• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
Ik zit er sterk over te denken om de Kodak Z812IS aan te schaffen. Uiteraard hoort daar ook een geheugenkaartje bij. Nou weet ik naar verluidt dat geheugenaanduidingen op SD-kaarten vaak nogal onbetrouwbaar zijn.

Via de search kwam ik op deze vergelijkingstest uit die wel een aardige vergelijking geeft van de onderlinge snelheid. Uiteraard wil ik niet meer geld dan nodig uit geven dus ik vroeg me af wat de maximale schrijfsnelheid grofweg is die je nodig hebt bij dit toestel om niet gelimiteerd te worden door de SD-kaarten.
Foto's an sich zullen vast niet het probleem zijn (burst, 5 foto's in 2.5 seconden), maar hoe zit het met 720P filmmateriaal. Van welke bitrate moet ik grofweg uit gaan?

Edit:

Zou een mod de topictitel willen wijzigen naar "[Kodak Z812IS] Benodigde schrijfsnelheid SD geheugen" :$

[ Voor 6% gewijzigd door Autoreply op 21-01-2008 20:36 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nou, ik zou niet zo moeilijk doen. Niet stom bedoeld, maar snellere kaarten kosten de kop niet en zijn fijn wanneer je alles weer in moet lezen op de computer:
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8611.
Sandisk, topmerk, geheugen is 10mb per seconde (meer dan genoeg) en kost slechts 20 euro voor 2gb.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
Dat was m'n vraag. Hoe kom ik achter de (schrijf)snelheid van een kaart. Uiteraard zijn die Ultra's goed bekend, maar dit er veel verschil tussen een II of een III, een plus enz. Ik vond het vreemd dat ik geen vergelijkingtabellen oid kon vinden. Overigens maakt de prijs bij een 4GB versie al aardig wat uit (cheap-ass versus merk met een goed image ;-))

Is deze ok?

[ Voor 14% gewijzigd door Autoreply op 21-01-2008 21:16 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Aangezien je een kaart van 4GB (of hoger) wilt zul je een SDHC kaart moeten kopen.
Die kaarten hebben een Class rating die de minimale (=gegarandeerde) schrijfsnelheid in MB/s aangeeft.
De hoogste klasse is Class 6, dus min. 6MB/s.

Deze camera neemt video in het efficiente Mpeg4 formaat op. Reken op 1GB per 10 minuten (dus 1,5-2MB/s). In principe is dus zelfs de traagste SDHC kaart (Class 2) snel genoeg maar het prijsverschil met snellere SDHC kaarten is zo klein dat je evengoed een Class 6 kaart kunt kopen.

Een 4GB SDHC Class 6 kaart kost maar 15-20 euro.
Transcend is een goed merk en redelijk populair.
Hier kun je hem kopen voor 18,5 euro en hier zie je hoe snel hij is.