Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD Flat Cable kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn LCD Flat Cable is kapot.

Het is de kabel van een Laptop: ASUS L3800 en nu doet mijn beeldscherm het niet: logisch.
Bij het scharnier zijn 3 rode draadjes afgebroken
Mijn vraag:
Hoe maak ik de uiteinde van de gebroken (3x) rode draadjes weer aan elkaar?

Solderen?
IJzerdraad kopen, en om beide delen wikkelen?
Misschien heeft iemand anders beter oplossingen behalve een nieuwe kabel kopen, want ik heb het hele internet al afgegoogled.

http://img403.imageshack.us/my.php?image=dsc00086dm2.jpg
http://img85.imageshack.us/my.php?image=dsc00088iz5.jpg

ik wil weten wat het slimste is, zelf heb ik helaas geen soldeerkit

Alvast bedankt

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Solderen en krimpkaus lijkt mij het slimste?
Soldeer setje is goedkoper dan laten repareren denk ik.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je nog weet waar welk draatje hoord kan je idd aan elkaar solderen en krimpkous gebruiken.

Als je draatje wat te kort is kan je gewoon een heeeeel klein stukje ander kabel er tussen doen.
Wel goed krimpkous gebruiken om kortsluiting te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel :)

Wist niet wat een krimpkous was, maar even gegoogled en nu is het me duidelijk.
Ik hoop dat het me gaat lukken.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, je foto's zien er niet echt duidelijk uit :/ Is dat echt een rood draadje, of is dat een rood-ish stukje folie met een heleboel kleine spoortjes eroverheen? In dat geval sloop je 't compleet als je het als 1 draad ziet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Sprite_tm schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:04:
Hmm, je foto's zien er niet echt duidelijk uit :/ Is dat echt een rood draadje, of is dat een rood-ish stukje folie met een heleboel kleine spoortjes eroverheen? In dat geval sloop je 't compleet als je het als 1 draad ziet.
Volgens mij bedoelt hij het stukje aan de linkerkant, en dan de draden bovenaan. Dit lijken mij gewone draden die je wel zou moeten kunnen solderen.

Wel even opletten hoe je ze aansluit, want als ze alle 3 rood zijn dan is er natuurlijk een erg grote kans dat je het verkeerd aansluit, en wat kapot maakt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Uit die foto's kan ik ook totaal niet opmaken wat het juist is, met een goeie foto kan een kenner als Sprite_tm of mezelf je binnen 5 seconden vertellen of het al dan niet haalbaar is om em te herstellen, en in hoeverre je nauwkeurig moet werken (LVDS communicatie bijvoorbeeld, kan enorm gevoelig zijn, daar moet je geen drupje tin teveel op gebruiken, terwijl de voedingsdraden erbij totaal niet kritisch zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, bedankt voor alle tips
Het zijn drie gewone rode draadjes, waarbij het róde, gewoon het omhulsel is van het ijzerdraad zelf.
De volgorde weet ik nog dus ik neem aan dat ik gewoon kan solderen,.

Sorry voor de slechte kwaliteit foto''s. Slechte 2mp op w580i.

Ik heb weer 2 nieuwe gemaakt, maar niet veel beter.

http://img99.imageshack.us/my.php?image=dsc00090en2.jpg
http://img99.imageshack.us/my.php?image=dsc00091ed5.jpg

En dan heb ik eigenlijk nog een vraag: ik zeg nou wel dat het aan de flatcable ligt, en dat is ook logisch want die is kapot. Maar zou bij het opstarten het backlight niet ook gewoon aan moeten gaan zonder het gebruik van een flat cable?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, het is nog steeds 1 vage troep: als je de volgende keer pics probeert te maken, regel dan een camera met macrostand. Alle niet enorm el-cheapo digicams hebben dat wel.

Als het inderdaad 3 normale draden zijn, zou je ze gewoon aan elkaar moeten kunnen knopen; drupje soldeer erop, isolatie eromheen en gaan met die banaan.

Wat de backlight doet is niet echt te voorspellen: het kan best wezen dat de voeding of de enable ervan ook op die flatcable zit; in dat geval gaat de BL niets doen als je de flatcable stuk hebt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 16:44
Sprite_tm schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:17:
Sorry, het is nog steeds 1 vage troep: als je de volgende keer pics probeert te maken, regel dan een camera met macrostand. Alle niet enorm el-cheapo digicams hebben dat wel.
En zet de timer op, zodat je je cam niet moet vasthouden, of hem beweegt wanneer je op het knopje drukt.
Pagina: 1