afluisteren van uitgeschakelde mobiel?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04
Uit de intermediair van 18-01-2008:
Op afstand kan, ook als de gsm is uitgeschakeld, de microfoon door derden worden geactiveerd en daarmee worden getraceerd. Alleen als de batterij uit het apparaat is gehaald, is dat onmogelijk.
Bron (zie onderaan)

Ik vind dit nogal een broodje aap, als een gsm uitstaat is ie volgens mij gewoon uit, anders zou bv het uitschakelen in een vliegtuig, ziekenhuis, etc niets uitmaken. En zonder dat een toestel is aangemeld bij een netwerk, is ie volgens mij ook niet traceerbaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Vroeger had ge zo van die gekke lampjes op de gsm die flikkerden als de gsm straling verzond/ontving, maar die heb ik nooit zien flikkeren als ie uitstond, I agree dus: broodje aap.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zie graag dat dit topic wat meer technische onderbouwing krijgt (we zijn immers Tweakers ;)). Zoals het topic nu is, is het niet veel meer dan een verwijzing naar een artikel op intermediair.

Iemand die technisch kan onderbouwen of een uitgeschakelde mobiel af kan worden geluisterd? :)

Vergeet ik mijn mening te geven: ik vermoed dat het niet mogelijk is om via een (echt) uitgeshakelde mobiel af te luisteren. Ik kan me voorstellen dat er gemodificeerde toestellen zijn die doen alsof uit staan terwijl dat niet zo is, maar ik heb ze (nog?) niet gezien (misschien in de spyshop :P).

[ Voor 34% gewijzigd door pven op 21-01-2008 21:25 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

TS Niet dus. Een telefoon staat uit. Da's dus niet alleen de microfoon maar ook de logica en de zendmogelijkheid. Afluisteren vereist al deze dingen. Een telefoon uitzetten is uiteraard meer dan alleen de display uitzetten, de rest gaat ook uit. Daarom kan die microfoon enzo gewoon niet werken.

Probeer maar eens uit; pak een telefoon met een volle batterij en laat 'm liggen. Na een week is de batterij leeg. Laad de batterij op, zet 'm uit en kijk na zeg 2 weken of er nog iets mee kan gebeuren. De Li-batterijen lopen een tikkie leeg in de loop der tijd, maar je telefoon zal het vast nog 6 dagen doen. Indien de stelling klopte (afluisteren kan), dan heeft de telefoon wel 2 weken z'n logica en zendmogelijkheden aangehad zonder dat het echt merkbaar stroom verbruikte...... dat kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 15:39
Bij mijn weten, even puur logisch beredeneerd, is het NIET mogelijk, een broodje aap dus.
Immers:
Om te kunnen bellen, moet het toestel eerst worden ingeschakeld, er is niet iets van een stand-by functie op een telefoon. Uitschakelen via het toetsel, is uit, zelfde als met een TV met de knop op het toestel uitzetten i.p.v. op standby. Er kan dan dus geen signaal meer binnen komen.
Mensen die je bellen terwijl je telefoon uit staat, krijgen immers ook direct je voicemail. Je toestel is dus afgemeld bij de provider op dat moment. Als je provider je dan al niet kan vinden, hoe zou in vredesnaam dan nog iemand je telefoon op afstand kunnen activeren/af kunnen luisteren?

Ik kan me nog wel voorstellen dat afluisteren van een mobiel nummer mogelijk is op afstand, door niet aan de gebruikerskant, maar aan de providerkant af te luisteren (lijkt me ook dat het grotendeels op die manier gebeurd, ik kan me niet voorstellen dat wanneer de recherche iemand van terrorisme verdenkt, ze zijn telefoon gaan "hacken" om te kunnen afluisteren).

Kortom, in mijn ogen een totaal broodje aap...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik wist dat ik dit soort nieuws eerder heb gelezen: http://www.telecomlog.nl/...kelde-mobiel-afluisteren/

Eigenlijk ben ik het wel eens met de tekst bij het artikel:
Voor de paranoiden onder ons: volgens FOX news kan de FBI mobiele telefoons ook afluisteren als die uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En toch vraag ik me dan af, als het (ook in mijn ogen) zo obvious een broodje aap verhaal is, hoe komt het dan in de circulatie? En zelfs in de Intermediair terecht?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187423

ik denk zelf dat het ook niet kan maar toch,
mobiels kan je ook opsporen als ze uit staan dit omdat ze eigenlijk door de amerikanen zijn ontwikkeld voor het leger en ze wouden ze altijd nog kunnen op sporen. weet niet of dit nog steeds zo is maar als dat zo is is het mis ook mogelijk om hem inderdaad af te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Het kan wel, alleen in principe niet bij Europese toestellen.

Amerikaanse toestellen, en dan met name de Nextel en iDEN modellen hebben deze mogelijkheid wel ingebouwd.
Ook al staat het toestel uit.
Uit als in de aan/uit knop net zolang indrukken tot je scherm blanco is en je toestel "uit" staat.

En niet alleen de microfoon is op afstand te activeren, ook de interne GPS chip.
Je kan zelfs software naar het toestel pushen.
En voor degenen die roepen dat een toestel niks uitzendt als het uitstaat, dat klopt ook wel, maar dat een toestel niks uitzendt wil niet zeggen dat het niet passief luistert....naar een signaal om vervolgens wel uit te gaan zenden.

Het mooie van het Nextel systeem is dat je alles vanaf de providerkant kan controleren en besturen.

Bij Nokia's, Samsungs etc is het alleen mogelijk als er een stukje software gedownload wordt.
Trouwens, een GSM staat bijna nooit uit, denk aan de wekker van je Nokia die ook werkt als het toestel uitstaat.

Zie:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20061203-8343.html
http://news.zdnet.com/2100-1035_22-6140191.html
http://www.news.com/2100-1029_3-6140191.html

etc, Google is je vriend.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 21-01-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Zet je je telefoon dan echt uit of op standby?
Dat is een verschil natuurlijk.

Als ik op de afstandsbediening de TV uit doe, dan gaat hij op standby. Iemand anders kan door het raam mijn TV weer aanzetten.
Als ik op de TV zelf de aan/uit-knop indruk, gaat de TV daadwerkelijk uit. Niemand kan dan met de afstandsbediening mijn TV weer aanzetten.

Mijn mening:
Als de telefoon echt uit staat, dan ik het niet mogelijk om iets af te luisteren.
Als de telefoon op standby staat (klokje o.i.d.) dan staat hij aan en is het d.m.v. bluethooth of infrarood mogelijk om contact met de telefoon te krijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@ fabio-c: lijkt me weer typisch een Amerikaans big-brother-methode. Ik vind het nogal 'raar' dat je toestel door (bv) een FBI tot leven kan worden gewerkt terwijl je het zelf uit hebt gezet. http://news.zdnet.com/2100-1035_22-6140191.html is overigens een interessant artikel! _O_

Even het betreffende stukje uit de intermediair quoten:
De microfoon staat door middel van signalen altijd in verbinding met een zendmast van de provider van de abonnementhouder. Op afstand kan, ook als de gsm is uitgeschakeld, de microfoon door derden worden geactiveerd en daarmee worden getraceerd. Alleen als de batterij uit het apparaat is gehaald, is dat onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113985

Als een telefoon uit staat, kan er niet via de microfoon geluisterd worden, tenzij je de in de spyshop verkrijgbare telefoons, maar die zij er voor gemaakt, dit zij telefoons die voor het zicht uit staan, maar in werkelijkheid aanstaan.
Je kan een uitgeschakelde telefoon wel traceren via gps, maakt justitie wel eens gebruik van, schijnt dat je telefoon via de batterij de gps wel te traceren is, zoals de klok ook doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat een complottheorieen hier... nofi, maar alleen al de vraagstelling zegt genoeg:
Op afstand kan, ook als de gsm is uitgeschakeld, de microfoon door derden worden geactiveerd en daarmee worden getraceerd. Alleen als de batterij uit het apparaat is gehaald, is dat onmogelijk.
Op afstand kan de microfoon worden *geactiveerd* en *daarmee getraceerd*? Hoe wil je 'm activeren als je niet weet waar die telefoon rondhangt? Nee, de enige manier dat je iets zou kunnen bereiken is als de telefoon aanstaat. Wellicht is het dan mogelijk om de microfoon te activeren, maar dan zou het ook daadwerkelijk daarvoor ontworpen moeten zijn. Door een ontwerpfout is het wel mogelijk bepaalde 'gewone' telefoons af te luisteren met de hoorn op de haak [hack-tic 18/19].

@Loudess: wat heb je aan 'traceerbare telefoons' als leger? dan heb je een gsm-netwerk in het vijandige land nodig, nee dat is handig. Een driepuntspeiling is (op grote afstand) alleen goed mogelijk met een sterk signaal, en daar is bij GSM geen sprake van.

@fabio-c: volgens mij gaat het er hier om dat de software gepatcht is zodat er remote afgeluisterd kan worden. Overigens staat er nergens een echt technische beschrijving, en of rechters nou zoveel technische kennis hebben...? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ValHallASW op 21-01-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
gebruiken de bovenstaande personen (1e 7 posts) hun GSM wel eens als wekker?!

Als je telefoon 'uit' staat is die nog wel in staat de tijd bij te houden en zichzelf te activeren op de aangegeven wektijd. Ook 'merkt' een uitgeschakelde telefoon het wanneer de oplader aangesloten wordt. Aangezien al dit soort dingen door de 'cpu' van de telefoon geregeld worden (er is geen aparte wekker-chip oid), lijkt het er dus op dat die altijd aan staat.

Hoewel een telefoon idd niet zend als hij uitstaat, is het natuurlijk veel lastiger te controleren of hij ook niet ontvangt. Ik denk zelf van niet, maar ben me er van bewust dat ik niet de middelen heb vast te stellen of ik daarin gelijk heb...

bij de spy/shop verkopen ze al jaren mobieltjes die je als ze ´uit´ staan kunt bellen (op een ander nummer geloof ik) en dan onmerkbaar voor de eigenaar af kunt luisteren

Ik vind het een vrij sterk verhaal, maar om het nu direct als broodje aap te betitelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Rrob schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:50:
gebruiken de bovenstaande personen hun GSM wel eens als wekker?!

Als je telefoon 'uit' staat is die nog wel in staat de tijd bij te houden en zichzelf te activeren op de aangegeven wektijd.

Ook 'merkt' een uitgeschakelde telefoon het wanneer de oplader aangesloten wordt. Aangezien al dit soort dingen door de 'cpu' van de telefoon geregeld worden (er is geen aparte wekker-chip oid), lijkt het er dus op dat die altijd aan staat.
Mijn telefoon gaat niet aan als de wekker af hoort te gaan. (Nokia 3310)
De tijd houdt hij netjes bij, maar de tijd is ook niet afhankelijk of de antenne wel of niet zend of ontvangt.
Dat zelfde geldt ook voor het opladen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schattig hoe eigenwijs jullie zijn, hier is een mooi voorbeeld, een persaankondiging van Verizon uit 2001:
http://www.openwave.com/u...20010125_verizon_0125.htm

Vooral dit stukje:
"By incorporating Openwave's Provisioning Manager Mobile Edition into our network, customers won't have to bring their phones in for reprogramming when an area code changes," said Ted Hoffman, vice president of Technology Development for Verizon Wireless. "We will be able to perform simple diagnostics on a handset and download the latest software improvement to a phone without having the customer leave their home or office."
is mooi.
Verizon heeft tegenwoordig ook gewone GSM systemen, ik weet niet of dit ook daarop van toepassing is.

En of er extra software nodig is of niet, het maakt niet uit, het Nextel netwerk en Nextel toestellen hebben dus sowieso de mogelijkheid om zonder verdere interactie van de gebruiker software te pushen en te installeren.

Al blijf ik erbij dat Nextels ook gewoon terwijl ze uitstaan geactiveerd kunnen worden, dat systeem wordt al tijden gebruikt om mensen op te sporen als ze vermist worden.
Google maar eens op "nextel missing person gps".
Voor degenen die dit niet weten, een Nextel telefoon heeft geen SIM kaart, maar wordt vanuit het netwerk voorzien van alle data en gegevens.

Het is dus niet te vergelijken met het GSM systeem, met zijn SIM ID's, IMEI's etc etc etc, waar dit soort geintjes veel lastiger zijn.

Een mooi maar lang artikel:
http://66.102.9.104/searc...lnk&cd=9&client=firefox-a
of
http://www.crypto.rub.de/...cation_based_services.pdf

Dit artikel gaat ook dieper in op die actie van de FBI, en over het probleem waar iedereen hier over lijkt te vallen, namelijk dat een telefoon die uit staat dus in negen van de tien gevallen niet echt UIT is.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 21-01-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 17:19

Brantje

De post is daar >>

Als je de telefoon gewoon goed uitgschakeld dan staat er ook geen spanning meer op.
Ik zal het vanmiddag ff nameten met een oude nokia 3310.
Zover ik weet is het niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Brantje schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:39:
Als je de telefoon gewoon goed uitgschakeld dan staat er ook geen spanning meer op.
Ik zal het vanmiddag ff nameten met een oude nokia 3310.
Zover ik weet is het niet mogelijk.
Toch vind ik het apart hoe mijn telefoon zichzelf dan aan kan zetten als de wekker af moet gaan. Of hoe mijn telefoon het merkt dat de oplader aangesloten wordt (al kan ik daar nog wel iets voor bedenken, piekje op een bepaald lijntje ofzo).

Maar hoe verklaar je het eerste dan? :?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:28
Heb wel eens in films gezien dat als je bepaalde nummers belt en dan bepaalde tonen (beetje modemachtig) dat je gratis kan bellen. Was amerikaanse film dus zal wel fake zijn :9. En is te mooi om waar te zijn.

Dat van de Nextel in amerika dat wist ik en dat heeft een docent bij ons ook wel eens besproken. Volgens hem was de Europese telefoon ook gewoon uit. Schijnt dat een Amerikaanse telefoon (Nextel dus) ook korter met de batterij doet.
Hiermee bedoel ik dus je hebt bijvoorbeeld twee dezelfde types telefoon. een is echter Amerikaans en de ander europees. De Europese telefoon kan langer "uitstaan" dan de amerikaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Een mobiele telefoon is ook gewoon een computer, dus kan er ook een trojan op worden geinstalleerd. Deze trojan kan zich zo gedragen dat het lijkt alsof de telefoon uitstaat terwijl deze toch geluid van de microfoon opneemt en deze op flash opslaat om later te versturen (zodat je geen LED ziet knipperen...). Technisch gezien kan het.

Of het in de praktijk ook gebeurt met de GSM die je nu gebruikt is maar de vraag. Waarschijnlijk niet, maar het is zeker niet onmogelijk. Misschien is je telefoon niet zo vulnerable dat ie vanaf afstand kan worden geherprogrammeerd - maar heb je hem misschien ooit eens ingeleverd toen je langs een detectorpoortje moest en heeft een inlichtingendienst toen nieuwe firmware op je GSM gezet of is dat tijdens een inbraak gedaan.

Telefoongesprekken worden gewoon afgeluisterd namelijk, dus waarom zouden inlichtingendiensten dit ook niet gebruiken? Inlichtingendiensten breken ook in om een microfoon te plaatsen, en met een beetje geluk gaat de microfoon op een mobiel ook met je target mee en is praktisch onvindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
offtopic:
Mooie film hierover: The Listening. Leuk onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:48:
Heb wel eens in films gezien dat als je bepaalde nummers belt en dan bepaalde tonen (beetje modemachtig) dat je gratis kan bellen. Was amerikaanse film dus zal wel fake zijn :9. En is te mooi om waar te zijn.

Dat van de Nextel in amerika dat wist ik en dat heeft een docent bij ons ook wel eens besproken. Volgens hem was de Europese telefoon ook gewoon uit. Schijnt dat een Amerikaanse telefoon (Nextel dus) ook korter met de batterij doet.
Hiermee bedoel ik dus je hebt bijvoorbeeld twee dezelfde types telefoon. een is echter Amerikaans en de ander europees. De Europese telefoon kan langer "uitstaan" dan de amerikaanse.
Is het zo moeilijk te bevatten dat een telefoon PASSIEF kan luisteren naar bepaalde control codes?
Dus zonder zelf uit te zenden? Dus zonder noemenswaardige stroom te gebruiken?

En is het ook zo moeilijk te bevatten dat Nextel toestellen iets uitgebreidere control codes hebben dan de standaard GSM draft waarbij ze puur gebruikt worden voor het aanmelden bij de antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Anoniem: 76468 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:46:
Schattig hoe eigenwijs jullie zijn, hier is een mooi voorbeeld, een persaankondiging van Verizon uit 2001:
http://www.openwave.com/u...20010125_verizon_0125.htm
En wat zegt dat? Helemaal niets. Ja, er kan software gedownload worden om je netnummer te veranderen. Denk je echt dat dat gebeurt terwijl je telefoon uitstaat? Hoe merk je het uberhaupt? In werkelijkheid wordt die software gewon geladen bij het aanzetten, dat is vroeg genoeg.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Theoretisch gezien zou een GSM microfoon afgeluisterd kunnen worden als de GSM "uit" zou staan.

Onder "uit" versta ik dan dat de gebruiker denkt dat zijn GSM uit staat (power knop ingedrukt, schermpje uit, geen lichtjes / geluiden en vervolgens geen reactie op de knopjes behalve de power knop). Zolang er door de firmware geen spanning op het scherm, trilmotor, lampjes, speakertje etc wordt gezet is het voor een gemiddeld persoon niet te zien dat de logica in de GSM toch actief kan zijn.

De GSM zou dan een firmware moeten hebben die in de "uit" toestand toch het GSM signaal in de gaten houdt, met een soort backdoorcode die reageert op een speciaal signaal (vergelijkbaar met een magic packet bij wake on LAN) wat door de GSM mast uitgezonden kan worden. Wanneer dit signaal door de afluisteraar uitgezonden wordt zou de GSM (zonder dat deze "aan" gaat in de ogen van de gebruiker) zich aan kunnen schakelen, zich aan kunnen melden op het netwerk en een verbinding op kunnen zetten waarbij alleen de microfoon actief is. De GSM zou dan dus in de "uit" stand wel batterijen verbruiken om het netwerk te monitoren, maar dit verbruik kan heel erg laag zijn door alle grote verbruikers in de GSM (met name de zender) niet te gebruiken. Ook zou het mogelijk zijn een firmware te installeren die geluiden opneemt en later zou verzenden.

Maar of dat in al onze GSM's zit ? Lijkt me buitengewoon sterk. Volgens mij heeft de schrijver van dit artikel iets te overdreven een nieuwsberichtje uit Amerika overgenomen. Maar, het is absoluut mogelijk.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeRider schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:49:
Theoretisch gezien zou een GSM microfoon afgeluisterd kunnen worden als de GSM "uit" zou staan.

Onder "uit" versta ik dan dat de gebruiker denkt dat zijn GSM uit staat (power knop ingedrukt, schermpje uit, geen lichtjes / geluiden en vervolgens geen reactie op de knopjes behalve de power knop). Zolang er door de firmware geen spanning op het scherm, trilmotor, lampjes, speakertje etc wordt gezet is het voor een gemiddeld persoon niet te zien dat de logica in de GSM toch actief kan zijn.

De GSM zou dan een firmware moeten hebben die in de "uit" toestand toch het GSM signaal in de gaten houdt, met een soort backdoorcode die reageert op een speciaal signaal (vergelijkbaar met een magic packet bij wake on LAN) wat door de GSM mast uitgezonden kan worden. Wanneer dit signaal door de afluisteraar uitgezonden wordt zou de GSM (zonder dat deze "aan" gaat in de ogen van de gebruiker) zich aan kunnen schakelen, zich aan kunnen melden op het netwerk en een verbinding op kunnen zetten waarbij alleen de microfoon actief is. De GSM zou dan dus in de "uit" stand wel batterijen verbruiken om het netwerk te monitoren, maar dit verbruik kan heel erg laag zijn door alle grote verbruikers in de GSM (met name de zender) niet te gebruiken. Ook zou het mogelijk zijn een firmware te installeren die geluiden opneemt en later zou verzenden.

Maar of dat in al onze GSM's zit ? Lijkt me buitengewoon sterk. Volgens mij heeft de schrijver van dit artikel iets te overdreven een nieuwsberichtje uit Amerika overgenomen. Maar, het is absoluut mogelijk.
Goeeeeiemorgen....
Wat jij nu beschrijft is dus precies hoe Nextel toestellen werken.
Nextel is GEEEEEEEN GSM.
Voor de 5000'ste keer.
Nextel is een geupgrade walkie-talkie netwerk om het simpel te zeggen.
En bij Nextel toestellen werkt dit geintje dus, of dat nou via het pushen van software die dit kan gaat, of dat de microfoon rechtstreeks aan te zetten is, het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MSalters schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:26:
[...]

En wat zegt dat? Helemaal niets. Ja, er kan software gedownload worden om je netnummer te veranderen. Denk je echt dat dat gebeurt terwijl je telefoon uitstaat? Hoe merk je het uberhaupt? In werkelijkheid wordt die software gewon geladen bij het aanzetten, dat is vroeg genoeg.
Precies, en komt het niet bij je op dat die software tot functie kan hebben om precies te doen waar we het hier over hebben?
Namelijk passief luisteren terwijl het toestel uitstaat, naar een soort wake-on-lan pakketje van het basisstation om in te loggen op het netwerk en vervolgens de output van de microfoon door te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Anoniem: 76468 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:19:
[...]

Goeeeeiemorgen....
Wat jij nu beschrijft is dus precies hoe Nextel toestellen werken.
Nextel is GEEEEEEEN GSM.
Voor de 5000'ste keer.
Nextel is een geupgrade walkie-talkie netwerk om het simpel te zeggen.
En bij Nextel toestellen werkt dit geintje dus, of dat nou via het pushen van software die dit kan gaat, of dat de microfoon rechtstreeks aan te zetten is, het kan.
Ja ook goeiemorgen, je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, ik weet ook wel dat Nextel geen GSM is, heb ik ook nooit beweerd...

De schrijver van het artikel beweert juist dat alle GSM's af te luisteren zijn, die heeft het helemaal niet over Nextel (alhoewel hij/zij misschien wel zijn/haar mening baseert op het voorbeeld van Nextel).

Ik stel dus dat het net zo goed bijv. een nokia 6230 zou kunnen zijn die af te luisteren is. Of er zo'n backdoor in zit weet je niet maar het zou, ondanks dat het heeeel onwaarschijnlijk is, echt wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Anoniem: 76468 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:21:
[...]
Precies, en komt het niet bij je op dat die software tot functie kan hebben om precies te doen waar we het hier over hebben?
Namelijk passief luisteren terwijl het toestel uitstaat, naar een soort wake-on-lan pakketje van het basisstation om in te loggen op het netwerk en vervolgens de output van de microfoon door te sturen?
Eh, heb jij ooit voor het GSM netwerk geprogrammeerd? GSMs staan uit als ze uit staan. Wake on Lan heet niet voor niet Wake on LAN. Wake on WiFi bestaat niet, met goede redenen. Wake on GSM al helemaal niet. Je mobieltje houd als 'ie uitstaat geeneens een kanaal bezet, en volgt dus niet in welke cel je zit. Dat kun je niet zomaar herprogrammeren in een mobiel, anders zouden hackers om de haverklap het GSM netwerk platleggen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MSalters schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:28:
[...]

Eh, heb jij ooit voor het GSM netwerk geprogrammeerd? GSMs staan uit als ze uit staan. Wake on Lan heet niet voor niet Wake on LAN. Wake on WiFi bestaat niet, met goede redenen. Wake on GSM al helemaal niet. Je mobieltje houd als 'ie uitstaat geeneens een kanaal bezet, en volgt dus niet in welke cel je zit. Dat kun je niet zomaar herprogrammeren in een mobiel, anders zouden hackers om de haverklap het GSM netwerk platleggen.
Ik heb het niet over GSM.
Nextel kent geen cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:22
Het gaat over het GSM netwerk, dat hele nextel heeft er helemaal niks mee te maken. Dat het bij nextel kan is nu wel duidelijk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben ook sterk geneigd te geloven dat afluisteren niet zonder meer mogelijk is. Toch is het naar mijn idee zo dat telefoons zolang de accu niet leeg is nooit helemaal uitstaan, als ik me niet vergis geven ze nog altijd eens in de zoveel minuten een keer een signaal richting t netwerk af. Dat is volgens mij ook de reden dat je in iedere politieserie mensen de accu uit de telefoon ziet verwijderen (en evt de telefoon vervolgens ook dumpen). Locatiebepaling van een telefoon die uitstaat is dus wél mogelijk.

Valt makkelijk uit te testen door een telefoon met volle accu een keer uit te zetten en bijv naast boxen te leggen die gevoelig zijn voor GSM-signalen, je zou dan 1x in de zeg 10 min wat moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is wel duidelijk dus, theoretisch kan het maar praktisch is het niet. Niet alleen omdat dit extra energie kost (accu zou leeglopen als je telefoon 'uit' staat) maar ook vanwege de beveiligingsissues.

Gelukkig hebben we het OpenMoko project. De gebruikte GSM-chip is welliswaar closed source maar er komen wel veel zaken aan het licht die wel en niet kunnen. En bij deze telefoon is het vrij duidelijk dat als de telefoon 'uit' staat het kanaal van de microfoon bijv. niet wordt geroute:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.openmoko.org/images/2/2c/WM8753_BlockDiagram_GSM_handset.png
Nu is het de vraag in hoeverre uit 'uit' is en geen low cycle suspended mode.

Tja als je echt zeker van de zaak wil zijn dat je gebruik je sowieso geen GSM-telefoon denk ik. Alleen al het feit dat je door middel van de zendmasten en cellen kan worden getraceerd op de 100 meter nauwkeurig zegt al genoeg.

Als je echt veilig wil bellen kan je bijvoorbeeld de encryptiefunctie gebruiken van pbx4linux:
Encrypted Calls
Just pick up the phone and call somebody who uses also PBX4Linux, press a key and the call will be encrypted. - It's easy isn't it?
[..]
Automatic key exchange
It is very simple to enable this type of key exchange. It works if "crypto" library is enabled during compilation time. Press digit '8' on your keypad. If your telephone sends DTMF tones instead of keypad information press '*8#'. You should now notice the message "Key Exchange" on the display of your telephone. This only works if your telephone supports display messages. Display messages are essential to avoid man in the middle. The called party should now hear some clicks in his telephone. This is data transmission of the identifaction procedure. Messages are exchanges via audio channel, so you will hear click whenever some message is transmitted.
Er staan nog meer mogelijkheden in die PDF, hetzelfde is mogelijk met Asterisk.

Natuurlijk kan er altijd een extra microfoontje geplaatst zijn in de hoorn of het toestel zelf.

Ik wil niet op het 'als je niets te verbergen hebt is er toch niets aan de hand' argument uitkomen. Maar het lijkt mij inherent aan draadloze protocollen dat die makkelijk af te luisteren/te saboteren zijn.

Laatste noot: Dus op de vraag: "Kan een GSM toestel worden afgeluisterd," of nog specifieker: "Kan mijn Nokia/Samsung/iPhone/etc worden afgeluisterd," kunnen we geen antwoord geven simpel omdat we niet in de firmware kunnen kijken.

Voor zover ik weet 'eist' de GSM chip geen direct 'audio path' naar een microfoon en dus kan er vanuit het GSM-protocol niet worden afgeluisterd.

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 24-01-2008 04:11 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik sluit me aan bij de poster dat de wekker bewijst dat de telefoon niet helemaal uitstaat: mijn nokia 6310i en 6230 kunnen allebei uit met wekker aan en gaat elke ochtend netjes rinkelen met knipperende displays en vibrerende toontjes. Sterker nog; je kunt bij veel tels instellen dat de telefoon moet inschakelen op een bepaald tijdstip of inschakelen als de wekker gaat; je loopt als gebruiker alleen wel tegen je pincode aan (tenzij er weer een achterdeur bestaat)

Daarnaast is een vergelijking met een TV en zijn standby vs uit niet eerlijk: bij een tv is de uitknop een mechanische verbreking van de powerkabel; hetzelfde als eruittrekken van de batterijk

Bij een telefoon moet er altijd een spanning over je aan/uit knop staan om je aan/uitknop indrukken te detecteren; zelfde als je mobo; want het is een druk contact, geen maak contact en dus moet er tijdelijk een spanning aan de andere kant van je aan/uit knop gedetecteerd worden.

Deze detectie getuigt dus van actieve intelligentie van chip of voeding circuit.
De vraag blijft vervolgens wel; in hoeverre kan het een het ander beinvloeden? D.w.z. zolang alle functies via 1 processor lopen (inschakelen, wekker, telefoon functie etc) kun je eventueel je telefoon aanroepen omdat niets mechanisch verbroken wordt en alles dus via protocollen en software afgewikkeld wordt. De vraag is dus ook in hoeverre het afwerken van de antenne signalen en omzetten tot gesprekken verweven is met procedures en protocollen om een telefoon in te schakelen en die via bugs of achter deuren aan te roepen is.

Maar ik vraag me sterk af of er een "achterdeur" is zodat je een tel kan inschakelen, die reageert op de signalen inkomen op de antenne. Als het al zo is, zal het volgens mij best "geheim" zijn. Ze lopen er i.i.g niet mee rond da tje je uitgeschakelde telefoon gerust kunt vinden door hem met een andere te bellen/activeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Seesar op 24-01-2008 04:33 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Seesar schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 04:29:
Ik sluit me aan bij de poster dat de wekker bewijst dat de telefoon niet helemaal uitstaat: mijn nokia 6310i en 6230 kunnen allebei uit met wekker aan en gaat elke ochtend netjes rinkelen met knipperende displays en vibrerende toontjes. Sterker nog; je kunt bij veel tels instellen dat de telefoon moet inschakelen op een bepaald tijdstip of inschakelen als de wekker gaat; je loopt als gebruiker alleen wel tegen je pincode aan (tenzij er weer een achterdeur bestaat)
Natuurlijk is die achterdeur er. De pincode is ook alleen maar software, er is niks hardwarematigs dat de telefoon er van verhindert om zonder pincode te bellen.
Dat zie je ook aan het feit dat je meestal wel een nummer als 112 kunt bellen zonder dat je je pincode hebt ingegeven.
Maar ik vraag me sterk af of er een "achterdeur" is zodat je een tel kan inschakelen, die reageert op de signalen inkomen op de antenne. Als het al zo is, zal het volgens mij best "geheim" zijn. Ze lopen er i.i.g niet mee rond da tje je uitgeschakelde telefoon gerust kunt vinden door hem met een andere te bellen/activeren.
Zolang de source van een telefoon niet openbaar is zullen we het wel niet weten. Het enige waar ik uit kan afleiden dat de zender/ontvanger ook echt uit staat is dat mijn telefoon niet in 2 weken een lege batterij heeft als ik hem uit zet.
En voor afluisteren moet de telefoon ook zenden, en ik neem toch aan dat er wel al eens onderzoeken zijn gedaan naar of een telefoon ook echt niet zendt als hij uit staat.

Wat mij betreft is het: technisch mogelijk, maar het gebeurt niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Wat ik me dan afvraag is: kan het microfoongeluid van een telefoon die aan staat maar niet aan het bellen is dan wel worden afgeluisterd? Want zelfs dat vind ik een redelijke enge gedachte. Dat ze kunnen tracen en tappen tot daar aan toe, maar dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Muthas op 25-01-2008 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Muthas schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:04:
Wat ik me dan afvraag is: kan het microfoongeluid van een telefoon die aan staat maar niet aan het bellen is dan wel worden afgeluisterd? Want zelfs dat vind ik een redelijke enge gedachte. Dat ze kunnen tracen en tappen tot daar aan toe, maar dit.
Een telefoon heeft een aantal modi. Bijvoorbeeld bellen op speaker of de normale 'telefoonfunctie'. Afhankelijk van de gekozen instelling zullen de paden die het geluid aflegt veranderen. Zo moet bij de handsfreeversie het geluid sterk worden versterkt.

Uitgaande van dat de telefoon niet in een bellen modus zit zullen dus de verantwoordelijke IC's die dit regelen ook niet ingeschakeld zijn, zie het als een soort van telefooncentrale die niet is doorverbonden.

Natuurlijk kan er door het aanpassen van de firmware - nogmaals - alles gemaakt worden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Muthas schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:04:
Nee, dit kan niet. Andere uitleg : Als de telefoon afgeluisterd zou worden zou dit automatisch betekenen dat deze ook aan het bellen is, hij moet immers een verbinding hebben om het geluidssignaal van de microfoon via het GSM netwerk door te sturen naar degene die afluistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 113985 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:42:
Als een telefoon uit staat, kan er niet via de microfoon geluisterd worden, tenzij je de in de spyshop verkrijgbare telefoons, maar die zij er voor gemaakt, dit zij telefoons die voor het zicht uit staan, maar in werkelijkheid aanstaan.
Je kan een uitgeschakelde telefoon wel traceren via gps, maakt justitie wel eens gebruik van, schijnt dat je telefoon via de batterij de gps wel te traceren is, zoals de klok ook doorloopt.
:D GPS is one-way, en je telefoon moet ook nog GPS aan boord hebben.

Met kruispeilingen met de zendmasten is de locatie van een telefoon wel te bepalen.

Of een telefoon echt uit is, is makkelijk te testen: leg de telefoon bij een gevoelige versterker, die gaat zoemen als de telefoon aan het zenden is.

Als je een telefoon 'soft' uitzet blijft hij nog even met een zendmast babbelen dat hij uitgaat, ok al is het display uit, hij blijft nog een paar seconden doorgaan, en ik kan mij best voorstellen dat een soft uitgezette telefoon altijd luistert naar signalen met opdrachten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mailen naar !! Mythbusters
Pagina: 1