multiriem auto vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32
De multiriem was vanmorgen eraf gelopen. Hij zag er behoorlijk toegetakeld en versleten uit.
Ik merkte het onderweg omdat mijn acculampje begon te branden en de temperatuur van de motor omhoog schoot.
Gelukkig was ik vlak bij mijn werk en is de auto later op de dag door de ANWB bij mijn huis afgezet.

Nu heb ik vanmiddag de ventilators en radiator al verwijdert zodat ik er goed bij kon en gecontroleerd of de waterpomp en dynamo misschien stroef liepen maar die draaien redelijk soepel.
Ik denk dus dat ouderdom de slijtage van de riem heeft veroorzaakt.
Nu wil ik deze gaan vervangen alleen er zit nog een riem in de weg. Nu heb ik niet zo veel ervaring met een motorblok en ik weet niet of ik deze snaar zondermeer kan ontspannen en even kan weghalen zodat ik de multiriem kan vervangen. Deze bewuste snaar is niet vertand.
Ik vroeg mij af of dit de distributieriem is en zo ja of het geen kwaad kan of waar ik zoal op moet letten.
De auto is een Renault espace van '92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Schopje vv?

Daarbij zou ik het laten doen, gelijk alle riemen, ook de distributie. Als ze eraf lopen moet je het gewoon direct laten doen :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Laat je distri idd gelijk doen; als die eraf vliegt dan sta je niet alleen stil maar kan je je blok ook in de soep draaien.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
ligt eraan hoe lang de distributieriem er op ligt. Komt wel vaker voor dat de distributieriem wordt vervangen maar de multiriem of v-snaar gewoon terug wordt geplaatst.

Een niet getande riem is overigens geen distributieriem. Dat ding wordt niet voor de lol vaker getande riem genoemd. Bij sommige auto's zit er ook nog wel eens een ketting in in plaats van een riem.

Kun je misschien beschrijven hoe datgene eruit ziet wat aan dat andere riempje hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
De distributie snaar is vorig jaar door de vorige eigenaar al een keer vervangen.
Ik wil alleen die multiriem vervangen en wil dat zelf doen.
Ik was benieuwd of er hier mensen waren die hier ervaring mee hebben en tips hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
GH45T schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:35:
ligt eraan hoe lang de distributieriem er op ligt. Komt wel vaker voor dat de distributieriem wordt vervangen maar de multiriem of v-snaar gewoon terug wordt geplaatst.

Een niet getande riem is overigens geen distributieriem. Dat ding wordt niet voor de lol vaker getande riem genoemd. Bij sommige auto's zit er ook nog wel eens een ketting in in plaats van een riem.

Kun je misschien beschrijven hoe datgene eruit ziet wat aan dat andere riempje hangt?
Ik zal vanavond een foto maken en hier plaatsen. Een plaatje is denk ik duidelijker dan dat ik het moet beschrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Artwido schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:36:
De distributie snaar is vorig jaar door de vorige eigenaar al een keer vervangen.
Ik wil alleen die multiriem vervangen en wil dat zelf doen.
Ik was benieuwd of er hier mensen waren die hier ervaring mee hebben en tips hebben. :)
Heb wel ervaring met dit soort dingen, weet alleen niet erg veel van Renault af.

Maar post inderdaad maar eens een foto. Moet te doen zijn bij een auto uit '92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Hier zijn 2 foto's. Ik heb de miltiriem er weer een beetje provisorisch omheen gelegd zodat je en idee krijgt hoe hij loopt. De onderste snaar weet ik dus niet waarvoor die is. Ik dacht misschien van de stuurbekrachteging? Zou dat kunnen? Er is daar overigens geen beweging in te krijgen met de hand..
Maar deze snaar zit dus vóór de multiriem en moet dus eerst verwijdert worden.

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/foto1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/foto2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Artwido op 21-01-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Lijkt me inderdaad ook als ik het zo zie. Gewoon loshalen, zorgen dat de looprichting hetzelfde blijft en na het vervangen van de multiriem weer terug zetten.

Multiriem is zo te zien te spannen via de dynamo.

Edit:
En ja, die multiriem ziet er niet zo best meer uit.

[ Voor 12% gewijzigd door GH45T op 21-01-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
waarom is die riem gekarteld? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
GH45T schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:35:
Lijkt me inderdaad ook als ik het zo zie. Gewoon loshalen, zorgen dat de looprichting hetzelfde blijft en na het vervangen van de multiriem weer terug zetten.

Multiriem is zo te zien te spannen via de dynamo.

Edit:
En ja, die multiriem ziet er niet zo best meer uit.
Het zal allen even een klus worden om die onderste snaar er af te krijgen want zoals ik al zei er is bij die poulies geen beweging in te krijgen en die snaar zit er behoorlijk strak omheen.
En over dat spannen, kun je een indicatie geven hoe strak de riem moet?

[ Voor 8% gewijzigd door Artwido op 21-01-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Kan het zo op de foto niet zien, maar normaal gesproken zul je de pomp voor de stuurbekrachtiging (als hij dat daadwerkelijk is) ook kunnen spannen. Zo kun je eenvoudig de snaar eraf halen, maar nogmaals, ik weet weinig van Renault af.

Hoe strak de riem moet, in theorie vaak met de hand de dynamo spannen maar in de praktijk is dit niet echt een succes vaak. Ik steek zelf meestal een verlengstuk van een doppendoos ofzo tussen motorblok en dynamo en zet hem zo strak. Wel opletten natuurlijk dat je niets beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Bedankt voor je tips! :)
Heb morgen speciaal een dag vrij genomen om deze klus te doen. :)
Ik laat natuurlijk nog wel horen of het gelukt is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Het is dat je bijna 200 KM van me af woont, anders was ik je wel komen helpen.

Succes er mee dan maar he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 23:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik denk dat als je genoeg spanning kan lossen op de achterste riem, dat je dan prima de voorste kan laten zitten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Jeetje wat een overzicht en ruimte! :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
AkroBatik schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:38:
Ik denk dat als je genoeg spanning kan lossen op de achterste riem, dat je dan prima de voorste kan laten zitten.
Helaas, die zit toch echt in de weg. En de dynamo waar de spanner op zit die heb ik los gekegen .
Maar ben nu aan het stoeien met die snaar die in de weg zit. De spanner daarvan zit net onder en achter de spanner van de dynamo.
Alleen het borgmoertje zit muurvast. De snaar zit al wat losser maar nog niet los genoeg om hem over de poulie heen te krijgen.
Heb nu even pauze genomen maar ga zo weer verder. :P

@ ephymerous
Ja daar moest ik wel eerst de radiator en de ventilators voor weghalen. :) Want anders was er geen bijkomen aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Artwido op 22-01-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

Part

Helemaal niets.....

Gewoon de bovenste bout van de dynamo iets los draaien (niet er af) en ook de bout achter de spanner op de dynamo en dan de spanner helemaal los draaien.
De riem kun je er dan gewoon afpakken.

Nieuwe V snaar er op (multiriem) en de spanner aandraaien en de bout van de dynamo weer vast zetten.
Na een paar weken controleer je nogmaals of de v-snaar nog goed strak staat. Vaak moet je hem nog iets na stellen.
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/3811/foto1qd3.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Part op 22-01-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rev! schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:39:
waarom is die riem gekarteld? :?
Het is een gewone V snaar met inkepingen zodat hij wat soepeler is.
Nadeel is wel dat als er een stukje afbreekt je V snaar er af loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ephymerous schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 01:06:
Jeetje wat een overzicht en ruimte! :)
Vind je? Moet je eens bij mijn BMW 316i kijken. Als ik 1 kap weghaal, heb ik een gat van 30cm tussen motorblok en de radiateur B)

@TS
Die riem is geen multiriem, maar een gewone v-snaar. Een multiriem is een platte riem met meestal 4 of 5 richels.
Als ik kijk naar je blok, zou ik zeggen dat de onderste poelie op je krukas zit, de bovenste op de waterpomp, rechts de dynamo en die extra pomp onderaan is 90% zeker je stuurbekrachtiging (maar daarvoor zou ik meer details moeten zien). Die laatste kan je waarschijnlijk ook los halen, alleen heb je kans dat door de lage plaatsing, je onder de auto moet daarvoor.
Ik zou voor de zekerheid deze ook vervangen. Hij ligt er dan toch af, en zo kostbaar zijn die dingen niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Nou het vervangen is gelukt. Ik kreeg de onderste snaar met geen mogelijkheid los genoeg om de snaar er af te halen. Maar de speling was toch nog groot genoeg zodat ik de riem tussen de poulie en snaar kon doorwurmen.
Alles weer aangespannen, terug geplaats en koelwater weer afgevuld.
Proefrondje gereden... terug gekomen lekte er druppels op de grond. Motorkap open, kon niet direct zien waar het vandaan kwam. Op een geven moment zag ik kleine druppeltjes opspatten.
Het lijkt van de waterpomp te komen. Geen idee wat er aan de hand is maar ben het zat en ga of vanavond of anders morgen ernaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Dan ben ik bang dat nu je waterpomp gewoon kapot is. Dingen zijn zo kwetsbaar als maar wat, vooral als je een nieuwe riem erop hebt gelegd willen ze nog wel eens het loodje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Dat zou balen zijn.
Eén ding scheelt ik weet nu hoe ik alles moet demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

GH45T schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:48:
Dan ben ik bang dat nu je waterpomp gewoon kapot is. Dingen zijn zo kwetsbaar als maar wat, vooral als je een nieuwe riem erop hebt gelegd willen ze nog wel eens het loodje leggen.
mag ik vragen waarom dat????? Ik bedoel, in hoeverre in welk opzicht kwetsbaar? Hij heeft toch niet enorm zitten trekken en wrikken aan de poelie van de waterpomp?

Kwetsbaar wil ik best geloven, maar je raakt dat ding bijna niet aan.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Waterpomp heeft natuurlijk lagertjes. Die willen nog wel eens kapot gaan bij het omwisselen van in dit geval de v-snaar. Waterpomp zit ook nog wel eens op de distributieriem.

Als dat lagertje kapot gaat treedt er een soort beveiliging in werking waardoor de waterpomp expres gaat lekken. Zo heb je in de gaten dat de waterpomp kapot is én komt het water niet bij de vastgelopen lagers om erger te voorkomen.

Tenminste, zover ik weet dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik heb net even onder de auto gekeken maar nu lekt er niets. Alleen als de motor draait lekt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Is ook vrij gebruikelijk bij waterpomp kapot.

Zit vaak een klein gaatje aan de zijkant in, als daar het water uit komt gelopen is je pompje kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Kan ik niet gewoon dat gaatje dichtmaken? :P
Nou morgen maar beter kijken en dan maar eens op de sloop gaan kijken voor een andere pomp.

Ik kan trouwens wel zien aan het reservoir van de koelvloeistof dat het pompje nog rondpompt.

[ Voor 25% gewijzigd door Artwido op 22-01-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik verbaas me ook over de ruimte idd. Zeker in een Espace verwacht ik een groot blok met weinig ruimte.

Mijn delta heeft tussen het koelvloeistofresevoir en het blok (waar DBriem zit) ongeveer 10 cm ruimte...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Er is redelijk wat ruimte aan de linkerkant, maar om bij die snaren te komen moest ik echt de radiator en ventalators weghalen want anders was er echt geen bijkomen aan.
De motor is een 2.2 injection. Hij heeft al meer dan 3 ton gelopen maar ik weet van espaces die al meer dan 5 ton hebben gelopen. Er zijn wel al de nodige dingen vervangen zoals koppelingsplaten, remmen, banden etc. Allemaal door de vorige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Hoe strak heb je de v-snaar gespannen?
Normaal moet je de v-snaar over de grootste lengte ongeveer 1,5cm kunnen indrukken met je duim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Artwido schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:36:
Er is redelijk wat ruimte aan de linkerkant, maar om bij die snaren te komen moest ik echt de radiator en ventalators weghalen want anders was er echt geen bijkomen aan.
De motor is een 2.2 injection. Hij heeft al meer dan 3 ton gelopen maar ik weet van espaces die al meer dan 5 ton hebben gelopen. Er zijn wel al de nodige dingen vervangen zoals koppelingsplaten, remmen, banden etc. Allemaal door de vorige eigenaar.
Heb je alles dan wel goed terug geplaatst? Niet een slangklem ofzo die niet goed zit.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
@ Part Nou daar zat ik over te twijfelen idd. Ik heb hem redelijk strak. Volgens mij kun je hem niet anderhalf centimeter naar beneden drukken. Misschien is hij wel te strak.

@ AkroBatic ja er waren maar twee slangen van en naar de radiator en die zitten er goed op. Het lekt daar ook niet. Het komt echt van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Ik heb een keer exact hetzelfde gehad, lekte ook in de buurt van de waterpomp, waterpomp omgewisseld (toen had een lichtje moeten gaan branden want mn eigen was nog gewoon goed), zooi weer dr op gezet, afgevuld.
En weer lekken :(
Toen eens goed lopen zoeken met een zaklampje en her en der wat in de slangen lopen porren, bleek dus dat via een slang lekte omdat de slangklem niet helemaal fris meer was (schoot uit zn eigen een klein stukje los).
Zeg niet dat het dat is, maar de kans is best aanwezig.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Als je een v-snaar voor de eerste keer erop legt krijg je die nooit helemaal strak.

Erop leggen, goed strak spannen, rijden en dan pas kun je zeggen hoever je hem in kunt duwen. Één á anderhalve centimeter kan dan normaal gesproken prima.

Gaatje kun je niet dichtmaken, gaat niet werken. Heb ik zelf ook ooit geprobeerd met een schroefje en locktite.

Kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar de kans is altijd aanwezig dat je waterpomp kapot gaat bij dergelijke reparaties. Gewoon een verhoogd risico, niet meer en niet minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Er staat ook druk op een koelsysteem...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Artwido schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:31:
@ Part Nou daar zat ik over te twijfelen idd. Ik heb hem redelijk strak. Volgens mij kun je hem niet anderhalf centimeter naar beneden drukken. Misschien is hij wel te strak.

@ AkroBatic ja er waren maar twee slangen van en naar de radiator en die zitten er goed op. Het lekt daar ook niet. Het komt echt van de pomp.
Ja dan heb je kans dat nu het lager van de pomp stuk is.
Misschien was het lager al niet zo best meer en is de strakke v-snaar net de genadeklap.

De pomp is prima zelf te vervangen al is het wel weer een middagje werk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Bij mijn Alfa zijn laatst ook alle riemen vervangen. Nu is er 1 heel soms bij koude motor weer aan het piepen. Is het waarschijnlijk de speling van de multiriem. Kan ik hem dan gewoon wat strakker spannen en dan weer lekker rijden? De riemen zijn nu een half jaar oud en 20.000 km verder.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

k0ewl schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:45:
Bij mijn Alfa zijn laatst ook alle riemen vervangen. Nu is er 1 heel soms bij koude motor weer aan het piepen. Is het waarschijnlijk de speling van de multiriem. Kan ik hem dan gewoon wat strakker spannen en dan weer lekker rijden? De riemen zijn nu een half jaar oud en 20.000 km verder.
Voel eerst even hoe strak de riem/snaar staat.
Je kan hem wel heel strak gaan spannen om het piepen te verhelpen maar dan worden de lagers te zwaar belast.
In het werkplaats handboek word meestal precies aangegeven hoe strak je hem mag spannen.

Als hij al veel geslipt heeft dan word de oppervlakte glazig en moet je de riem ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
AkroBatik schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 02:10:
Er staat ook druk op een koelsysteem...
Als de motor warm is ja, als hij koud is valt dat best mee. De druk moet er bij een warme motor voor zorgen dat het water niet bij 100 graden celcius gaat koken maar pas bij 110 of iets dergelijks.

Natuurlijk kun je ook even de dop van het koelvloeistoftankje of radiateur, afhankelijk van de auto, losdraaien om de druk vrij te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik heb weer even advies nodig :P
Ik ben bezig om de waterpomp er af te halen maar ik krijg hem niet los en weet niet waar ik de pomp nog meer moet losmaken.
Ik dacht dat het slechts twee schroeven waren. (zie foto) maar hij zit nog vast.
Ik neem aan dat al die schroeven die je nog op de voorkant ziet niet moet losdraaien want dan haal je heel de pomp volgens mij mee uit elkaar. Ik wil hem graag in één geheel. :P
(Die schroeven zijn ook anders van vorm dan die twee die ik losgeschroefd heb.)

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/foto3.jpg

nog een foto iets meer van opzij (zover mogelijk) genomen:

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/foto4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Wat ik er zo van kan zien moet je toch die andere schroeven ook nog losdraaien.

Zorg er wel voor dat het water er dan af is, als je dat niet doet komt het er bij de waterpomp uit!

Waterpomp is een eenvoudiger ding dan veel mensen vaak denken. Het stuk waar de dikke slang aan zit zal waarschijnlijk niet eens meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
GH45T schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:31:
Wat ik er zo van kan zien moet je toch die andere schroeven ook nog losdraaien.

Zorg er wel voor dat het water er dan af is, als je dat niet doet komt het er bij de waterpomp uit!

Waterpomp is een eenvoudiger ding dan veel mensen vaak denken. Het stuk waar de dikke slang aan zit zal waarschijnlijk niet eens meekomen.
Oh ok!. Ik ga morgen verder.
Maar weer bedankt voor je hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een half jaar geleden ook de multiriem laten vervangen en spontaan is m'n waterpomp gaan lekken. Komend weekend wordt hij vervangen. Het lek is bijna verwaarloosbaar klein, maar aangezien het lager niet geweldig meer is, kan hij zomaar een keer vastlopen, lijkt me.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Artwido schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:42:
Nou het vervangen is gelukt. Ik kreeg de onderste snaar met geen mogelijkheid los genoeg om de snaar er af te halen.
De poelie van dat ding onder de dynamo (stbk-pomp neem ik aan), is dat niet zo'n tweedelige poelie met shims ertussen om de spanning van de snaar in te stellen? Daar moet je het zoeken, ik denk niet dat je de krukaspoelie los moet halen om een simpele snaar te vervangen.

Doe ze niet te strak...maar daar ben je nu wel achter :+

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
snars schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:37:
[...]

De poelie van dat ding onder de dynamo (stbk-pomp neem ik aan), is dat niet zo'n tweedelige poelie met shims ertussen om de spanning van de snaar in te stellen? Daar moet je het zoeken, ik denk niet dat je de krukaspoelie los moet halen om een simpele snaar te vervangen.

Doe ze niet te strak...maar daar ben je nu wel achter :+
Er zit voor de stbk-poelie ook een spanner, die kon ik ook losdraaien alleen bewoog de pomp maar een heel klein beetje. Te weinig om de snaar eraf te krijgen. Of ik ben ergens en schroef vergeten of de pomp is door vuil vast gaan zitten. Maar het maakt niet uit ik heb de V-snaar (multiriem) er toch af gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Dit is wat er los moet komen:
Afbeeldingslocatie: http://aycu19.webshots.com/image/42378/2000302306140663122_th.jpg
(van Marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Part schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:54:
Dit is wat er los moet komen:
[afbeelding]
(van Marktplaats)
Kijk dat lijkt er inderdaad op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Artwido schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:40:
[...]

Kijk dat lijkt er inderdaad op. :)
Heb je alwel een nieuwe besteld? Aan de oude heb je niets meer.
En let er op dat als je de nieuwe vast gaat zetten dat je de moeren niet onbenullig vast gaat draaien.
Het beste is natuurlijk als je ze met een momentsleutel vast zet.

[ Voor 27% gewijzigd door Part op 24-01-2008 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Artwido
Als je vraag zo lees, heb je blijkbaar nog geen vervangende pomp klaar liggen? Dan is het namelijk makkelijk te zien wat er wel en niet los moet, en hoe hij precies los gaat...
Sowieso een tip als je dergelijke onderdelen gaat vervangen, zorg dat je de nieuwe al hebt, dan kan je daar naar kijken om te zien hoe het één en ander vast zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
deepbass909 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:53:
@Artwido
Als je vraag zo lees, heb je blijkbaar nog geen vervangende pomp klaar liggen? Dan is het namelijk makkelijk te zien wat er wel en niet los moet, en hoe hij precies los gaat...
Sowieso een tip als je dergelijke onderdelen gaat vervangen, zorg dat je de nieuwe al hebt, dan kan je daar naar kijken om te zien hoe het één en ander vast zit.
Op zich heb je wel een punt maar ik wilde eigenlijk juist eerst de pomp er af halen en bij de sloop kijken voor een vervanging.
Hoewel ik zie nu dat ze nieuw ook best meevallen. rond de 80 euro.

En heb gelijk een duidelijke foto gezien wat de pomp is:

Afbeeldingslocatie: http://www.havam.nl/artpic/WP4106.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Artwido op 24-01-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Een waterpomp ga je toch niet van de sloop halen?

Haal er zelf ook regelmatig wat, maar spullen als distributieriem, v-snaar, spanrollen, waterpompen en dat soort dingen gewoon nieuw halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Nou het lijkt allemaal gelukt. :)

Ik heb toch een pomp van de sloop gehaald want een nieuwe moest besteld worden en duurde zeker een week. Ik heb de auto nodig om op mijn werk te komen.

Heb het vlakke gedeelte van de pomp vrijgemaakt van restjes oude packing. licht opgeschuurd en schoongemaakt. Hetzelfde gedaan bij het gedeelte van de motor waar hij weer bevestigd moet worden.
Vervolgens een kraal van vloeibare packing er op gespoten. En na 10 minuten erop bevestigd.
Een ruime dag laten uitharden en de V-snaar (voorheen multiriem ;) )er weer omheen gelegd en nu niet te strak aangedraaid. Alles weer op zijn plaats teruggezet. radiator enz.
Vervolgens weer afgevuld met koelvloeistof. Even laten ontluchten, motor laten draaien weer bijgevuld.
Ben weer een stukje gaan rijden, gelijk ff koelvloeistof bijgehaald want er ging een hele jerrycan in het lege systeem.
De snaar maakte geen herrie en het acculampje bleef uit. :)
Thuisgekomen zag ik dat de pomp netjes droog was alleen zag ik toch onder de auto het een heel klein beetje druppelen. Het was echter aan de linkerkant, niet bij een slang of iets dergelijks. Het bleek via het frame ergens vandaan te komen maar ik kon het niet localiseren.
Ik heb het maar even zo gelaten en ben na een uur terug gegaan. Het druppelen was gestopt en het niveau in het reservoir was niet merkbaar gedaald.
Ik ga zo weer een stuk rijden kijken wat er daarna weer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Mooi, nu maar hopen dat het heel blijft :)

Overigens zit er normaal een rubberen ring tussen waterpomp en het motorblok. Maar goed, vloeibare pakking zal ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
GH45T schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:44:
Mooi, nu maar hopen dat het heel blijft :)

Overigens zit er normaal een rubberen ring tussen waterpomp en het motorblok. Maar goed, vloeibare pakking zal ook wel werken.
Ja die rubberen packing zat er ook nog bij maar ik vond die er niet echt meer mooi uitzien. En leek me niet echt betrouwbaar. Die vloeibare packing schijnt steeds vaker gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Heb net voor de gein is de Renault garage gebelt omdat ik wel eens wilde weten wat een garage rekent voor het vervangen van de v-snaar en waterpomp.
Nu moest ik eerst mijn kenteken opgeven waaraan ze type en bouwjaar van de auto kunnen zien.

Krijg ik als antwoord dat de v-snaar ze nog moest nakijken maar dat de waterpomp zeker wel 500 euro ging koste want de distributiesnaar moest er af gehaald worden. :?

Of ze hebben weinig zelfkennis van hun eigen merk of ze willen de boel belazeren.
Dit is trouwens al de tweede keer dat ik verkeerd geïnformeerd ben door de garage. Zie dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Bezorg me je chassisnummer in pmDM en ik kan even nakijken hoeveel werk het normaal is.

[ Voor 5% gewijzigd door Blacksnak op 29-01-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Blacksnak schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:00:
Bezorg me je chassisnummer in pmDM en ik kan even nakijken hoeveel werk het normaal is.
Je hebt DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Aan de hand van de doorgestuurde gegevens even opgezocht in documentatie van Renault.

Nieuwe pomp kost 130 euro (België) en is op een uurtje of 3 te vervangen, zonder dat distributie los moet (maar dat wisten we ondertussen al uit praktijk natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Blacksnak schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:28:
Aan de hand van de doorgestuurde gegevens even opgezocht in documentatie van Renault.

Nieuwe pomp kost 130 euro (België) en is op een uurtje of 3 te vervangen, zonder dat distributie los moet (maar dat wisten we ondertussen al uit praktijk natuurlijk ;) )
Tnx voor de info! :)
De pomp is hier wel ietsje goedkoper te krijgen dat had ik al bij diverse autoshops geïnformeerd. De prijzen liggen tussen de 90 en 120 euro.
Maar wat een garage voor 3 uur rekent dat zal ook wel verschillen denk ik. Ik heb een dealer gebelt en die zijn denk ik sowieso duurder dan garages die niet voor een merk werken.
Pagina: 1