Geany, de editor voor op Linux
Naar mijn gevoel is deze editor nog redelijk onbekend bij het publiek, en dat is echt zonde. Want deze editor is echt goed. Daarom maak ik een topic om jullie wat informatie te geven over deze editorDe beschrijving op de website zegt dat Geany een lichtgewicht en snelle IDE is, met weinig dependencies, voor al je programming behoeften. Uit die beschrijving zou je niet snel denken dat het een enorm krachtige editor is, maar dat is het zeker
Ook is de editor nog volop in ontwikkeling, en sinds de laatste versie heeft Geany ook een plugin systeem. In de volgende versie zitten al behoorlijk wat standaard plugin inbegrepen, zoals een file browser, Auto Save en een version control diff viewer.
Features
Geany heeft een behoorlijk arsenaal aan features:- De standaard dingen zoals syntax highlighting, code folding, code completion, tabs, auto indent, (un-)indenten van meerdere regels
- Ondersteuning voor 33 filetypes, dus je kan Geany voor bijna elke taal gebruiken.
- Simpel project managment, dat het compilen/starten van je apps regelt.
- Sidebar met een symbol browser (werkt voor bijna elke taal), je geopende bestanden of een simpele file browser (Dat laatste via een plugin)
- Een aantal handige dingetjes zoals een color picker, onthoud je laatst geopende bestanden, een ingebouwde terminal en functie argumenten tips.
- Een plugin systeem, dus je kan zelf features toevoegen.
- En het beste: Het doet echt helemaal niks wat ik irritant vind, en dat is toch redelijk zeldzaam voor een editor
Geany mist IMO wel een aantal kleine dingetjes zoals:
- Een syntax highlighting editor, waar je de kleuren kan veranderen. Nu moet je zelf een bestandje aanpassen
- Ondersteuning voor Remote Editting, zodat je vanaf FTP kan werken. Al kan je dit oplossen door een ftp te mounten via curlftpfs.