Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Geany] De editor voor Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter

Geany, de editor voor op Linux

Naar mijn gevoel is deze editor nog redelijk onbekend bij het publiek, en dat is echt zonde. Want deze editor is echt goed. Daarom maak ik een topic om jullie wat informatie te geven over deze editor :)

De beschrijving op de website zegt dat Geany een lichtgewicht en snelle IDE is, met weinig dependencies, voor al je programming behoeften. Uit die beschrijving zou je niet snel denken dat het een enorm krachtige editor is, maar dat is het zeker ;)

Ook is de editor nog volop in ontwikkeling, en sinds de laatste versie heeft Geany ook een plugin systeem. In de volgende versie zitten al behoorlijk wat standaard plugin inbegrepen, zoals een file browser, Auto Save en een version control diff viewer.
Features
Geany heeft een behoorlijk arsenaal aan features:

- De standaard dingen zoals syntax highlighting, code folding, code completion, tabs, auto indent, (un-)indenten van meerdere regels

- Ondersteuning voor 33 filetypes, dus je kan Geany voor bijna elke taal gebruiken.

- Simpel project managment, dat het compilen/starten van je apps regelt.

- Sidebar met een symbol browser (werkt voor bijna elke taal), je geopende bestanden of een simpele file browser (Dat laatste via een plugin)

- Een aantal handige dingetjes zoals een color picker, onthoud je laatst geopende bestanden, een ingebouwde terminal en functie argumenten tips.

- Een plugin systeem, dus je kan zelf features toevoegen.

- En het beste: Het doet echt helemaal niks wat ik irritant vind, en dat is toch redelijk zeldzaam voor een editor :P

Geany mist IMO wel een aantal kleine dingetjes zoals:
- Een syntax highlighting editor, waar je de kleuren kan veranderen. Nu moet je zelf een bestandje aanpassen
- Ondersteuning voor Remote Editting, zodat je vanaf FTP kan werken. Al kan je dit oplossen door een ftp te mounten via curlftpfs.
Screenshots
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/jan/21/thumb/a0fqy95ubxwafzjq1a7tjyacj.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/jan/21/thumb/y8dyhq12vb7k467x9ska3jik7.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/jan/21/thumb/e1563po1t3p9rorg78llwsm2n.png
Download
Je kan Geany downloaden op http://geany.uvena.de.

:)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vind dat je wel erg veel nadruk legt op linux ..... het werkt gewoon ook in windows hoor

Iperf

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
fish schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:43:
ik vind dat je wel erg veel nadruk legt op linux ..... het werkt gewoon ook in windows hoor
True, en ook op Mac OSX en alle andere OS'en die GTK ondersteunen. Maar GTK is vooral bedoeld voor Linux, en de windows build mist een aantal features :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45

dawuss

gadgeteer

Sh4wn schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:05:
Maar GTK is vooral bedoeld voor Linux, en de windows build mist een aantal features :)
Onzin. GTK is bedoeld om GNU te zijn, en aangezien de meeste commerciële besturingssytemen hun eigen widget kits meeleveren, (MFC and the likes voor Windows, Aqua voor Mac OS X etc.), wordt het vooral gebruikt bij open source besturingssystemen als Linux and the like. Dat wil niet zeggen dat het daar voor bedoeld is :)

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 22-01-2008 11:11 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-11 23:56

Zyppora

155/50 Warlock

Volgens mij zit Geany ook in de standaard repositories van een aantal flavours, zoals bijv. Ubuntu.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is het voordeel t.o.v. Eclipse? Dat is toch wel zo'n beetje de standaard voor dit soort zaken.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 14:01
Ik heb hem even geinstalleerd (windows) om te testen.
Eerst startte hij op in het nederlands :X zonder optie om de taal te veranderen, maar na wat creatief copy-pasten in de locale map kwam dat helemaal goed :-P

Even met een php project van me zitten testen:
Start snel op, nette cleane interface, handige functie listing, code completion (met eigen functies) in php.
Mij dank is groot _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als ik thuis ben even testen met wat andere projecten in andere talen.

[ Voor 12% gewijzigd door martijnve op 22-01-2008 11:50 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:47:
Wat is het voordeel t.o.v. Eclipse? Dat is toch wel zo'n beetje de standaard voor dit soort zaken.
Met Eclipse kan je eerst een kopje koffie zetten voordat hij is opgestart bij wijze van spreken. Tuurlijk, Eclipse is veel uitgebreider, en heeft ook beter project managment, Geany is een veel simpele editor die handig is als je niet echt uitgebreid project managment nodig hebt. Voor PHP applicaties bijv. heb ik lang niet altijd behoefte aan een uitgebreid project systeem.
Zyppora schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:36:
Volgens mij zit Geany ook in de standaard repositories van een aantal flavours, zoals bijv. Ubuntu.
Yep klopt, maar die is vaak verouderd. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sh4wn op 22-01-2008 12:35 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dawuss schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:11:
[...]

Onzin. GTK is bedoeld om GNU te zijn, en aangezien de meeste commerciële besturingssytemen hun eigen widget kits meeleveren, (MFC and the likes voor Windows, Aqua voor Mac OS X etc.), wordt het vooral gebruikt bij open source besturingssystemen als Linux and the like. Dat wil niet zeggen dat het daar voor bedoeld is :)
GTK+ was originally targeted at the X Window System, and this remains its primary target platform. Other targeted platforms are Microsoft Windows (Windows 2000 and upwards, near complete support), DirectFB, and Quartz (Mac OS X v10.4 and upwards, still under development).
Ik vind Geany onder Linux wel een leuke editor, alleen het automatisch afsluiten van HTML tags is irritant (maar dat is eenvoudig uit te zetten). De ingebouwde console is erg handig, om snel een Python script te runnen of een 'svn commit' ofzo te doen. Onder Windows vind ik 'm minder fijn, maar dat heb ik ook met bijvoorbeeld The Gimp.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
JanDM schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:10:
[...]

[...]

Ik vind Geany onder Linux wel een leuke editor, alleen het automatisch afsluiten van HTML tags is irritant (maar dat is eenvoudig uit te zetten). De ingebouwde console is erg handig, om snel een Python script te runnen of een 'svn commit' ofzo te doen. Onder Windows vind ik 'm minder fijn, maar dat heb ik ook met bijvoorbeeld The Gimp.
Ja dat heb ik ook uitgezet :')

Om een Python script te runnen kan je ook F5 drukken, dan start die het huidig geopende script (of als je een projectje hebt het door jouw opgegeven bestand)
Pagina: 1