lopen als dat het nu doet.
Maar mobo en cpu hadden echt al met pensioen gemoeten :) Ik kies er dus voor om een hele nieuwe te maken, en een paar kleine onderdeeltjes mee te nemen naar de nieuwe. Als ik dat al doe, ws. gaat hij in zijn geheel voor servertje spelen, dan maakt hij zich nog nuttig ;)

• TMPJ
speeder1988 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:21:
[...]

De vraag zelf natuurlijk ook is of de 3870 wel op jouw moederbord kan omdat het een PCI-E 2.0 ( volgens mij ) is.
Hmm ik zat wat te goochelen en kwam dit tegen:
http://forum.bouweenpc.nl/singlepost/64081#64081

Het zou dus moeten kunnen!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
speeder1988 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:21:
[...]

Dat slaat nergens op. Zowel mobo als graka zijn volledig backwards compatible. Zie ook Wikipedia:
PCIe 2.0 is completely backwards compatible with PCIe v1.x. Graphic cards and motherboards designed for v2.0 will be able to work with v1.1 and v1.0, and vice versa.

[ Voor 49% gewijzigd door Bitage op 22-01-2008 08:13 ]

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zou het wel doen :)

Voor games doet de processor er vaak niet zo toe, meestal overcapaciteit op dat vlak en is de videokaart de beperkende factor. Een 4400+ X2 is sowiezo als best vlot. Misschien dat het overclocken van je CPU wel een aardige optie is.

Als je in de vraag en aanbod zoekt kan je wellicht al een plankje vinden voor een paar tientjes, dat hoeft dus het probleem niet te zijn.

Het is absoluut geen financiele zelfmoord!!!!! Sterker nog, ik denk dat het finacieel heel voordelig is als je met een investering van een paar tientjes de volgende major upgrade van je systeem 1 tot 2 jaar naar achteren kan schuiven (reken de videokaart niet mee aangezien je die in beide scenario's zou kopen). Kosten voor moederbordje ongeveer 40 euro (2e hands), kosten van afschrijving van een major upgrade honderden euro's (upgrade zelf ongeveer 600 euro, levenduur 4,5 jaar, dos 1/3 ervan is ongeveer 200 euro).

suc6

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Jij zelf kan alleen het nut van upgraden naar een ander moederbord voor jezelf bepalen ;)
dit hangt af van je eisen/wensen/gebruik. Lees de benchmarks van de apparatuur die je in gedachte hebt maar door en maak dan voor je zelf een goed investeringsplaatje.
Houd dan ook nog in de gaten wat je in de nabije toekomst wil gaan upgraden en of dat met de gekozen setup mogelijk is. Zo kan je dus prima de afweging maken of er nog nu is om te upgraden :)

Dit zorg vragen kunnen wij dus niet voor je beantwoorden, daarom dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.