Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SNES / CRT aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik in dit subforum nog het beste zit aangezien het meer om de aansluitingskant van de zaak gaat.

Goed, ik heb op zolder een redelijk oude, maar wel goed bruikbare, 21" CRT staan en eigenlijk vind ik het zonde om hem weg te gooien, dus ben ik eens gaan denken over een, eventueel, leuke toepassing voor het ding. En toen moest ik ineens aan mijn SNES denken en toen begonnen the wheels of evil te draaien en bedacht ik me iets...

Laat ik eens een arcade kast in elkaar boren en schroeven!! Street Fighter II ligt al zo lang stof te happen, dat moet toch wel voor een goed doel te gebruiken zijn! Nu is het zo dat de kast zelf geen enkel probleem op zal leveren aangezien ik wel redelijk handig in de vingers ben.

Het aansluiten van een SNES op een CRT is een heel ander verhaal. Nu lijkt het me op het eerste gezicht een vrij onmogelijke zaak, gezien de antennekabel enzo.

Maar ik vroeg me af of er wellicht tweakers waren met soortgelijke hersenspinsels en daar wat meer mee gespeeld hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 16:49 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Beste is gewoon een oud pc'tje erin te mieteren. Pentium 2 400 mhz is wel genoeg dacht ik om fatsoenlijk snes mee te emuleren.
En anders natuurlijk mame, dan heb je een echte arcadekast. (zit zelf momenteel ook met het idee)

Als je die snes zou verkopen voor circa 30 euro kun je van dat geld 2/3 kratjes bier kopen, en gratis een pentium 2 afhalen bij de eerste beste tweaker. (misschien heb je zelf nog iets staan)

edit: Als je trouwens mame wilt gebruiken, dan is een 400 mhz al snel te traag kom ik nu achter. (1,5 ghz is dan niet overdreven.. :O )

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 21-01-2008 16:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Vertel eerst maar eens wat voor aansluitingen er op je CRT zitten, en welke aansluitingen op je SNES.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

snes is alleen composiet of via RF modulator.. heb je toch wel een aantal mogelijkheden voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
DukeBox schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:53:
snes is alleen composiet of via RF modulator.. heb je toch wel een aantal mogelijkheden voor.
Scart ook nog dacht ik.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
warcow schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:51:
Als je die snes zou verkopen voor circa 30 euro kun je van dat geld 2/3 kratjes bier kopen, en gratis een pentium 2 afhalen bij de eerste beste tweaker. (misschien heb je zelf nog iets staan)
Verkopen is absoluut geen optie, laat dat duidelijk zijn, ik ben veel te blij dat ik de NES en SNES nog heb, soms leeft de nostalgie weer op en dan wil ik gewoon even spelen met ze.

Dacht, misschien leuk om er eens wat omheen te knutselen, maar aangezien ik erg weinig verstand heb van dergelijke elektronische aangelegenheden leek het me handig om eerst een bij de experts na te gaan of het überhaupt mogelijk is om beel uit de SNES op een CRT te krijgen.

*edit: MAME ziet er uit als een stuk eenvoudiger te realiseren, aangezien je daar alleen een PC voor nodig hebt en je raadt het al, die heb ik nog (gôh).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 17:02 ]

• warcow
Maar je kan dus naast mame ook nog wel die snes en nes op een computer emuleren. (natuurlijk als je de originele roms hebt, en die heb je zo te horen. ;) )
(ik zou trouwens ook niet die snes verkopen, heb zelf nog een nes staan die ook niet weg gaat)
Om die snes aan te sluiten moet je een doosje hebben die scart of coax om zet naar vga. Zowiezo niet echt relaxed.

@hieronder: kwaliteit verlies zal denk ik wel meevallen, maar ik heb die doosjes eigenlijk nog nooit echt gezien, en ze zullen dan ook wel een paar euro's kosten.

zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1106151

[ Voor 29% gewijzigd door warcow op 21-01-2008 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
warcow schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:04:
Om die snes aan te sluiten moet je een doosje hebben die scart of coax om zet naar vga. Zowiezo niet echt relaxed.
Kwaliteitsverlies?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Scart is geen modulatie, scart is een type aansluiting.
In geval van de SNES is dat dus composiet over scart (geen rgb, svhs enz).

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Je kan als het goed is met ee gamecube RGB scartkabel een RGB signaal krijgen.

Dan moet je de elkootjes die in de SCART stekker eruit halen en de pinnetjes daarvan weer doorverbinden, en dan moet het mogelijk zijn om met wat elektronica H/V sync signalen te brouwen.

Ik had hier ooit een schema voor gezien, en ik ga even zoeken voor je.

Je zou een LM1881 kunnen gebruiken.
Voorwaarde is dan wel dat je monitor 576i aankan, en 15KHz sync signalen want ze lusten vaak alleen minimaal 31 ofzo.
kijk ook hier even: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/vga2rgb/scart.html

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 22-01-2008 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, cool, dit schema vertelt mij dus hoe ik van de scart output een vga output maak, als ik het goed begrijp?

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:11:
Oke, cool, dit schema vertelt mij dus hoe ik van de scart output een vga output maak, als ik het goed begrijp?
Ja en nee.

Kijk het zit zo:

RGB heeft de synchronisatie informatie op de groene pin zitten. Dit is een z.g.n composite sync.
DWZ dat de horizontale en de verticale synchronisatie informatie samen op 1 signaal zijn gemoduleerd, en dat signaal is weer op het groene signaal gemoduleerd.

De LM1881 scheidt het signaal en zet het om in een losstaand signaal.

Sommige monitoren hebben dat niet eens nodig en snappen de sync-on-green, en dan heb je geen LM1881 nodig, een (ietwat verouderde) lijst kan je hier vinden.

Sommige monitoren kunnen geen SOG maar ze kunnen wel "composite sync" begrijpen, dan heb je de LM1881 nodig.

Dan heb je ook nog monitoren die per sé een Hsync en een Vsync nodig hebben, dan moet je dus de output van de LM1881 met wat 74XX serie logica scheiden (een NAND en een AND poortje).

afgezien van al dat:
Je monitor moet dus lage interlaced resoluties aankunnen (720x576i) met een Hsync van 15,6 KHz.
Dat eerste is niet vaak een probleem, dat laaste wel, want monitoren willen vaak minstens 31KHz.

Dat laaste is eigenlijk waar het meestal op stuk loopt.
Je maakt namelijk wel een net VGA signaal, maar dat VGA signaal komt vervolgens niet overeen met de specs van de monitor.

Als het wel werkt, dan heb je de hoogst mogelijke beeldkwaliteit van de SNES op je monitor

Als dit je dus allemaal te gortig wordt, dan zijn er apparaatjes in de handel die dit voor je kunnen doen, maar die zijn wel minstens 100 euro (voor een goeie).
Ben je al blij met ietwat slechter beeld, dan kan je de CMP-VGACONV11 van Nedis kopen, die zal hier en daar te koop zijn, de adviesprijs is 70 euro. Deze heeft S-Video en RCA ingangen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
DukeBox schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:29:
In geval van de SNES is dat dus composiet over scart (geen rgb, svhs enz).
Ik weet niet hoe betrouwbaar het is, maar volgens Wikipedia over SNES geeft die SNES video in composiet, S-Video én RGB. Met RGB zou je wat moeten kunnen, want je standaard VGA connector verwacht óók RGB. Je moet dan alleen nog "even" uitzoeken hoe het precies met synchronisatiesignalen zit.

• mace

mace

Sapere Aude

Soultaker schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet hoe betrouwbaar het is, maar volgens Wikipedia over SNES geeft die SNES video in composiet, S-Video én RGB. Met RGB zou je wat moeten kunnen, want je standaard VGA connector verwacht óók RGB. Je moet dan alleen nog "even" uitzoeken hoe het precies met synchronisatiesignalen zit.
*kuch* lees maar eventjes mijn posts. O-)

En SNES kan RGB, met een RGB kabel voor de GC of Wii.
Moet je alleen de elko's ertussenuit halen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Ja ja, je was me net voor. ;)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 14:04
vlgens mij is het dan geen rgb meer?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Volgens mij heeft de PAL geen rgb.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Je kan je SNES met RGB aansluiten (ze zijn zelfs bakjes van RF naar RGB).

Die sluit je aan op zo een VGA-box. Daar sluit je de RGB op aan en het scherm. Het scherm lijkt door de box op een tv nu. Je kan nu door de kanalen zappen etc.

Zo een box kost wel al snel 80 euro, waardoor het wellicht beter is om ergens een 2e handse CRT-TV te halen.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 09:12

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Wees zuinig op je SNES en doe het via een emulator?

Evt. via video in op een pc?

:)

Opties genoeg.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• mace

mace

Sapere Aude

DukeBox schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:50:
Volgens mij heeft de PAL geen rgb.
de pal juist wel, de ntsc niet.
Speeddragon schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:19:
vlgens mij is het dan geen rgb meer?
Wanneer niet meer?

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23

The Zep Man

🏴‍☠️

makkie ;) schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:00:
Wees zuinig op je SNES en doe het via een emulator?

Evt. via video in op een pc?

:)

Opties genoeg.
Je kan natuurlijk ook een Xbox 1 kopen, ombouwen en ZSNEXBOX erop gooien. Ik heb echter het idee dat dat niet hetgene is dat de TS wil.

De situatie is simpel. Al kan de CRT sync-on-green aan en het ondersteund de frequenties, dan is het zo simpel als de draden doorverbinden via een RGB SCART kabel. Al kan de monitor geen sync-on-green aan dan zijn deze signalen uit het groene signaal te halen m.b.v. een LM1881 (zoals eerder is aangegeven). Al ondersteund de monitor de frequenties niet dan heb je een PC met TV-kaart nodig of een VGA tuner. Nadeel is dat de meeste TV-kaarten en VGA tuners geen RGB aan kunnen (wel S-video).

Ow ja. Hou op met kreten die klinken als 'RF modulatie'. Die 'modulators' zetten gewoon een composite video signaal plus audio om naar RF (maakt de NES ook gebruik van, overigens). Dit helpt de TS in geen geval. Composite video is namelijk nog bruikbaarder dan een signaal wat in RF zit gemoduleerd (tenzij je weer via een TV kaart/VGA tuner gaat... maar dan heb je wel HELE brakke kwaliteit in verhouding met 'puur' composite video en los geluid, laat staan RGB video met los geluid).

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 22-01-2008 16:19 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 16:44
warcow schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:51:
Beste is gewoon een oud pc'tje erin te mieteren. Pentium 2 400 mhz is wel genoeg dacht ik om fatsoenlijk snes mee te emuleren.
Als je MAME niet wilt gebruiken kan je zo'n oude PC - met video-ingang dan wel - gebruiken om je signaal om te zetten.

of
http://cgi.benl.ebay.be/G...ewItem?_trksid=p1638.m122

[ Voor 19% gewijzigd door debbes op 22-01-2008 18:03 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23

The Zep Man

🏴‍☠️

debbes schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:00:
[...]

Als je MAME niet wilt gebruiken kan je zo'n oude PC - met video-ingang dan wel - gebruiken om je signaal om te zetten.
Waarom zou hij uberhaupt MAME willen gebruiken? We praten hier over SNES spellen.

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 23-01-2008 17:09 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• mace

mace

Sapere Aude

debbes schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:00:
[...]

of
http://cgi.benl.ebay.be/G...ewItem?_trksid=p1638.m122
Tof ding!
Maar 10 dollar? Kopen die hap, dat is echt niks!

Edit: met verzendkosten van 27 dollar ( :X ) wordt het omgerekend iets van 25 euro, nog niet duur.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 23-01-2008 17:21 ]

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 16:44
The Zep Man schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:09:
[...]
Waarom zou hij uberhaupt MAME willen gebruiken? We praten hier over SNES spellen.
Als je toch emulatie gaat doen zou het nogal stom zijn om enkel een SNESemu erop te zetten. En hij geeft zelf aan dat MAME simpel(er) te realiseren valt.
Maar daar gaat mijn post ook niet over... enkel manieren om het videosignaat om te zetten |:( .

• warcow
Met een arcade kast wil je arcade spellen spelen zoals street fighter.
Dan ga je niet uitgebreid Final Fantasy uit zitten spelen. (staand)
Die zijn bedoelt voor consoles en lekker op de bank te zitten/hangen/liggen.

Alle mogelijke arcade spellen zijn voor mame te vinden, dus dan zou ik persoonlijk daar voor gaan. :)

Desondanks zijn enkele console-only games ook wel arcade geschikt, maar dat zijn uitzonderingen.

Verwijderd

Zoals blijkt is het signaal niet zomaar om te zetten, dus wat mij betreft ben je beter af als je monitor ruilt / verkoopt op marktplaats en er een tv voor terugneemt. Geen gevaar voor kwaliteitsverlies en je hebt gelijk je audio in orde.

Verder zijn emulators wat mij betreft een dooddoener qua sfeer. Het klooien met die cartridges geeft nog steeds een goed gevoel en die games zijn gemaakt om met een controller te spelen en niet met een keyboard oid.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

http://www.elekhomica.nl/...ath=24_53&products_id=627

Dat heb je nodig :)
Maarja kost je dan 90 euro.

Ander optie is inderdaad een tv gebruiken.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zou zeggen, ga eens langs je lokale kringloopwinkel. :)
Pagina: 1