Macbook Air versus Thinkpad X300

Pagina: 1
Acties:
  • 1.204 views sinds 30-01-2008

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-01 08:46

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
A.d.h.v. de frontpage:

nieuws: Details Lenovo-concurrent Macbook Air lekken uit

en dan vooral de reacties die daarbij komen kijken, zou ik de strijd nou wel eens willen uitdiepen. Het zal tot nog toe moeilijk zijn om de ervaringen online te zetten omdat beide alsnog gelanceerd moet worden, maar de overtrokken reacties van menig tweaker (die beter zou moeten weten als overgeinteresseerde computer gebruiker) richting danwel Apple, danwel IBM/Lenovo ging mij te ver.

Ik zou nou wel eens een gefundeerde afweging willen zien welke laptop de beste kandidaat is, uitgaande dat het prijssegment en prestatie hetzelfde is (d.w.z. hdd, proc en vidkaart), afgaand op de kwaliteiten en ideeen die beide partijen in het verleden hebben uitgevoerd.

Beoordelingen op al dan niet ontbreken/extra's mag, maar niet uit zijn verband trekken.
Ook over het uiterlijk valt niet te twisten, maar we kunnen 2 dingen zonder meer stellen:

1. Apple speelt zoveel mogelijk in op design en probeert zich te onderscheiden (dat kan voor iemand een pluspunt zijn)
2. Thinkpads zijn sinds 15 a 20 jaar al ophetzelfde principe gebaseerd en hebben hetzelfde uiterlijk (heeft dat extra kwaliteit door ervaring tot gevolg?)

Het heeft dus weinig zin om met plus- en minpunten te komen aandraven aangaande het uiterlijk, tenzij het functioneel is (zoals magnesium behuizing, aluminium casing etc)

Ik hoop met dit draadje de (gefundeerde) mening van de mede-tweaker te zien en bevestigd te krijgen dat het fan-boy gehalte zoals in de reacties op de frontpage enigzins gematigd kan worden. Ik sta open voor suggesties en ik ben niet van plan een van 2 te kopen, maar ben wel erg geinteresseerd hoe de tweakers nou eigenlijk (vooral) t.o.v. Apple en haar producten staan.

Ik zal afschieten:

Apple:

Pro's:

*Dunner (4mm op kleine 20mm),
*Strakker uiterlijk, voor grafische wereld waarbij oog ook wat wil, vaak meer succes; hoger gadget gehalte (d.w.z. in de ogen van de massa)
*Vooruitstrevend; weglaten van DVD-brander en implementatie van de wireless mounten is redelijk innovatief en heeft best een kans van slagen: innovatief
*OSX liefhebbers kunnen hier natuurlijk hun ei kwijt en de gemakken die (in hun ogen) een Apple software- boven een Windows/Linux/etc georienteerde laptop heeft.

Min:

*Ervaring leert dat service niet altijd optimaal is. Bij klachten en problemen geeft Apple ook bij grotere problemen soms geen gehoor
*Hoewel ongetwijfeld stevig en doordacht hebben de voorgangers al laten zien dat enige voorzichtigheid met een notebook op zijn plaats is.
*Ontbreken van een DVD-spelert; er zijn gebruikers die desondanks toch een DVD nodig hebben (zoals ik)

Thinkpad:

Pro:

*wanneer gebaseerd op zijn broers, een bewezen stevig frame met on-the-road maatregelen zoals hardeschijf protectie en magnesium frame, te samen met drukverdeling van het scherm wanneer ingeklapt.
*3 usb poorten, te samen met ehternet poort
*Dvd spelert, die eventueel verwijdert kan worden voor gewicht reductie of extra accu
*Bewezen goede service te verlenen; gericht op zakelijke tak en garantie wordt snel en correct afgehandeld (gebaseerd op ervaringen uit de Thinkpad topics)

Min:

* Geen OSX mogelijk
* 4mm dikker
* In een niet gering aantal ogen als lelijk bestempeld
* Specificaties niet enorm vooruitstrevend
* Niet te krijgen met normale hdd waardoor de instapprijs wellicht te hoog ligt t.o.v. instap prijs van de Air
* Naadloze aansluiting met ondersteunende draadloze software voor afspelen van dvd's en itunes op afstand moet zelf geinstalleerd en nagezocht worden.
* Verkrijgbaarheid zal niet even makkelijk zijn; er zijn geen Lenovo dedicated stores en niet elke webwinkel verkoopt ze.

Mijn mening:

Ik heb een duidelijke voorkeur voor de Thinkpad. Ik heb met beide nu een half jaar gewerkt en merk toch dat de Thinkpad betrouwbaarder is en voelt minder kwetsbaar aan. Niet alleen de bouw, maar ook het gebruik zoals het scherm die openstaat, dat het de klep niet meedeinst als je iets intypt als mede EN de mogelijkheid tot gebruik van klit alswel de touchpad.

Een andere goede ervaring is het binnen 3 dagen vervangen van mijn basisbehuizing van mijn Thinkpad door beschadiging eigen schuld (stalen hanger van me laptop tas stootte barst in zijkant) Zonder enige kosten 3 dagen laptop kwijt en op de stoep weer terug. Ook mijn klachtafhandeling n.a.v. hoe ik te woord werd gestaan is prima gegaan.

Daarnaast heb ik 100% vertrouwen in de service die Lenovo blijft verlenen; niet alleen mijn ervaring, maar ook de wetenschap dat ze gericht zijn op de zakelijke wereld welke harde eisen stelt aan hun producten. Ook het gebruik van de laptops in het US leger en ruimtestations door NASA geeft mij vertrouwen in de betrouwbaarheid van deze machines.

Mijn ervaring met Apple daarentegen was niet zo goed, maar gebaseerd op mijn Ipod. Ook met het gebruik had ik hele tijd het idee dat het een juweeltje is die je niet overal mee naar toe zeult en makkelijk de casing bekrast/beschadigd/indeukt.

Ik vind de Thinkpad weliswaar mooi, maar ik zou mooi boven kwaliteit/betrouwbaarheid verkiezen sinds een laptop veel mee kan maken. Ook de gebruikersfuncties aanwezig, zoals 3 usb poorten en een DVD drive zijn voor mij onmisbaar. Ik heb geen OSX nodig en helaas doe ik weinig in de grafische wereld.

De Air vind ik er zeker ook goed uit zien, maar ik weet dat die notebook er over 3 jaar verouderd uitziet; er zijn dan alweer tig nieuwe generaties en sta je voor l*l met je 3 jaar oude "design" notebook als het je gaat om design (zoals de eerste generatie monochroom gekleurde Ipod)

Wat is jullie mening?

edit:

ik lijk wel dislectisch........ff de typo's eruit knallen

T60P Widescreen

Verwijderd

Persoonlijk kijk ik voor aanschaf wat ik met de machine wil gaan doen. Aan de hand van dat eisenpakket ga ik inventariseren wat het maximaal haalbare is met mijn budget.

Uiterlijk doet IMHO niet ter zake, kwaliteit en betrouwbaarheid des te maar

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:48
Seesar schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:02:
De Air vind ik er zeker ook goed uit zien, maar ik weet dat die notebook er over 3 jaar verouderd uitziet; er zijn dan alweer tig nieuwe generaties en sta je voor l*l met je 3 jaar oude "design" notebook als het je gaat om design (zoals de eerste generatie monochroom gekleurde Ipod)
Zo had ik het nog niet eens bekeken. Mijn mening is uberhaupt dat je niet iets moet kopen omdat anderen het (ook) mooi vinden. Je gaat toch niet een gebruikersapparaat afstemmen op de mening over het uiterlijk van een ander? Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je zelf een voorkeur hebt, zelf ook smaak hebt. Maar ik vind 't ronduit irrationeel om met hypes mee te gaan in uiterlijk. Dan laat je je koopgedrag bepalen door anderen.

Er zijn onderhand vele vergelijkingen te vinden op internet tussen de air en de x300. Overigens is de x301 ook uit, met ipv een Santa Rosa platform het Montevina platform en de toevoeging van DisplayPort. Maw, snellere cpu, minder energieverbruik/warmteontwikkeling en wat extra connectiviteit. Maar goed, die ontwikkelingen staan natuurlijk nooit stil. Verder is de x301 een kopie van de x300.

Wat me tegenvalt aan de x300 is de accuduur, maximaal zo rond de 4,5 uur bij redelijk beparende settings en normaal gebruik (6 cellen). Dat terwijl je gebruik maakt van een 13,3 led scherm, on board video en 1,2 ghz cpu. Toch gaat ook mijn voorkeur duidelijk uit naar de x300. M.i. plat genoeg, als het maar licht is en dat is hij met zo'n 1,5 kilogram. Bovendien, als je met zo'n air werkt, heb je dan uberhaupt nog wel het idee dat je met een computer bezig bent?? Een beetje body mag er van mij wel blijven.

De x300 heeft een volwaardig toetsenbord (qua toetsengrootte), gps, 3x usb, dvd, vga out, audio/mic... het is dus compleet. Card reader ontbreekt, maar voor mij is dat geen ontbreken.

Jammer van de prijs idd, hoewel de x300 nu rond de 1600 zit. De SSD is nog prijzig, maar ook de SSD (wat eveneens in de air zit) vind ik aantrekkelijk. Minder verbruik en heel snel. Verder wordt SSD in duurzaamheid verondersteld beter te zijn, maar dat moet ik eerst nog eens zien als men er wat langer mee werkt..

Zoals je merkt, ik ga voor de x300.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En het is niet nodig om een topic van dik 9 maanden oud op te graven...

Ik ga voor een slotje

Dit topic is gesloten.